Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Vet inte om det är rätt? Folk som hanterar tex moderkorts nerpackning på fabrik har bomulls hanskar på sig, iaf en dokumentär jag har sett. Kan ha fel men varför har dom då hanskar på sig?
Dom har iofs esd armband på sig , kanske därför de använder de.

Sen använder dom flesta jag vet och har läst om tops vid rengöring av cpu. Topsen är desutom våt av rengörings medel.
Att du rekomenderar något som förstör komponenter är dumt att nämna, att sen mothugga att tops gör samma sak som papper?, iaf så rengör jag med blöta/lätt fuktiga tops.

Hoppas inte ts produkter har gått sönder bara.

Bara för att du ska envisa dig så kanske någon bör berätta för dig att deras bomullshandskar och skyddsrockar inte enbart bomull för enbart bomull blir oxå uppladdat.

"Material: 63% polyester, 33% bomull, 4% konduktiva fibrer" t.ex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller Antistatpåsar hur länge som helst eller degraderas de något efter användning?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dew87:

Håller Antistatpåsar hur länge som helst eller degraderas de något efter användning?

De håller länge men inte för evigt, plasten bryts ned och man gör hål i skyddsskiktet och plasten om man inte är extremt försiktig vid hantering av dem. Har du en helt ny påse och packar in nått och lägger undan den i bra miljö utan att röra den så lär det hålla din livstid ut, lägger du den i solen så kanske den är förstörd efter 20 år, om den skrynklas och böjs och rör sig hela tiden så kan du säkert ha skadat den så funktionen försämrats/upphört på någon dag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad aktiv denna tråd blev! xD
Kompisen har den i sin dator och klockad till 4.2ghz så den verkar fungera mkt bra!
Tack för alla tips!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Jobbar på tryckeri och papper kan bli otroligt statiskt laddat. Det kan vara så att håret reser sig på armen på 10 cms avstånd.
Att just extremt torrt papper är speciellt utsatt för statisk elektricitet är ingen nyhet.
Men plast är ofta en orsak till statisk elektricitet .
Testa att gnida något mot plast så kommer ofta plasten fastna mot huden
Att fukta pappret lätt tar bort ALL statisk elektricitet och sköljmedel är ännu bättre på att leda bort den statiska elen .
Så tar du en liten hörna på inpackningspappret och fuktar lätt så tar man bort all statisk elektricitet från allt papper .
Sen är risken för att förstöra en krets med statisk elektricitet otroligt förstorat. Vi har elektriker som hanterar kretskort var dag utan något esd armband eller liknande och har aldrig förstört ett kretskort på det viset .
Jag har byggt alla mina datorer utan esd armband och har aldrig förstört något på det viset .
Har tom en tjock handduk under datorn när jag mekar med dem för att inte förstöra bordet med djupa repor .
Men visst. Det kan hända men risken är minimal . Se bara till attt tvätta av händerna innan då vattnet tar bort all ev statisk elektricitet.