Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Rost på kondensatorer

Hejsan!

Har fått rost på en kondensator men moderkortet fungerar precis som vanligt. Frågan är nu, kan jag ta bort denna rost utan att skada kondensatorn/moderkortet isf. hur samt vågar jag överklocka?

Inte överklockat den förut och nu med rosten så kanske det inte ska provas?

Vad indikerar rosten förutom ja, att det är rost, dvs. kan moderkortet vara på upphällningen?

MVH - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara så att kondensatorn har spruckit och det läcker ut gegga ifrån den. Om du har möjlighet att ta en bild så kan vi kika på "rosten".

Permalänk

titta på den och läs hurmånga farad den ligger på och spänningen, masa dig till efa och köp en ny för 5:- och löd fast.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja vet det här
Jag hade nämligen samma problem med mitt mobo sist jag öpnnade lådan...
Men jag bara tog en kniv och skrapade bort skiten Säkert inte bra men den funkar än

Så nu, är mitt mobo också på upphällningen? Det är ju trots allt 4-5år...

Visa signatur
Permalänk

Jepp, allt för många moderkort idag tillverkas med dåliga kondensatorer. Det ni har upptäckt är ingen ovanlig syn och är tyvärr ett väldigt vanligt problem som har slukat många moderkort under åren som har gått.

Symptomen för dåliga kondingar är följande, de börjar spricka och läcka gegga. Det räcker egentligen att kondensatorn är lite "bucklig" för att den ska vara dålig. Så ett läckage är inte nödvändigt. I värsta fall kan de t.o.m sprängas Varför tillverkarna väljer att köpa in kondensatorer med dålig kvalité kan inte jag riktigt svara på men förmodligen är det för att få ner priset för oss slutkunder.

Mer finns att läsa på http://www.badcaps.net och ett forum finns tillgängligt för rådgivning och lagning. Tråkigt.. men sant. Dock en god nyhet från Gigabyte jag läste här om dagen i ett datormagasin, de ska börja tillverkning av moderkort av högre klass. De ska sluta använda de vätskefyllda (elektrolyt-kondensatorer) och istället använda kondingar av högre klass som inte kan läcka och sprängas. De kostar mer förstås, men det är det värt.

På grafikkort föresten sitter det oftast såna här dyrare varianter av bättre kondingar. Så jämför och titta om ni har lust.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com