Permalänk
Medlem

Val av språk för hemsida

Jag och två klasskamrater har planer på att starta ett företag och i samband med det en hemsida till företaget, och skulle därför vilja veta lite om olika webbutvecklingsspråk. Då vi bygger detta för en stor kundbas så har vi höga krav på effektiv kommunikation med vår databas.
Det vi vet behövs är snabba kopplingar till databasen, gärna caching av sidor, och andra typer av hjälpmedel för att lätta på lasten för servrarna. Skulle uppskatta om ni kunde lägga svaren i följande format:

Namn:
Stark-/svagheter:
Typ(er) av projekt som språket lämpar sig för:
Frameworks och/eller övriga hjälpmedel så som template-motorer (Exempelvis Smarty), caching och så vidare som är värda att notera:
Rekommenderad databas för språket (och jämförelse med annat språks databas och databaskoppling, om möjligt d.v.s.):

Tack på förhand!
M.v.h. Sosero & Co

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte mycket om sånt men ett lästips verkar vara:

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_template_system

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men vi läser redan den typer av texter. Problemet är bara att det är väldigt svårt att få en klar bild av hur ett helt språk fungerar bara genom de sidorna, det kräver att man själv har mycket erfarenhet. Det är den typen av information som vi huvudsakligen är ute efter, även om vi samtidigt välkomnar sådan data som du länkade till.

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk

Varför inte köra på det ni känner att ni behärskar bäst? Hur stort projekt ska ni göra egentligen? Låter som någon google-killer. Cachning och template-system finns nog till allt.

Ni kommer nog få en miljon olika svar då det är som att säga, vilket språk är bäst? Java eller C++? Då vi inte vet något om ditt projekt.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Vi förstår hur du menar. Men samtidigt så frågar vi om allmän information om olika webbutvecklingsspråk för att kunna bedöma erfarna programmerares tycke tillsammans med den information som vi själva hittar.

På det viset hoppas vi kunna få en bred syn på alternativen vi har. Visst, vi skulle kunna ta ett språk vilket som helst, eller det vi själva kan bäst. Men det här är väldigt viktigt för oss, och om allt som krävs för att få en mer skalbar, eller mer optimerad hemsida prestandamässigt, är att vi lär oss ett nytt språk, så är vi villiga att göra det.

Så, enligt ovanstående kriterier, är det möjligt för dig att svara på frågorna om ett eller fler språk och kanske ge oss din egna syn på språkets syntax och struktur? Det skulle hjälpa oss enormt, med tanke på hur gärna vi redan nu vill sätta tänderna i vårt framtida val av språk!

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk

Jag har varken kunskapen eller erfarenheten att jämföra en massa språk, tyvärr! Men som sagt, jag tror ni kommer lyckas ypperligt vad ni nu bestämmer er för. Jag fastnade för rubyonrails, andra gillar det inte alls. Men som t.ex Cacha en sida:

caches_page :vanlig_sida

Nu kanske det är lika smidigt i andra språk, men det är det jag gillar. Att det är smidigt och ser fint ut

Hoppas ni kan få bättre svar av någon som vet vad han pratar om
Lycka till!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Vad har ni att tillgå?

php + mysql funkar bra, asp/asp.net + mysql funkar bra, jsp +mysql funkar bra. Kanske är jsp det lättaste eftersom det egentligen bara är javascript med serverkopplingar. Ni kanske inte ska ha så mycket data? Då kan ett serverside språk + xml vara en lösning.

Personligen tycker jag att php är det språk som har den mest naturliga uppbyggnaden, men om ni vill lära er nåt som ni kommer ha nytta av i framtiden så är asp.net eller jsp bra att ha i påsen.

Permalänk
Medlem

Nu var det dags för mig att skapa ett konto här på SweClockers. Jag samarbetar med Sosero i projektet, och har varit delaktig i tidigare inlägg via honom.

Jag kommer från PHP, och har cirka fyra års erfarenhet av det. Men eftersom att det här projektet är så pass mycket större än någonting som jag hittills filat på, så kan det vara dags att titta på fler alternativ.

Vi programmerar Java båda två, men Sosero ingen erfarenhet av webbutveckling sedan tidigare, och det passar därför bra för oss att lära oss ett nytt språk tillsammans. Vilket språk det skulle kunna vara, är hittills oklart, det är därför vi skapat denna tråd.

Som tidigare nämnts så är vi villiga att prova vilket språk som helst. Just nu håller vi på att titta på Ruby (Rails inom kort), eftersom att det verkar vara ett bra verktyg för storskalig utveckling.

Systemet som vi skall bygga kommer att användas av tusentals medlemmar inom de första månaderna, för att sedan fortsätta växa. I och med detta så kommer vi att ha otroliga mängder data, och det är därför vi belyst kravet på god kommunikation med databaser. Vi vill inte råka ut för en flaskhals på grund av dålig planering i val av kombinationen mellan språk och databas.

Jag hoppas att texten ovan inte skrämmer iväg människor som inte tycker att de har tillräckligt mycket erfarenhet för att tänka i dessa banor -- det har inte vi heller. Vi vill veta så mycket som möjligt om de olika kandidaterna som vi har, eftersom att texter på internet ofta är vinklade på ett eller annat vis. Vi tror på att det bästa sättet att få veta saker om ett språk, är genom dess användare, det är därför vi vänder oss till er.

Alternativen som hittills nämnts:
Ruby on Rails, PHP, ASP/ASP.NET, JSP, MySQL

Har någon koll på exempelvis PostgreSQL, eller andra lösningar?

Det skulle som sagt vara väldigt bra om vi kunde sätta ihop en lista med de olika språken och dess fördelar/nackdelar ur ert perspektiv. Jag förstår att det hittills har varit svårt eftersom att vi inte givit er mycket att titta på, så jag hoppas att den lösa specifikationen över vårt system hjälper. För att klara upp det hela ytterligare så kan jag tillägga att vi kommer att använda oss av en specialutformad lösning för vår hosting, och kommer att ha dedikerade servrar under vår kontroll för att lägga in stöd för vilket språk vi än ser passar.

Fråga gärna frågor om det behövs!

Permalänk
Medlem

jag har inte någon erfarenhet av något annat språk än PHP, men jag har kollat lite på JSP. Har tänkt mig att jag ska lära mig det någon gång

JSP låter som att det kan passa er eftersom du redan är hemma med JAVA.
Många av de allra största företagen gör sina sidor i JSP. De har enorma mängder trafik och data i deras system.
JSP kan göras grymt snabbt och effektivt med stora mängder data.
Med JSP kan programmera i olika lager, med servlets och JAVA beans som hantera stora mängder data i bakgrunden

En nackdel med JSP jämfört med ASP och PHP är att det går betydligt långsammare att utveckla saker i det. Dvs. att det tar längre tid att göra en sida med liknande funktioner i JSP än det gör i PHP.
Men JSP snabbare både PHP och ASP.

Om jag minns rätt så är PostgreSQL långsammare än mySQL.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Ska företaget syssla med webbutveckling?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

pekz0r:
Tack för ditt förslag, vi skall titta mer på JSP, det låter som en god kandidat. Jag har tidigare sett färdiga applikationer skrivna i JSP, men fastnade inte för det som språk.

Att hantera stora mängder data effektivt är viktig faktor, så om vad du säger stämmer så kan detta vara ett bra val för oss.

Xaanin:
Ja, som företag kommer vi att syssla med webbutveckling, men enbart för vårt egna system, inte för att göra hemsidor åt andra företag exempelvis. Var det någonting specifikt du syftade på med den frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QClever
Xaanin:
Ja, som företag kommer vi att syssla med webbutveckling, men enbart för vårt egna system, inte för att göra hemsidor åt andra företag exempelvis. Var det någonting specifikt du syftade på med den frågan?

Helt ärligt tror jag det är bättre att ta ett språk ni känner er hemma i och börja där, och förutsätta att ni kommer få skriva om stora delar eller kanske hela koden någon gång i framtiden. Som du själv säger har du ingen erfarenhet av ett så här pass stort projekt, så att ert första försök skulle bli optimalt verkar inte särskilt troligt.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Självklart inte, det är svårt att göra allt rätt från början. Men vi hoppas på att kunna ta stora steg i rätt riktning till att börja med i alla fall. Jag tror att det är bra att sikta högt även om man landar lite lägre än tänkt

Att välja ett språk är så fundamentalt att vi helst inte skriver hela, eller delar av systemet i ett, för att sedan migrera. Vi tycker därför att det är rimligt att lägga en del tid på att hitta det språk som skulle passa projektet bäst -- inte våra tidigare kunskaper.

Jag uppskattar att du säger vad du tycker om detta, men håller du inte med om vad jag skrev ovan? Kunskap om ett språk är lätt att införskaffa