Att bara använda sig av Intel GMA X3000 som grafikmotor

Permalänk
Medlem

Att bara använda sig av Intel GMA X3000 som grafikmotor

Jag har beställt ett Asus P5B-VM iG965 och ett av chipsets "features" är den inbyggda grafikmotorn GMA X3000 (Intel® Graphics Media Accelerator X3000).

Har kikat lite på intels hemsida om chipset och det verkar lovande för 2d och 3d grafik. Den kan utnyttja drygt 300Mb av ramminnet till grafik.

Jag har bestämt mig för att vänta nån månad med att köpa ett grafikkort, och undrar därför:

Hur väl står sig GMA X3000 vid surfning och filmvisning?

Jag kommer att köra med en E6600 och 2gig pc6400 ram.

Så här står det om X3000:

3D enhancements enable greater game compatibility with support for Hardware T&L, and improved realism with support for Microsoft DirectX* 9.0c Shader Model 3.0, OpenGL* 1.5, and floating point operations. Intel graphics technology also support the highest levels of the Microsoft Vista* Aero experience.

Kan det vara möjligt att köra vista maxat? Utan grafikkort förståss!

Klarar jag mig några månader utan grafikkort?

Tacksam för svar av er som provat köra utan grafikkort.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

för surfning och film funkar GMA utmärkt. däremot är det fullständigt värdelöst vad gäller 3D-prestanda. om det pallar vista maxat vet jag inte. du kan väl testa? funkar det rackigt får du väl dra ner på krimskramset tills du skaffat ett bättre kort.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Får moderkortet på torsdag.
Sparar till ett high-end grafikkort och hoppas att jag klarar mig med gma så länge.

Klart att jag ska testa och publicera resultat här.

GMA X3000 borde fungera utmärkt då många företagsdatorer aldrig utrustas med grafikkort då de oftast bara används till enklare grafik och video.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

iom att man utan större problem kan köra wow (låga inställningar dock) med ett gma 950 borede det rimligtvis fungera hyfsat med x3000.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

3D mark 06 ?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f1lth
Får moderkortet på torsdag.
Klart att jag ska testa och publicera resultat här.

Här på sweclockers, eller här i tråden? Jag letar men hittar inga.. :s

Har prestanda förbättrats något med nyare drivrutiner? Det var ju erkända problem med dem till en början.

Jag är mycket nyfiken på hurpass det klarar sig i linux med spel som NeverWinter Nights, Neverball (fri), och flightgear (fri), eller någon gammal version av Unreal Tournament. Har du lust och pröva vore det bonus, det är riktigt svårt att hitta några aktuella prestanda på x3000 alls.

Jag har letat till och från i en månad, och försöker bedöma om det duger för mina behov.

Visa signatur

- J -