Recension: Lenovo Thinkpad T60

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det ändå handlar om laptopsens rolls royce är det egentligen inte vidare dyrt. Man betalar mer för att den alltid skall fungera - och det gör den. Min familj har alltid använt IBM/Lenovo och de gånger vi köpt nya har det mest varit "bara för att" snarare än att de gått sönder eller funktionalitet saknats, i snitt efter 3 års användande.

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att det finns andra som gillar designen. Jag har aldrig förstått varför folk klagar, den är minimalistisk och väldigt stilren. Har kikat lite på bärbara datorer men alla har fula silverdetaljer och ser allmänt plastiga ut.

Jag är inte ensam. Woho

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värd att nämna är ju att T60 även finns med Radeon X1400, vilket ju bör ge hästlängder bättre grafikprestanda. (Och då 15.4" wide, 1680x1050.)
Den versionen är ju iofs dyrare...

Hur som helst, Thinkpads är ju helt enkelt bäst. Designen kanske kan tyckas vara tråkig, men den är definitivt bättre än en del annat. Hellre svart ren design än något silvrigt blinkande monster

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

På jobbet så har vi bara Lenovo-notebooks. De lite äldre är T41/T42 och även X40. De lite nyare är T60 och X60. Det är bra kvalitet på grejerna.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lenovo är långt ifrån bäst, HP piskar med sin NX serie som både har bättre kvalite och 30% lägre pris.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att höja/sänka skärmens ljushet? Skulle även vilja att man kunde släcka skärmen helt - går det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Finns det möjlighet att höja/sänka skärmens ljushet? Skulle även vilja att man kunde släcka skärmen helt - går det?

jamen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Lenovo är långt ifrån bäst, HP piskar med sin NX serie som både har bättre kvalite och 30% lägre pris.

Kvalitet nej, priset ja.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Thinkpads är nice. Bortsett vissa äldre modeller som saknar windows tangent. Glad att se att denna har.

Windowstangenten är ett satans påfund!
skulle faktiskt kunna tänka mig att betala extra för ett tangentbord som INTE har den

Har aldrig förstått mig på varför den ens uppfans, den förstör bara.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Jag fick min nya laptop i Måndags, en T60P (2ghz, 2Gb ram, 15" WS skärm, ATI Firegl 512Mb). Den är riktigt nice, jag ritar nätverk och kör telnet på den! Man kan även spela på den tror jag

Denna burk kommer ersätta min gamla X40, som är lätt och smidig men lite för klen..
/J

Permalänk
Medlem

Synd på Intel GMA dock... även en laptop som aldrig är ämnad att användas för spel bör ju iallafall klara något simpelt såsom warcraft 3 eller liknande...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Windowstangenten är ett satans påfund!
skulle faktiskt kunna tänka mig att betala extra för ett tangentbord som INTE har den

Har aldrig förstått mig på varför den ens uppfans, den förstör bara.

På vilket sätt förstår det?
Blir ctrl-alt-space-knapparna för små?

Du förstår inte varför folk ser nyttan i att använda den för kortkommandon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På vilket sätt förstår det?
Blir ctrl-alt-space-knapparna för små?

Du förstår inte varför folk ser nyttan i att använda den för kortkommandon?

Tror att det enbart handlar om deras hat mot "goliat".
Jovisst, flaggan är underbar för kortkommandon

Permalänk
Medlem

men windowsknapp kanske tar plats för laptops ;o)
nä men den gör både gott och ont, i spel (vissa) är det ett helvete när den tabbar ur när man använder ctrl mkt

Permalänk
Medlem

En funktion som inte nämndes i testet men som jag tycker är ganska smart är en liten lampa i skärmen som lyser upp tangentbordet. Väldigt praktiskt att ha när man jobbar i mörka miljöer.

Permalänk
Medlem

ja den lampan är för go om man skriver när skärmen är svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På vilket sätt förstår det?
Blir ctrl-alt-space-knapparna för små?

Du förstår inte varför folk ser nyttan i att använda den för kortkommandon?

du har alt och tab lr hur?
förhoppningsvis en mus också?

Tänker mest på de gånger man dött lr liknande i spel pga denna knapp,
sen om folk har svårt och använda dom kommandon som finns får stå för dom.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tror att det enbart handlar om deras hat mot "goliat".
Jovisst, flaggan är underbar för kortkommandon

Det där första är (ursäkta mig) rent skitsnack. Jag skulle (som vissa andra) tänka mig betala extra för att slippa windows tangenten. På en stationär kan jag förstå att man vill ha det, men på en laptop så blir det en knapp för mycket. Det är självklart för mig att Fn knappen ersätter windows knappen (om inte på exakt samma placering) i nedre vänstra hörnet. Att trycka in mer knappar bara förstör bara layouten, av alla laptop tangentbord jag provat så är min Thinkpads det absoult bästa och det beror inte bara på känslan i det utan att också att alla knappar jag använder faktiskt har en bra storlek och bra placering. Med en utbyggd numpad så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att använda samma tangentbord till en stationär dator

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Håller med MooDHooDs, den känsla man får i alla fall (vilket är tragiskt) - sen finns det ju tangentbord med andra loggor på den knappen för den desperate.
Är inte direkt något problem att få plats med windowstangenten på ett bärbart tangentbord, har inga problem med det på min x60s (12" - 4:3) - bara kapa lite av mellanslag (och den missar man inte...).
Då är det _betydligt_ svårare att få plats med asdf-raden och det problemet har man oavsett om man inte har någon windowsknapp eller om man har tre...

Att ha fn knappen allra längst ner till vänster är riktigt urkasst också anser jag. Försök göra kombinationen ctrl+shift+tab naturligt. Självklart går det om man vinkar handen men man ska inte behöva göra det. Man får slå knut på fingrarna.
Och alla kortrkommandon som ctrl -c/v/x/p/a - osv. blir ju misshandlade.
Nödvändigt att ha en "sekundär" knapp som bara används i specialfall och aldrig under-gång medans man skriver osv. på en så exklusiv plats som ena hörnet...

Nä, fn knappen ska vara till höger om ctrl - anser jag. Och fn knappen är inget komplement till windowsknappen - de har ju absolut inget med varandra att göra.

Förstår inte hur man kan se meningen med en windowsknapp på en stationär men inte på en bärbar. Funktionaliteten på en bärbar ska ju vara densamma. Helt onödigt att ta bort funktioner bara för att.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
du har alt och tab lr hur?
förhoppningsvis en mus också?

Tänker mest på de gånger man dött lr liknande i spel pga denna knapp,
sen om folk har svårt och använda dom kommandon som finns får stå för dom.

Ja?
Och vad kan jag göra med alt-tab som jag kan göra med windowsknappen?

Är ju rätt självklart att man får mer funktionalitet med en till knapp...

Var bra många år sen som jag minimerade ett spel av misstag pga. windowsknappen men det är kanske bara jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med MooDHooDs, den känsla man får i alla fall (vilket är tragiskt) - sen finns det ju tangentbord med andra loggor på den knappen för den desperate.
Är inte direkt något problem att få plats med windowstangenten på ett bärbart tangentbord, har inga problem med det på min x60s (12" - 4:3) - bara kapa lite av mellanslag (och den missar man inte...).
Då är det _betydligt_ svårare att få plats med asdf-raden och det problemet har man oavsett om man inte har någon windowsknapp eller om man har tre...

Att ha fn knappen allra längst ner till vänster är riktigt urkasst också anser jag. Försök göra kombinationen ctrl+shift+tab naturligt. Självklart går det om man vinkar handen men man ska inte behöva göra det. Man får slå knut på fingrarna.
Och alla kortrkommandon som ctrl -c/v/x/p/a - osv. blir ju misshandlade.
Nödvändigt att ha en "sekundär" knapp som bara används i specialfall och aldrig under-gång medans man skriver osv. på en så exklusiv plats som ena hörnet...

Nä, fn knappen ska vara till höger om ctrl - anser jag. Och fn knappen är inget komplement till windowsknappen - de har ju absolut inget med varandra att göra.

Förstår inte hur man kan se meningen med en windowsknapp på en stationär men inte på en bärbar. Funktionaliteten på en bärbar ska ju vara densamma. Helt onödigt att ta bort funktioner bara för att.

Fast känslor är subjektiva och kan tolkas ganska vilt, visst finns det sådana som bara tycker illa om den pga Microsoft, men inte alla. Jag skiter (såklart) vad det är för logga på knappen, vad den heter eller vem som kommit på den, till saken hör att jag inte tycker den är motiverad i mitt fall då jag gärna ser att mitt tangentbord endast har de knappar jag använder mig av. Speciellt på ett laptop tangentbord (kanske är min fingrar för tjocka) då jag tycker de i _alla_ fall är för små och ihop trängda. Jag har tex mina tummar ute i kanterna på space så för mig kan det inte tas så mycket utrymmer därifrån heller

Kass kommatering av mig, vad jag menade var att jag tycker det är självklart att Fn ersätter windows tangenten men jag håller med om placeringen, hade hellre sett att Fn låg brevid space.
Jag tror också du missuppfattade vad jag menade om Fn knappen, jag tycker att den gör mer nytta än vad windowstangenten hade gjort, inget annat. (med ersätter men jag ersätter utrymmet)

Däremot har jag inte något problem att nå Alt+Ctrl+Tab, trycker ner Alt och Ctrl med tummen Jag använder dessutom Fn ganska ofta, slå på WLAN, BT, klona skärmen, hibernate osv. Det är betydligt oftare än vad jag skulle använt windows tangenten.
Nu har jag inte provat men vad jag läst så går det att remappa windows keyn till tex Alt+Ctrl (inte nog med att man får en knapp mindre (på ett laptop tangentbord), det blir också svårare att av misstag komma åt den när man tex ser på film eller spelar)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Alltså, jag måste bara kommentera det här många skriver om att windowstangenten stör i spel. Jag kan inte alls relatera till det. Senast jag tabbade ur ett spel av misstag (dvs feltryck) var på windows 95 på vår nya 486:a där man kom åt alt+space samtidigt - den funktionen var väl en föregångare till windowstangenten antar jag. Problemet med att ni behöver en stor space-knapp och inte kan offra lite kortare spaceknapp beror inte på tjocka fingrar utan på att ni har en felaktig fingersättning. Jag skriver korrekt (utbildad) och mina tumnaglar nuddar varandra (0,5 cm) när jag skriver. Detta gäller såväl på mitt g15 som min 12":are.

På en IBM-laptop tycker jag att detta argument fallerar också, inte fasen köper man en ibm för att ha en omfg-gaming-dator? Om man nu har det problemet

Slutligen håller jag med tidigare talare om att win-tangenten knappast b e h ö v s då man kan remappa andra knappar till wintangent (som jag sa tidigare). Men att den skulle störa kan jag inte förstå - vare sig i spel eller kontorsarbete. Det stora problemet är istället att IBM fortfarande placerar fn-knappen där de gör. Antingen borde den vara innanför ctrl o alt eller sitta uppe bland f-knapparna. Du använder den ju aldrig i blixtsnabba funktioner (t ex win+d eller ctrl+s). Höja ljusstyrka eller klona skärmen gör man ju inte så pass ofta att man inte kan bryta fingersättningen för det.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Dessa var/är Lenovo's bästa och dyraste Thinkpad's.
även rabatterna var beräknade med realistiska normalpris.
det erbjöds även en R-modell och en T-dito.

kom inte och tro att du har nån aning när du bevisar motsatsen på två rader.

Kan du då förklara denna ursäkt som Misco kom med i ett mail angående deras konstiga prissättning? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=707...

Jag hittade även dustins rabbat hösten innan där de sålde Thinkpads med dålig prestanda och sa att de kosta runt 20 tusen som de bättre Thinkpadarna.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=662...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=662...

Nu idagsläget finns det ingen student Thinkpad på mecenat, visst säljer dustin några fina Thinkpads nu med studentrabbat, men de har ej utgett något ordinarie pris för dem.

Sedan visst var det ett bra pris, men inte mellan 40 och 60% rabbat som de påstogd. Då dustin själva hade bättre Thinkpads för ett lägre pris än det ordinarie.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

När det vankades laptop-köp för mig nu i dagarna så stog det inte konstigt nog mellan Mac och Thinkpad. Denna gång blev det en Macbook, men nästa gång kan det mycket väl bli en Thinkpad. Fick ju tyvärr en död pixel på Apples lilla skönhet, men i övrigt är jag väldigt nöjd. Dock så håller ju faktiskt Thinkpad betydligt bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
När det vankades laptop-köp för mig nu i dagarna så stog det inte konstigt nog mellan Mac och Thinkpad. Denna gång blev det en Macbook, men nästa gång kan det mycket väl bli en Thinkpad. Fick ju tyvärr en död pixel på Apples lilla skönhet, men i övrigt är jag väldigt nöjd. Dock så håller ju faktiskt Thinkpad betydligt bättre kvalitet.

Gjorde själv samma val i höstas men föll då istället för en begagnad Thinkpad T42 men kommer nog byta ut den mot en Macbook/Pro när Leopard släpps. Det som jag märkte direkt när jag provade en Macbook var att gångjärnen inte alls känns lika stabila som Thinkpadens.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kan du då förklara denna ursäkt som Misco kom med i ett mail angående deras konstiga prissättning? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=707...

Jag hittade även dustins rabbat hösten innan där de sålde Thinkpads med dålig prestanda och sa att de kosta runt 20 tusen som de bättre Thinkpadarna.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=662...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=662...

Nu idagsläget finns det ingen student Thinkpad på mecenat, visst säljer dustin några fina Thinkpads nu med studentrabbat, men de har ej utgett något ordinarie pris för dem.

Sedan visst var det ett bra pris, men inte mellan 40 och 60% rabbat som de påstogd. Då dustin själva hade bättre Thinkpads för ett lägre pris än det ordinarie.

jag utgick från beräkningarna av det året då jag köpte min (hösten '05), och då var rabatten korrekt beräknad. hur det såg ut i höstas vet jag inte, men antog att även de var rimliga då det handlade om ungefär samma procentuella rabatt, detta var kanske dumt att anta.

När jag köpte kontrollerade jag alla specs noga med samma modeller som fanns på dustin, hur menar med att dom sålde thinkpads med dålig prestanda? menar du nu i höstas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
När jag köpte kontrollerade jag alla specs noga med samma modeller som fanns på dustin, hur menar med att dom sålde thinkpads med dålig prestanda? menar du nu i höstas?

Det kanske var bättre priser då, jag var ej spekulant på en bärbar då.

Dålig och dålig, den var bra när den släpptes men sedan så hållde de kvar med core duo ett bra tag.(ej bytade till core 2 duo, som andra thinkpad som de sålde) Att ramminnet bara var 512MB gick ju att uppgradera, 40GB hd som de hade på en modell var heller inte vidare stort.
Det var alltså inte dyrt så, men jag tror inte då många hade viljat gett ordinarie pris för den, då butiken själv hade bättre thinkpad för lägre pris.(obs jämför ordinariepris) Likaså var det inte många som köpte ut Thinkpads, vilket lätt skulle kunna inträffa om de har 40% rabatt eller mer.'

Själv så hade jag planer på att köpa en, men då jag varken gillade processorn och var tvungen att köpa mer minne till en redan så dyr dator så blev det inget. (studentpriset är mycket pengar för mig)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det kanske var bättre priser då, jag var ej spekulant på en bärbar då.

Dålig och dålig, den var bra när den släpptes men sedan så hållde de kvar med core duo ett bra tag.(ej bytade till core 2 duo, som andra thinkpad som de sålde) Att ramminnet bara var 512MB gick ju att uppgradera, 40GB hd som de hade på en modell var heller inte vidare stort.
Det var alltså inte dyrt så, men jag tror inte då många hade viljat gett ordinarie pris för den, då butiken själv hade bättre thinkpad för lägre pris.(obs jämför ordinariepris) Likaså var det inte många som köpte ut Thinkpads, vilket lätt skulle kunna inträffa om de har 40% rabatt eller mer.'

Själv så hade jag planer på att köpa en, men då jag varken gillade processorn och var tvungen att köpa mer minne till en redan så dyr dator så blev det inget. (studentpriset är mycket pengar för mig)

true, men det låter märkligt. vi pratar ju om varandra eftersom vi syftar på olika höstar. kan det inte vart så att dom bara glömt byta infon, eftersom lenovo kanske inte är så glada i att leverera utgångna modeller.

Permalänk

Tycker det är mycket ni missat i recensionen.
Bla att datorn har inbyggda sensorer som bromsar Hdn vid rörelser. Att datorn har en inbyggd "kraschbur" av metall. Och att datorn faktist har ett vattentätt tangentbord.
Undrar hur många andra märken som egentligen har sånna finesser?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Har en X60s, den är 12" men har snarlik design. Älskar designen! Stilren med hårda kanter, inget jäkla godisburk tjaffs som finns hos andra tillverkare. Dock förstår jag inte varför detta överhuvudtaget finns med i recensionen då det är helt subjektivt.

Dessutom nämns inte att den har 3 år inskicks service vilket är riktigt bra.

Många Lenovo laptops har som nämnts riktigt bra studentpriser. Misco hade det iaf tidigare, men nu verkar det vara Dustin Home Student (www.dustinhome.se/student ) som har de bästa priserna för studenter på Thinkpads.

Permalänk
Medlem

Designen är ju överlägsen. Stilren, ypperligt ergonomiskt, inget blänk nånstans, skön känsla i texturen på höljet. Att den är byggd som en stridsvagn och ändå lätt är ju underbart. Det går att välja en modell precis för vilket användningsområde man nu vill ha. T modellerna är grymma slitvargar med bra prestanda. Vill man ha en ultraportabel väljer man X och en spelmaskin med widescreen en Z och en ren kontorsmaskin för säljare så en tar man en R. Sen går dom att konfigurera grymt olika..

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730