Permalänk
Medlem

lcd tempmätare

jag har en liten temp mätare med lcd display och den är batteridriven men det lilla 1.5 volt knappbatteriet är slut och nu undar jag om det är möjligt och driva den med datorn.

finns det 1.5 volt någonstans i datorn?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem

nope, men några motstånd fixar biffen

Permalänk
Medlem

ok.... men hur ska man räkna ut de då om ja tar ström från 5 volt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem

finns ju 3.3V du kan ta också..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jo men hur räknar man ut motståndet för jag vet ju inte hur många ampere den drar och sånt

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem

går det inte fixa med en zenerdiod?

Permalänk
Medlem

vad är en zenerdiod och vad gör den??

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk

Du kan ju koppla in en lysdiod eller likriktardiod med ett spänningsfall på 1,8 V på 3,3 V linan så har du 1,5 V, borde väl funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zimm
vad är en zenerdiod och vad gör den??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zenerdiod

^^

Permalänk

Nu är jag kass på el, men varför inte koppla mellan 5V och 3,3V och få en spänning på 1,7V vilket nästan är 1,5V. Detta utan att blanda in några motstånd eller zenerdioder.

Permalänk
Avstängd

1,5 volt är säkert inte en kritisk spänning. Några 100 mV hit eller dit spelar nog ingen roll.

Jag hade använt en röd lysdiod som spänningsreferens. Framspänningsfallet är runt 1,8 volt och borde passa bra.

Koppla in en lysdiod eller lämplig zenerdiod till ett litet motstånd och driv från 3,3, 5 eller 12 volt (5 volt är väl enklast).

Koppla sedan termometern till lysdioden. Trådskaparen ska koppa termometern till dioden precis som om dioden vore ett batteri. Plus är anoden på lysdioden, eller det be som är närmast plus hos nätagget.

Givet att termometern drar mycket lite ström, kan man också göra en spänningsstege av två motstånd.

Edit: ArneKalle, givetvis! Varför tänkte jag inte på det? Genialt! Trådskaparen: Använd +5 volt som plus och +3,3 volt som minus, så får du en finfin spänning på 1,7 volt.

Edit2: Man skulle i teorin kunna använda Vcore också, men då måste man löda och ha sig på moderkortet, vilket verkar onödigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

tack! jag kopplade som arnekalle sa och det funkar perfect :D:D:D

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem

Har en liten LCD-tempmätare i fronten på mitt chassi, dock så visar den bara halva siffror, kan detta bero på någon felkoppling eller kan det vara displayen som är kass? Funderar starkt på att sätta in något annat där istället.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb