Permalänk
Medlem

Köpråd av en HTPC

Hej jag tänkte bygga en HTPC men förutom att det skall vara ett media center ska den även kunna spela spel på..

Datorn kommer att kopplas till den HDTV med 1080p på 37", vilken TV jag köper har jag inte bestämt mig för än. Sen om det är möjligt hade jag tänkt att det skulle vara ett litet chassi som är snyggt. Angående priset är jag inte så kräsen, men det behöver inte vara det absolut det senaste utan bara en bra maskin som är värd sitt pris...

PS: Jag är fortfarande lite funderande angående om man ska ha en 1080i eller 1080p, om nu någon vet för & nackdelar? Men jag behöver en hjälpande hand i vad jag ska leta efter och vad som behövs.

All hjälp är uppskattat /Peter

Permalänk

Vad det gäller tvn så tycker jag att 37" är för lite för att kunna se skillnad mellan 1080i och 1080p.
Om du köper en tv som har 1080p så vill du alltså kunna spela i 1920x1080?
Det ställer stora krav på datorn, speciellt grafikkort som inte kommer få plats i in lilla låda...
En budget är alltid bra att ha, bestäm den och tänk över ordentligt vad du ska använda htpcn till.
Hur får du tv i huset? Vad ska du använda för operativsystem? Hur ska du styra burken?
Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Du kan även kolla på htpcwiki.se och se hur andra har satt ihop sina olika HTPC-system.

Ciao,
Martin

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vad det gäller tvn så tycker jag att 37" är för lite för att kunna se skillnad mellan 1080i och 1080p.
Om du köper en tv som har 1080p så vill du alltså kunna spela i 1920x1080?
Det ställer stora krav på datorn, speciellt grafikkort som inte kommer få plats i in lilla låda...
En budget är alltid bra att ha, bestäm den och tänk över ordentligt vad du ska använda htpcn till.
Hur får du tv i huset? Vad ska du använda för operativsystem? Hur ska du styra burken?
Lycka till!

då upplösningen är samma borde du inte se någon större skillnad på stillastående bilder.

Skillnaden mellan interlaced och progresiv scanning är i rörelserna, kolla på tex alla rörelser i denna filmsnutten http://www.zudeo.com/az-web/details/2LI5562TCJPV3RNNBIVL2V6GG...

Där ser man direkt så fort det är någon rörelse så blir det suddigt/"linjigt"

Imho förtår jag inte ens varför man kör interlaced fortfarande
720p>1080i

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Min htpc har inga problem hittils med det jag matat den 720p/1080p, dock är tvn bara 1366x768, men det spelar ju inte in på prestandan, så du kan ta komponenterna i min htpc lite som en referens om du vill, du hittar specen här:

http://www.minhembio.com/dhanjel/37468/