Dåligt att ladda batteriet varje dag?

Permalänk
Medlem

Dåligt att ladda batteriet varje dag?

Jo jag undrar om det är dåligt för batteriet att man laddar det varje dag? Som det är nu ligger det på ungerfär 20-50% efter en dags användning så jag brukar alltid ladda det på kvällen/natten så jag har 100% nästa dag. Jag har hört vissa som säger att det "nöter" på batteriet och att det då blir dåligt snabbare, ligger det nån sanning i det? Är det bättre att köra det helt slut sen ladda? har förövrigt en SE k750i.

Permalänk
Medlem

Ladda vid 40% så mår batteriet bäst, tror det borde klara 1000 laddningar.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Re: Dåligt att ladda batteriet varje dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Jo jag undrar om det är dåligt för batteriet att man laddar det varje dag? Som det är nu ligger det på unger 20-50% efter en dags användning så jag brukar alltid ladda det på kvällen/natten så jag har 100% nästa dag. Jag har hört vissa som säger att det "nöter" på batteriet och att det då blir dåligt snabbare, ligger det nån sanning i det? Är det bättre att köra det helt slut sen ladda? har förövrigt en SE k750i.

Li-Ion batterier spelar ingen roll, du kan ladda de när du vill utan att det påverkar batteriet

Permalänk

om man laddar mobilen när den är helt slut då? Är de skadligt?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Nej! Verkligen inte haha, vart får ni alla korkade myter ifrån?
Min mamma brukar be mig att spela på hennes mobil så att batteriet ska ta slut, jag säger att det inte behövs med de nya batterierna men ändå står hon som ett frågetecken...

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Det går inte att tömma ett batteri om telefonen är hel, skyddskretsarna stänger av telefonen vid en viss volt.
Detsamma gäller för digitala kameror som tar AA-celler, allt för att spara cellerna.

Om inte denna skyddfunktion fanns skulle det direkt vara farligt med LI-ION celler, digitalkameror som använder sig av AA stängs av vid ca 1,0 V.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Nej! Verkligen inte haha, vart får ni alla korkade myter ifrån?
Min mamma brukar be mig att spela på hennes mobil så att batteriet ska ta slut, jag säger att det inte behövs med de nya batterierna men ändå står hon som ett frågetecken...

tuvärr ligger det mkt svammel kvar från NiMh tiden, och inte ens då brydde ju sig folk om att ladda ur och i sina batterier. Men nu när tekniken gått framåt och batterierna är väldigt mkt bättre då ska man minsann ladda mobilen ur och i 6932 gånger innan man börjar använda den..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
tuvärr ligger det mkt svammel kvar från NiMh tiden, och inte ens då brydde ju sig folk om att ladda ur och i sina batterier.

Vilket kan bero på att NiMH inte tycker om att bli urladdade till fullo. Du kanske tänker på NiCd-ackar. Dessa var man tvungen att dra ur helt i tanke på att de har en minnesfunktion som gör att de kommer ihåg den spänningen laddning tillfördes och går därefter aldrig under den vilket försämrar batteriets användningstid.

Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk
Medlem

Nimh lider också utav denna "voltage depression" med ej lika mycket som Nicd.
För att förebygga denna sk. minneseffekt bör man med jämna mellanrum urladda sina celler till 1,0 V.

Förövrigt stämmer det som taki skriver, Nimh bör ej laddas ur mer än till 0,9 V under last.

Som mest kan denna sk. minneseffekt påverka Nimh ca 5%, det var betydligt mer med Nicd tekniken.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+