Ati utvecklar externt grafikkort för bärbara datorer?

Permalänk
Melding Plague

Ati utvecklar externt grafikkort för bärbara datorer?

Igår publicerades det en bild på ett av Atis pågående projekt kallat \"Lasso\". Det handlar om en enhet för att snabba upp grafiken på bärbara datorer. Sådana produkter finns visserligen i handeln redan, men Atis variant stödjer enligt informationen flera grafikkort.

Läs nyheten: Ati utvecklar externt grafikkort för bärbara datorer?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smaskigt, men batteritiden lär ju bli på några minuter

Men vafan, den är ju fortfarande mobil och man behöver ju inte ha den inkopplad hela tiden, perfekt om man ska på lan några ggr per år, slipper dra med sig sin stationära dator

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

Strömmen är väl självklart att de måste skicka med ett nätaggregat till kabinetten för hårddiskarna. Man kan ju knappast driva det från bärbara datorn då de nätaggregaten sällan är särskilt starka, mitt ger ca 90 watt.

Och det där ser ju inte ut som vanliga USB-kontakter och var det inte så att de höll på att utveckla PCI-e över vanlig kabal?
Är det djupet i bilden som spelar ett spratt? För jag tycker de ser groteskt stora ut, mycket större än vanliga USB-kontakter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Hahaha, ni tror väl inte på allvar att det skulle köras på USB?
"Två USB-liknande kontakter"?
Hört talas om PCI Express? Självklart så kör dom ju på PCI-E!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Strömmen är väl självklart att de måste skicka med ett nätaggregat till kabinetten för hårddiskarna. Man kan ju knappast driva det från bärbara datorn då de nätaggregaten sällan är särskilt starka, mitt ger ca 90 watt.

Och det där ser ju inte ut som vanliga USB-kontakter och var det inte så att de höll på att utveckla PCI-e över vanlig kabal?
Är det djupet i bilden som spelar ett spratt? För jag tycker de ser groteskt stora ut, mycket större än vanliga USB-kontakter.

Precis, det där är inte alls några USB-kontakter, det är bara själva kontakten som använder samma utformning som USB, men de är ju superstora, jämför bara med Molex-kontakten i bakgrunden, och det är inte kameravinkeln heller, kolla på PCI-E strömkontakten i förgrunden, den ser inte heller så stor ut.

Det här ser ut som en riktigt trevlig produkt om den inte blir allt för dyrt, en bärbar med rätt bra prestanda men utan bra grafikkort är ju inte så dyrt att köpa.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

"tillverkare har haft problem med de tekniska problemen"? Wow.. Vad är oddsen för att man har problem med problem?

I övrigt instämmer jag med typ samtliga föregående talare. Det är helt uppenbart inte USB-kontakter, utan externa PCIE-kontakter (exempelbilder finns i denna artikel på the inquirer)
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37528

Det ser ut att vara enkla kablar, och kontakten har en enda delning på mitten, så jag gissar att det är två st PCIE x4-kablar.

Nån som kan identifiera kortet, förresten? X1900? Ser litet ut som ett X850 VIVO för mig som inte har haft nåt i X1-serien.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Dessa så kallade "två usb-liknande anslutningar" är externa PCI-E, liknande (om inte de samma) som ASUS kom med sin externa grafikort lösning, 7900GS.

BTW: Kortet på bilden är en X850XT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Undrar om man nu kan komma undan billigt med en bra bärbar dator, vi köper en bärbar för 5-6000kr och får hyfsad cpu och minne men sunkigt grafikkort.

Den där modulen kanske kostar 1-2000kr och sedan lägger vi på ett grafikort för 2000kr och har fått en fin fin spel dator för 8-10k!

Du kanske idag skulle behöva betala 15k eller mer för att få en likvärdig laptop, fast då med fördelen utan någon extra stor klump.

Permalänk

Visst är idén bra men med billiga bärbara får man ett ganska sunkigt moderkort och i princip obefintlig överklockningspotential. Även den värsta Core 2 cpun för bärbara går bara på 2,33GHz medan många här på forumet överklockar sina C2D 6300/ C2D4300 till långt över 3Ghz så en bärbar är egentligen en ganska klen spellösning.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

intressant, men poängen med just bärbar dator är väl att den skall vara bärbar?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ska det vara omöjligt att få det med firewire?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
intressant, men poängen med just bärbar dator är väl att den skall vara bärbar?

Många har inte någon stationär dator och vill inte ha en 17" 20 000+ kr bärbar dator heller. Eftersom det är extern grafikkort så kopplas ju en extern skärm in.

Så jag ser inte heller problemet med strömförsörjningen, har men en skärm med el-uttag till så lär man ha det för ett nätaggregat för grafikkortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Ska det vara omöjligt att få det med firewire?

Det är alldeles för dålig bandbredd i firewire för att kunna försörja ett spelgrafikkort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kanon! Får vi hoppas på att de släpper grejjerna "snart".
Kan man köpa en slimmad dator som får en längre batteritid för lättare uppgifter och sen plugga in lite spelprestanda om så önskas. Om man måste ha en extern skärm faller det lite tycker jag. Men eftersom det kommer kräva några specialkontakter så kommer de säkert ordna så man kan köra på den tillhörande skärmen samtidigt.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

lan

Tycker detta verkar vara en väldigt bra idé. Då skulle man ju kunna skaffa en lite micropc för surfning etc och koppla in boxen när det är dags för ex lan.
Och en 2.33 ghz Core 2 lär väl funka som spelmaskin ett tag till...;-)

Permalänk
Medlem

Måste vara enkelt att koppla in annars kommer det inte bli någon hit.

Permalänk

Kan man använda den även på stationära datorer med integrerat? Eller bara på stationära som redan har kort.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Kan man använda den även på stationära datorer med integrerat? Eller bara på stationära som redan har kort.

Du lär behöva ha en dator som externt PCI-E gränssnitt. Dvs inte en enda stationär dator idag.
Hur det är med bärbara och expresscard vet jag inte, beroende på hur många lanes det har (minns inte) så kan det gå den vägen annars måste tillverkarna börja göra någon ny PCI-E kontakt på bärbara datorerna. Med kontakt menar jag alltså där man kopplar in den här PCI-E kabeln.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Visst är idén bra men med billiga bärbara får manett sunkigt moderkort och i princip obefintlig överklockningspotential. Även den värsta Core 2 cpun för bärbara går bara på 2,33GHz medan många här på forumet överklockar sina C2D 6300/ C2D4300 till långt över 3Ghz så en bärbar är egentligen en klen spellösning.

En Crossfiresetup med R600 och en Core 2 Duo rullandes i 2,33GHz är ingen klen maskin.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är du bakom flötet eller? En Crossfiresetup med R600 och en Core 2 Duo rullandes i 2,33GHz är ingen klen maskin. Sluta snacka skit.

Du har visserligen rätt i sak, men varför så otrevlig ton?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Du har visserligen rätt i sak, men varför så otrevlig ton?

Antar att man varit med för länge och sett för mycket korkade inlägg från nyregistrerade folk stup i kvarten, men du har rätt, inlägget fixat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tråkigt att nyheten redan vart ute i en vecka på andra ställen, tempo SweC!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Antar att man varit med för länge och sett för mycket korkade inlägg från nyregistrerade folk stup i kvarten, men du har rätt, inlägget fixat.

Förstår dig. Ska desstom passa på att be om ursäkt att jag sade till trots att jag inte är moderator, hoppas du inte tog illa upp.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

det ser lite flummigt ut tycker jag..

Permalänk

ExpressCard kör bara PCI-E 1X gränssnitt och det lär ge för dålig hastighet. Jag är ganska säker på att Slashdot presenterade en artikel där man beskrev hur man skulle kunna använda ExpressCard gränssnittet för just detta ändamål. Någon som vet vad jag menar? Får dom produkten att funka så har jag så gott som köpt en

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Satt å spana på bilden å funderade lite.

Skulle det inte vara bättre/ lättare ifall moderkortet i den bärbara hade en pci-Ex slot liggandes på sida och Dvi-in på nån av den bärbaras kanter.
Och att grafikkortet satt i nån fläktkyld "låda" med pci-Ex och dvi på sidan.
Att man typ skjuter i det som dom äldre Nintendo spelen i sidan på den bärbara.
Och när man då pluggar i detta så avaktiveras det integrerade graffet och bilden skickas via dvi'n direkt till skärmen.
Strömmen får väl då endå tas från nått separat nätagg men den smällen får man väl ta.

Jag tycker iaf att detta känns mer som teknik som redan finns och som borde vara skitsimpelt för tillverkarna att integrera på dom bärbara.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Hypotes: Borde man inte kunna köpa ett tv-kort till datorn och kunna koppla in grafikkortet igenom den

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Car
Satt å spana på bilden å funderade lite.

Skulle det inte vara bättre/ lättare ifall moderkortet i den bärbara hade en pci-Ex slot liggandes på sida och Dvi-in på nån av den bärbaras kanter.
Och att grafikkortet satt i nån fläktkyld "låda" med pci-Ex och dvi på sidan.
Att man typ skjuter i det som dom äldre Nintendo spelen i sidan på den bärbara.
Och när man då pluggar i detta så avaktiveras det integrerade graffet och bilden skickas via dvi'n direkt till skärmen.
Strömmen får väl då endå tas från nått separat nätagg men den smällen får man väl ta.

Jag tycker iaf att detta känns mer som teknik som redan finns och som borde vara skitsimpelt för tillverkarna att integrera på dom bärbara.

Mja problemet här är väl marknaden. På riktigt små laptops får man väl inte rum med en pci-e slot på sidan och dvi-in kontakt. Stora laptops kan ju ha inbyggda bra grafikkort. Och även om det finns 17" så kommer ju inte tillverkaren bygga in sånt här om de har en annan 17" variant som har bra grafikkort.
Många bärbara för hemmabruk saknar ju dockningsport, men det kanske hade kunnat varit något att använda.
Det blir ju ungefär vad du föreslår fast i en annan tappning och jag tror det inte klarar av att ta tillbaka skärmsignalen dock.
Men t.ex. Dells latitude-dockor (den större varianten) kan ha ett eget PCI-kort i sig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra lösning till de som har behovet.
Även om man köper en hyfsat bra laptop idag och det går att spela på den så tar det inte så lång tid innan den inte är spelduglig. Man vill ju inte köpa en helt för billig och klen laptop bara för att det kommer finnas externa grafikkort, jag tycker iallafall att resten av komponenterna är minnst lika viktiga.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Äntligen! Har letat som en gaalning efter ett sånt här kort, kanske är lite sent nu, men ändå. Är inte pcmcia snabbare än usb 2.0? Kanske vore en smartare lösning? Pallar min centrino 1.4 ghz 1 gb ram bf 2 på kassa inställningar om man skaffar ett sånt här sen? Spännande projekt klart, sånt vill vi se mer av!

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Tanken på att spel på en bärbar äcklar mej...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams