Microsoft begränsar prestandatester i Vista?

Permalänk

Stod igår att Vista dumpar EAX stöd, vilket kommer påverka många ljudkort och spel.

http://www.ggmania.com/?smsid=22625

Kan bli svårt spela de spel man har idag eller gamla klassiker med andra ord.
Det kanske finns en jättebra motivering till detta men personligen så verkar det som om det blir mer och mera bökigt gå över till Vista. Och det ska väl inte vara meningen.
Gör nog som jag alltid gjort med nya Windows OS, skippar dem helt i minst ett år. Brukar ta så lång tid, ofta längre, innan de är stabila och patchade nog för fungera tillfredställande.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

F*n att man gillar att spela spel på sin burk annars hade jag bojkottat Vista totalt!

Nu får man istället sitta och vänta in i det sista tills man tvingas uppgradera... :(:(:(

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
MS eula står inte högre än svensk lag. Det är inte värt något (förutom att man inte får piratkopiera).

Bara att hitta en liten 10 åring som kan trycka F8 när man ska acceptera EULAn så kommer man komma undan allt skit som står där

En 10 åring kan knappast förstå vad som står i EULAn och du skulle aldrig bli fälld i domstol.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock

Gör nog som jag alltid gjort med nya Windows OS, skippar dem helt i minst ett år. Brukar ta så lång tid, ofta längre, innan de är stabila och patchade nog för fungera tillfredställande.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Det finns ju idioter sedan finns ju Microsoft..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

MS gräver sin egen grav, jag ska vara där och sparka på gravstenen..... DÖ!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Vista = Tha shit

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Stod igår att Vista dumpar EAX stöd, vilket kommer påverka många ljudkort och spel.

http://www.ggmania.com/?smsid=22625

Kan bli svårt spela de spel man har idag eller gamla klassiker med andra ord.
Det kanske finns en jättebra motivering till detta men personligen så verkar det som om det blir mer och mera bökigt gå över till Vista. Och det ska väl inte vara meningen.
Gör nog som jag alltid gjort med nya Windows OS, skippar dem helt i minst ett år. Brukar ta så lång tid, ofta längre, innan de är stabila och patchade nog för fungera tillfredställande.

Det är nog inte det sista de tar bort innan lanseringen.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Stod igår att Vista dumpar EAX stöd, vilket kommer påverka många ljudkort och spel.

http://www.ggmania.com/?smsid=22625

Kan bli svårt spela de spel man har idag eller gamla klassiker med andra ord.
Det kanske finns en jättebra motivering till detta men personligen så verkar det som om det blir mer och mera bökigt gå över till Vista. Och det ska väl inte vara meningen.
Gör nog som jag alltid gjort med nya Windows OS, skippar dem helt i minst ett år. Brukar ta så lång tid, ofta längre, innan de är stabila och patchade nog för fungera tillfredställande.

En tanke bara vad gäller EAX stödet, när man installerar drivrutinen för ljudkortet så medföljer väl allt som är relevant för det?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
MS eula står inte högre än svensk lag. Det är inte värt något (förutom att man inte får piratkopiera).

Kanske inte är så i det här fallet men det brukar väl vara så att avtal gäller istälet för lag, åtminstone inom vissa områden. T ex de så kallade fightclub sakerna runt om i Sverige, misshandel är olagligt men är båda parterna med på det (avtal) så är det inte olagligt. Så, jo det kan mycket väl stå stå högre än svensk lag. Dock vet jag inte om det även gäller för grundlagen där yttrandefriheten för övrigt finns med. Så det är lite luddigt för min del...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
En tanke bara vad gäller EAX stödet, när man installerar drivrutinen för ljudkortet så medföljer väl allt som är relevant för det?

Får hoppas att det är så. Här har man gått och köpt ett X-Fi för en tusing och sen skär de bort den viktigaste funktionen skiten har i spel? Herregud. (och jag tror inte ens på Gud, så det här är allvarligt )

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kass_best
Kanske inte är så i det här fallet men det brukar väl vara så att avtal gäller istälet för lag, åtminstone inom vissa områden. T ex de så kallade fightclub sakerna runt om i Sverige, misshandel är olagligt men är båda parterna med på det (avtal) så är det inte olagligt. Så, jo det kan mycket väl stå stå högre än svensk lag. Dock vet jag inte om det även gäller för grundlagen där yttrandefriheten för övrigt finns med. Så det är lite luddigt för min del...

Som jag förstått det så står inget över grundlagen och det här är ett sätt från MS att inskränka på yttrandefriheten, en väsentlig del av grundlagen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kass_best
T ex de så kallade fightclub sakerna runt om i Sverige, misshandel är olagligt men är båda parterna med på det (avtal) så är det inte olagligt.

Men i Sverige så har vi statlig sjukvård, vilket medför att detta faktiskt är olagligt då skattebetalarna får betala för de skador som idioterna orsakar varandra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Vi får vänta och se tills operativsystemet går att konsumera, först då går det att dra några slutsater egentligen.

Men hur man än vrider och vänder på det så är det Microsoft som utvecklat systemet, och det är Microsoft som säljer systemet. De skapar reglerna. Ingå avtal med dem och acceptera reglerna, eller välj ett annat operativsystem.

Det kan du glömma.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Mycket skrik, lite ull brukar det heta... jag väntar ett gott tag innan jag uttalar mig så kategoriskt som vissa har gjort i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Avtal ska vara skäliga, heter det. Bara för att du ingår ett avtal så avsäger du dig inte självklara rättigheter. Oskäliga avtal, eller delar av avtal, gäller inte i Sverige, punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Som jag förstått det så står inget över grundlagen och det här är ett sätt från MS att inskränka på yttrandefriheten, en väsentlig del av grundlagen.

accepterar du det EULA som medföljer (vilket du måste för att kunna använda produkten) ingår du ett avtal med Microsoft om vad du får och inte får göra med deras programvara
bryter du mot avtalet begår du ett brott och kan bli åtalsskyldig

vad svensk grundlag säger eller inte säger om yttrandefrihet har inte ett smack med det hela att göra

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag stannar på XP, dock inte endast för att Vista är sämst, utan också för att jag inte har råd att uppgradera min dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många läste hela nyheten innan ni började gapa och härja?

Det gäller prestandatester av .Net Framework 3.0-programvaran i Windows Vista.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Till alla er som gnäller och bölar över Vista:

MS äger er och det är därför ni blir så arga. Ni kommer nästan alla av er kör Vista inom ett år.

Ni bytte från 3.11 till 95, sen till 98/ME, sen till 2000/XP. Varför skulle ni inte byta igen?

-Jag kommer glädjeligen byta till Vista. VISTA ROCKS!!

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Gör nog som jag alltid gjort med nya Windows OS, skippar dem helt i minst ett år. Brukar ta så lång tid, ofta längre, innan de är stabila och patchade nog för fungera tillfredställande. [/B]

Kommer jag också att göra denna gång. Vänta ungefär ett och ett halvt år innan jag uppgraderar datorn. Eftersom jag håller på att jobba ihop pengar till uppgradering av datorn.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Jag längtar också till Vista, skiter rätt mycket i möjligheten att dela med sig av prestandatester i .Net. Vista i de versioner jag testat verkar som ett schysst kliv framåt, visst kommer Microsoft i gammal god anda att göra en och annan puckad pryl, men vad mer är nytt under solen? På det stora hela TROR jag att det blir bra och tänker inte lägga någon större åsikt vid Vista mer än att jag är försiktigt optimistisk baserat på det jag själv upplevt i beta.

Vet merparten av Vistaanvändarna ens vad .Net är? Vilka tester det rör sig om och vilken roll och syfte de har?

Kom så piskar vi upp stämningen lite, ska ni inte in på Aftonbladets kampanjsite mot "Klimathotet" och skriva på om lågenergilampor också?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
accepterar du det EULA som medföljer (vilket du måste för att kunna använda produkten) ingår du ett avtal med Microsoft om vad du får och inte får göra med deras programvara
bryter du mot avtalet begår du ett brott och kan bli åtalsskyldig

vad svensk grundlag säger eller inte säger om yttrandefrihet har inte ett smack med det hela att göra

EULA är inte bindande för privatpersoner. MS skulle på sin höjd kräva licensen tillbaka där konsumenten får pengarna tillbaka.

kass_best:
Vad det gäller fightclubs så lyder dessa under kampsportslagen enligt arrangörerna. Dvs, det är en sport...eller nåt?

Konsumentköplagen kan INTE avtalas bort (om det inte rör sig om förbättringar för konsumenten).

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har inga användaravtal hamnat i domstol i Sverige. Vi vet att många av dessa avtal innehåller saker som över huvud taget inte kan förhandlas bort enligt svensk lag. Detta ser ut som ett typiskt sådant fall.

Frågan jag ställer mig är om ett användaravtal enligt standardmodellen klicka-här-så-funkar-programmet över huvud taget är giltigt. Är ett klick lika bindande som en signatur? Kan ett avtal som till stora delar är ogiltigt pga svensk lag vara giltigt i övriga delar? Vad säger butiken om man kommer tillbaka med en öppnad förpackning och vill lämna tillbaka programmet för att man inte kunde godkänna avtalet?

Min gissning är att hela avtalet skulle förklaras ogiltigt om det utsattes för rättslig prövning i Sverige. Men jag är ingen jurist och skulle gärna se någon som vet mer uttala sig.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att skaffa VISTA förutom att vi blir tvingad till det för att kunna få de senaste directX versionerna i framtiden så man kan spela ett spel med några fler effekter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur många läste hela nyheten innan ni började gapa och härja?

Det gäller prestandatester av .Net Framework 3.0-programvaran i Windows Vista.

/me undrar också.

Drunkar nästan i allt skitsnack...

Citat:

To be fair, the limitations on .Net Framework benchmarking are not new -- they have been around since Microsoft introduced the development framework. But benchmarking and other limitations in Windows Vista brings to light a larger issue about the OS' licensing in general, said Michael Cherry, an analyst with Directions on Microsoft in Kirkwood, Washington.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Får hoppas att det är så. Här har man gått och köpt ett X-Fi för en tusing och sen skär de bort den viktigaste funktionen skiten har i spel? Herregud. (och jag tror inte ens på Gud, så det här är allvarligt )

Om det är så allvarligt kunde du ha bemödat dig med att läsa länken(!).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
En tanke bara vad gäller EAX stödet, när man installerar drivrutinen för ljudkortet så medföljer väl allt som är relevant för det?

Kolla in länken. EAX är beroende av det s.k "audio hardware layer" som finns i Windows. När detta nu ryker/avvecklas så spelar det ingen roll vilka drivrutiner du har då de inte kommer fungera då den bit hos operativsystemet de har byggs runt inte finns kvar.

Har du en tillverkare som har eller kommer släppa OpenAL kompatibla drivrutiner så är det dock lugnt. Är det ett äldre kort eller mindre tillverkare så är det kanske inte speciellt troligt de kan/vill satsa pengar på detta eller om det ens är möjligt göra till all hårdvara.

Och även om du fixar OpenAL så måste också spelet stödja detta vilket naturligtvis inte många av de spel som finns idag gör och definitivt inte de lite äldre. Då får man hålla tillgoda med den gamla onda mjukvaru synten i Windows.

Att de inte kunde lämna kvar korrekt EAX stöd i sin orginal eller uppdaterad version och behålla kompatabiliteten känns därför mycket konstigt. Speciellt när det finns så mycket annan kod i Windows, I enlighet med "PC-kompatibel" devisen, som stödjer 20 år gammal hård och programvara.

Med reservation för feltolkningar, ljudkort är inte mitt expertområdet.
Kommer dock som sagt avvakta med Vista, har visst hopp om att mycket av de klagomål som kommit kan åtgärdas i uppdateringar/servicepacks.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Kolla in länken. EAX är beroende av det s.k "audio hardware layer" som finns i Windows. När detta nu ryker/avvecklas så spelar det ingen roll vilka drivrutiner du har då de inte kommer fungera då den bit hos operativsystemet de har byggs runt inte finns kvar.

Har du en tillverkare som har eller kommer släppa OpenAL kompatibla drivrutiner så är det dock lugnt. Är det ett äldre kort eller mindre tillverkare så är det kanske inte speciellt troligt de kan/vill satsa pengar på detta eller om det ens är möjligt göra till all hårdvara.

Och även om du fixar OpenAL så måste också spelet stödja detta vilket naturligtvis inte många av de spel som finns idag gör och definitivt inte de lite äldre. Då får man hålla tillgoda med den gamla onda mjukvaru synten i Windows.

Att de inte kunde lämna kvar korrekt EAX stöd i sin orginal eller uppdaterad version och behålla kompatabiliteten känns därför mycket konstigt. Speciellt när det finns så mycket annan kod i Windows, I enlighet med "PC-kompatibel" devisen, som stödjer 20 år gammal hård och programvara.

Med reservation för feltolkningar, ljudkort är inte mitt expertområdet.
Kommer dock som sagt avvakta med Vista, har visst hopp om att mycket av de klagomål som kommit kan åtgärdas i uppdateringar/servicepacks.

Om du läser texten så står det ju att utvecklarna vetat om detta (mer eller mindre) i över 3 år.

Kompatibilitet är inte fel men att EAX slutar fungera på gamla ljudkort ser jag inte direkt som någon direkt förlust.
Ser däremot positivt på den nya windows-mixern som verkar piska skiten ur den som finns i XP. Att kunna ändra ljudvolym per applikation är en mycket efterlängtad funktion (imho). Sen tar jag för givet att den har betydligt bättre ljudkvalitet (men det är inget jag kollat upp). Verkar dessutom vara betydligt bättre stöd för bit-perfect passthrough i Vista vilket även det är efterlängtat, idag är det ofta extremt rörigt och komplicerat att få igång det som det ska.

Verkar alltså som man byggt om mycket på ljudsidan i Vista, att behålla kompatibiliteten är inte alltid det enklaste och samtidigt som kompatibilitet är en av hörnstenarna för PCn så är inte detta något kritiskt område direkt. Om slopad kompatibilitet innebär en bättre produkt i övrigt så välkomnar jag detta. Och man får väl anta/hoppas att så är fallet.
Kompatibilitet är trotts allt ett av windows största problem i dagsläget.

Det handlar inte om EAX stöd utan om funktioner som EAX använder sig av (viktig skillnad), bara för att klargöra det lite (inte riktat mot någon särskild).

Citat:

Overall, this will be a positive development for both OpenAL and for the PC gaming industry. It allows developers to choose an open audio API to write to, and lets hardware companies like Creative Labs® have a direct path to its hardware, with the ability to add in new features at will.

Citat:

The native OpenAL devices on Sound Blaster Audigy and Sound Blaster X-Fi™ soundcards do not use DirectSound or DirectSound 3D and so they will be completely unaffected. For games that use these devices, nothing will change. The game will continue to enjoy hardware based 3D audio and effects.

Citat:

Also, OpenAL is working across more platforms than just Windows -- support exists for multiple varieties of Unix®, OS X (from Apple), and Xbox® / Xbox360™ (from Creative Labs).

http://www.openal.org/openal_vista.html

OpenAL är alltså open-source och stöds av många plattformar:
http://www.openal.org/platforms.html

Alltså en sak mindre som behöver ses över när man ska porta till linux/mac m.fl.
Visst, det ena utesluter inte det andra och visst är det trisst att gamla spel förlorar ljudeffekter och jag förstår att folk kanske inte håller med mig här.
Sett framåt ser jag inga nackdelar alls och hårdvarumässigt ser jag inga problem heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Till alla er som gnäller och bölar över Vista:

MS äger er och det är därför ni blir så arga. Ni kommer nästan alla av er kör Vista inom ett år.

Ni bytte från 3.11 till 95, sen till 98/ME, sen till 2000/XP. Varför skulle ni inte byta igen?

Alla de som bara använder datorn till att surfa, chatta och skriva lite behöver inte windows idag. De kan lätt fixa allt med någon linuxvariant.

Vet att många företag satt in en extra växel på att utveckla programmen för linux med. Möjligen inser MS detta och försöker göra sitt bästa för att klämma ur kunderna så mycket pengar som går innan de måste sänka priset på Windows

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.