Produkttest: Coolermaster Gemin II

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Coolermaster Gemin II

Länge har kylare med en 120 mm-fläkt varit det optimala för både bra kylprestanda och låg ljudnivå men nu är det dags att se på Coolermasters Gemin II som använder sig av två 120 mm-fläktar. Här kan det med andra ord finnas gott om utrymme för att bygga ett tyst system där även processorn kyls ordentligt.

Läs produkttestet: Coolermaster Gemin II

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Den var rätt... stor... Och billig. Min kylare gick på det dubbla, utan fläkt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

trevligt pris för ngt så stort alltså, man får ju fixa egna fläktar (vilkt jag tycker är bra). men alltså, vad stor dne är, hur skall man få plats med en sådan här
har de ngn lista på certifiera chassin eller nått, hehe.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Var inte så farligt pris, blir som vilken annan med 2st 120 fläktar...

men ni skrev även att -fästes på baksidan... de flesta större kylare jag testat har vart något fästning på baksidan, å det är väll bättre än att ha hela vikten på den vanliga fästanordningen.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Såg riktigt trevlig ut, hade varit perfekt till mitt Asus P5N-E SLI som har lite varm NB (>40 grader). Enda som jag var lite tveksam på var det estetiska i förslutning av heatpipe, finns risk att bryta av någon av förslutningarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathtome
Var inte så farligt pris, blir som vilken annan med 2st 120 fläktar...

men ni skrev även att -fästes på baksidan... de flesta större kylare jag testat har vart något fästning på baksidan, å det är väll bättre än att ha hela vikten på den vanliga fästanordningen.

Priset är fortfarande preliminärt, ville inte dra för stora slutsatser om den biten.

Sen handlar det inte om att den är fäst på baksidan utan att man måste skruva fast den med muttrar där. Fast det är upp till var och en om de anser att det är en nackdel. Kategorierna fördelar och nackdelar är sånt som jag anser att man bör vara medveten om, och kan uppfattas som plus eller minus. Går inte att få med allt eller anpassa dem för alla läsare, det är förstås bara bra om man inte anser att en punkt på nackdelar har betydelse.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter de att göra mer och mer extrema kylare trots att processorerna drar mindre idag än för några år sedan? På "prescott-tiden" drog processorerna mer och man klarade ändå av att kyla dem, och även till låg ljudnivå.

Det känns som dessa monster hör hämma på dagens grafikkort istället. De drar ju 2-3ggr mer än processorerna!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ackelind därför att dagens c2d är välldigt överklockningsvänlig och det betyder att många också vill klocka den lite, klocka = mera kylning behövs!

Permalänk
Medlem

tycker kylaren var otroligt dåligt konstruerarad. flänsarna är mindre än 120mm och det ä ett hål rakt ovanför varmaste delen (processorn)

skulle vilja se denna mot en ninja med samma fläktar med push pull konfig på fläktarna.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
tycker kylaren var otroligt dåligt konstruerarad. flänsarna är mindre än 120mm och det ä ett hål rakt ovanför varmaste delen (processorn)

skulle vilja se denna mot en ninja med samma fläktar med push pull konfig på fläktarna.

Ser ut som att tanken är att heatpipe´sen skall leda bort värmen via kopparblocket och att alu-flänsarna skall kyla pipe´sen..... Alltså behövs nog inte flänsarna hela vägen ner till processorn. Och uppenbarligen funkar det. Skall nog köpa denna ihop med ett par tysta 120:or då min stock 80:a till min 5000+ X2 låter lite väl mkt för min smak.

Permalänk
Medlem

tror jag skulle få svårt att skruva fast moderkorte när denna är ivägen.. :0

en lösning vore iof att göra ett hål i moderkortsplåten och skruva fast kylaren efteråt istället från baksidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
tycker kylaren var otroligt dåligt konstruerarad. flänsarna är mindre än 120mm och det ä ett hål rakt ovanför varmaste delen (processorn)

skulle vilja se denna mot en ninja med samma fläktar med push pull konfig på fläktarna.

nja.. den verkar allt bra, men som du säger så borde ju en normal fläns kunna ta hand om en del grundvärme och göra resten av kylningen bättre.

jag med, skulle kännas bra om den var i samma nivå fortfarande faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Varför finns inga ordentliga kylare till grafikkort?
Finns bara ersättningar till stockkylaren som är typ lika stora. Om det skulle komma en extremt stor och bra presterande gpu kylare skulle jag köpt direkt.
Who cares about ljudnivå/storlek??? (Idiotiskt att ställa denna frågeställning på sweclockers...)

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Varför finns inga ordentliga kylare till grafikkort?
Finns bara ersättningar till stockkylaren som är typ lika stora. Om det skulle komma en extremt stor och bra presterande gpu kylare skulle jag köpt direkt.
Who cares about ljudnivå/storlek??? (Idiotiskt att ställa denna frågeställning på sweclockers...)

Finns ganska mycket att välja på, bara ta en passiv kylare och kyla den med en eller flera fläktar. Eller finns det färdiga lösningar som denna: http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=RS044
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Revoltec+Graphic+Freezer+...

Permalänk
Medlem

"Who cares about ljudnivå/storlek??? (Idiotiskt att ställa denna frågeställning på sweclockers...)"

hur kan det vara idiotiskt att ställa en sådan fråga på swec?

Permalänk

Butiker har inte börjat sälja den här besten ännu va?

Permalänk
Medlem

Bra test men det finns ett par saker jag saknar...
Det skulle vara roligt att se hur mycket skillnad ett par starkare fläktar skulle kunna göra för tempraturen.

Det hade också varit kul om ni kunde ha gämnfört övriga tempraturer så som ramminne, chipset och moderkortstempratur (PWMIC) med och utan denna kylare...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Något som jag hela tiden har saknat är en ännu större radiator som klarar både grafikkort och processor. En som man skulle kunna sätta i taket på chassit. Lika som man brukar göra med vattenkylningar. Bara att dra heatpipes från GPU och CPU upp till radiatorn i taket åsså har man en kanonkylning. En trippelradiator skulle bli perfekt

Hoppas att det kommer en sådan kylning som är till för entusiaster som inte vill köra med vattenkylning. Eller en variant på den här kylaren som man kan dra ut till baksidan på chassit så man får ny fräsch luft att kyla med och en till som kan användas till grafikkortet.

Alternativt ett chassi som är optimerat för detta. Kanske en trippel- eller dubbel-radiator i fronten och en i taket. Då jäklar skulle man ha kylning. Åsså custom-made heatpipes som man drar lite diskret runt hörnen istället för vattenslangarna som man nu har som en enda oreda i chassit.

OMG vad sugen jag blir på något sånt nu Tänk er två trippelradiatorer som kyler cpu och graffe, då skulle man kunna ha en för processor och den andra för en SLI-rigg.

Oj vad man drömde iväg där nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Bra test men det finns ett par saker jag saknar...
Det skulle vara roligt att se hur mycket skillnad ett par starkare fläktar skulle kunna göra för tempraturen.

Det hade också varit kul om ni kunde ha gämnfört övriga tempraturer så som ramminne, chipset och moderkortstempratur (PWMIC) med och utan denna kylare...

Jag hade gärna sett mer tester också men det var ganska stor tidspress på detta test. Kanske något som man kan återkomma med temp på minnen, chipset osv. är en bra idé.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

var har ni fått prisuppgifterna ifrån?

jag har för mig om att någon på xtremesystems sa att den kosta runt 80$ men det kanske inte va just den kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
var har ni fått prisuppgifterna ifrån?

jag har för mig om att någon på xtremesystems sa att den kosta runt 80$ men det kanske inte va just den kylaren.

Distributör som fått priset från tillverkaren, men som det står är det preliminära uppgifter så vi får se. Tog inte med pris vare sig på fördelar eller nackdelar.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Nice work!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nice test lite som saknas men det viktigaste fanns med. Här är ett annat intressant test bland toppskiktet av luftkylare

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2941

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som var så himla speciellt med den.
Min Noctua kan också ha 2 st 120mm fläktar, så detta är väl inget nytt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

nja.. den verkar allt bra, men som du säger så borde ju en normal fläns kunna ta hand om en del grundvärme och göra resten av kylningen bättre.

jag med, skulle kännas bra om den var i samma nivå fortfarande faktiskt. [/B]

Det många verkar tro är att heatpipes är frälsaren själv. bara för att man har heatpipes så betyder ju inte det att värmen tvärhoppar över till dom och inte kommer längre.
klart kylflänsarna ska fortsätta ovanför cpun/heatpipesen annars förlorar man metallens värmeledningsförmåga.. luften i det där hålet i kylaren leder nog inte värmen särskilt bra. Skulle man känna på flänsarna i hålet, mot processorn (någon som fattar?) så skulle nog dom kännas väldigt varma.

det jag skulle vilja se är en ninja med något tätare flänsar och kanske en eller två till pga det extra utrymmet sedan 2 eller 3 rader heatpipes så nära processorn som möjligt (så tunn bottenplatta på kylaren som möjligt).

sedan att dessa heatpipesen drogs genom kylaren med lika stora avstånd. Inte som två rader som på tex infinityn som inte uttnyttjar hela kylaren optimalt.

Där har vi ett vinnande koncept grabbar!

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Skulle man känna på flänsarna i hålet, mot processorn (någon som fattar?) så skulle nog dom kännas väldigt varma.

jag har en sensor nerkilad i mitten där, (om det är Ninjan du snackar om alltså) den rör sig sällan över 36 gr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag hade gärna sett mer tester också men det var ganska stor tidspress på detta test. Kanske något som man kan återkomma med temp på minnen, chipset osv. är en bra idé.

Kul att höra att du gillade min komentar!
Jag ser fram emot ett "uppföjandetest"!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Förstår inte vad som var så himla speciellt med den.
Min Noctua kan också ha 2 st 120mm fläktar, så detta är väl inget nytt?

Jamen denna kylfläns funkar ju till att kyla även ram, nordbrygga mm.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tycker den va kanon.
Den må vara stor men den kyler en del av moderkortet så det kan ses som väldigt positivt.
Den va inte dyr tycker jag, sen gillar jag att det inte medföljer några fläktar som är kassa utan man kan köpa sig andra som är lite bättre.
Visst kan andra kylanordningar vara lite billigare totalt sett men vill man ha lite extra och ev. har lite fläktar på hyllan så är det mycket bra alt.

Permalänk
Avstängd

Eftersom fläktarna är så otroligt tysta, vad tjänar man på att köra en helt passiv kylning egentligen?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Eftersom fläktarna är så otroligt tysta, vad tjänar man på att köra en helt passiv kylning egentligen?

Vill man ha helt tyst, så finns det inget tystare än fläktlöst. Problemet är ju bara att de flesta vill ha rätt kraftfulla komponenter och dessutom ett tyst system. Detta är svårt att genomföra helt utan fläktar.

Visa signatur

~Pelle~