Permalänk

Köra .exe i Ubuntu 6.10 ?

Hej alla sweclockare!

Jag har laddat ner en körbar fil som SKA fungera till linux (ubuntu). Fast jag har inget program för att köra den! Filen är i .exe format.

- Finns det något program för att köra .exe filer i Ubuntu?
- Finns det något program för att "göra om" filen till ett Linux-kompitabelt format?

Tack & god jul.

BTW: Jag HAR sökt & letat runt men inte hittat något.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

vad är det för program?

.exe är körabara filer för windows.
vissa går och köra i windows emulatorer typ wine

Permalänk

"putty.exe"

för att kunna köra HLDS.

EDIT: jag är inte så värst intresserad av någon win-emulotion.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Hedersmedlem

Varför behöver du PuTTY för att köra HLDS?

Om det är SSH-funktionen i det du letar efter så finns kommandot ssh.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

enligt guiden @ brutalcs.nu ska man ha den iaf.

=/

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
enligt guiden @ brutalcs.nu ska man ha den iaf.

=/

Om jag kollade på rätt guide behöver du inte putty på datorn med linux, utan på den med windows..

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Nej tyvär, guiden är till linux.

=/

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

guiden är om installerar skiten från en windows burk
skit i putty du fixar det utan

Permalänk

Meto# Tackar. Det ska jag.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska läsa på lite om linux innan du ger dig in på att sätta upp en hlds server i linux

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag tycker att du ska läsa på lite om linux innan du ger dig in på att sätta upp en hlds server i linux

Tycker jag med, låter som du är helt ute och cyklar om du ska installera Putty på linux-datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, PuTTY finns ju faktiskt för *NIX också (men jag ser ingen direkt anledning till att använda det).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install putty?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nja, PuTTY finns ju faktiskt för *NIX också (men jag ser ingen direkt anledning till att använda det).

Mja, möjligt men inte så vanligt att en guide vill att man ska installera putty på linux-datorn av någon anledning.

Och försöka köra .exe filer i Linux också, aja...

Permalänk
Medlem

Ska du köra .exe-filer i Linux så MÅSTE du emulera det, förslagsvis med wine.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag tycker att du ska läsa på lite om linux innan du ger dig in på att sätta upp en hlds server i linux

Det behövs inte, det är så lätt. Jag satte upp en HLDS server som total nybörjare, det var även så jag började få ett intresse för linux, då jag var tvungen att läsa mig till endel påvägen.

Det ska gå även om man inte kan någonting. När man har fått allt att fungera så har man på köpet lärt sig endel vettiga saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ska du köra .exe-filer i Linux så MÅSTE du emulera det, förslagsvis med wine.

Nope. Jag kör folding/FAH504-Linux.exe utan problem
(chmod +x FAH~
./FAH~)

Permalänk

Måste jag citera mig själv för att ni ska läsa topic?

"- Finns det något program för att "göra om" filen till ett Linux-kompitabelt format?"

Alltså, jag vet redan att .exe är windows körbara filer. Och jag söker ett sätt att göra om filen till ett linux-kompitabelt format.

Allt whine är onödigt, hälften av inläggen var offtopic crap? Om ni inte har något att tillföra så skriv inte, det blir bara massa "kedje-offtopic" någon svarar på ditt skit osv..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Måste jag citera mig själv för att ni ska läsa topic?

"- Finns det något program för att "göra om" filen till ett Linux-kompitabelt format?"

Alltså, jag vet redan att .exe är windows körbara filer. Och jag söker ett sätt att göra om filen till ett linux-kompitabelt format.

Allt whine är onödigt, hälften av inläggen var offtopic crap? Om ni inte har något att tillföra så skriv inte, det blir bara massa "kedje-offtopic" någon svarar på ditt skit osv..

Om du nu har så smart så kan du väl använda Google

Permalänk
Medlem

Jävligt otrevlig man blev då, men som sagt. Putty.exe är ett program för att köra t ex SSH mot en linuxmaskin från en windowsmaskin så du behöver inte Putty.exe för att köra SSH från linuxmaskinen varför du nu ska göra det..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Måste jag citera mig själv för att ni ska läsa topic?

"- Finns det något program för att "göra om" filen till ett Linux-kompitabelt format?"

Alltså, jag vet redan att .exe är windows körbara filer. Och jag söker ett sätt att göra om filen till ett linux-kompitabelt format.

Allt whine är onödigt, hälften av inläggen var offtopic crap? Om ni inte har något att tillföra så skriv inte, det blir bara massa "kedje-offtopic" någon svarar på ditt skit osv..

Nej, det existerar inget sådant program.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

öppna en terminal, sen skriver du "ssh 192.168.0.1ellerrättaip" så är du inne i den andra burken,

om du vill köra en snabbare lösning så, "ssh användaren@ipt"
googla på nått med ssh nästa gång

Permalänk

jag vet itne äns vad SSH är. jag behöver bara hjälp med att installera/ladda ner HLDS på min linuxdator. och jag hittade en guide på brutalcs.

edit: SSH är det typ fjärrstyrning på engelska? ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

FjäskarN: När du själv vet att du är ny inom ett område och frågar folk på ett forum där folk uppenbarligen kan mer än du själv. Lyd mitt råd LÄS, LYSSNA OCH LÄR!

Angående frågan om ssh:
http://sv.wikipedia.org/wiki/SSH

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
jag vet itne äns vad SSH är. jag behöver bara hjälp med att installera/ladda ner HLDS på min linuxdator. och jag hittade en guide på brutalcs.

edit: SSH är det typ fjärrstyrning på engelska? ..

SSH står för Secure Shell och används för att koppla upp sig på ett säkert sätt mot en annan dator. Normalt sett använder man bara kommandoprompten, men med lite trixande kan man få upp fönster också.
[edit]: För att göra en mycket enkel beskrivning så kan man med hjälp av ssh göra samma saker på din fjärrdator som du kan göra i kommandoprompten på din egen dator.[/edit]

Om du kör Ubuntu 6.10 utan att ha gjort något särskilt så har du ssh redan installerat. Det räcker med att du öppnar en kommandoprompt (Program->Systemverktyg->Konsole) och skriver:

ssh dittlogin@dindator

Om du kikar vidare i din guide så lär du ha en rad som liknar ovanstående. Det är bara att fortsätta därifrån.

Permalänk

jag ska inte koppla upp mig på någon annan dator, jag ska installera HLDS på samma dator jag skriver ifrån.

jag har fått svar angående .exe och bekräftat det jag redan trodde.

tack och hej, låstrådentack.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Detta du söker efter?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=108832
Och ja, jag hittade det via google.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

SSH är trevligare genom terminal, men putty finns till linux med. Kolla i synaptic!!
Detta fick jag fram (kör debian testing etch)

$ apt-cache search putty putty - Telnet/SSH client for X

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Ni som inte har läst igenom tråden kan läsa det här:

Jag ska INTE fjärrstyra eller aktivera SSH. dom som säger något annat hör inte hemma här, dessutom väntar jag på att få tråden låst.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Fjäskaren: Så som jag uppfattar det så har du inte löst ditt problem ännu pga av oklarheter hur du skall följa guiden. Stämmer min uppfattning? Isf vill vi (jag) gärna hjälpa dig installera HLDS

Om du ändå vill få tråden låst, anmäl ditt eget inlägg och förklara varför du vill få tråden låst.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare