ATI Radeon X1950 även för AGP

Permalänk
Melding Plague

ATI Radeon X1950 även för AGP

Åtminstone en grafikkorttillverkare kommer att börja tillverka grafikkort baserade på ATI:s nyligen lanserade X1950 Pro-kärna för den allt mer utdöende agp-plattformen.

Läs nyheten: ATI Radeon X1950 även för AGP

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Åtminstone en grafikkorttillverkare kommer att börja tillverka grafikkort baserade på ATI:s nyligen lanserade X1950 Pro-kärna för den allt mer utdöende agp-plattformen.

Läs nyheten: ATI Radeon X1950 även för AGP

Gött Då slipper jag skaffa nytt mobo och OS på ett litet tag!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Ovärt! LÅt folk gå vidare istället:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Weeeee!

Underbart, en ny cpu och en sån där så har jag så att jag klarar mig med min shuttle ett bra tag till (hoppas att mitt vattenblock passar bara, ett silverprop fusion sl).

Visserligen så har jag inga problem med min dator idag, men nytt och snabbare är ju alltid kul.

Undrar vad den kommer att kosta? Och när den finns tillgänglig?
Kommer apg 8x att vara en begränsande faktor? Eller räcker det till, nån som vet?

Och då är ju frågan, vilken cpu skulle vara lämplig till den där?

Hurra.... *står upp och försöker dansa*

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd

Väntar bara på ISA-versionen nu så jag kan stoppa det i min 486:a!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Vad är prestandaförlusten vad gäller PCI-E vs AGP?
Jag menar om man tänkt att byta upp sig snart genom att byta moderkort och grafikkort men då hugger denna agp-varianten istället, och sparar pengarna moderkortet hade kostat, låter det prisvärt? För en så extrem prestandaförlust med AGP kan det väl inte vara...?

Ser liksom ingen annan mening med att byta ut moderkortet annars, på detta viset kan man få ett hyfsat agp-grafikkort som kan dö ut tillsammans med resten av burken (moderkort, cpu, minnen)

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Vad är prestandaförlusten vad gäller PCI-E vs AGP?
Jag menar om man tänkt att byta upp sig snart genom att byta moderkort och grafikkort men då hugger denna agp-varianten istället, och sparar pengarna moderkortet hade kostat, låter det prisvärt? För en så extrem prestandaförlust med AGP kan det väl inte vara...?

Ser liksom ingen annan mening med att byta ut moderkortet annars, på detta viset kan man få ett hyfsat agp-grafikkort som kan dö ut tillsammans med resten av burken (moderkort, cpu, minnen)

Prestandaförlusten är inte märkbar, för många kort är det ingen skillnad alls. Däremot finns det bättre och mer prisvärda kort till PCI Express.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Prestandaförlusten är inte märkbar, för många kort är det ingen skillnad alls. Däremot finns det bättre och mer prisvärda kort till PCI Express.

Vilka kort är bättre och mer prisvärda än ett X1950...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja skriva så här, att det är nu som AGP användarna har chansen att spara eller arbeta sig till en bra plattform med Pci.Express 2.0 och lägga pengarna på ett DX10 kort, eventuellt kanske bara till Xp men annars till Vista.

Det kommer att kosta ca 12-15.000:- Om man ska ha ett vettigt system inkl vista och DX10 kort.

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

Varför lägger man så mycket pengar på ett AGP-system? Är man ändå beredd att spendera massa pengar kan man lika gärna byta moderkortet också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför lägger man så mycket pengar på ett AGP-system? Är man ändå beredd att spendera massa pengar kan man lika gärna byta moderkortet också.

Håller med, och snacket att det inte är någon vidare boost med pci.ex är bara BS.

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciquid
Håller med, och snacket att det inte är någon vidare boost med pci.ex är bara BS.

Som jag förstått det så är det inte alls så. Ska bli kul om det kommer några prestandatester med det här kortet där man kan gämföra PCI-e med AGP, finns dock viss riks för lite sämre prestanda i detta fall med tanke på att grafikkortet är gjort för PCI-e men nu får använda en sorts omvandlare. Själv tror jag att man kan få lika bra prestanda ur en AGP-version om kortet var gjort för AGP från början. Bara för att PCI-e 16x har 30ggr högre bandbredd än agp 8x betyder inte det att det är 30ggr bättre. Hur troligt är det att man behöver flytta 8GB/s mellan moderkortet och grafikkortet? Och varifrån ska du kunna ta sån mängd data i den hastigheten? Själv har jag varit emot PCI-e helatiden, eller egentligen inte, det är absolut inget fel på det, tyckte bara det var onödigt att kasta AGP så fort med tanke på att man inte ens mmaxat den busshastigheten.

Hur kan man säga: "Om man ska lägga så mycket pengar kan man lika gärna köpa nytt moderkort" Vad är det för BS om något? Varför skulle man betala ytterligare 2000kr , eller ungefär 40%-50% mer pengar än för grafikkortet bara för att kanske få någon futtig prestandavinst? Då köper jag hälre 1GB minne till, om man nu sska lägga pengarna på datorn. Det ger nog mer prestandavinst. Vad är det föresten som är så dåligt med ett entusisastkort för soket 939 med snabba DDR-minnen och AGP? Varför köpa ett nytt moderkort när man har ett bra? Idioti säger jag.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Denna nyhet är ganska gammal då den funnits på forumet ett tag.

