Permalänk
Medlem

Boxade kylaren till X2, Bra?

Hej !!!

Har nästan bestämt mig för att köpa en AMD Athlon 64 X2 4600+ s939 ,

Och nu till min fråga : Hur bra är den kylaren som följer med ?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

veyt inte

Visa signatur

Dell FTW (=For The Word)

Permalänk
Medlem

Om du inte vet är det väll ingen idé att du svarar?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av :piskestadFTW:
veyt inte

hahaha, du är allt rolig du, hahah!

ps. kolla piskestadFTW:'s andra inlägg, han kan itne vara mer än 10 bast.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Re: Boxade kylaren till X2, Bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinkshark
Hej !!!

Har nästan bestämt mig för att köpa en AMD Athlon 64 X2 4600+ s939 ,

Och nu till min fråga : Hur bra är den kylaren som följer med ?

Om du inte har köpt den än så skulle ja STARKT rekommendera dig att köpa en Core2duo istället. Även den med lägst klockfrekvens, E6300, är ett bättre val än amd X2. Speciellt då socket 939 är en gammal socket..
Vad gäller kylaren så är den väl helt okej om du inte tänker överklocka särskilt mycket, eller om är väldigt ljudkänslig.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

han kanske har ett 939 mobo och inte vill byta?

on topic: Jag har stockkylaren till min AMD Athlon 64 X2 4400+ (socket 939) och det funkar alldeles utmärkt. Men om man vill pressa den på ett par grader till kan du ju alltid byta i efterhand.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

jag har en x2 3800+ å den låter inte så mkt med boxkylaren enligt mig, fint temp osv..

Permalänk
Medlem

min svåger bytte kylare för ett tag sen, vann inget i temp, men i ljudnivå.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Re: Re: Boxade kylaren till X2, Bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Om du inte har köpt den än så skulle ja STARKT rekommendera dig att köpa en Core2duo istället. Även den med lägst klockfrekvens, E6300, är ett bättre val än amd X2. Speciellt då socket 939 är en gammal socket..
Vad gäller kylaren så är den väl helt okej om du inte tänker överklocka särskilt mycket, eller om är väldigt ljudkänslig.

Jag tänker köpa en Amd Athlon 64 X2 4600+s939 för att jag inte vill köpa nya minnen, jag känner nog stor skillnad mot min celeron D jag har nu , eller vad säger ni

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en snabb Am2 med tillbehör, o jag är helnöjd med prestandan.

Jag ville inte ha eller var minsta intresserad av en till skxxxx intel cor2 (bara problem o strul), så de är förbjudna i mitt hem en lång tid framöver.

Amd o Ati är något som aldrig irreterat mig, bara skänkt mig glädje. Coolt när x10 korten kommer,samt 4x4 muuums

Stockkylaren på x2 funkar bra, kyler bra o låter inte för mycket, men jag bytte ut min mest för utseendet skull o att jag ville ha heatpipes kör med scythe nu o de verkar vara bästa kylarna till Am2... finns noctua o thermaltake\thermalright oxå tror jag som e bra.

Kör alla 120fläktar på lägsta varven i min dator nu, och jag har fina temp

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Automan
Jag köpte nyss en snabb Am2 med tillbehör, o jag är helnöjd med prestandan.

Jag ville inte ha eller var minsta intresserad av en till skxxxx intel cor2 (bara problem o strul), så de är förbjudna i mitt hem en lång tid framöver.

Amd o Ati är något som aldrig irreterat mig, bara skänkt mig glädje. Coolt när x10 korten kommer,samt 4x4 muuums

Stockkylaren på x2 funkar bra, kyler bra o låter inte för mycket, men jag bytte ut min mest för utseendet skull o att jag ville ha heatpipes kör med scythe nu o de verkar vara bästa kylarna till Am2... finns noctua o thermaltake\thermalright oxå tror jag som e bra.

Kör alla 120fläktar på lägsta varven i min dator nu, och jag har fina temp

Det är ju heatpipes på stockkylaren

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinkshark
Det är ju heatpipes på stockkylaren

Nää inte på alla....min boxade 3800 har inga.

Men den duger om du inte vill Yberclocka, jag kan köra min stabilt i 2700Mhz, original 2000. Men som sagt det finns bättre.

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

Konstigt, varken min boxkylare eller brorsans han köpte nyligen också, inte nån av dom hade heatpipes, o vi köpte de snabbaste out there så att säga, knepigt.... har faktiskt inte stött på nån boxkylare än som har heatpipes.

Edit, du kanske har köpt nåt uppgraderingspaket eller liknande ? i vilket fall, den duger nog gott ett tag iallafall.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

min polares x2 4600+ var det heatpipes på

edit: sedan så finns det ju C2D mobon där du kan köra DDR bara så du vet

Permalänk
Medlem

kan man köra en c2d med ddr :S

Hittar inte ett enda socket-775 moderkort som både stöder core2duo och har ddr

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinkshark
kan man köra en c2d med ddr :S

Hittar inte ett enda socket-775 moderkort som både stöder core2duo och har ddr

ja, Asrock har flera, ett par till och med med agpslot... hehe... www.asrock.com för mer info...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

X2 3800+ har den vanliga stockkylaren, resten har den nyare med större fläkt och heatpipes. Den är faktiskt riktigt bra, och hade kunnat bli ännu bättre om de hade skickat med en större men framförallt tjockare fläkt.

Buntar du på en 92mm-fläkt är den nog likvärdig med TR XP-90.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
X2 3800+ har den vanliga stockkylaren, resten har den nyare med större fläkt och heatpipes. Den är faktiskt riktigt bra, och hade kunnat bli ännu bättre om de hade skickat med en större men framförallt tjockare fläkt.

