Samsung visar upp 17" oled-skärm

Permalänk
Medlem

Det tar nog inte många år innan det inte är någon skillnad på datorskärmar och tv-skärmar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
spelar ingen roll vad det är för skärm....mina ögon har troligtvis vant sej vid just 75hz. Sätter jag mej vid en dator med typ 60hz så kan man efter ett tag känna att de blir obehagligt för ögonen, så försvinner det när man ställer upp skärmen på 75hz.

Du behöver en frekvensomvandlare. Jag har hört att det hjälper.

Gör först en hätta i folie som du formar ut efter ditt huvud. Sedan tillverkar du 75 små piggar av folie som du limmar fast på hättan. Bär nu hättan alltid när du sitter framför datorn. Piggarna omvandlar alla frekvenser till 75 hz. Perfekt när ögonen, som du säger, vant sig vi en viss frekvens.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

Men va det inte denna tekniken OLED som vart så svindyr? Har ett svagt minne av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
spelar ingen roll vad det är för skärm....mina ögon har troligtvis vant sej vid just 75hz. Sätter jag mej vid en dator med typ 60hz så kan man efter ett tag känna att de blir obehagligt för ögonen, så försvinner det när man ställer upp skärmen på 75hz.

Inte med en lcd skräm, du hade inte fått ont i ögonen av att bara titta på den om det så hade varit 1hz.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem

tro mej, jag hade förut en laptop på ett gammalt jobb. Fick jävligt ont i ögonen då det bara gick att ställa in den på 60hz. Tvingade den ändå att gå i 75hz och plötsligt hade jag inga problem mera.

olmeri: haha ha......hah....haaa...............h........

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
spelar ingen roll vad det är för skärm....mina ögon har troligtvis vant sej vid just 75hz. Sätter jag mej vid en dator med typ 60hz så kan man efter ett tag känna att de blir obehagligt för ögonen, så försvinner det när man ställer upp skärmen på 75hz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C3%B6rest%C3%A4llning

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Man skall köra den uppdateringsfrekvens som det står att ens Lcd är optimerad för, annars kan det uppstå "flimmer" i bilden.
Ta min 19" L768 Eizo som exempel, optimerad för 60hz, kör man något annat än 60hz så flimmrar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inget bättre för dej än att tro att du är rolig?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men vad kommer inte priset att bli?

En intressantare fråga är väl vad priset KOMMER att bli.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

Nu slipper jag nog någonsin köpa en lcd kärm!

hoppas oled drar mycket mindre el än en lcd skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Då kan vi ju hoppas på att panelerna börjar stöda över 75Hz så kan vi snart gejma på riktigt med dem.

gulligt

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

1600x1200 på en 17".. lär vara så mkt pixlar att man missar detaljerna i spel osv, tycker 1280*1024 är tillräckligt smått på min 17" crt

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
En intressantare fråga är väl vad priset KOMMER att bli.

Jag antar att du förstog vad jag menade men i alla för att förtydliga mig så menar jag att priset antagligen blir ganska saftigt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
1600x1200 på en 17".. lär vara så mkt pixlar att man missar detaljerna i spel osv, tycker 1280*1024 är tillräckligt smått på min 17" crt

Och jag som vill ha 1920*1440 på en 19"-skärm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakorp
Inte med en lcd skräm, du hade inte fått ont i ögonen av att bara titta på den om det så hade varit 1hz.

Det handar om nån sorts placeboeffekt i hans fall.
Hjärnspöken existerar.

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt omöjligt att fysiskt uppleva ngt sådant. Det sitter i huvudet på honom, sen hurvida 60hz på en LCD kan innebära problem gällande prestation i spel är en annan sak.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakorp
Ja, det är helt omöjligt att fysiskt uppleva ngt sådant. Det sitter i huvudet på honom, sen hurvida 60hz på en LCD kan innebära problem gällande prestation i spel är en annan sak.

Eftersom man inte hinner registrera omedvete mycket mer än 30Hz, och mycket lägre medvetet - och det är runt tiondelar i lagg - så spelar nog inte den frekvensen något roll.
En framerate på 24Hz räcker för en film, även om uppdateringsfrekvensen är 48Hz för att undvika flimmer - men man kanske kan fundera på framerate kontra uppdateringsfrekvens och se till att framerate>>uppdateringsfrekven, eller att uppdateringsfrekvens/framrate=litet heltal, om man har problem med att man man får knas i huvudet...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ont i ögonen får jag inte av 60Hz, men jag ser vågor gå över skärmen när bakgrunden är svart. Kan bli lite störane ibland.

On topic: Grym skärm. Tech-stuffz to tha peeps!!!111one11eleven

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Hum, Number of Color: 262.144
Låter lite

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ont i ögonen får jag inte av 60Hz, men jag ser vågor gå över skärmen när bakgrunden är svart. Kan bli lite störane ibland.

On topic: Grym skärm. Tech-stuffz to tha peeps!!!111one11eleven

Troligtivs har du en skärm med 25 MS<.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakorp
Ja, det är helt omöjligt att fysiskt uppleva ngt sådant. Det sitter i huvudet på honom, sen hurvida 60hz på en LCD kan innebära problem gällande prestation i spel är en annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av treFAs
Det handar om nån sorts placeboeffekt i hans fall.
Hjärnspöken existerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ont i ögonen får jag inte av 60Hz, men jag ser vågor gå över skärmen när bakgrunden är svart. Kan bli lite störane ibland.

On topic: Grym skärm. Tech-stuffz to tha peeps!!!111one11eleven

Jaja, tro vad ni vill, jag får iaf ont i ögonen av lcd på 60hz, men inte 75hz.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Jaja, tro vad ni vill, jag får iaf ont i ögonen av lcd på 60hz, men inte 75hz.

Vart köper du en sådan? eller kör du lcd över vga med dubbla konverteringar?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nice då slipper jag nånsin köpa en LCD skärm! Det tackar vi för!:)

Tyckte väl att det skulle kännas dumt att byta till nåt mycket sämre än Bildrörsskärm:P

Håller med, TFT har alltid verkat som en kompromiss för oss som har riktigt feta (läs: bra ) CRT-skärmar. Alltid kul när man lyckas hoppa över en stor generation skärmar... kanske inte ska säga för mycket, vi får väl se hur länge gamla bertha håller och hur många år det dröjer innan dessa skärmar blir överkomliga

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Du behöver en frekvensomvandlare. Jag har hört att det hjälper.

Gör först en hätta i folie som du formar ut efter ditt huvud. Sedan tillverkar du 75 små piggar av folie som du limmar fast på hättan. Bär nu hättan alltid när du sitter framför datorn. Piggarna omvandlar alla frekvenser till 75 hz. Perfekt när ögonen, som du säger, vant sig vi en viss frekvens.

Något av de roligare inlägg jag sett här på swec, jämförbart med nåt man sett på mythbusters...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas också nu att jag kan hoppa över TFT skärmarna helt och gå över direkt till OLED.

OfT: Detta var den roligaste tråden på länge
Stackars ultima

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Jag får kraftig huvudvärk om en skärm går under 74Hz

Ser nästan dirrekt vilken Hz det är på en skärm, dock svårt att avgöra om det är över 85Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag får kraftig huvudvärk om en skärm går under 74Hz

Ser nästan dirrekt vilken Hz det är på en skärm, dock svårt att avgöra om det är över 85Hz.

Du menar kanske CRT-skärm ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Du menar kanske CRT-skärm ?

Alla skärmar, kasnke inte OLED

Permalänk
Medlem

ultima och wildcover, såhär är det:

En LCD-display uppdaterar enbart bilden när ny information finnes (då enbart på det området med om jag inte minns helt käpprätt), annars renderar den inte om = pixlarna lyser konstant vid en fast bild om så uppdateringsfrekvensen är satt till 1Hz eller 1GHz. Du ser ingen skillnad ganska logiskt för det är ingen skillnad.

End of discussion.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag önskar att de kunde tillverka mindre CRT-skärmar istället på något sätt, de behöver inte vara 5 cm tunna, utan runt 20 cm skulle gott och väl räcka.

Jag skulle inte tvingas använda en LCD-skärm om jag fick 3000 spänn istället för att betala 3000 spänn för skiten.

Jag hoppas att OLED-tekniken kommer fortare än väntat, om det nu går att ens lira på dem.