Permalänk
Medlem

E4300 + EVGA 680i overkill

Tänkte kosta på ett nytt system och lägga lite extra pengar på moderkortet för framtida uppgraderingar,
om jag börjar med en E4300 cpu funkar den att köra på EVGA`s moderkort från start har hört att vissa moderkort behöver ny bios för att boota med en E4300 cpu.

Om någon har annat ett bra system förslag motages det gärna ska ha
Cpu E4300 och nya minnen, moderkort plus grafikkort

Permalänk

Det är väl inget problem att vissa moderkort kräver senare bios. Jag kunde själv inte boota windows. Men jag tanka bara ner senaste Bios och la in på diskett.
Fick dock ett lite problem, bios versionen tog lite för stor plats på disketten (typ 200-300kb) men jag chansade och tog bort några av de filerna som skapas när man gör en startdiskett.
De jag tog bort behövdes tydligen inte och jag bootade-uppdaterade bios och har nått fin fina resultat (se sign) ^^,

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att om inte kortet stöder den nyare cpu`n E4300 hur kan du då ens starta upp för att instalera en nyare bios ?

Permalänk
Inaktiv

Om du vill ha ett moderkort som klarar av framtida uppgraderingar så är EVGA 680i version 1 inte att satsa på. Moderkortet har problem att klocka Quadcores och uppenbarligen kunde de inte lösa det med en biosuppgradering eftersom det kommer till en helt ny version av moderkortet inom kort.

Permalänk

Strikern är kortet du skall ha!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Har ett Evga sen ett par månader och kör det klockat och med raid 1
enligt Evga så ska det inte vara några problem att klocka quadcore med senaste bios

så att kortet skulle vara dåligt är rent nonsensinfo av en ickevetande

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Har nu beställt denna uppsättning

Intel Core 2 Duo E6300
EVGA nForce 680i SLI
OCZ SOE Urban DDR2 PC6400 2048MB
Asus GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Hoppas det ska räcka till hjälper min syster son som nu sitter på en äldre
Amd 2400+ socket A med ett gforce 4 tror jag och 512 meg ram hopplöst slött.

Permalänk
Medlem

Ursäktar att jag lånar tråden, men sitter i samma sits.
Överväger ocskå ett EVGA 680i SLI och en 4300.
Men vilket minne bör man satsa? PC6400 med 4-4-3-15 eller PC8500 med 5-5-5-15? Givetvis skall det klockas en del, hoppas bara ett en Noctua U12 får plats utan att behöva modifieras.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325557&s=sc
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329156
Finns det något som talar för att de sistnämnda är värt 500kr mer?
Mvh

Permalänk
Medlem

Dom minnena har Enhanced Performance Profiles om moderkortet stöder det tror jag det funkar som att dom klockar sig automatiskt om man väljer det som funktion.
Men med en e4300 cpu behövs det inte så snabba minnen

Permalänk
Medlem

Aha, okej. Låter ju ganska vettigt.. Jag tänkte förvisso använda minnena till en quadcore i framtiden, därav endast en 4300 då det troligen är dags att byta framåt sommaren hösten