Indexering av hårddisken

Permalänk
Medlem

Indexering av hårddisken

Hej!
När jag kollar på egenskaper för min hd så ser jag att detta äv markerad(bilden nedan):
index this drive for faster searching

Nu till min fråga:
E det detta som gör att min Hd börjar jobba som en galning ibland och låter som fan??? Vad händer om avmarkera det??
Tusen tack för ett svar

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med indexeringen avstängd. Snabbar upp en aning. Söker du inte ofta så är det helt onödigt. Stäng också av indexeringstjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Jag kör alltid med indexeringen avstängd. Snabbar upp en aning. Söker du inte ofta så är det helt onödigt. Stäng också av indexeringstjänsten.

AHHH tack du, det känns så jäkla skönt att slippa höra oljudet från HD:n.

Permalänk

hur stänger man av indexeringen av hårddiskarna i Vista?!

edit: skoja bara.. jag hittade det hehe, tack ändå! nu ska jag med stänga av den jewla skiten!! hatar ljud av hårddiskar hehe..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppethebest
hur stänger man av indexeringen av hårddiskarna i Vista?!

edit: skoja bara.. jag hittade det hehe, tack ändå! nu ska jag med stänga av den jewla skiten!! hatar ljud av hårddiskar hehe..

Jag vill inte verka vara drygg på nåt sätt, men jag vill vara på den säkra sidan.

Du vet ju att du måste också , ändra "Windows Search" till disbale i Services menu???(Som Deus påpekade?).

Permalänk
Medlem

Annars kör man med sök som är bättre än att katalogisera upp allt. Den söker bara när nya filer finns. Låt den göra det första dagarna sedan är den tyst. Gäller Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Annars kör man med sök som är bättre än att katalogisera upp allt. Den söker bara när nya filer finns. Låt den göra det första dagarna sedan är den tyst. Gäller Vista.

det går ju sååå! mycket snabbare att söka indexerat än på "vanligt" sätt.

Nackdelen är dock att du måste köra indexeringen ibland

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nja, den kör ju indexering automatiskt. Tycker det är ganska bekvämt att kunna trycka ner Windowsknappen, börja skriva något och sedan bara klicka på det, oavsett i vilken mapp det ligger och häckar.

På samma sätt som jag gillar sökmotorer, skulle vara drygt o behöva stega sig igenom för att se det man vill på tex, YouTube.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man sin dator som sin egen ficka och behöver inte några lunkna sökfunktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Eller så kan man sin dator som sin egen ficka och behöver inte några lunkna sökfunktioner.

bra så du vet du var tex var "nsiislog.dll" ligger på din dator. Utan att söka.. tror inte det va

Sen så indexerar man mer än sin egen system disk. Har man ett kluster på 8 - 10 diskar med 1- 2 TB så kan det ta en stund att hitta filer om man har ett avancerat strukturträd.

Finns folk som använder sina datorer till lite mer avnacerade saker än att surfa titta mail och spela spel.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Eller så kan man sin dator som sin egen ficka och behöver inte några lunkna sökfunktioner.

Ja för att klicka och stega igenom mappar är ju så kul och givande. Och det är inte alls bakåtsträvande att inte använda sök. Suck.

Hästar är ju mer personliga än bilar, alltså borde alla åka häst och vagn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja för att klicka och stega igenom mappar är ju så kul och givande. Och det är inte alls bakåtsträvande att inte använda sök. Suck.

Hästar är ju mer personliga än bilar, alltså borde alla åka häst och vagn?

Nja är väl inte en riktigt korrekt jämförelse. Är väl mera som att jämföra att åka runt med karta/gps men vet man vart man ska så är karta/gps onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Iaf i vista indexeras ju inte HELA hårddisken och microsoft avråder från det. Kolla i indexeringsinställningarna i kontrollpanelen så är det typ bara dina dokument (i din profil) och startmenyn som det görs på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hmm, jag tyckte först det verkade bra, men satan vad processorn tar stryk sräskilt när den är gammal som min, nä den går automatiskt sså går den till 100%, men jag har provat och jag tycker att det inte fungerar så bra, hårddisken gnagar fortf mkt fas jag optimerade i registret och lätden indexa hela disken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Iaf i vista indexeras ju inte HELA hårddisken och microsoft avråder från det. Kolla i indexeringsinställningarna i kontrollpanelen så är det typ bara dina dokument (i din profil) och startmenyn som det görs på.

Uppmärksammade det nu också .. Men varför är det så? Om jag söker efter nåt så vill ju jag självklart att den ska söka överallt. OSX Tiger har inget problem med det, mig veterligen, så varför, varför kan inte Microsoft fixa en bra sökfunktion, som inte bara söker igenom några få mappar på hårddisken?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Nja är väl inte en riktigt korrekt jämförelse. Är väl mera som att jämföra att åka runt med karta/gps men vet man vart man ska så är karta/gps onödigt.

Tja, mer som att du ska rita upp en karta för att ha någon gång istället för att hoppa in i en taxi där du säger, ta mig till närmaste vattenkälla.

Du slipper ju allt förarbete. Det är halva grejen.

Den söker inte på mina dokument utan i Users, som är den mappen där allt av sökbar karaktär finns. Visst kanske man någon enstaka gång söker efter en dll-fil eller så men mest handlar det om exekverbara-filer samt musik, film osv. Mina Dokument, Downloads osv finns i Users, samt alla users på datorn såklart.