Piratkopierad Vista inte så användbart säger Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Jag har fler windowslicenser än installationer för jag får ju alltid med en licens när jag köper en dator och sen blir den outtnyttjad när jag installerar linux på den och använder som server. Men om jag måste installera om en windowsinstallation så är jag tvungen att ta en piratad version eftersom jag inte alltid får med installationsmedia till licensen.
*suckar*

versioner som har en spegel på disken brukar ha så. men du kan fortfarande skicka efter en installationsskiva från tillverkaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
yep så verkar det..
köper man en DELL då är det endast DEN modellen och installation genom DELLs skiva som gäller..
Det verkar som man inte kan få en vetting XP version som man kan använda på andra ställen, för den är liksom "inställd" på att kopiera drivrutiner och annat skräp. Med då är det OEM vi pratar om..

om man köper en dator från komplett etc, får man inte en Riktig XP då?

är det en märkesburk är det troligen (9 fall av 9) en sk återställningsskiva.

köper du en plockaihopburk eller bara konstiga märken brukar det vara en vanlig Windowsskiva på OEM-licens bara. (alltså vanliga Windowsinst utan böcker och paket)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ah.. tack för infon..
funderade just på det..

Men kollade OEM versioner finns att köpa, och kostar hälften på komplett iaf.
då är det ju inte lika farligt, om man kan köpa liknande vista versioner på samma sätt. Måste man aktivera alltså RINGA in till MS nu förtiden om man har en OEM skiva?? eller är det bara att trycka in Reg coden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YberlAggen
precis, det är nu MS borde inse att dom har grävt sin egen grav i och med Vista, den ända fördelen är väll dx10, men det kommer väll snart till linux. Jag kommer då inte instalera Vista i det närmaste taget då jag måste ha en ny dator och sen så suger det!

DirectX till linux. Det lär alldrig hända. DirectX är MS skit påhitt till API. Alla anndra OS på denna planeten vitt jag vet har OpenGL som primära API för 3D grafik. Ser inte varför man ska apa efter nåt som DirectX som itne erbjudern nåt OpenGL inte redan har.
Desutom att köra DrectX gör bara att man låser sig till en platform, nämlig MS. Applikationer som kör opengl är betydligt mer lättportade än directx applikationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Ah.. tack för infon..
funderade just på det..

Men kollade OEM versioner finns att köpa, och kostar hälften på komplett iaf.
då är det ju inte lika farligt, om man kan köpa liknande vista versioner på samma sätt. Måste man aktivera alltså RINGA in till MS nu förtiden om man har en OEM skiva?? eller är det bara att trycka in Reg coden?

som sagt, OEM-skivorna är samma som om du köper ett paket med Windows. det du får med OEM-skivan är alltså just bara skivan och en lapp med certifikatet (och på det givetvis koden)

det är troligare att du får aktivera en sån (OEM) via nätet (ringa beheöver du nog däremot bara om du regat för många gånger eller inte har nätkontakt även på Vista)

återställningsskivorna bheöver oftast inge registrering av kod, och ofte heller inte aktivering eftersom dessa funkar på så få datorer för att de anpassats till hårdvaran och inte följer den vanliga installationproceduren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
knappast, MS vill ha en viss grad av piratande..

Precis, ms är inte dumma (även om man ibland kan tro det), även om dom går åt hårt mot pirater så är dom även medvetna om att ryktes spridning kan sälja allt. Se på T&L som från början ska ha sugit rejält men tack vare rykten som florerade på nätet så visste snart alla om det och företagen kunde med pengarna utveckla T&L så att det blev bra mycket bättre. Tror Ms är mycket medvetna om att det är tack vare piratkopiering dom idag är kändast.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

haha, denna kanske vart uppe innan. (några dagar gammal) men den var sjukt rolig vad man än tycker om Vista så..

http://www.pcyet.se//index.php?option=com_content&task=view&i...

/ Vista kommer förresten i ytterligare en version under basic kallad "N" pga EU-beslut. så man undrar ju vad de anser att mediaspelaren och annat jox egentligaen är värt mellan denna version och vanliga basic nu då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

*LOL*

Sicka Pinochionäsor de borde ha, dom ljuger ju så .....

För varje "copyskydd", så kommer det en crack...oftast innan de släppt copyskyddet *S*

Köpte Win 3.11 när det var nytt...det får räcka som mitt bidrag till Microsoft...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Jag funderar allvarligt på att inhandla ett ex av windows XP.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
versioner som har en spegel på disken brukar ha så. men du kan fortfarande skicka efter en installationsskiva från tillverkaren.

är det en märkesburk är det troligen (9 fall av 9) en sk återställningsskiva.

köper du en plockaihopburk eller bara konstiga märken brukar det vara en vanlig Windowsskiva på OEM-licens bara. (alltså vanliga Windowsinst utan böcker och paket)

Inte många här som e så dumma att de köper märkesdatorer..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
haha, denna kanske vart uppe innan. (några dagar gammal) men den var sjukt rolig vad man än tycker om Vista så..

http://www.pcyet.se//index.php?option=com_content&task=view&i...

Snarare några månader gammal, men var kul att se den igen. Förstår inte hur det kan bli så mycket fel vid presentationer som det ofta blir. Murphys lag kanske är förklaringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
/ Vista kommer förresten i ytterligare en version under basic kallad "N" pga EU-beslut. så man undrar ju vad de anser att mediaspelaren och annat jox egentligaen är värt mellan denna version och vanliga basic nu då..

MS skulle säkert gärna göra N versionen dyrare än Basic om de fick, men EU har väl sagt att den måste vara billigare så de prissätter den nog så högt de kan för att EU ska bli glada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Inte många här som e så dumma att de köper märkesdatorer..:)

Apple är det enda rätta, din tjabo men jag fattar vad du menar.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
DirectX till linux. Det lär alldrig hända. DirectX är MS skit påhitt till API. Alla anndra OS på denna planeten vitt jag vet har OpenGL som primära API för 3D grafik. Ser inte varför man ska apa efter nåt som DirectX som itne erbjudern nåt OpenGL inte redan har.
Desutom att köra DrectX gör bara att man låser sig till en platform, nämlig MS. Applikationer som kör opengl är betydligt mer lättportade än directx applikationer.

Glöm heller inte bort att OpenGL REDAN kan få lika bra grafik som DX10 innan det ens är släppt. Då måste man dock ha ett Nvidia 8800 kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Apple är det enda rätta, din tjabo men jag fattar vad du menar.

Visst jag vill gärna ha en Apple burk till videoredigering, bildhantering samt att surfa med men inte istället för min PC som jag kan spela med.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad jag har läst så funkar den aldelse utmärkt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Inte många här som e så dumma att de köper märkesdatorer..:)

Nä självklart snickrar alla ihop sina egna bärbara

Permalänk
Medlem

ja men den saken är väll biff e ju bara att köpa lite vanliga komponenter och sen arbeta in dem i en fräst bräda med hjälp av en hammare

nä men helt ärligt tror dem på detta själv...jag menar de här skyddet de har satt på IE7 har ju funkat jäääävligt bra (ironi)! Det var ju rätt så lätt för folk att gå runt om de.

sen e de ju som skrivits innan att en dag kommer piratskyddet, nästa dag kommer cracken. och visst vista har kanske nån ny superteknik mot sånt här men likväl kommer snubbarna utan liv sitta och knäcka den!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
sen e de ju som skrivits innan att en dag kommer piratskyddet, nästa dag kommer cracken. och visst vista har kanske nån ny superteknik mot sånt här men likväl kommer snubbarna utan liv sitta och knäcka den!

Och detta tror iallfall jag att Microsoft vill till en viss del, dom flesta betalar ju faktiskt för sin licens, att sen ett par entusiaster få kör det gratis är snararare både reklam och gratis support då dessa ofta åker på att hjälpa vänner och bekanta.

Hade MS velat få det 100% skyddat hade det garanterat varit det.

Permalänk
Inaktiv

vista borde anlita någon riktigt skills^fAntActiz^Cracker så att såfort nån knäcker det, så tar dom reda på hur dom gjorde och släper en uppdatering för att ta bort den luckan

Permalänk
Medlem

Så om man köpt en bärbar HP med XP Home licens, så är jag tvingad att köra deras förinstallerade version av operativsystemet med alla smäckprogram som ligger förinstallerade?

Det går alltså inte ta en XP Home skiva och använda nyckeln som står under datorn för att få en "ren" installation?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Så om man köpt en bärbar HP med XP Home licens, så är jag tvingad att köra deras förinstallerade version av operativsystemet med alla smäckprogram som ligger förinstallerade?

Det går alltså inte ta en XP Home skiva och använda nyckeln som står under datorn för att få en "ren" installation?

Det ska inte vara några problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Så om man köpt en bärbar HP med XP Home licens, så är jag tvingad att köra deras förinstallerade version av operativsystemet med alla smäckprogram som ligger förinstallerade?

Det går alltså inte ta en XP Home skiva och använda nyckeln som står under datorn för att få en "ren" installation?

Det går alldelles utmärkt, problemet kan ju vara att få tag på mediet, XP PRO OEM hade jag ett helvete med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Vista blir nog det sista OS från MS som kommer gå att piratkopiera. När nästa OS kommer lär våra datorer vara så fulla av DRM etc att vi inte ens lär kunna få bild på skärmen om vi försöker installera något piratkopierat material.

Den dagen det händer slutar jag använda datorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Och detta tror iallfall jag att Microsoft vill till en viss del, dom flesta betalar ju faktiskt för sin licens, att sen ett par entusiaster få kör det gratis är snararare både reklam och gratis support då dessa ofta åker på att hjälpa vänner och bekanta.

Hade MS velat få det 100% skyddat hade det garanterat varit det.

Att få nåt 100% säkert är nog omöjligt, men jag håller med om att Ms skulle kunna göra ett säkrare operativ system om dom velat. Hade dom inte haft hotet från Linux så är jag bombsäker på att dom gjort allt för att se till att windows inte gått att cracka och höjt priset ännu mer eftersom dom då innehaft monopol (i princip) på operativ sysmtem. Hade det inte varit för att flertalet spel kräver windows och att Linux är mer avancerat att lära sig hade jag nog gått över till Linux för länge sen. Men nu börjar det komma mer och mer distrubutioner som använder sig av ett grafiskt gränssnitt och bättre stöd för spel, Microsoft borde vara mycket oroliga om sin framtid som det ledande företaget för operativ system.

Om man är intresserad av hur Bill Gates kom att bli Microsofts vd och en av världens rikaste personer så är filmen Pirates of Sillicon Valley en bra start.
Bill Gates har själv en gång i tiden varit pirat, därför anser jag att han nu är en hycklare.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Så om man köpt en bärbar HP med XP Home licens, så är jag tvingad att köra deras förinstallerade version av operativsystemet med alla smäckprogram som ligger förinstallerade?

Det går alltså inte ta en XP Home skiva och använda nyckeln som står under datorn för att få en "ren" installation?

Det beror på.
Lättast att ta reda på om det fungerar eller ej är att kolla på sin produktnyckel.

Står det Dell, HP alternativt Compaq etc sidan om produktnyckeln så kommer man inte kunna använda en vanlig OEM skiva.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Piratkopierad Vista inte så användbart säger Microsoft...alltså ungefär som en laglig version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Men nu börjar det komma mer och mer distrubutioner som använder sig av ett grafiskt gränssnitt och bättre stöd för spel, Microsoft borde vara mycket oroliga om sin framtid som det ledande företaget för operativ system.

Det handlar ju tyvärr inte om att något ska vara lika "bra" utan det är ju så att en användare som har kört Windows av ren vana fortsätter med det då dom vet att det innan har fyllt deras krav så varför chansa.

Sen ingår ju mera än bara programvaran i licensen för Windows, du har ju t.ex. en supportavdelning att ringa. För ingen tror väl att Gösta 63 sitter och söker på webforum efter hjälp när han inte lyckas byta bakgrundsbild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Nä självklart snickrar alla ihop sina egna bärbara

hehe

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Det handlar ju tyvärr inte om att något ska vara lika "bra" utan det är ju så att en användare som har kört Windows av ren vana fortsätter med det då dom vet att det innan har fyllt deras krav så varför chansa.

Sen ingår ju mera än bara programvaran i licensen för Windows, du har ju t.ex. en supportavdelning att ringa. För ingen tror väl att Gösta 63 sitter och söker på webforum efter hjälp när han inte lyckas byta bakgrundsbild.

Ja håller med, vad jag menade var att eftersom allt fler distrubutioner har ett grafiskt gränssnitt och liknar windows mer och mer så kanske fler kan tänka sig att testa Linux. Fast det är klart, om det blir fler som använder Linux lär säkert oxå virus och annat otrevligt bli mer med. Som jag ser det är den optimala lösningen tyvär ett moment 22. Med andra ord, ju fler användare destu bättre stöd för spel vilket oxå (med stor sannolikhet) kommer innebära mer säkerhetsexploits, men om inte folk går över till Linux kommer inte stödet för spel att bli lika bra och så är man tillbaks på ruta ett igen. Således får man ta det bra med det dåliga, personligen tror jag att Linux användare är glada över att flertalet attacker och säkerhetsexploits är i första hand är riktat mot oss windows användare.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Discokungen

Tror inte Microsoft har så stor anledning att bekämpa piratkopiering. De enda som kommer piratkopiera är de som kan datorer utan och innan, alltså inte speciellt stor del av kunderna. De som betalar lär betala för alla.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld