Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Medlem

NT4 var ju grymt för sin tid, var överlägset andra samtida windows.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
NT4 var ju grymt för sin tid, var överlägset andra samtida windows.

Överlägset i vadå? Jag certifierade mig på NT4 Workstation, NT4 Server och senare Windows95. Man kan väl säga att operativsystemen var bra på olika saker.

Förresten hittade jag en intressant diskussion om övergång till 64bitars OS:
http://www.msterminalservices.org/articles/Windows-Terminal-S...

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Snusfri

Kör med Vista Ultimate 64bits och det fungerar utmärkt.
Har haft ett problem en gång bara, det var att vista "tappade" min ena satadisk, men det var bara att boota om så var det bra igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Överlägset i vadå? Jag certifierade mig på NT4 Workstation, NT4 Server och senare Windows95. Man kan väl säga att operativsystemen var bra på olika saker.

stabilare och inte lika stor risk för virus. Windows 9x var ju som ett såll i säkerhet. Men visst, man kunde inte spela speciellt mycket i windows nt4

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
stabilare och inte lika stor risk för virus. Windows 9x var ju som ett såll i säkerhet. Men visst, man kunde inte spela speciellt mycket i windows nt4

Nä det var ju just det med applikationerna. Ingen brydde sig om säkerheten om man inte kunde köra sina program. Fast jag ska erkänna att jag kämpade en del med NT4 hemma också för att jag tyckte det var tufft. Datorn blev dock rätt slö, så det var skönt att boota upp W95 när polarna gått hem.

Jag hittar bara Winrar att göra benchmark med. Ingen som har något annat förslag?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

finns inte någon video codec som stödjer 64bitars encode?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har försökt bli lite klokare i det här med om man skall köra 32/64 bitar. Ju mer jag läser desto mer förvirrad. Mycket som står skrivet är snart ett år gammalt.

Kan någon berätta enkelt vilka fördelarna är med 64 versionen!

Vill ju inte köpa vista nu och behöva köpa ett nytt om något år!

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATL
Har försökt bli lite klokare i det här med om man skall köra 32/64 bitar. Ju mer jag läser desto mer förvirrad. Mycket som står skrivet är snart ett år gammalt.

Kan någon berätta enkelt vilka fördelarna är med 64 versionen!

Vill ju inte köpa vista nu och behöva köpa ett nytt om något år!

Största fördelen med 64 bitar är att det stöder mer minne, detta gör 64 bitar mer framtidssäkert.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jag har kört XP i flera år.

Bytte till Win Vista 32bit oem.
Om du ska köpa antingen eller kan du köpa 32bit idag och uppgradera till 64bit for en liten kostnad.
64bit funkar dock bra med något enstaka smärre mjukvara som kanske inte stöds av 64bit men det beror ju på de som skriver drivrutiner inte Microsoft.

Jag är nöjd med 32bit.
4gb ram, ett måste. IMO.
Kör 6600 i 3ghz.
x1950xtx 512ram.
raptor 74gb HD.
Vattenkylt.
abit ip35-e moderkort.

För mig är Vista ett underbart OS, funkar klockrent mycket bättre än xp.
Folk säger, ja men Vista är ju liksom win ME:2 men de har fel.

Spelade lan igår.
alla dissade mig för mitt Vista.
Folk är okunniga gällande Vista och dess kapacitet.
Nytt OS kräver en omställning i att hantera och använda.
De får köra ett gammalt och trist system och jag kör nytt och fräscht.

Mitt Vista är snabbare än XP, mer responssnabb, lättare och snyggare och riktigt kul att arbeta med.

vare sig du väljer att köra 32 elelr 64bit Vista så krävs en hyfsad maskin, 4gb ram, snabb dualcore prolle samt en bra HD och ett nyare moderkort.
Med detta så kommer du att ha nytta av ditt nya OS.

Helnöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Största fördelen med 64 bitar är att det stöder mer minne, detta gör 64 bitar mer framtidssäkert.

Jo så mycket har jag förstått. Men det gör ju ingen glad om 64:an suger ut mer kraft ur datorn, Vinsten=0.

Folk pratar om sp1 som skall göra gott, men ingen verkar veta när det skall komma.

Vad är det egentligen som ska vara så bra med 64:an?

För övrigt känns det som om xp gjort sitt. Det har ju varit okej för att vara Microsoft så att säga. Men nu känns det som man är lite konservativ om jag lägger in det i min nya burk. Sen vill man ju gärna kunna njuta av divx 10 vilket Xp saknar!

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATL
Vad är det egentligen som ska vara så bra med 64:an?

Vissa tycker att det är bättre, stabilare och snabbare. Vissa tycker exakt tvärtom. Men det känns ändå ganska ofrånkomligt att framtiden är 64bitars. Nästa version av windows ska enligt rykten vara 64 bitars only exempelvis. Övergången kommer att ske tids nog och frågan är helt enkelt när du ska hoppa på tåget.

Om jag hade varit du så hade jag tagit mig en allvarlig funderare på vad jag har för hårdvara och mjukvara och surfa runt och se på nätet hur andras erfarenhet är runt just dessa produkter. Visst kommer det säkerligen att finnas både mjukvaru och hårdvarutillverkare som ett tag till har dåligt stöd för 64 bitars om man exempelvis tänker på framtida inköp men frågan är om man verkligen vill stödja dessa.

Jag har tillgång till både 32 och 64bitars vista och jag kör tveklöst 64bitars. Jag har inga vetenskapliga belägg för att det är bättre och visst det kan vara placebo eller att min dator helt enkelt mår bäst med vista x64 men ingen annan kan ju bestämma för dig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vissa tycker att det är bättre, stabilare och snabbare. Vissa tycker exakt tvärtom. Men det känns ändå ganska ofrånkomligt att framtiden är 64bitars. Nästa version av windows ska enligt rykten vara 64 bitars only exempelvis. Övergången kommer att ske tids nog och frågan är helt enkelt när du ska hoppa på tåget.

Om jag hade varit du så hade jag tagit mig en allvarlig funderare på vad jag har för hårdvara och mjukvara och surfa runt och se på nätet hur andras erfarenhet är runt just dessa produkter. Visst kommer det säkerligen att finnas både mjukvaru och hårdvarutillverkare som ett tag till har dåligt stöd för 64 bitars om man exempelvis tänker på framtida inköp men frågan är om man verkligen vill stödja dessa.

Jag har tillgång till både 32 och 64bitars vista och jag kör tveklöst 64bitars. Jag har inga vetenskapliga belägg för att det är bättre och visst det kan vara placebo eller att min dator helt enkelt mår bäst med vista x64 men ingen annan kan ju bestämma för dig.

Tack Heande för ett bra svar! Jo Det är just det tåget som jag undar om det är dags att ta! Har svärt att bestämma mig. Vad är det som gör att 64bitars skall vara snabbare. Vilka skilnader marker man själv när man sitter vid datorn? bättre grafik?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

du ser ingen som helst skillnad på 32 och 64bit till utseendet, så nej det är inte bättre grafik. Spel kanske kan vara sämre eller bättre anpassade för 64 bitars och grafik prestandan kan därför slå mot bägge håll.
Jag har inte kunskapen att verkligen räkna upp alla för och nackdelar, jag har säkerligen inte märkt av alla själv men en handgriplig sak är att det är större risk att gamla/dåligt gjorda program inte fungerar alls på 64bitars än på 32 bitars därav att jag rekomenderade dig att kolla upp din hårdvara/mjukvara om dessa stödjer 64bitars.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Den självklara fördelen med Vista 64 är att man kan hantera stora mängder minne . Men fortfarande kan bara 32-bitars applikationer adressera samma mängd minne som dom hade kunnat addressera i ett 32-bitars OS. Det är bara 64bitars applikationer som kan addressera mer än 3GB.

Vinsten för hemmaanvändare som inte kör stora minneskrävande 64-bitarsapplikationer är därmed ytterst tveksam. Kanske om användaren kör flera samtidiga applikationer som tillsammans kräver stora mängder internminne.

Klippt från en artikel på developer zone:

Citat:

The following types of applications could see performance benefits on Windows Vista x64 Edition, provided that both 64-bit application software and drivers are available:

- Applications for creating digital content in computer-aided design and digital video editing
- Applications that require mathematical precision and floating-point performance
- Applications that involve large, high-performance databases
Vision acquisition and analysis applications with large amounts of data moving directly into memory at rapid rates

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/5709

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Den självklara fördelen med Vista 64 är att man kan hantera stora mängder minne . Men fortfarande kan bara 32-bitars applikationer adressera samma mängd minne som dom hade kunnat addressera i ett 32-bitars OS. Det är bara 64bitars applikationer som kan addressera mer än 3GB.

Vinsten för hemmaanvändare som inte kör stora minneskrävande 64-bitarsapplikationer är därmed ytterst tveksam. Kanske om användaren kör flera samtidiga applikationer som tillsammans kräver stora mängder internminne.

Klippt från en artikel på developer zone:

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/5709

Tack för det Big_R. Jag tror det får bli 32bitars premium edition!

Tack för alla svar. Det är kul med ställen som Sweclockers där ingen försöker sälja på en saker så fort man ställer en fråga.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

"Although the performance benefits of 64-bit are somewhat dubious on the desktop, a 64-bit OS absolutely essential if you run applications that need to use more than 2 GB of memory. It's not common, but we're getting there."

Hmm jag har bara 2GB och kör inte stora program, kanske man ska installera Win Xp igen. Nu kör jag WinVBx64.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Snusfri

Microsoft rekomendera själva 64bitars om du är gamer.
Här en bra sida inriktad på 64bits windows:
http://www.start64.com/index.php
Vista64 delen:
http://www.start64.com/index.php?option=com_mamboezine&Itemid...

Lite mer läsvärt:
http://www.windows-now.com/blogs/kmkenney/archive/2007/11/29/...
http://www.exoid.com/?page_id=109

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

dags att uppdatera ang drivrutinerna nu kanske? verkar som om dom flesta hårdvaru tillverkare skärpt sig:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Är det så att datorn går stabilare och snabbare med 64 bit??
Enda skälet till att ja skulle välja 64...

64 och 32 kostar ju ungefär lika mkt, bara att ja har lite äldre grejer som ja kan vilja köra... vetefan vilket man ska ta?

Visa signatur

ATI radeon HD3870, Intel Core 2 Duo E6750, Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD, Western Digital Caviar 320GB, Corsair XMS2-6400 2GB. i ett Sonata III
+
Logitech Mx518 , icemat 2nd edition & en LG L204WS

Permalänk
Medlem

Datorn går definitivt inte snabbare med 64-bitars, det har gjorts många tester och benchar som jämfört och om något så är 64-bitars lite långsammare.

Stabilare är även det svårt att påstå att det är, det kan verka stabilare genom att det inte finns lika många drivrutiner så att man blir tvungen att välja hårdvara som fungerar väl ihop med det.

Samtidigt blir processorn lite varmare, eftersom en större del av den är i drift, så åtminstone teoretiskt bör maxklock bli något lägre.

Den absolut enda påtagliga fördelen med 64-bitars, och den enda anledningen att man vill gå över till det, är att det hanterar mycket mer minne.

En tråkig sak med just Windows 64-bitars är att det inte finns speciellt många program som är 64-bitars, så man måste i alla fall köra dem i 32-bitars läge. Det ser bättre ut på Linux-sidan, där de flesta program finns i 64-bitars versioner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej

Det sägs att 64 bitars är mer stabilt pga av en viss sak som jag inte kommer på Kernel någonting??

Anledningen att jag valde 64 bits var att jag kunde uttnyttja mina 4GB RAM minne, vilket man inte kan med 32 bits, only 3-3.5GB.

Samt tänkte jag att jag hade en 64 bits processor att det skulle gå snabbare, men så är det knappt.

Problemet är att Microsoft släppte 32 bitars Vista, det skulle de aldrig ha gjort, XP 32 bitars funkar ju bra. Företagen verkar inte ha lust eller resurser att släppa drivrutiner för både 32 bitars och 64 bitars, så de satsar på 32 bitars.

Sedan finns det knappt något program som är 64 bitars så man uttnyttjar ju inte det optimalt, inte ens photoshop är riktig 64 bitars program.

Synd, tekniken finns men utnyttjas inte pga av bakåtsträvare.

Mvh

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omar
Problemet är att Microsoft släppte 32 bitars Vista, det skulle de aldrig ha gjort, XP 32 bitars funkar ju bra. Företagen verkar inte ha lust eller resurser att släppa drivrutiner för både 32 bitars och 64 bitars, så de satsar på 32 bitars.

Sedan finns det knappt något program som är 64 bitars så man uttnyttjar ju inte det optimalt, inte ens photoshop är riktig 64 bitars program.

det hör ju ihop liksom, om exempelvis oem producenterna skickar med 32-bitars version av windows så finns det ju ingen större anledning att göra 64bitars versioner av program och spel och då köper inte heller entusiasterna 64-bitars.

Som jag säkert skrivit många gånger tidigare, 64-bitars både känns snabbare och stabilare enligt min erfarenhet. Men att detta beror ju självklart på om man har hårdvara och mjukvara från producenter som stödjer 64-bitars.

Nästa version av windows med utvecklingsnamn Vienna kommer dock att vara 64-bitars only.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omar
--- Text ----

Håller med, verkligt synd att Vista 32 släpptes.
Den kan nog bli så att Vista64 blir lite av standard under 2008 i alla fall.
Orsaken är dom låga minnespriserna, i dag kostar 8GB lika mycket som 2GB gjorde för ett år sedan .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag installerade x64 men bytte till x86 igen. Tyckte det var jobbigt med program som inte funkade, kör med 3gb ett tag till.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Ja ska ju köra på 2GB (kan la uppgradera senare om det behövs, hoppas jag). enligt "experterna" behöver ja bara 2GB, ingen extrem gamer o håller inte på med bilder, film o så (kollar bara) ...

Verkar som att 32-bit blir bäst. (kan köpa en studentuppgradering för 844kr inkl frakt oxå på 32-bitar)

Visa signatur

ATI radeon HD3870, Intel Core 2 Duo E6750, Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD, Western Digital Caviar 320GB, Corsair XMS2-6400 2GB. i ett Sonata III
+
Logitech Mx518 , icemat 2nd edition & en LG L204WS

Permalänk
Avstängd

När nya spel kommer som kräver 64bit och quadcore utklassar 32bit kanske man behöver byta.
Idga är det inte så.
Dock är det bra att windows Vista 64bit har spel som kommer certifierade för sig.
Microsoft menar att Vista ska vara en spelplattform också.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

men alltså vilken version är lagom att köpa om man ska ha dator för spel? behöver man ultimate då ?

värt att köpa? eller ska man "se om det finns nån annanstans" ?

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
men alltså vilken version är lagom att köpa om man ska ha dator för spel? behöver man ultimate då ?

värt att köpa? eller ska man "se om det finns nån annanstans" ?

Home Premium bör väl räcka bra. Ultimate har "onödiga" saker som t.ex. mediacenter mm.
Är du student kan du via pellesoft.se fixa Vista Business gratis. Självklart lagligt. Detta för att microsoft har ett avtal att alla studenter bla bla ska kunna ha mjukvaran. Du måste dock ha ett aktivt, CSN, Mecenat eller Student - kort.

Permalänk

Hej, det är så att jag har Vista Ultimate x64 och undrar vart mitt hårddsikutrymme tar vägen? Det blir bara mindre varje gång!

Efter att ha inspekterat mina mappar så hade jag sammanlagt 17gb upptaget men det står i C:\ att jag har 35gb upptaget!
Hur kommer det sig? Är det Windows uppdateringarna som tar så mycket plats?

MVH

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Home Premium bör väl räcka bra. Ultimate har "onödiga" saker som t.ex. mediacenter mm.

Media Center ingår i Home Premium också. Specifikt för Ultimate är t.ex. "BitLocker" (vilket kräver särskild hårdvara för att kunna användas), "Ultimate Extras" (vilket i nuläget är Windows Dreamscene och ett Pokerspel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Hej, det är så att jag har Vista Ultimate x64 och undrar vart mitt hårddsikutrymme tar vägen? Det blir bara mindre varje gång!

Efter att ha inspekterat mina mappar så hade jag sammanlagt 17gb upptaget men det står i C:\ att jag har 35gb upptaget!
Hur kommer det sig? Är det Windows uppdateringarna som tar så mycket plats?

MVH

Shadow Copy-funktionen tar upp en del av utrymmet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro