Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nej förfan nu blir man intel fanboy igen into nog med att en vanlig x2 5200 prolle till am2 inte ens kan tävla med ett klockat e6300 är sjukt när man inser att det kostar skjortan men nej nej nu jäklar ska det bli ännu dyrare bara för att man ska försöka nå likvärdiga resultat. BULLSHIT! ^^

Du skriver alltså: inte nog att en oklockad x2 5200 inte ens kan tävla med en överklockad e6300?

Det är alltså konstigt att en standard processor inte kan tävla med en överklockad? Jag tycker då inte att det är så konstigt.

4x4 systemet är ju som flera skriver inte alls så dyrt, tittar man på intels närmsta motsvarighet känns ju priset motiverat, bara för att man personligen inte har lust/råd att köpa det betyder väl inte att det är BULLSHIT/skit/sugigt~

Tidiga tester på systemet brukar ju inte heller vara så rättvisande, ska bli intressant att se hur det ser ut i vista/ när drivisarna får lite tid att utvecklas/optimeras

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

Nforce chipset:en är för strömhungriga. Att stoppa på två sådana på en bräda är galenskap. 4x4 behöver Ati/Amd chipset och 65nm proppar. Helst kommande "K8L" och gärna DDR3 men det sista är inget måste då dubbla dual ch. DDR2 med Amd ger all BW man behöver.

Då kan vi snacka.

Permalänk
Medlem

Skulle varit fett om Intel gjorde något motsvarande system, så man kan köra dubbla quadprollar osv, massa fläsk.

Dock blir det nog nästan krav att man kör vattenkylning på ett sånt här system, det blir grymt mycket fläktar och massa varm luft som ska ur lådan annars. Eller så får man köra med bara Delta-screamers.

Permalänk
Medlem

Misslyckad lösning 3.11 ... Hade varit i AMDs intresse att skynda på utvecklingen av K8L istället.

Permalänk
Medlem

det går å köra octocore redan nu, med macpro eller vad den heter, fett dyrt...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd

Att prestandan i spel inte är bra kan man väl skita i, men hugga, vad go den kommer vara i minneskrävande applikationer. Sen när K8L kommer blir det nog fart under huven, tänk 2 st RIKTIGA quadcores på det systemet.

Sweet

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Vad är en "riktig" quadcore?

Permalänk
Medlem

Haha alltså... Ni som gnäller på att det är dyrt och drar mycket ström... Jag tror inte dessa grejer egentligen är riktade till privatpersoner. Visst - det kallas "Entusiastplattform". Men där det hör hemma är väl snarare workstationmarknaden. En och en annan server kommer nog få denna platformen också. För en spelutvecklare är väl detta en drömmaskin t.ex. De som har nytta av dessa maskiner (alltså inte en massa fjuniga fjortonåringar som vill ha 100fps i CS) är nog vana att hosta upp stora pengar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Min AMD 64 x2 4400+ duger bra länge till så varför skulla jag köpa en ny dator?
Jag kanske skaffar en kraftfull dator till men det blir ingen svindyr dator det. Det blir i prisklass med den som jag redan har, fast AMD blir det även nästa köp för jag gillar det märket

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
så de delar minnet via busen mellan CPUrena lite långsammare eller är är det helt individuellt?

Varje CPU har sin egen minneskontroller som två kärnor delar på. CPU:erna kopplas ihop med snabb hypertransport. I någon tråd så skrev Mr_B att Vista kommer (ultimate iaf) kommer förstå det här så när den schemalägger trådar att köras så försöker det hålla det på samma sockel, så det är "lokala" minnet som används.
En av CPU:erna har kontakt med "omvärlden" dvs allt annat utanför ram och cpu.

Som jag förstår intels kentsfield så är det två dual core under samma skal som delar på en systembuss som går till en extern minneskontroller (och systembussen kanske inte är lika snabb?).
Det är alltså lite mer en fullösning som fungerar bra i prestanda men om AMD kan komma ikapp intel i prestanda inne i processorn ska deras vara bättre totalt.
Visst AMD får väl problemet med fyra kärnor på samma minneskontroller de med när de väl kommer till sin quadcore.

Hoppas någon rättar ovanstående, är inte stensäker på detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Vad är en "riktig" quadcore?

tror dom menar är att en riktigt quadcore är en CPu med quadcore. För en falsk quadcore är 2st dualcore i samma system.

Visa signatur

Dator spec ;
Har ingen dator! :|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pizzamannen
tror dom menar är att en riktigt quadcore är en CPu med quadcore. För en falsk quadcore är 2st dualcore i samma system.

Om alla kärnorna inte är integrerade i samma chip är det "fusk quadcore". Alltså är det i princip ingen skillnad om det är två dualcore chip som sitter på samma processor eller två separata processorer med en dual-c på varje. Samma sak egentligen...

När det gäller det här AMD systemet är det nog mest en PR ploj... Det är bara ett fåtal profs-användare med speciella behov som får bra prestanda med det här systemet. De övriga 99% användare inklusive alla som spelar får överlägsen prestanda för mycket mindre pengar om de väljer intels alternativ. Även med en intel cpu för 2000 kr och ett moderkort för 1000 kr....

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Om quad coren inte sitter i ett & samma chip är den inte "native" quad-core men dock innehåller proppen 4st processor kärnor så quad-core är det.. AMD´s system är dock ett dual cpu system med dual-cores..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

fett ju
men jag väntar tills jag får se ordentliga prestandatest på det. hur kan folk totalsåga nånting som dom inte sett benchar på?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Min AMD 64 x2 4400+ duger bra länge till så varför skulla jag köpa en ny dator?
Jag kanske skaffar en kraftfull dator till men det blir ingen svindyr dator det. Det blir i prisklass med den som jag redan har, fast AMD blir det även nästa köp för jag gillar det märket

Köp inte ett nytt då? Måste man köpa allt som kommer? Låter som folk sitter och hittar på ursäkter för att de inte uppgraderar varje gång något nytt kommer.

Denna plattform är inte till för alla, det har den aldrig varit tänkt för heller. Den har bara varit tänkt att vara värst.

Ett bra exempel på sådant är Intels Pentium EE-processorer. De kostade brutalt mycket, de drog ström så knappt någon kunde kyla dem och de stod inte ens för nån promille av försäljningen. Ändå släpper man dem för att vara "värst".

Den som har den värsta processorn i dagsläget kommer ju av alla här iaf att alltid vara "prestandakungen". Sen kan de lugnt sälja billiga processorer som inte alls presterar likadant.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Du skriver alltså: inte nog att en oklockad x2 5200 inte ens kan tävla med en överklockad e6300?

Det är alltså konstigt att en standard processor inte kan tävla med en överklockad? Jag tycker då inte att det är så konstigt.

4x4 systemet är ju som flera skriver inte alls så dyrt, tittar man på intels närmsta motsvarighet känns ju priset motiverat, bara för att man personligen inte har lust/råd att köpa det betyder väl inte att det är BULLSHIT/skit/sugigt~

Tidiga tester på systemet brukar ju inte heller vara så rättvisande, ska bli intressant att se hur det ser ut i vista/ när drivisarna får lite tid att utvecklas/optimeras

2x 5200 drygt 4000spän

e6300 drygt 1800kr
-------

Men iof det kanske är lite lurendrejeri när man ser all core2duo reklam på sidorna

Permalänk
Medlem

Herregud. Den blir spöad av C2D men kostar ändå skjortan? AMD kommer få riktiga problem om de fortsätter såhär.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Det folk inte fattar är att det där är en workstation. Kombinerat med GPGPUer så har den oslagbar prestanda. Finns inget somm kommer i närheten ens för 5 gånger priset. Sen så blir det inte sämre när K8L kommer.
Och dom kunde inte struntat i denna för att snabba upp K8L. K8L hade inte gått snabbare ändå då det är olika team som arbetar på det. Du kan inte ha 2000 personer som alla ska designa samma chip. Dom kan inte bara skyffla över fler ingengörer på en sak från en annan och tro att det går snabbare.

Det där är en billig och stark workstation. Folk tänker ganska trångsynt.

Och någon klagade på att en klockad E6300 kunde klå en X2 5200. Inte så konstigt om man klockar.
Faktum är att det är bra mycket konstigare att en Duron för 600:- kunde klå en P3 för 10000:- med lite klockning. Där har ni något att förundras över.

Permalänk
Medlem

och vem är du på en skala?

det finns för och nackdelar med det mesta, handlar mer om vad man väljer att se,

sen kommer du och tror att du är någon..
så vem är du på skalan?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
och vem är du på en skala?

det finns för och nackdelar med det mesta, handlar mer om vad man väljer att se,

sen kommer du och tror att du är någon..
så vem är du på skalan?

Suck!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Hedersmedlem

En märklig debatt.

1.) De flesta börjar räkna på hur dyrt systemet blir, men glömmer att Quad FX i sitt nuvarande stadium är för entusiaster, inte för gemene man (prisjämförelser kan skäligen endast göras med Core 2 Extreme QX6700 eftersom det handlar om fyra kärnor). Positivt dock att vissa helt riktigt redan räknat ut att det troligen kommer att finnas andra intressenter för detta system än hemanvändare/gamers.
2.) "Va det klarar inte av att spöa C2D!". Vad är det för konstigt med det? Här handlar det om en helt ny plattform, ett helt nytt koncept, som är tänkt att kunna hantera framtida mer kraftfulla processorer.
3.) "AMD skulle istället ha...". För att komma någonstans behövs risktagande och innovation. Personligen har jag varit negativ till konceptet, men börjat fundera på om inte detta kan leda till något stort i framtiden, speciellt med tanke på att vi tycks komma in i ett kärnantal race i stil med det gamla GHz racet; för någonstans kommer en flaskhals att bromsa upp och kanske just därför är Quad FX en steg i rätt riktning, kanske inte just idag men väl när...

Vissa kommentarer tycks mig lika gnället på Intel när de höll på att lansera Core2Duo; istället borde de ha glatt sig över att Intel kom ur P4 träsket. Andra kommentarer tycks mig vara extremt kortsiktiga; ett enda gnäll innan vi sett vad systemet egentligen kan prestera (nuvarande processorer är ju bara "ombyggda" varianter av redan existerande för andra plattformar, men nya är planerade för denna plattform) samt att, som t.o.m. erkändes på Tom's hardware, nuvarande operativ system och programvara inte helt kan dra nytta av Quad FX:s kapacitet.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man får för pengarna. något säger mig att FX-74 + moderkort + SLI + MInne etc gör detta till ett 30k+ system. För samma pris lär man få Octacore från intel inom kort som gör moss av detta....

Permalänk
Medlem

Kan svära på att det var det moderkrotet dom ahde på dreamhack i ett av båsen. Tror det var ATI som ställde ut å verkar ju lågiskt med tanke på att amd köpte upp dom. Layouten är identisk även kylarna som sitter på och antalet PCI-platser och minnets plasering mellan socklarna. Jag å en stog och spekulerade i att det nog var 4x4 plattformen. Demot dom körde flöt fint i alla fall men processorkylarna som slgät på ven som jävla delta 60!

Ser itne vad det fins å klaga på. Du får 4st processorer för 5K och upp. Intel där fins det bara Q6700 om du vill ha 4st processorer desutom extremt kass minnesbanbred gämfört. 8.5Gb/sek är max på ett oklockat Q6700 system.
4x4 paltformen kan prestera 25.6Gb/sek! Smack that bitch (Q6700) up!
Q6700 fins i 2.66Ghz för ca 9K och för 8.5K får du 2st dualc core 3Ghz FX propar. IPC:n må vara lägre i teorin (3 vs 4) men med den minnesbanbreden lär det lätt göra up pför det i det mästa.

2 socklar inebär ju också att du kan montera två kylare gör det lite lättare att kyla processorerna.
nackdelen är ett dyrare moderkort därav priset.
Men den som köper en Q6700 köper väl inte moderkort för under 2K och minnen för under 3K i alla fall, so what?

Fler PCI-E platser ger ju goa möjligheter med.

Som sagt sett systemet i acktion å det är mäcktigt!

Sedan glömer folk oftast att skillnaden mellan en Core 2 Duo och en K8 processor är ännu mindre i 64bit då K8 alltid vart designad med 64bit i åtanken. så skillger sa 16% i 64bit vs normala 20% i 32bit clock to clock så med 64bit winedows XP eller specielt vista som ajg tror kommer stänga gapet mer pga bättre optimering så tror jag nog 4x4 systemet lätt kan utprestera ett Q6700 i dom flesta lägen med 2st 2.8-3Ghz FX proppar.

Sedan tror jag inte dom drar så farligt heller.

Sitter själv på 2st duaclcore 1.8Ghz Operon processorer å inte specielt svårkylda. snarare trvärt om.
Dom är 0.9 processorer dessa nya FX är nog iget annat än AMD's nya 0.65 villket borde göra att dom drar ca 65-89W max i teorin så rent pracktiskt tror jag inte dom i hop kommer dra mer än 130-140W villket är som en Q6700.

Och för dom som inte vet vad numa är så kanske ni ska sluta kasta skit på systemet för det äger intels Core 2 duo på alla pungter förutom rent teoretisk IPC men förhoppnigsvis kommer K8L att gämna ut det och då kommer dessa system göra cirklar runt intels core 2 duo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En märklig debatt.

1.) De flesta börjar räkna på hur dyrt systemet blir, men glömmer att Quad FX i sitt nuvarande stadium är för entusiaster, inte för gemene man (prisjämförelser kan skäligen endast göras med Core 2 Extreme QX6700 eftersom det handlar om fyra kärnor). Positivt dock att vissa helt riktigt redan räknat ut att det troligen kommer att finnas andra intressenter för detta system än hemanvändare/gamers.
2.) "Va det klarar inte av att spöa C2D!". Vad är det för konstigt med det? Här handlar det om en helt ny plattform, ett helt nytt koncept, som är tänkt att kunna hantera framtida mer kraftfulla processorer.
3.) "AMD skulle istället ha...". För att komma någonstans behövs risktagande och innovation. Personligen har jag varit negativ till konceptet, men börjat fundera på om inte detta kan leda till något stort i framtiden, speciellt med tanke på att vi tycks komma in i ett kärnantal race i stil med det gamla GHz racet; för någonstans kommer en flaskhals att bromsa upp och kanske just därför är Quad FX en steg i rätt riktning, kanske inte just idag men väl när...

Vissa kommentarer tycks mig lika gnället på Intel när de höll på att lansera Core2Duo; istället borde de ha glatt sig över att Intel kom ur P4 träsket. Andra kommentarer tycks mig vara extremt kortsiktiga; ett enda gnäll innan vi sett vad systemet egentligen kan prestera (nuvarande processorer är ju bara "ombyggda" varianter av redan existerande för andra plattformar, men nya är planerade för denna plattform) samt att, som t.o.m. erkändes på Tom's hardware, nuvarande operativ system och programvara inte helt kan dra nytta av Quad FX:s kapacitet.

Jag tycker det är skillnad på ett system/en dator för entusiaster och jämfört med ett/en för proffs...

Som jag tänker är en entusiast en privatperson med ett enormt datorintresse som spelar ganska mycket och sannolikt även kör andra krävande program. Kanske är han/hon beredd att hosta upp en förmögenhet för att få högre 3d-mark poäng än "konkurrenterna"/kompisarna. En sån person skulle köpa det här AMD systemet om det gjorde honom till "prestandakung" och benchmark-vinnare. Problemet är bara att den typen av entusiast skulle bli besviken i det här fallet...

Proffs vill däremot få jobbet gjort snabbt och effektivt. Och försöker undvika att slösa med pengar när det inte gör någon nytta.

Jag kan gå med på att det här är ett system för proffs. För folk som kan dra fördel av systemets starka sidor. Och för sådana kan det säkert framstå som mycket prisvärt. Men jag är tveksam till om den bör kallas för och marknadsföras som "entusiastdator". Entusiaster, enligt min definition, vill inte ha en dator som får stryk av billigare alternativ i flertalet populära benchmarks och program. Och det hjälper då inte hur oerhört den imponear i några specialfall...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg pa1983... men FX-70/72 och 74 är 90nm, baserade på Windsor kärnan. Samma som FX-62..... Och de har en TPD på 125W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Haha alltså... Ni som gnäller på att det är dyrt och drar mycket ström... Jag tror inte dessa grejer egentligen är riktade till privatpersoner. Visst - det kallas "Entusiastplattform". Men där det hör hemma är väl snarare workstationmarknaden. En och en annan server kommer nog få denna platformen också. För en spelutvecklare är väl detta en drömmaskin t.ex. De som har nytta av dessa maskiner (alltså inte en massa fjuniga fjortonåringar som vill ha 100fps i CS) är nog vana att hosta upp stora pengar.

Word!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Inte för att vara dryg pa1983... men FX-70/72 och 74 är 90nm, baserade på Windsor kärnan. Samma som FX-62..... Och de har en TPD på 125W

Då drar dom max 100W IRL. har som sagt sett dom IRL och inga mastodontkylare på dom inte. Standard 7mm fläktar dock för högljuda för min del.

början på 2007 ska 0.65 komma och tror väll knappast tillgången på varken processorer eller moderkort är särskilt hög ändå förens 0.65 proparna är ute.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
är inte stensäker på detta.

tack ändå, det låter vettigt så iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag kan gå med på att det här är ett system för proffs. För folk som kan dra fördel av systemets starka sidor. Och för sådana kan det säkert framstå som mycket prisvärt. Men jag är tveksam till om den bör kallas för och marknadsföras som "entusiastdator". Entusiaster, enligt min definition, vill inte ha en dator som får stryk av billigare alternativ i flertalet populära benchmarks och program. Och det hjälper då inte hur oerhört den imponear i några specialfall...

AMD har kallat den workstation där jag läst iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Pratades det inte om att kunna använda sockeln för annat än en processor förut? Typ fysikprocessor osv?
Isf är det ju bra om AMD-båset är igång och tränar sig i att göra dual-moderkort avsett för spelgalningar som vill kunna överklocka mycket osv.
Kraven är ju inte exakt samma som för en server dual-kort.
Det är så mycket "godis" på det här moderkortet så det gör det attraktivt. Massa SATA-portar, massa PCI-e platser osv.

Nog för att det inte är bättre än QX6700 men det låter på vissa som att "varför släpper de inte en riktigt dual core". Om ni inte visste det så trollar inte processortillverkare ut nya processorer ur en hatt. Det tar tid att utveckla och de blir försenade oftare än då de blir klara före deadline.
Såklart AMD måste lansera något sådant här nu när intel har sin 4-kärneprocessor. De måste ju försöka möta konkurrensen på något vis. De lär ju inte stå och se på i ett halvår eller vad det är tills deras egen quadcore kommer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG