Permalänk

Ubuntu - Frågor!

Hejsan Nu har jag precis installerat Ubuntu och jag älskar det! Men nu över till mina frågor.

Jag har installerat Gaim och använder det som MSN, funkar prima. MEN jag vill ändra kontaktlistan till "offline/online" istället för mina nuvarande grupper. Hur göra?

Säkerhet, vad för brandvägg/antivirus borde jag installera? Något idiotsäkert och GRATIS. Vilken?

Musik, söker en musikspelare som är hyffsat lik winamp. börjat tröttna på Sound Juicer. Vill inte heller behöva fippla massor för att få den att fungera. var hitta?

Tack i förhand. Fredrik

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Antivurs behövs inte.
Brandvägg finns inbyggd men kan enklast administeras på windows vis, via intefacet firestarter.
Winamp finns inte för linux, men xmms finn som är ruskigt likt.

Om du följer denna guide http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_To_Uninstall_Easy...
så installerar du ett bra program som löser alla dina "svårare" problem. Ofta så vill man ha codecs till divx mp3 osv, och de är lite kenpigare att installera om man är nybörjare, och då sköter det här programmet det.

Där kan du välja att installera xmms, tror jag. annars så får du fråga någon anann.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

okej tack så mycket

edit: jag fattar inte ett smack.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

För att ändra offline/online trycker du: Kompisar > Visa inaktiva kompisar och sen Kompisar > Sortera kompisar > Efter status

Permalänk
Medlem

XMMS är död och begraven, har jag för mig.

Rythmbox funkar bra, men det är mer itunes liknande än winamp iofs.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
För att ändra offline/online trycker du: Kompisar > Visa inaktiva kompisar och sen Kompisar > Sortera kompisar > Efter status

Sortera kompisar finns inte för mig. :S

EDIT: ingen som kan hjälpa mig med brandväggen?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
ingen som kan hjälpa mig med brandväggen?

Orka brandvägg? Eller ska du köra med webserver, FTPserver, ssh osv?

Angående musikspelare så slår jag ett (HÅRT) slag för Amarok.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Angående musikspelare så slår jag ett (HÅRT) slag för Amarok.

För KDE kanske, men för GNOME vill jag säga Listen. Eller Quod Libet. Vet inte vad winamp gör så bra som gör att alla vill ha det, reklam kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
För KDE kanske, men för GNOME vill jag säga Listen. Eller Quod Libet. Vet inte vad winamp gör så bra som gör att alla vill ha det, reklam kanske?

Visst det suger lite extra minne men det tycker jag att det är värt.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
XMMS är död och begraven, har jag för mig.

Jag tror att du referar till att gentoo har tagit bort xmms ur portage. Detta gjorde gentoo för att de tycker att xmms är för buggit och att man skall skynda på utvecklingen av xmms2 skall ta fart istället för att man lägger ner tid på att fixa de oänligt många buggarna till en ändå gammal musikspelare. Så död? Nej.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Har kollat endel på Mplayer, hur skaffar jag det? Sry för alla noob-frågor.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Har kollat endel på Mplayer, hur skaffar jag det? Sry för alla noob-frågor.

wget ftp://ftp.fu-berlin.de/unix/X11/multimedia/MPlayer/releases/M... tar xvjf MPlayer-1.0rc1.tar.bz2 cd MPlayer-1.0rc1 ./configure make sudo make install

Permalänk

såna där "codes" var skriver jag in dem? har bara haft linux en dag och försöker lära mej.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
såna där "codes" var skriver jag in dem? har bara haft linux en dag och försöker lära mej.

Terminalen. Tror den heter gnome-terminal eller liknande i GNOME, standard alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Jag tror att du referar till att gentoo har tagit bort xmms ur portage. Detta gjorde gentoo för att de tycker att xmms är för buggit och att man skall skynda på utvecklingen av xmms2 skall ta fart istället för att man lägger ner tid på att fixa de oänligt många buggarna till en ändå gammal musikspelare. Så död? Nej.

Nej, du har missuppfattat det. De har tagit bort xmms eftersom projektet är dött. Det finns inga "upstream"-utvecklare längre utan allt sköts av distributionsutvecklarna. Man kan inte ens kompilera xmms utan 10-15 fulhackspatchar - bara det säger en hel del om hur kasst det är.

Permalänk
Medlem

tips: installera VLC ifall du inte redan gjort det.

apt-get install vlc vlc-plugin-esd

spelar dvd film/dix/xvid etc utan en massa krångel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150

wget ftp://ftp.fu-berlin.de/unix/X11/multimedia/MPlayer/releases/M... tar xvjf MPlayer-1.0rc1.tar.bz2 cd MPlayer-1.0rc1 ./configure make sudo make install

Är det inte bättre att använda sig av packethanteraren?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

jag har inte Mplayer i min pakethanterare..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
jag har inte Mplayer i min pakethanterare..

Du måste aktivera universe repon för mplayer och många andra program
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_add_extra_repo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Nej, du har missuppfattat det. De har tagit bort xmms eftersom projektet är dött. Det finns inga "upstream"-utvecklare längre utan allt sköts av distributionsutvecklarna. Man kan inte ens kompilera xmms utan 10-15 fulhackspatchar - bara det säger en hel del om hur kasst det är.

Jag tycker att XMMS funkar prima, och det är den enda "rena" spelaren jag hittat (förutom BMP som buggar kraftigt).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Jag tycker att XMMS funkar prima, och det är den enda "rena" spelaren jag hittat (förutom BMP som buggar kraftigt).

"rena", intressant ordval
XMMS är ju så ruskigt bloatad i förhållande vad den gör, vill du ha något slipstreamat använd mplayer eller MPD.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
"rena", intressant ordval
XMMS är ju så ruskigt bloatad i förhållande vad den gör, vill du ha något slipstreamat använd mplayer eller MPD.

Precis.. Har alltid tyckt att winamp/XMMS suger orangutangballe. Skulle inte ta i dem med tång. Känns skönt att få det bekräftat, iaf i fallet XMMS.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
"rena", intressant ordval
XMMS är ju så ruskigt bloatad i förhållande vad den gör, vill du ha något slipstreamat använd mplayer eller MPD.

Hehe, jag vet inte om jag vill hålla med om att XMMS är bloatad. Ska kolla upp MPD, verkar intressant. Det är dock viktigt att spelaren kan snacka med last.fm, men det verkar ju MPD kunna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Hehe, jag vet inte om jag vill hålla med om att XMMS är bloatad. Ska kolla upp MPD, verkar intressant. Det är dock viktigt att spelaren kan snacka med last.fm, men det verkar ju MPD kunna.

MPD är ju bara marginellt mindre bloatat. mpg321 är det enda realistiska alternativet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
MPD är ju bara marginellt mindre bloatat. mpg321 är det enda realistiska alternativet.

Men jag vill ha ett grafiskt GUI, finns det något bra sådant till mpg321?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Men jag vill ha ett grafiskt GUI, finns det något bra sådant till mpg321?

GUI? Det är ju bara bloat.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

drog ner xmms via apt-get. funkar jätte bra. rekomenderas varmt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
drog ner xmms via apt-get. funkar jätte bra. rekomenderas varmt.

Varför inte lyssna på dessa visdomsord:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
För KDE kanske, men för GNOME vill jag säga Listen. Eller Quod Libet. Vet inte vad winamp gör så bra som gör att alla vill ha det, reklam kanske?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
GUI? Det är ju bara bloat.

Där glider våra åsikter isär, that's for sure.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Varför inte lyssna på dessa visdomsord:

fast ingen av dom spelarna vill köra filer som ligger på min ntfs disk..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |