Permalänk
Medlem

Nätagg till geforce gt6000

Har stora problem med half-life 2, spelet fryser efter mkt hackande någon sekund innan.

Kort fråga - Kan felet vara att Geforce 6600 GT inte får tillräckligt med ström ifrån mitt nätagg.
Använder http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=23436

För mer info om problemet, diskuterats på FB och tänkte endå höra här också (:

http://www.flashback.info/showthread.php?t=419480&page=1

Tacksam för hjälp!

/ Jacob

Permalänk
Medlem

räcker mer än väl med 300W PSU till ett 6600GT med motsvarande CPU osv. Så är det iget fel på det så knappast problemet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ja chansen finns. Det nätaggregatet är riktigt sunkigt. Men det känns ändå troligare att något annat krånglar. Du har ingen möjlighet att låna hem ett annat nätaggregat och testa?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha, ajsing vajsing. Det är alltså "sunkigt" till och med. Allt har ju fungerat bra med det hittills men just det spelet alltså, jädra hittepå!
Vad är det som är sunkigt med nätagget, hade varit skoj att veta om man ska överväga att köpa nytt.
Ev detta. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308851&view=detailed

Har väl ingen möjlighet att med enkelhet låna hem ett nätagg och testa, finns det inget annat jag kan göra åt saken än att testa med nytt nättagg?
Visst spelet flyter inte 100% i varje frame men laggar verkligen inte påtagligt och så helt plötsligt kommer det hack och kanske att det hackar fram några frame riktigt rejält sen fastnar det och man måste starta om spelet.

/ Jacob

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
Haha, ajsing vajsing. Det är alltså "sunkigt" till och med. Allt har ju fungerat bra med det hittills men just det spelet alltså, jädra hittepå!
Vad är det som är sunkigt med nätagget, hade varit skoj att veta om man ska överväga att köpa nytt.
Ev detta. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308851&view=detailed

Har väl ingen möjlighet att med enkelhet låna hem ett nätagg och testa, finns det inget annat jag kan göra åt saken än att testa med nytt nättagg?
Visst spelet flyter inte 100% i varje frame men laggar verkligen inte påtagligt och så helt plötsligt kommer det hack och kanske att det hackar fram några frame riktigt rejält sen fastnar det och man måste starta om spelet.

/ Jacob

Mina erfarenheter säger att om ett nätaggregat krånglar så är det betydligt tydligare problem än så. Du har inga problem med att datorn startar om sig eller stendör då och då?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo faktiskt. Ibland händer det att datorn bara startas om ute i windows.
Inte alls särskilt ofta dock, en osäker uppskatting - 1-2 gånger på 2 månader.
Men ja, det borde ju bli galet när jag spelar source till exempel. Nu har jag inte spelat det mer än några rundor i taget men det har i alla fall aldrig fastnat. Spelade hitman blood money för kanske 1½ månad sedan och det fastnade aldrig.

/ Jacob

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
Jo faktiskt. Ibland händer det att datorn bara startas om ute i windows.
Inte alls särskilt ofta dock, en osäker uppskatting - 1-2 gånger på 2 månader.
Men ja, det borde ju bli galet när jag spelar source till exempel. Nu har jag inte spelat det mer än några rundor i taget men det har i alla fall aldrig fastnat. Spelade hitman blood money för kanske 1½ månad sedan och det fastnade aldrig.

/ Jacob

Har du kollat upp allt annat? Temperaturer? Prime95? Memtest86? (länkar till programmen i min signatur). Känns inte direkt som att nätaggregatet är boven i detta fallet. Tyvärr är det oftast väldigt svårt att felsöka "skumma problem" utan att ha möjlighet till att byta ut komponenter och därmed använda sig av uteslutningsmetoden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Temperaturer kan vi i alla fall utesluta, grafikkortet ligger på ca 45 när jag tabbar ner spelet och kollar. Resten av temeperaturerna är också de under kontroll.
Förstod inte riktigt hur Prime95 fungerade men låter det stå på.

Det lustiga är ju just att det endast uppstår konflikter när jag ska spela half-life 2 samt max payne (vad det gäller max payne kan felet säkert vara något helt annat. Fastar nämnligen på nästan samma ställe varje gång och det inte alls långt in i spelet)
Men half-life 2, har testat på låg upplösning och dålig grafik men fick exakt samma fel.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Mät upp nätdelen med en multimeter, kolla så att spänningarna ligger bra under load och idle.

Trasiga RAM minnen kan ge många mystiska problem. Testa memtest86. Har du flera minnestickor i datorn kan du ta ut ett och sedan testa om det funkar bättre. Eller låna polarens etc..

Farsans dator hade liknade problem, orsaken till problemet var att det var blandat med RAM minnen från olika tillverkare. Det är ganska sällsynt att det kan ge problem. Köpte nya minnen så att alla kom från samma tillverkare funkade allt perfekt. De minnena som jag bytte ut funkar perfekt i en annan dator än idag.

Permalänk
Medlem

Minnena är av samma modell och märke. 2 stycken som tillsammans bildar 1024 MB ram.

Ska testa memtest och återkomma, vad det gäller multimeter så har ja tyvärr ingen men enligt speedfan ligger ju värdena väldigt bra idle, kan ev tabba ner spelet och kolla lite värden under tidens gång. Det svåra är ju att man aldrig vet när spelet ska fastna. Trodde det löste sig när jag uppdaterade drivrutinerna för då spelade jag rätt länge utan några problem men sen fastnade det i alla fall.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Värdena mobot ger dig ska bara vara referensvärde mot tidigare värden när du vet datorn var frisk. Värdena moderkrotet ger, spänning eller temp är bar relativa värden då felmarginalerna är så höga. har en multimeter jag köpte från elfea för över 500Kr som håller lite bättre vaklite å låvar mäta med den ger betydligt nogranare värden å ofta kan man bli förvånad över hur fel moderkortet ofta har.

Permalänk
Medlem

Hmm...okej. Ekonomin tillåter nog inte ett inköp av en multimeter endast för att spela half-life2 just nu, även om det hittills är ett mycket roligt spel.
Får leva i ovisshet tills något kommer upp, kanske är det en multimeter eller kanske en annan vinkel på problemet.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

hmmm ja tror inte att de e nätagget de borde lätt klara ett geforce 6600gt, men har du alla nya drivrutiner till graffat och även direct X tror jag de heter... därför de laggar tror jag är för att du får Fps drop för jag antar att dom försvinner efter bara en lite stund elle måste du starta om spelet hela tiden när det börjar lagga?

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Medlem

Ja, jag måste starta om spelet. Fastnar helt. Har nog inget med FPS -drop och göra på det sättet som jag upplever det.