Buntar du på en 92mm-fläkt är den nog likvärdig med TR XP-90.

Ackelind, om du menar de cpu man köper löst med fläkt in the box så ljuger du, det finns inga kylflänsar med heatpipes ens till de snabbaste Am2 x2 64 eller 939 x2 64 osv, det har både jag o brorsan märkt nyligen när vi beställde nya cpu, o jag har snackat med de jag känner som har denna sortens cpu, och de säger samma sak, ingen som sett röken av några heatpipes.

Däremot kan det ju följa med om du köper ett av de där uppgraderingspaketen eller helt färdig dator, det vet jag inte. Men att säga att de medfäljer när du köper en av de senaste Amd x2 64 så ljuger den personen enligt min erfarenhet, skulle ju vara väldigt udda om Amd får för sig att packa dem olika eller hur ? och det skulle inte vara speciellt smart av dem att göra så, hämmar ju produktionskostnad och mer risk för strul o gnäll från konsumenter, nä.. jag kan inte tro de skickar med kylare som har heatpipes med sina cpu, det är en sak återförsäljarna gör senare isåfall.

I vilket fall brukar ju för de flesta orginalfläkten flyga iväg o ersättas av nåt snyggare o bättre

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
X2 3800+ har den vanliga stockkylaren, resten har den nyare med större fläkt och heatpipes. Den är faktiskt riktigt bra, och hade kunnat bli ännu bättre om de hade skickat med en större men framförallt tjockare fläkt.

Buntar du på en 92mm-fläkt är den nog likvärdig med TR XP-90.

Ackelind, om du menar de cpu man köper löst med fläkt in the box så ljuger du, det finns inga kylflänsar med heatpipes ens till de snabbaste Am2 x2 64 eller 939 x2 64 osv, det har både jag o brorsan märkt nyligen när vi beställde nya cpu, o jag har snackat med de jag känner som har denna sortens cpu, och de säger samma sak, ingen som sett röken av några heatpipes.

Däremot kan det ju följa med om du köper ett av de där uppgraderingspaketen eller helt färdig dator, det vet jag inte. Men att säga att de medfäljer när du köper en av de senaste Amd x2 64 så ljuger den personen enligt min erfarenhet, skulle ju vara väldigt udda om Amd får för sig att packa dem olika eller hur ? och det skulle inte vara speciellt smart av dem att göra så, hämmar ju produktionskostnad och mer risk för strul o gnäll från konsumenter, nä.. jag kan inte tro de skickar med kylare som har heatpipes med sina cpu, det är en sak återförsäljarna gör senare isåfall.

I vilket fall brukar ju för de flesta orginalfläkten flyga iväg o ersättas av nåt snyggare o bättre

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
X2 3800+ har den vanliga stockkylaren, resten har den nyare med större fläkt och heatpipes. .

Nej, inte ens resten har kylaren med heatpipes.. det är svunnen tid..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men med AMD Athlon 64 X2 4600+ följer det med en boxad fläkt med heat-pipes så är det bara. Läste en recension igår där det va bilder med och där såg man klart och tydligt att det va heat-pipes.Sök på google på bilder på "AMD x2 stock" så ser du .

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Ackelind har minst sagt intressanta påståenden, som vanligt. Dessutom, som andra påpekat, fel.

pinkshark:
AMD är inget källarföretag som tillverkar några tusen CPU om året. De lägger beställningar på mängder av kylare som ska uppfylla vissa krav, om de sedan har heatpipes, kopparbotten, eller helt vanlig aluminium är inget som AMD bryr sig om. Alltså skiljer det mellan olika batchar vilka kylare som följer med. "Så är det bara".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har köpt en AMD 4800+ nu i dagarna som det va heatpipes kylare på. Kör en zalkman nu å jag fundera på en sak.. om jag ska byta kylare till den som va med eller om jag ska köra vidare på min zalkman. Har en av dom äldre zalkmankylarna som e en 120 mm fläkt på, vet inte hur pass dom står sej idag faktis.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Den som följer med har ju heatpipes så den "borde" vara bättre?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Har köpt en AMD 4800+ nu i dagarna som det va heatpipes kylare på. Kör en zalkman nu å jag fundera på en sak.. om jag ska byta kylare till den som va med eller om jag ska köra vidare på min zalkman. Har en av dom äldre zalkmankylarna som e en 120 mm fläkt på, vet inte hur pass dom står sej idag faktis.

jag har en polare med heatpipes kylaren och visst är den bra för att vara boxad... men jag tror att din zalman 7700? presterar likvärdigt och är antagligen tystare

Permalänk
Medlem

Köpte en X2 4200+ för ett tag sedan & där följde ingen heatpipe kylare med den iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har ju nu 2x512mb ram men senare efter jag köpt moderkortet och processorn kanske jag köper 2st 512 stickor till . förlorar jag mycket på att inte köra i dual channel eller kan man köra i dual channel på 4st stickor?
Måste det vara samma märke som mina andra 2?

Tack.

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem

Den där kylaren brukade i alla fall följa med vad jag tidigare sett, utom till X2 3800+. I så fall har de ändrat det nu och då hade jag fel med mitt påstående. Den presterar bra mycket bättre än kylaren utan heatpipes, men den kanske var för dyr att tillverka och det är därför AMD slutat skicka med den?

Edit: Det kanske är olika för S939 och AM2 kom jag på.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinkshark
Jag har ju nu 2x512mb ram men senare efter jag köpt moderkortet och processorn kanske jag köper 2st 512 stickor till .

1. förlorar jag mycket på att inte köra i dual channel

2. kan man köra i dual channel på 4st stickor?

3. Måste det vara samma märke som mina andra 2?

Tack.

1: ja du förlorar en del på att inte köra dual-channel.

2. Ja.

3. Nej.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless