Microsoft begränsar prestandatester i Vista?

Permalänk
Melding Plague

Microsoft begränsar prestandatester i Vista?

Det har dykt upp mycket oroande information kring Windows Vistas licensöverenskommelse (EULA). Enligt en rapport begränsar den hur användare kan publicera prestandatester på vissa komponenter i Vista.

Läs nyheten: Microsoft begränsar prestandatester i Vista?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer av mindre av Vista \o/

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Nödvändigt? 0.o

Permalänk
Medlem

Desto viktigare för oss entusiaster är ju att MS idag helt har backat i sin EULA vad gäller flyttningen av OSet till en ny/uppgraderad dator.

http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2006/1...

http://www.windowsitpro.com/Articles/ArticleID/94117/94117.ht...

Permalänk
Inaktiv

fattar jag helt fel eller vill dom inte att man ska publicera tester på sin egna dators prestanda utan deras godkännande? eller är det något mer till det här??

isåfall är det ju helt idiotiskt, eller finns det någon vettig anledning?

Permalänk

att de bara tilllåts att gå så långt? lika bra att ge varända snubba böter isf .. alla kommer ju äöndå bryta emot regleran så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte så insatt i det hela men kan någon förklara vad det finns för anledning att införa detta? Låter ju helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Kommer detta leda till att vi får prestandatester gjorda av de vanliga större recensenterna, men de släpper dem bakom en pseudonym, och gör dem tillgängliga för nedladdning från pb i fortsättningen?
Uppenbarligen är M$ rädda för att sanningen om Vistas prestanda ska komma ut...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Kommer det inga positiva nyheter om vista snart är det OSet dött innan realesen.
Slutar nog med att dom blir tvungna att släppa DX10 som fri nerladdning till XP (om inte annat kommer trycket från spelare krama fram en crackad version, om MS inte gör detta).
Vista kommer inte in i min dator, det är då säkert.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ofta man skämmer ut sig så här? Är Vista verkligen så dåligt prestandamässigt, att de helt enkelt förbjuder tester? :/

Permalänk
Medlem

Finns det inga gränser för vad som är lagligt och olagligt? Förlåt glömde, vi pratar ju om USA. Där är det ju Microsofts och musik- och filmbranschen som skriver lagarna..

Seriöst, hur långt får man gå i licensavtal?

Stege99: Tipsa Swec-redaktionen! Tack för tipset btw!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Finns det inga gränser för vad som är lagligt och olagligt? Förlåt glömde, vi pratar ju om USA. Där är det ju Microsofts och musik- och filmbranschen som skriver lagarna..

Seriöst, hur långt får man gå i licensavtal?

Stege99: Tipsa Swec-redaktionen! Tack för tipset btw!

Hur långt som helst får man gå, eftersom du inte är tvingad att skaffa vista.

Det är ett monopl, men du är inte tvingad att vara med. Du kan stå utanför och kunna göra ingenting alls :/

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
Kommer detta leda till att vi får prestandatester gjorda av de vanliga större recensenterna, men de släpper dem bakom en pseudonym, och gör dem tillgängliga för nedladdning från pb i fortsättningen?
Uppenbarligen är M$ rädda för att sanningen om Vistas prestanda ska komma ut...

Varför skulle någon som skriver prestandatester lägga ut dem på en privattracker istället för en publik tracker?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

IANAL, men hur relevant är det för oss i Sverige att diskutera detta? Vår lagstadgade rätt om yttrandefrihet kan knappast förhandlas bort oavsett hur idiotiska licensavtal M$ hittar på.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att inte skaffa Vista

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Fattar inte? Varför? Vad skulle det vara bra för?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
IANAL, men hur relevant är det för oss i Sverige att diskutera detta? Vår lagstadgade rätt om yttrandefrihet kan knappast förhandlas bort oavsett hur idiotiska licensavtal M$ hittar på.

Det där har ingenting med yttrandefrihet att göra. Yttrandefriheten säger att du har rätt att uttrycka dina åsikter. Ett prestandatest är ingen åsikt, precis som hemligstämplade dokument inte är det, precis som inspelade psykologsamtal under tystnadsplikt inte är det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Försöker dem sälja stort i censurkina eller vad är det som händer? Allt ska kontrolleras och man ska göra si och så. Fan är detta för skräp?!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha Vista. Period.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

mohaha yes. MS go f*ck yourself!

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre med en anledning så folk kan försöka förstå i alla fall.
Det här är ju bara bofuck

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Microsoft har liknande klausuler i en rad andra produkter, t.ex. .NET framework och MS SQL Server.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Avstängd

Är MS produkter så kassa att de måste censurera? Verkar som Kina och deras politik, den är så kass så den måste censureras.

DRSTOCK,
är det sant? Du skämtar inte va?

Permalänk
Avstängd

fan håller de på med, nu får de allt bra skärpa sig.. Jävligt tur för microsoft att Pc-spelen inte är anpassade för linux också..

Permalänk
Medlem

haha, skulle samtliga spel släppas till samtliga plattformar skulle nog MS tappa en stoooor fördel tror jag. Man undrar ju om MS kommer att sluta skjuta foten full av hål innan speltillverkarna börjar producera till alla plattformar.
Det här låter ju lite som ett tidigt första april skämt... Jag börjar faktiskt hoppas att MS ens lyckas få ut en vettig mjukvara i medkänsla för alla människor som inte orkar/vågar/vill byta operativsystem.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Inaktiv

väldigt dumt o löjligt, men man skulle väl ändå inte skaffa vista tills det fanns några tweaks osom gjorde att man kunde använda det som xp

Permalänk
Medlem

Vi får vänta och se tills operativsystemet går att konsumera, först då går det att dra några slutsater egentligen.

Men hur man än vrider och vänder på det så är det Microsoft som utvecklat systemet, och det är Microsoft som säljer systemet. De skapar reglerna. Ingå avtal med dem och acceptera reglerna, eller välj ett annat operativsystem.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag vill inte ha Vista. Period.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där har ingenting med yttrandefrihet att göra. Yttrandefriheten säger att du har rätt att uttrycka dina åsikter. Ett prestandatest är ingen åsikt, precis som hemligstämplade dokument inte är det, precis som inspelade psykologsamtal under tystnadsplikt inte är det.

MS eula står inte högre än svensk lag. Det är inte värt något (förutom att man inte får piratkopiera).

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vet VARFÖR de väljer att göra såhär? On a side note, i min mening finns det INGEN anledning att skaffa vista förutom för DX10 stödet, alla nya stora funktioner som skulle inkluderas skars bort sakta men säkert..

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams