Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket moderkort och processor till Micro-ATX?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort och processor till Micro-ATX?

Hade tänkt sätta ihop en desktopdator jag ska ha för surfning och andra mindre krävande sysslor , ibland kanske det blir lite spelande men det är absolut inte det primära användingsområdet.

Hade tänkt mig Antec Minuet 300 (http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=107399) som chassi eftersom det verkar vara litet och smidigt. Det är av typen Micro-ATX. Nu är frågan vilket moderkort och processor som är mest prisvärt att köpa? Jag har ingen koll alls på vad man bör satsa på, jag tänker mig ett moderkort med inbyggt grafikkort men i övrigt har jag ingen aning. AMD eller Intel? Vad mer bör man tänka på?

Permalänk

Jag kan rekommendera dig att inte köpa Antec Minuett 300 iaf. Köpte ett för något år sedan, chassit är bra mycket större än det ser ut (i bredd, längd) och dessutom med väldigt tjock lack så om man hade tänkt att ha en skärm stående på chassit kan du räkna med en hel del repor som syns dessvärre allt för väl, det är också allt annat än ljud/damm isolerat, chassit är gjort i tunn aluminum och fronten i ca 2mm plast och hårddisk/floppy/cdrom racket sitter inte fast i chassit med skruvar eller dyl. utan "hänger löst" vilket kan leda till en hel del oljud, en till sak är att du måste ha Low Profile grafikkort, nätverkkort, ljudkort osv vilka kan vara dyra och inte så bra presterade heller så mitt svar till dig om chassit blir: köp inte!
Har inte så stor koll vilka andra små och smidiga chassin det finns, det jag använder till min dator (Chieftec Bravo Micro Atx) är ganska litet och smidigt, kan vara lite trångt men om man inte är och pillar mycket i datorn så ska det inte vara några problem

Bortsett från det så vore det bra om du sa vilken prisklass du hade tänkt dig på datorn, eftersom du bara ska ha en simpel surf dator så skulle jag satsa på någon billig AMD Processor (Sempron kanske?) annars bör du nog ta en Intel Core2Duo som är det värsta du kan fåtag på idag till ett bra pris dessutom. Men som sagt, det beror på hur mycket du ska lägga ut på datorn

mvh

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Först och främst: tack för att dina tips! Dina erfarenhter av Antec Minuett 300 verkar tyda på att jag inte bör köpa den. Det där med hög ljudnivå och ev. repor verkar inte alls bra. Har kikat lite efter Chieftec Bravo och den ser helt ok ut, även om det inte är en deskopmodell. Så den kan vara ett bra alternativ. Hur pass tyst är nätagget?

Prisklassen på datorn ska nog ligga ganska lågt. Har inte troligtvis inte råd med någon Core-Duo för tillfället så i sådana fall kanske jag böra satsa på en Sempron? Moderkort och processor får tillsammans inte överstiga 2000 kr och helst skulle jag nog vilja försöka få tag i något som går för lite mindre än så t o m. Några idéer?

Har kikat runt lite nu och kommit fram till följande förslag (från komplett.se):
Chassi: Chieftec Bravo Micro-ATX (698 kr)
Moderkort: Asus M2NPV-VM, nForce430+GeForce6150,Socket-AM2 ( 819kr)
Processor: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2, 512KB (750 kr)
Ram: TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 667MHz, 240pin (729 kr)
DVD: Sony AWG170AB2 (349 kr)
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 (850 kr)

Summa: 4195 kr plus frakt (258kr)

Vad tror ni om denna konfiguration? Prisvärd? Något som borde justeras?