Recension: Lenovo Thinkpad T60

Permalänk
Melding Plague

Recension: Lenovo Thinkpad T60

Lenovo Thinkpad T60 är i första hand en dator som passar för affärsresenären eller den som helt enkelt vill ha en enkel dator utan alltför mycket finesser. Det kunde vi konstatera efter vårt test av den version av T60 som bland annat är utrustad med en Core 2 Duo-processor på 1,83 gigahertz.

Läs recensionen: Lenovo Thinkpad T60

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Lenovo Thinkpad T60 har en riktigt tråkig design som har flertal år på nacken."
Tråkig? Den är ju sjukt nice! Har själv en T43 och jag finner dom riktigt snygga.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hade en dator från ibm för ca 5 år sen som hade samma design som denna. 15000kr är löjligt dyrt, man får en bättre dator för 9000kr.

Permalänk
Medlem

Lenovo är ett av de få företag där man kan hitta en laptop som ser seriös ut och har ett slitstarkt chassi, racka inte ned på detta.

Happen: De har massiva studentrabatter och få har samma kvalité som lenovo.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Thinkpads är nice. Bortsett vissa äldre modeller som saknar windows tangent. Glad att se att denna har.

Permalänk
Medlem

Tycker mycket i recensionen är första-intrycksgrejer. typ att fingeravtrycksläsaren är svår att använda. använder min hela tiden på min X41 och tog inte lång tid att fatta hur den läser. händer sällan att det misslyckas.
sen är designen högst personlig, själv älskar jag den.
dessutom är antennen till trådlösa nätverkskortet uppdragen i skärmhörnet, vilket ökar räckvidden.
Sen att inte recensera t.ex. tangentbordet, som känns väldigt aktuellt för kvalitetskänslan, förstår jag inte. vad jag har förstått anser de flesta, inkl jag själv, att Thinkpads har de bästa tangentbordet.
Trackpointen är dessutom överlägsen styrplattan, och jag finner mig alltid använda den framför min externa mus. Det är enda laptopsen på marknaden som har den kvar (förutom Dells vart trackpoint är helt oanvändbar).
Och varför nämner ni inte saker som Active Protection osv?
Dessutom 3 års garanti(antar jag även på T60?), där komponeter skickas ut med UPS på ett dygn, där många andra tillverkare ofta bara ger 1 år.

baserat på ovanstående tycker jag "Datorn passar definitivt inte om man vill ha många roliga finesser och anslutningar." är en fråga om vad man tycker "roliga" är, för finesser finns det gott om. däremot är det inget prestandamonster, det har ni rätt i.
men dom är enda tillverkarna som tänker utanför massa prestanda att skriva i specen, och sedan slänga in den i nått sjabbigt skal.

Vet att jag låter som en fanboy, men jag tycker verkligen att recensionen är onödigt ytlig och man får så mycket mer när man köper en thinkpad.

EDIT: Dessutom typ 40% rabatt för studenter, det är så det ska se ut och inte Dell's töntiga 5% som man lika gärna kan va utan.

Permalänk

Värt att anmärka är att fingeravtrycksläsaren på lenovo-burkar blir avsevärt mycket bättre om man uppdaterar fingeravtrycksmjukvaran. Jag hade också problem i början men efter uppdateringen har jag inte misslyckats en enda gång hur snabbt jag än dragit fingret.

Angående spelprestanda så är inte det relevant anser jag eftersom man testar en T-modell. T står för technology och vänder sig till företagsanvändare som kör tunga program och därför behöver stark processor och mycket minne. Vill man spela så köper man en annan Lenovo-modell.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Varför recenseras just denna lapp? är det nått speciellt med den här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
EDIT: Dessutom typ 40% rabatt för studenter, det är så det ska se ut och inte Dell's töntiga 5% som man lika gärna kan va utan.

Hade det varit 40% rabbat på Thinkpad så hade jag köpt ett par stycken direkt.

Nu är det så att vissa butiker tar en enklare Thinkpad och påstår att den är mer värd än de bättre Thinkpadarna som samma butik säljer, men att de av vänlighet mot studenter låter de oss få köpa den högt värderade datorn med 40% rabbat.
Så jag skulle hellre vilja ha 5% på alla Thinkpad och det är jag nog inte ensam om. Jag skulle dock inte köpa någon ändå (fortfarande för dyra), men det är en annan sak.

Jag tillhör dem som älskar Thinkpad, men p.g.a. priset så skulle jag aldrig köpa någon.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"Lenovo Thinkpad T60 har en riktigt tråkig design som har flertal år på nacken."
Tråkig? Den är ju sjukt nice! Har själv en T43 och jag finner dom riktigt snygga.

JA jag har en t21, rysligt kass prestanda, men den är snygg och har snygg design. och varför ska en laptop ha bra spelprestanda, skärmen är lite so what men kanske inte när man hostar upp 15 k.

nä ful är den fan inte, kan juinte bli bättre än en ful acer eller asus, ibm, vaio eller apple gör dem snygga datorerna, samsung börjar också komma in i den gengren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"Lenovo Thinkpad T60 har en riktigt tråkig design som har flertal år på nacken."
Tråkig? Den är ju sjukt nice! Har själv en T43 och jag finner dom riktigt snygga.

jag får hålla med. det värsta jag vet är maskiner som har en massa kromade plastattiraljer eller liknande som inte fyller funktion utan bara gör att konstruktionen känns bräcklig, vilket denna tydligen inte gör.

synd att den inte var så bra annars.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Thinkpads är kvalite, stilren design. Inte massa tramsiga design detaljer aka. Acer/Asus etc.

"vga, rj45, rj11, ljud in och hörlurar."

Vad jag har lärt mig skriver man ut sådant med versaler. d.v.s VGA, RJ45, RJ11. Sen brukar man säga Line-in, eller nu uttag för mikrofon, vilket jag gissar på.

Permalänk

Detta är nog den mest olkara recensionen som jag har läst. Thinkpadsen's design och kvalitet har alltid funnits och är tidlöst stilrena. De fungerar i ur och skur, kvaliteten är överlägsen alla andra tillverkare. Min T21 som användes dagligen höll längre än nyare acer & dell datorer. Den hade även bättre batteri tide trots att den var 2-3år äldre än de motsvarande datorerna. Trotts allt detta användande så såg den helt ny ut och då har jag inte varit överbeskyddande.

Vill man ha en "flashig dator som blinkar" så kan man köpa en acer eller dell xps. Vill man ha en dator med tidlös och underbar design och även bra kvalitet så väljer man Thinkpadsen. Han skriver även att dessa måste sälja bra för att de fortfarande håller på samma "tråkiga design", de säljer bra för att de är stilrena och kvaliteten har varit bra på dem. Man byter dem för att prestandan inte räcker till, inte för att de är trasiga eller slitna.

Känns som Mikael bara har tagit sitt test från http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=612&page=10 och kört ctrl+c /ctrl+v

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Thinkpads är nice. Bortsett vissa äldre modeller som saknar windows tangent. Glad att se att denna har.

Avsaknaden av windows tangent är ju något av det bästa! (om man inte använder windows)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Avsaknaden av windows tangent är ju något av det bästa! (om man inte använder windows)

Det finns stöd för den knappen i flera operativsystem.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
"vga, rj45, rj11, ljud in och hörlurar."

Vad jag har lärt mig skriver man ut sådant med versaler. d.v.s VGA, RJ45, RJ11. Sen brukar man säga Line-in, eller nu uttag för mikrofon, vilket jag gissar på.

Det finns olika åsikter gällande det här och man kan välja att gå till väga på flera sätt. Vi har valt att skriva den här typen av förkortningar gement för att det hela ska se mer enhetligt ut. Se även TT-språket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"Lenovo Thinkpad T60 har en riktigt tråkig design som har flertal år på nacken."
Tråkig? Den är ju sjukt nice! Har själv en T43 och jag finner dom riktigt snygga.

Håller helt med om designen. Sitter på en x30, slimmad som faen. Har en Acer 5021 också i "stylish" silver. Den skiten ramlar ju av efter en vecka, och även om den sitter kvar blir den designen ju väldigt snabbt omodern. Nä, tacka vet jag de som vågar satsa på hållbara, smarta, stilrena och praktiska designer. Den var snygg för 5 år sedan och kommer vara det om fem år.

Angående att den saknar windows-tangent (vissa modeller väljer bort den, t ex min ultra-portabla) har ju IBM egen programvara för de som vill dedikera en knapp som windowsknapp. Jag har t ex min högra ctrl-knapp som windowstangent. Funkar utmärkt till det jag har den till: Win + d för att växla till och från desktopen

Edit: Visst kan du få bättre prestanda för pengarna om du köper en annan dator, men en thinkpad blir fanimej en livskamrat. Byggkvaliteten är ju enorm, likaså support och möjligheter att själv reparera den. Den går ju att plocka isär helt och hållet själv utan meck. Titaniuminläggningar och slitstark yta, samt ett oslagbart tangentbord. Ingen "svampig" känsla här inte! Ett tips är dock att inte köpa en ny thinkpad, istället köper du en leasad affärsdator. Mina acer har ju på pappret grymt mycket bättre prestanda, men jag tycker ändå att min x30 flyter på bättre. Den är dessutom skönare att jobba med.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det finns stöd för den knappen i flera operativsystem.

Dock tycker jag andra kombinationer istället för windows tangenten i regel fungerar bättre.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. utseendet tycker jag det ger ett intryck av kvalité till skillnad från de flesta andra fabrikat. Visst, lite gammalmodigt men vi vet ju att det är innehållet som räknas

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Underbart personlig recension. Tråkig är ett annat ord för praktisk. Inte ett ord om ergonomi heller. Det är verkligen en dator som är gjord för att arbetas med, tangentbordet är suveränt.

Min flickvän har en Acer. Den är inte tråkig, dvs den är runt, trekantig, fyrkantig och full med ljus och små former. Tangentbordet är också härligt bananformat. Dessvärre gör det att datorn känns bräckligare än glas och ergonomin suger. Det är helt omöjligt att lägga ned den i en väska eller ryggsäck utan att känna att datorn ligger och lutar sig mot något ömtåligt.

T60 finns även med 14" skärm om jag inte är helt ute och cyklar. Den är en bättre blandning mellan mobilitet och ergonomi.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har två T60or på jobbet, och kan inte säga annat än att jag älskar dem... Lätta, snygga och snabba. Strunt i om designen är gammal, den är clean!

Upplösningen på skärmen kunde vara högre, men man kan inte få allt!

T60 känns enligt mig oerhört robust, jag har tappat ena i golvet flertalet gånger och ingenting har hänt!

Kan förövrigt rekommendera ett köp till den sugne!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Har två T60or på jobbet, och kan inte säga annat än att jag älskar dem... Lätta, snygga och snabba. Strunt i om designen är gammal, den är clean!

Upplösningen på skärmen kunde vara högre, men man kan inte få allt!

T60 känns enligt mig oerhört robust, jag har tappat ena i golvet flertalet gånger och ingenting har hänt!

Kan förövrigt rekommendera ett köp till den sugne!

Robust håller jag med om att de är, men jag skulle då bli livrädd ifall min T42a gick i golvet (fast den har visserligen fått en tv _på_ sig och överlevt ).

Men jag inte mer än att hålla med ovanstående att Thinkpad T serien är väldigt trevliga laptops.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hade det varit 40% rabbat på Thinkpad så hade jag köpt ett par stycken direkt.

Nu är det så att vissa butiker tar en enklare Thinkpad och påstår att den är mer värd än de bättre Thinkpadarna som samma butik säljer, men att de av vänlighet mot studenter låter de oss få köpa den högt värderade datorn med 40% rabbat.
Så jag skulle hellre vilja ha 5% på alla Thinkpad och det är jag nog inte ensam om. Jag skulle dock inte köpa någon ändå (fortfarande för dyra), men det är en annan sak.

Jag tillhör dem som älskar Thinkpad, men p.g.a. priset så skulle jag aldrig köpa någon.

jag köpte min x41 med bättre specifikationer än den dyraste modellen på dustin (detta var hösten för 1½ år sen, 20GB extra hdd bl.a) med 38%, samt att de erbjöd x60s i höstas med 42% rabatt med inget sämre specifikationer än någon annanstans, hos mecenat?
Dessa var/är Lenovo's bästa och dyraste Thinkpad's.
även rabatterna var beräknade med realistiska normalpris.
det erbjöds även en R-modell och en T-dito.

kom inte och tro att du har nån aning när du bevisar motsatsen på två rader.

Permalänk
Medlem

Tråkig design? Jag gillar den. De har väl använt samma för att den är erkänt bra? Tråkigt att de behövt sätta dit en Windows-tangent nu bara.

Permalänk
Medlem

Vad för prestanda får man för 10000kr med studenrabatten? Matchar den HPs NX9240?

Permalänk
Medlem

Loove ibm hehe

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag gillar designen, men visst känns den lite utdaterad. De kunde gott fixa lite bättre ytfinish åtminstone.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

15000kr. Lite för dyrt för mig.
2 timmar, 18 sekunder, lite för lite tycker jag.

Skulle va fett med SSD disk, och passiv-kylning.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Det är ju fin design! Absolut!

Det är nog bara Thinkpadsen och Apple's bärbara som kan stoltsera med ren, fin och funktionell design!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med subjektiva åsikter när det inte behövs, det får swec att framstå som en hobbysida och inte en professionell sådan. Jag fick hem en x60 igår och den hade väl fått ungefär samma omdöme vid en recension - tråkig, ful och kass spelprestanda. Men är datorn inte till för det finns det ingen anledning att lägga någon vikt vid det. Jag älskar min.