Sony Ericsson P9901 -VS- Nokia E61

Permalänk

Sony Ericsson P9901 -VS- Nokia E61

Ska få ny mobil via jobbet. Valet står mellan dom här två just nu:
Sony P9901 och Nokia E61 (det kommer en E61i med kamera men den är inte aktuell nu)

På Sonyn får jag pynta ut med en tusenlapp extra eftersom den är dyrare (företaget betalar 2.000 kr för telefoner).

Bokade Nokian först för den är snygg, iaf mot Sonyn.
Men den saknar lite av det man är van vid som kamera.
Inget måste men det är trevligt att ha. Sonyn har dessutom kamera fram för
videosamtal, vilket jag förmodligen aldrig kommer köra med iaf.
Har en W800i idag som funkar riktigt bra.

Sonyn har även touch-skärm och pekpinne.

Nokian är ganska stilren, har bra skärm och stort "tangentbord".

Så frågan är om man ska lägga ut för att få Sonyn eller vara nöjd med Nokian?

Det jag läst om Sonyn är att OS i den kan liknas med en virusdrabbad WIN 95 maskin, -det låter iof inte kul men jag antar att dom kommer med uppdateringar.

Länk till Nokian: http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_5523
Länkt till Sonyn: http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&temp...

Permalänk
Medlem

Jag har en Nokia E61 som jag är jättenöjd med, saknar dock verkligen kamera så kommer nog uppgradera till e61i senare men kan du leva utan kamera så rekommenderar jag den verkligen.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Sony Ericsson P990i är nästan bara negativ. Jag jobbar i telefonbranchen och vi har fått in massor av reklamationer på den telefonen. Programvaran som buggar ur, minneskorts luckan som är felkonstruerad etc.

E61 använder jag själv och är grymt nöjd med den, den har wlan precis som P990i men saknar dock kameran och radion. Något jag personligen anser att man klarar sig utan på en arbetstelefon.

Pennorna skapar nästan bara problem i mitt tycke, det är något extra i sig att hålla reda på och något som är grymt lätt att lägga ifrån sig eller tappa.

Om jag får fråga... Var du kanske inne i en butik idag och beställde Nokian? Dina beskrivningar på telefonerna känns aningen bekanta...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

hade själv en M600 som i stort sett är en P990 utan kamera o utan wlan. måste säga att det var en okay mobil, MEN grymt seg. och läser man lite på olika forum, så äre fler användare som säger samma sak om P990. i början sas det att det skulle fixas i mjukvaru uppdateringar, o visst har det blivit snabbare, men ska tydligen fortfarande vara bra segt.

har själv en Nokia N73 nu, med samma OS som E61 och måste säga att ja absolut inte saknar nått i operativsystemet från M600:an. pekskärm är visserligen kul att ha i bland, men problemet ä när man måste göra ett system som dels funkar bra, logiskt sett med pekskärm men samtidigt funkar att styra med knappar, det kan vara svårt.

Nokian saknar visserligen kamera, men mobilkamrorna idag är ju ändå bara sådär i kvalitet och personligen värderar jag andra saker före kamera. dessutom så görs det ju mycket mer program till Serie60, troligen pga. att det finns fler mobiler med det.

ja skulle tagit nokia nallen i ditt fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Min erfarenhet av Sony Ericsson P990i är nästan bara negativ. Jag jobbar i telefonbranchen och vi har fått in massor av reklamationer på den telefonen. Programvaran som buggar ur, minneskorts luckan som är felkonstruerad etc.

E61 använder jag själv och är grymt nöjd med den, den har wlan precis som P990i men saknar dock kameran och radion. Något jag personligen anser att man klarar sig utan på en arbetstelefon.

Pennorna skapar nästan bara problem i mitt tycke, det är något extra i sig att hålla reda på och något som är grymt lätt att lägga ifrån sig eller tappa.

Om jag får fråga... Var du kanske inne i en butik idag och beställde Nokian? Dina beskrivningar på telefonerna känns aningen bekanta...

Jepp, om det var vid Stureplan så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Jepp, om det var vid Stureplan så?

Som sagt, jag slår en signal såfort den kommer in Du får gärna en lite grundligare genomgång av telefonen också om det önskas, vi kan ju starta upp en M600i eller P990i som vi också kikade på om du vill så får du jämföra dem lite mer i detalj.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Som sagt, jag slår en signal såfort den kommer in Du får gärna en lite grundligare genomgång av telefonen också om det önskas, vi kan ju starta upp en M600i eller P990i som vi också kikade på om du vill så får du jämföra dem lite mer i detalj.

Sweet!

Det är ju lite att välja på samtidigt som den ska funka i jobbet.
Nokian blev det ju, efter att klämt på dom båda. Kamera är ju inget krav
men iom att Sonyn har det så blir det ju intressant, igen.

Pekpinne låter ju så smidigt men som sagt, +1000 sms i månaden så har man ju vanan att knappa

Läste att många klagar på att Nokian har dåligt ljud när man pratar.
Något jag inte upplever på Sonys mobiler. Synd att inte nya E61i finns att välja på. Behöver ju mobilen nu. Inte om en månad eller så.
Men E61i skilljer sig ju inte direkt, vad jag förstår, från E61.
Kamera och lite bättre e-post hantering.

Permalänk
Vila i frid

Har haft en E61 i ca 8 mån och bytte till en P990 idag. Det skulle jag inte gjort.
P990 har lite mer lull lull, men när det kommer till kritan så är nokian bättre.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Har haft en E61 i ca 8 mån och bytte till en P990 idag. Det skulle jag inte gjort.
P990 har lite mer lull lull, men när det kommer till kritan så är nokian bättre.

Skönt att höra, då framstår mitt första val som "klokt"

Permalänk
Medlem

Jag har haft en p990 sedan i höstas och endå fram tills för några veckor sedan när SE släppte den senaste firmwaren har den varit en plåga.. seg, minnesläckage=omstarter etc etc. Men efter att jag uppdaterat firmwaren till den senaste varianten så har jag helt ändrat mig, telefonen har blivit otroligt mycket snabbare och dessutom så har minnesläckaget försvunnit helt så vitt jag vet (bara 4dagars uptime än så länge men jag har lika mkt ledigt som när ja först startade den) .. så nu kan jag lätt rekommendera den till folk. Det enda problemet är att programutbudet fortfarande är lite smalt.. finns ju en del och mer är på väg så de borde va lugnt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JensH
Jag har haft en p990 sedan i höstas och endå fram tills för några veckor sedan när SE släppte den senaste firmwaren har den varit en plåga.. seg, minnesläckage=omstarter etc etc. Men efter att jag uppdaterat firmwaren till den senaste varianten så har jag helt ändrat mig, telefonen har blivit otroligt mycket snabbare och dessutom så har minnesläckaget försvunnit helt så vitt jag vet (bara 4dagars uptime än så länge men jag har lika mkt ledigt som när ja först startade den) .. så nu kan jag lätt rekommendera den till folk. Det enda problemet är att programutbudet fortfarande är lite smalt.. finns ju en del och mer är på väg så de borde va lugnt..

Det låter ju bra. Hur funkar tangentbordet (under luckan)?
Det är enormt litet. Testade den idag, i och för sig på en dummie, och dom
imponerade inte direkt.

Permalänk
Medlem

Som sagt ny firmware finns ute som gör P990i reko. Har inte haft några större bekymmer med min och gillar den skarpt. Kör utan flip-luckan påhängd och skriver alla sms etc med mini-tangentbordet, man lär sig fort Använder den även som musikspelare/radio med 4gb minne och det funkar den fint till, även lite små tv-serier ibland. I programväg finns iaf en del fina spel, samt tomtom6 osv. men mer lär väl komma. Du missar mer än bara radio och kamera...

(ps. har ingen erfarenhet av E61)

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Som sagt ny firmware finns ute som gör P990i reko. Har inte haft några större bekymmer med min och gillar den skarpt. Kör utan flip-luckan påhängd och skriver alla sms etc med mini-tangentbordet, man lär sig fort Använder den även som musikspelare/radio med 4gb minne och det funkar den fint till, även lite små tv-serier ibland. I programväg finns iaf en del fina spel, samt tomtom6 osv. men mer lär väl komma. Du missar mer än bara radio och kamera...

(ps. har ingen erfarenhet av E61)

Nokian klarar film också. Men det är svårt
I-landsproblem någon?

[Edit] Har läst så mycket om P9901:an att jag aldrig skulle välja den, -
oavsett hur uppdaterad mjukvaran är.

Är mer sugen på E601i.