Permalänk

Problem med xorg.conf

Har lite problem med xorg.conf filen.
Den vägrar starta i huvudtaget, och ja har prövat att göra en ny med X -configure kommandot. Men den nya filen fungerar varken bättre eller sämmre än den tidigare.
Jag tror att problemet har att göra med drivrutinen för grafikkortet, men är inte helt säker. Det är en nvidia drivrutin

några tipps på vad man kan göra för att gå igång x?

mvh//Danvan

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

vore trevligt att veta vilken dist du kör iaf.

Men testa xorgcfg -textmode

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

sorry för det, ja kör givetvis ubuntu. Nybörjare som man är.
skall pröva xorgcfg -textmode på en gång
Återkommer...

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Borde inte ubuntu funka direkt (out of the box?)

Själv kör jag gentoo men jag har testat ubuntu och där brukar allt funka med en gång.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

vad jag gör för fel vet jag inte, men när jag skriver xorgcfg -textmode händer inte ett skit. Antog att man skulle skriva det i consolen.
Har dock läst lite i loggen, och problemet är nvidia kerneln. Så hur fixxar jag dettta?

EDIT: Nu verkar det inte längre vara något fel på grafikkortet och drivrutinerna, utan nu klagar den på musen och att " no device found /dev/mouse" och "no core pointer registerd".
Och mappen /dev/mouse finns inte heller

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Det står lite vettiga saker om detta i FAQ:n.

Permalänk
Medlem

kör du från livecd?
om inte : fungera x när du installera det?
kör du edgy eller dapper?

Permalänk
Medlem

Kör en "cat /dev/input/mice" eller "cat /dev/input/mouse0" osv och rör på musen och se om den spottar ut nåt
Sen lägger du till den som funkar (båda funkar på min) i xorg.conf så fixar du musen iaf.

Klagar den fortfarande på nvidia så prova att köra med "nv" som drivrutin istället för "nvidia" och funkar inte det så prova med "vesa".
Det är ju bara temporära lösningar, men om det funkar så vet du vad som är fel.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

För att spara lite tid. Kör följande kommandon

cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
cat /var/log/Xorg.0.log | grep WW

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.