Permalänk
Medlem

Har väntat på X1700 som sades skulle komma till AGP. Den blev visst en bärbar variant istället, men nu släppte de ett bra XAGP kort iallafall.

Citat:

Denna nyhet är ganska gammal då den funnits på forumet ett tag.

Den har max funnits i någon vecka, så den är inte så värst gammal.

Permalänk

Känns det inte dumt att köpa ett så dyrt kort till AGP då man nästa gång det är köpdags troligen inte får tag på ett AGP-moderkort? Känns lite dumt enligt min menning med sådana här highend kort nu.

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag bara.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Dyrt lär det bli. De få kort som kommer ut till AGP nu är bra mycket dyrare än motsvarande till PCI-E. Kan nog bero på de mindre upplagorna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har varigt perfekt som det varigt nu.
När PCI-E kom så var det väldigt onödigt. Inte dåligt, men onödigt eftersom det inte gav någonting och främst därför att det var dyrt.
(jag fokuserar på grafikkorten nu)

Därför har man kunnat behålla AGP tills man ändå tänkt uppgradera moderkortet och inte bli tvingad av nån att göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciquid
Jag skulle vilja skriva så här, att det är nu som AGP användarna har chansen att spara eller arbeta sig till en bra plattform med Pci.Express 2.0 och lägga pengarna på ett DX10 kort, eventuellt kanske bara till Xp men annars till Vista.

Det kommer att kosta ca 12-15.000:- Om man ska ha ett vettigt system inkl vista och DX10 kort.

Finns ingen vitts att vänta med PCI-E 2, om man inte har lust att betala mer bara för sakens skull.

För PCI-E kommer (precis som AGP) att leva kvar länge, särskilt eftersom PCI-E 2 är bakåtkompatibel.

Håller med om att det är lite trisst att lägga sådana här pengar på ett nytt grafikkort till AGP pga. att man inte kan byta moderkort och behålla kortet (det är ändå inte särskilt värt att köpa ett nytt AGP kort idag, IMHO).
Men om man är medveten om detta och inte tänkt göra det så är ju det här kanon. Däremot blir nog det här kortet dyrae än PCI-E versionen.

Permalänk
Medlem

PCI-E har iaf högre bandbredd. Jag rekommenderar att byta mobo också, känns mer framtidssäkert.

Sen är frågan hur 1950 ställer sig mot dom andra korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför lägger man så mycket pengar på ett AGP-system? Är man ändå beredd att spendera massa pengar kan man lika gärna byta moderkortet också.

Varför? Kortet verkar inte bli speciellt dyrt, under 300$, och ett nytt moderkort går på drygt tusenlappen extra. Varför då ens fundera på att köpa nytt moderkort om man kanske måste göra det _återigen_ när man väl genomför nästa uppgradering som innebär att gå till en annan socket/andra minnen?

Låter bara dumt i mina öron. Jag har inte brått att gå över till PCI-E enbart för den dumma principens skull, vilket jag egentligen ser som den enda anledningen just nu.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

mitt moderkort dog. Nu sitter man med ett "dyrt" 7600GT, så det blir bara till att köpa nåt överprisat AGP-kort av nån skojjare på blocket...

EDIT: nån som har ett överprisat Barton/AGP kort att sälja?!?!?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Känns det inte dumt att köpa ett så dyrt kort till AGP då man nästa gång det är köpdags troligen inte får tag på ett AGP-moderkort? Känns lite dumt enligt min menning med sådana här highend kort nu.

Samma åsikt har jag. Det skulle dock vara om grafikkortet går sönder eller om man har ett inbyggt på ett övrigt bra system, som man nu "ersätter" med en denna.

Har man en halvbra processor etc, så är det inte så stor ide att bara uppgradera grafikkortet. Men har man gott om stålar, så är man ju inte dum om man uppgraderar datorn stup i kvarten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Iofs lite halvgamla nyheter eftersom Powercolor bekräftade sitt kommande släpp av både X1650 och X1950 Pro till AGP redan i fredags.
Det ryktas även om att Sapphire har en version av X1950 Pro på G.
Samlade lite länkar om detta HÄR häromdagen.
Naturligtvis finns det fortfarande en marknad för AGP-kort, många sitter ju med AGP-riggar som inhandlades kanske för 1 år sedan och har både processor och minnen som gladeligen kan användas en god stund till.
Min son sitter t.ex på en socket 478 P4 3GHz (Prescott) med AGP-port på, jag funderar starkt på att ge den maskinen lite längre livslängd med ett X1950 Pro.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Som jag förstått det så är det inte alls så. Ska bli kul om det kommer några prestandatester med det här kortet där man kan gämföra PCI-e med AGP, finns dock viss riks för lite sämre prestanda i detta fall med tanke på att grafikkortet är gjort för PCI-e men nu får använda en sorts omvandlare. Själv tror jag att man kan få lika bra prestanda ur en AGP-version om kortet var gjort för AGP från början. Bara för att PCI-e 16x har 30ggr högre bandbredd än agp 8x betyder inte det att det är 30ggr bättre. Hur troligt är det att man behöver flytta 8GB/s mellan moderkortet och grafikkortet? Och varifrån ska du kunna ta sån mängd data i den hastigheten? Själv har jag varit emot PCI-e helatiden, eller egentligen inte, det är absolut inget fel på det, tyckte bara det var onödigt att kasta AGP så fort med tanke på att man inte ens mmaxat den busshastigheten.

Hur kan man säga: "Om man ska lägga så mycket pengar kan man lika gärna köpa nytt moderkort" Vad är det för BS om något? Varför skulle man betala ytterligare 2000kr , eller ungefär 40%-50% mer pengar än för grafikkortet bara för att kanske få någon futtig prestandavinst? Då köper jag hälre 1GB minne till, om man nu sska lägga pengarna på datorn. Det ger nog mer prestandavinst. Vad är det föresten som är så dåligt med ett entusisastkort för soket 939 med snabba DDR-minnen och AGP? Varför köpa ett nytt moderkort när man har ett bra? Idioti säger jag.

Finns lite äldre prestanda tester och det skilde inte så mycket då men till räckligt.

Anledningen är väl egentligen att det finns inga vettiga processorer till AGP mobbos idag, visst man kan köpa en 939 plattform eller AM2 eller 755 med AGP men det känns relativt onödigt, så vidare inte mobbot har pci.ex också för framtida uppgraderingar.

Att Pci.Ex har högre bandbredd vet jag om, likaså att det inte inte ger 30 ggr mer boost.

Fördelen jag kan se med AGP är väl att dem korten till AGP inte stödjer SM 3.0 ioch frammåt etc, vilket gör att det blir mer flyter bättre än om korten hade stödjat sm.30

Samma sak om man sitter på ett skitet system och med agp så klart och lirar oblivon så har jag nog sett majoriteten skriva i oblivion tråden att det flyter på ganska bra med deras 9600PRO eller vad det nu kan vara. Så klart när dem korten inte stödjer dem "nya" effekterna.

Sen är det en stor skillnad på AGPS ' top of the line om du jämför med PCI.Ex 'Top of the line.

Priset på AGPS värsting är absolut inte prisvärt och kostar skjortan för något som inte ens presterar 70% av till exempel X1950XTX eller varför inte ett 7950GX2.

EDIT: Här har du några AGP .-vs-. PCI.EX jämförelser.
7800GT (PCI..EX) Piskar 7800GS (AGP) ganska hårt

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2686&p=4

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/bfg7800gs_...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Så vi får väl se vad X1950PRO har att komma med. Tyvärr så räcker inte 7800GS 512 idag enligt mina krav, långt ifrån.

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Avstängd

Omräknat i kronor + skatt/moms kommer X1950 Pro AGP att kosta runt 2700:- när det kommer in i slutet av november.
http://www.overclockers.co.uk/acatalog/ATI_AGP_Graphics_Cards...
Inte speciellt dyrt således.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

För min del så betalar jag hellre 3000:- nu och väntar tills nästa sommar med uppgardering till Dx10 kort och nytt system.
För skall jag byta till PCIe nu måste jag ha nytt barebone (4000:-), 2gb DDR2-minne (2200:-) , CPU (3000:-) + ett graffe (3000:-).
Vilket hamnar på en nätt summa av 13000:-

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Hur kan man säga: "Om man ska lägga så mycket pengar kan man lika gärna köpa nytt moderkort" Vad är det för BS om något? Varför skulle man betala ytterligare 2000kr , eller ungefär 40%-50% mer pengar än för grafikkortet bara för att kanske få någon futtig prestandavinst? Då köper jag hälre 1GB minne till, om man nu sska lägga pengarna på datorn. Det ger nog mer prestandavinst. Vad är det föresten som är så dåligt med ett entusisastkort för soket 939 med snabba DDR-minnen och AGP? Varför köpa ett nytt moderkort när man har ett bra? Idioti säger jag.

Idioti? Humm

Jag påstår inte att det du säger är fel utan det är nog väldigt sant.

Om nu korten blir så billiga så är det kanske värt det... Men 7800GS är väldigt "billigt"...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Vilka kort är bättre och mer prisvärda än ett X1950...

Jo, fast AGP vs PCI-Express generellt. Kolla på kompletts prislistor på AGP och PCI-express grafikkorten och jämför priset. Jag tror nog att AGP varianten av detta kot kommer vara dyrare än PCI-express varianten.

Permalänk
Medlem

Nice för AGP-ägarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Jo, fast AGP vs PCI-Express generellt. Kolla på kompletts prislistor på AGP och PCI-express grafikkorten och jämför priset. Jag tror nog att AGP varianten av detta kot kommer vara dyrare än PCI-express varianten.

AGP varianterna blir alltid dyrare än PCi.eX varianterna.

Titta på 7800GS

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se