Permalänk
Melding Plague

AMD Quad FX

AMD släppte nyligen sin entusiastplattform som tidigare kallats 4x4. Det slutgiltiga namnet blev Quad FX och den förväntas finnas att köpa i början av nästa år. Vad innehåller plattformen, och hur kommer den prestera?

Läs nyheten: AMD Quad FX

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice. Eran klocka går fel.

Permalänk
Avstängd

Vadå. Ska man ha 2st Cpu'er på ett mobo?....Om det är så, Säger jag bara DYRT!!!!.....

Permalänk

gör de bilar med nu

bra med konkurans men frågan är om de inte kan göra datorerna säkrare och kallare istället?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Nice. Eran klocka går fel.

Smått offtopic men allt med forumen verkar segt som sirap lite fram o tebax eller är det bara jag som upplever det?
Vanliga sidan funkar kalas.

Ontopic, lär kosta en duktig slant att ha ett sådant där kort med allting till funktionellt.

EDIT:
Svarar på min egen fråga med att jag precis såg detta.
http://www.sweclockers.com/forum/announcement.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Hmm har ni inte sett testerna på dessa system?

Tyvärr slår Intel dom rätt hårt... finns massa olika tester ute på nätet här kommer några:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2879&p=1
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5148
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2065493,00.asp
http://www.hexus.net/content/item.php?item=7348&page=4
http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-quad-fx.html

Hoppas AMD kommer på nått nytt så dom kommer ifatt intel.. bara inse att intel har gjort ett förjävla bra jobb med C2D prollen!

Permalänk
Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Gammal nyhet...:)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Det är ingen nyhet. Det är ett reportage om hur det funkar.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

prismässigt så ligger core 2 quad och quad fx ganska lika eftersom fx procesorerna säljs i par dvs 2st för 5000:-

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Vafan moderkorten blir bara dyrare och dyrare... 4000 för ett moderkort nää tack.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

jo det är lite sorgligt att priserna ska gå åt det hållet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

... det räcker tycker jag!... man måste var amiljonär för att ha råd me skiten

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

Alltså, deras möjlighet att få folk att köpa skiten är ju att tillåta de billigare cpu:erna använda sig av plattformen. Moderkort för typ 2k, sen två cpu:er för säg 2k vardera och dom kanske hade fått sålt några.

Permalänk

Kan man slänga på ett par K8L med 4 kärnor vardera på det moderkortet så kan det nog bli väldigt intressant, i alla fall för de med gott om pengar.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt? Är det alltså 2st CPU:s med två kärnor? Skulle man inte ha en CPU med 4 kärnor som Intels version?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har jag fattat det rätt? Är det alltså 2st CPU:s med två kärnor? Skulle man inte ha en CPU med 4 kärnor som Intels version?

Ja du har förstått rätt med 2 dual core cpu:er.
AMD quad fx, a.k.a. 4x4 har väl alltid varit sagd att vara sådan.
AMD kommer med en riktig quad core (intels två dubbelkärnor använde ju systembussen mellan sig...) men det dröjer och de måste raffsa ihop något som svar på intels quadcpu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har jag fattat det rätt? Är det alltså 2st CPU:s med två kärnor? Skulle man inte ha en CPU med 4 kärnor som Intels version?

Blanda inte ihop saker nu bara.

QuadFX (4x4) är en plattform, bestående av ett moderkort med två socklar, på vilket du kan installera två stycken dualcore-processorer och därmed få fyra kärnor sammanlagt. Du ska även kunna köra SLI med dubbelkärninga grafikkort, därav det gamla namnet 4x4.

Det du nog syftar på är AMDs kommande arkitektur K8L, vilket kommer vara en processor med fyra kärnor (inte 2 stycken dualcores under samma IHS som intels quadcore är för tillfället). K8L kommer kunna köras på socket AM2, men om allt stämmer så ska de även gå att köra på denna plattform.. vilket då leder till 8 kärnor i en burk. Garanterat dödligt för alla plånböcker, men säkert bra för en hyfsat billig (relativt) och brutal arbetsstation.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vafan moderkorten blir bara dyrare och dyrare... 4000 för ett moderkort nää tack.

Japp håller verkligen med 4000 kr för bara "Moderkortet" de är för dyrt enligt mig men de beror ju på vad man prioterar saker och ting.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz | GPU: Gainward 8800 GTS 512 mb | PSU: Corsair 550 W | Moderkort: Asus P5k Premium | Minnen: Corsair XMS TWIN2X 2048 mb | HDD: Seagate Barracuda 250 GB | Övrigt: Windows Vista Home Premium 32 bit

Permalänk
Medlem

för 4000 köper jag hellre ett riktigt moderkort från tyan

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

alltså vad tänker amd med egentligen? 2 st cpu på ett moderkort och stöd för fyra gfx kort. jaaa kul med el räkningen.

nej tack jag vill inte köpa en 1000 watt nätagg och jag vill inte lägga 200 spänn / månad för elräkningen så screw AMD tills vidare.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

hehe AMD's svar på intels flerkärninga processorer lockar inte mig iaf

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Kul att bara processorerna drar en halv kilowatt i full load.

Vilket jävla skräpsystem AMD har dragit ihop nu. Trodde det fanns hopp för AMD, nu ser det surt ut alltså. Intel har verkligen kört över AMD nu. Nästa uppgradering blir nog ett Intel-system för min del iaf. =/

Permalänk
Medlem

besviken
alltid gillat amd mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej. Nu vill jag bara reda ut detta.
Det finns nog inte en enda mening på hela internet som skulle antyda att De nya FX-7X processorena skulle ha en L3 cache. Ändå skriver sweclockers det.
VARFÖR!? Varför envisas ni med att hitta på "nyheter"? Hela tiden! Eller har ni information från AMD som ingen annan i hela världen har?

Sen angående priset. 300$ för mobo plus typ 500$ för 4 processorkärnor... Det är billigt om ni inte visste det. Mycket billigare än intels motsvarande. Dock inte lika snabbt heller.

Tack att någon skrev ner mina funderingar. Undrade också va fasen det var talan om med L3 cache... Men nu hittar jag inte det. Är jag lite blind eller har det raderats ur artikeln?

Tycker också det är lite mycket gnäll om moderkortet.
Ett dualcpu moderkort kostar minst 2000 kr och ofta över 4000 kr.
Om man får ett par FX-74 för 8500 så är det ju riktigt bra pris. Folk gnäller över moderkortet och köper en processor för runt 9000-10000 tusen (QX6700).
Visst AMD är inte prestandakungar, men detta paket verkar ju ge fin prestanda för pengarna i AMD-båset.
Två st opteron 2220SE lär ju kosta en rejält mycket större slant och är ändåså bara 2.8 GHz ("FX-72"). Det man missar med FX är väl registrerade minnen (?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tack att någon skrev ner mina funderingar. Undrade också va fasen det var talan om med L3 cache... Men nu hittar jag inte det. Är jag lite blind eller har det raderats ur artikeln?

Det har korrigerats.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

jaja om man redan har en intel quad, så känns detta inte så lockande..

men systempriset på en nice quad fx är ju trevligt!!
8500 prolle
3000 mobo
3000-6000 minnen
fyra graffe a ca 5k
ngra raptor 3k
lianlilåda, 2k
nätagg 2k
bra ljudkort 3k
möss tang skärm och elräkning, ska väl matcha också..

ah, 40k utan krimskrams är väl rätt lagom?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

så de delar minnet via busen mellan CPUrena lite långsammare eller är är det helt individuellt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Shit, vilken flopp!

Iaf för gamers!

Server prestandan lär vara riktigt nice och prisvärd, men vem behöver 4 PCI-Express 16 platser i en server?

Permalänk
Medlem

Hur kan man vara så smart att ge ut ett så här dyrt system på marknaden ??? Jag menar när dom har så mycket sämre prestandard en intel. Även om den kanske har lättare att driva dom tyngre grafikkort som intel verkar tyda på att ha problem med.

Permalänk
Medlem

Nej förfan nu blir man intel fanboy igen into nog med att en vanlig x2 5200 prolle till am2 inte ens kan tävla med ett klockat e6300 är sjukt när man inser att det kostar skjortan men nej nej nu jäklar ska det bli ännu dyrare bara för att man ska försöka nå likvärdiga resultat. BULLSHIT! ^^