S-ATA DVD-Brännare , funkar det bra?

Permalänk
Medlem

S-ATA DVD-Brännare , funkar det bra?

Ja, någon här som använder en S-ATA DVD-Brännare?

Funderar på en för slippa IDE kabeln.
men har hört folk som fått probbs.

Hört att vissa moderkort inte pallar med de nya S-ATA brännarna och tvingar den till PIO läge osv.

Om du har en S-ATA brännare och den funkar bra.
vad för modell och till vilket moderkort?

Mvh
Barry!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har en SATA-brännare från Samsung (SH-183A) och det fungerar klockrent. Har ett Asus P5LD2 SE.

Permalänk
Medlem

zka man våga sig ta en s-ata.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Re: S-ATA DVD-Brännare , funkar det bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Ja, någon här som använder en S-ATA DVD-Brännare?

Funderar på en för slippa IDE kabeln.
men har hört folk som fått probbs.

Hört att vissa moderkort inte pallar med de nya S-ATA brännarna och tvingar den till PIO läge osv.

Om du har en S-ATA brännare och den funkar bra.
vad för modell och till vilket moderkort?

Mvh
Barry!

Funkar som skit om du frågar mig...

Vet inget om PIOS läge, däremot kan jag ärligt säga att den tappar information varje gång jag bränner, oavsett hur långsamt jag bränner.

Skulle inte rekommendera en SATA brännare till någon, helt jävla opålitlig.

Kör på IDE tills tekniken är fläckfri..

PS: Har för övrigt samma brännare som snubben ovanför mig....

Resten av specsen finns i min sign..

Permalänk
Medlem

Måste vara något annat fel om du tappar information vid varje bränning. Går bufferten ner till 0% nån gång?

Permalänk
Avstängd

sata samsung 183a - moderkort gigabyte S3 775 kort.
Funkar klockrent.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har Samsung jag med fungerar super.

Permalänk
Medlem

Samsung SATA
ASUS M2N-E

Fungerar utan probs. Behövdes inga drivrutiner för att få installation av XP heller. Så gött att slippa den stora, fula, vanligtvis gråa IDE kabeln

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Samsung SH-183A, fungerar perfekt och var förbannat billig.

Permalänk
Medlem

En del moderkort har probs att boota från en SATA DVD/CD.

Har du ett snurrande Windows redan installerat på HD'n, brukar det sällan vara problem att lägga till en SATA DVD. Läs bara på rätt driver först om du har XP. Har du Vista brukar det gå bra ändå.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Har en nec som later nagot sa fruktansvart men den fungerar bra.
Givetvis sata.

Fungerar bra i XP och Vista och troligtvis fler os.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

iofs.. finns det ide kontakter som endast är för 1 enhet?
och korta?
isf går ju en sådan bra.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Måste vara något annat fel om du tappar information vid varje bränning. Går bufferten ner till 0% nån gång?

Nej!

Står alltid mellan 98 - 100%

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Håller inte med ang. samsung sata brännaren, har alltid kört nec brännare och aldrig haft problem, jag köpte samsung för butiken ej hade nec och vad händer? jo fungerar bra tills jag ska bränna på mina 100st dvd+r premium skivor jag har, nope tar inte dom skivorna alls..

har bränt 500 dvd med olika nec brännare på just dessa skivor som funkar mycket bra annars. Samsung suger helt klart.
ska köpa en nec brännare, kostar mindre än att gå och köpa 100st skivor av annat märke.

dessutom har nec tagit alla skivor jag provat hittills (10 tal olika).
har man tur kommer det ut någon ny firmware till samsungen, den funkar bra med vissa märken/skivor men inte alla!

buu!

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk

Re: Re: S-ATA DVD-Brännare , funkar det bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Funkar som skit om du frågar mig...

Vet inget om PIOS läge, däremot kan jag ärligt säga att den tappar information varje gång jag bränner, oavsett hur långsamt jag bränner.

Skulle inte rekommendera en SATA brännare till någon, helt jävla opålitlig.

Kör på IDE tills tekniken är fläckfri..

PS: Har för övrigt samma brännare som snubben ovanför mig....

Resten av specsen finns i min sign..

Det är ditt moderkort som strular.

Jag har likadant moderkort och har haft en Plextor 760SA som jag skickade tillbaka för att jag trodde det var fel på den, köpte istället en samsung 183A men hade liknande problem med den.

Provade att stoppa samsungen i min HTPC istället (Aopen moderkort) och vips, inga problem alls!

Köpte en extern till datorn i sign. istället.

Permalänk

Samsung 183A med ett ASUS P5B-E Plus. Funkar hur bra som helst

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Re: Re: S-ATA DVD-Brännare , funkar det bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Funkar som skit om du frågar mig...

Vet inget om PIOS läge, däremot kan jag ärligt säga att den tappar information varje gång jag bränner, oavsett hur långsamt jag bränner.

Skulle inte rekommendera en SATA brännare till någon, helt jävla opålitlig.

Kör på IDE tills tekniken är fläckfri..

PS: Har för övrigt samma brännare som snubben ovanför mig....

Resten av specsen finns i min sign..

Jag hade samma problem som du. Jag hade då satt brännaren i S-ata 2 porten.. Googlade lite och hittade ett långskott till lösning som gick ut på att man stoppade den i S-ata 1 porten istället. Sedan dess har jag inte haft några som helst problem!

MVH

John

Visa signatur

//John

Permalänk
Avstängd

CDFreaks hade någon tråd om grillar på diverse satakontrollers, du kan ju kolla den.

Jag beställde nyligen en LiteON DH-20A1P-45C (OEM-modell av LH-20A1P) och en Pioneer DVR-112D men jag vågade bara ta IDE-versioner, även om jag klurade på SATA, men då har jag ett gammalt MSI MS-6702-moderkort med VIA-alltidskräpchipset modell K8T800 (dvs rätt gammalt sådant också).. Med ett nyare moderkort hade jag nog vågat köra på. Har inga satakablar heller dock så hade ju kostat mer pengar med sådant.

Klurar fortfarande på om jag skulle tagit en Plextor PX-755 eller något istället för de där båda dock, men de är ju så dyra, och scannar långsamt, men bra o så då ;/

De nyaste och framtida Plextordrivarna kommer ju dock inte göras av Plextor något mer.

LG GSA-H42N är schysst brännare med, men nu blev det ju de där två för min del. (SATA-modellen av den heter 62 istället, Pioneeren i SATA-modell heter 212, liteonen heter LH-20A1S)

Håller inte med ang. samsung sata brännaren, har alltid kört nec brännare och aldrig haft problem, jag köpte samsung för butiken ej hade nec och vad händer? jo fungerar bra tills jag ska bränna på mina 100st dvd+r premium skivor jag har, nope tar inte dom skivorna alls..

har bränt 500 dvd med olika nec brännare på just dessa skivor som funkar mycket bra annars. Samsung suger helt klart.
ska köpa en nec brännare, kostar mindre än att gå och köpa 100st skivor av annat märke.

dessutom har nec tagit alla skivor jag provat hittills (10 tal olika).
har man tur kommer det ut någon ny firmware till samsungen, den funkar bra med vissa märken/skivor men inte alla!

buu!

NEC-brännarna brukar väl oftast inte vara något vidare dock om man nu skall gå efter de scans jag har sett, inte kan de göra kvalitetsscans heller.

Att sedan dina skitskivor inte fungerar bra är väl inget direkt bevis åt något håll, synd att Samsungen inte gillade dem alls bara, men ja, köp bra skivor istället... Samsungdrivarna kan göra kvalitetsscans och 183-modellerna är väl rätt ok som brännare med.

Att säga "500 av dessa skivor har fungerat bra förr" håller eventuellt inte heller, "Premium" låter ju inte direkt som något specifikt märke och än mindre specifik skiva, kanske är en helt annan skiva du har fått nu. Köp inte skitskivor som sagt, bra skivor kostar ju inte mycket mer, Verbatim MCC 004 är ju oftast billiga och lätta att hitta iaf.

Permalänk
Medlem

Om jag fick välja...

mella en SATA och en IDE ansluten DVD/CD, skulle jag ta IDE'n. Gjort litet "egen" statistik. Cirka 20% av kunderna har strul med att få igång SATA DVD/CD. Speciellt vid nyinstallation av dator och OS.

För IDE är det kanske några procent, Helge.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ett P5B-E Plus som jag fick tag på billigt å jag ska ju såklart bygga ett system bara jag har sålt mitt nuvarande och fått pengar..
Jag undrar om det går att boota/installera windows med en sata brännare, typ Samsung för den var ju jättebillig

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Medlem

Jodå, det går.
Men du måste installera från en Vista eller XP/SP2 skiva. Eller en med streamade SATA drivers.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Jodå, det går.
Men du måste installera från en Vista eller XP/SP2 skiva. Eller en med streamade SATA drivers.

Det där är ju inte helt sant,
det stämmer bara om du ska köra diskarna i AHCI/RAID-läge, kör du diskarna/brännaren som IDE-kompatibelt (eller vad det heter...) så är det bara att tuta och köra, behövs varken SP2 eller Vista.

En BIOS-inställning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det där är ju inte helt sant,
det stämmer bara om du ska köra diskarna i AHCI/RAID-läge, kör du diskarna/brännaren som IDE-kompatibelt (eller vad det heter...) så är det bara att tuta och köra, behövs varken SP2 eller Vista.

En BIOS-inställning helt enkelt.

Det där är ju inte helt sant,

Han skall inte köra några diskar alls. Utan en Samsung SATA-brännare! Naturligtvis i AHCI.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Samsungs S-ata DVD-brännare på ett asus p5b deluxe, funkar klockrent, riktigt nöjd med denna brännaren, har aldrig misslyckats med att bränna någon skiva och den är riktigt snabb rekommenderas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Det där är ju inte helt sant,

Han skall inte köra några diskar alls. Utan en Samsung SATA-brännare! Naturligtvis i AHCI.

Nämn en enda skälig orsak till varför han ska köra brännaren i AHCI eftersom det är så självklart?

(tror ju knappast att brännaren bränner fortare för att du kör den i AHCI, eller att du har ngn nytta av NCQ när du bränner eftersom de flesta brännarprogram låser accessen till brännaren då)

Dessutom skrev jag faktiskt "diskarna/brännaren" om du inte hann läsa så långt.

Förövrigt så borde alltså alla som försöker installera XP på en dator med enbart SATA-diskar få problem, det har ju inte med brännaren att göra, eller är det ngt annat som är problemet utom att XP saknar stöd för AHCI och RAID innan SP2 (vilket det även gör efter SP2, ingen större skillnad alltså), SP2 la väl bara till stöd för diskar större än 128GiB, rätta mig om jag har fel.

Men se till att styrka det då.

Jag installerade XP på en SATA-disk för fyra år sen, innan SP2, utan att ha några problem.

EDIT:

Läste detta efter att jag skrivit inlägget, saxat från Wiki: "Some later versions of Windows XP Service Pack 2 include limited AHCI/SATA support" och med det rättar jag mig själv lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Nämn en enda skälig orsak till varför han ska köra brännaren i AHCI eftersom det är så självklart?

(tror ju knappast att brännaren bränner fortare för att du kör den i AHCI, eller att du har ngn nytta av NCQ när du bränner eftersom de flesta brännarprogram låser accessen till brännaren då)

Dessutom skrev jag faktiskt "diskarna/brännaren" om du inte hann läsa så långt.

Förövrigt så borde alltså alla som försöker installera XP på en dator med enbart SATA-diskar få problem, det har ju inte med brännaren att göra, eller är det ngt annat som är problemet utom att XP saknar stöd för AHCI och RAID innan SP2 (vilket det även gör efter SP2, ingen större skillnad alltså), SP2 la väl bara till stöd för diskar större än 128GiB, rätta mig om jag har fel.

Men se till att styrka det då.

Jag installerade XP på en SATA-disk för fyra år sen, innan SP2, utan att ha några problem.

EDIT:

Läste detta efter att jag skrivit inlägget, saxat från Wiki: "Some later versions of Windows XP Service Pack 2 include limited AHCI/SATA support" och med det rättar jag mig själv lite.

Ja, SATA stödet i XP/SP2 är mycket begränsat. Jag själv använder aldrig Microsoft's standard SATA driver, när jag installerar XP. Utan alltid senaste utförandet av den driver som hör till moderkortets SATA-controller -krets.

Naturligtvis funkar det oftast med Microsoft's standard driver. ("Tuta och köra") Men det är klart att kretstillverkaren själv är bäst på att anpassa sin egen driver till svagheter och styrkor i kretsen.

För SATA-brännare har jag sett bättre stabilitet och egenskaper, när man använder tillverkaren's drivis. Ganska självklart egentligen, när man tänker efter litet!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Poängen med det jag skrev är ju ändå att det inte finns ngn orsak att köra en SATA-brännare i AHCI eller RAID..??!!.

Bara att köra den i IDE-kompabilitetsläge (eller vad det nu heter...) och därmed försvinner alla problem.

Jag tycker nog att det är en bra idé att köpa en SATA-brännare idag eftersom PATA är på väg bort och en brännare överlever ofta ett datorsystem.
Så har det varit för mig iaf, min Plextor 708 som jag köpte för 5 - 6 år sen har iaf överlevt 3 system och tickar fortfarande på, dock inte i min ägo längre eftersom sist jag bytte system passade jag även på att köpa en SATA-brännare.

Permalänk

har Samsung SH-183A och ett epox 8kra2+ funkar riktigt dåligt. (sata) bränner förbannat långsamt. en hel dvd tar minst 1.5 h. oavsätt vilken hastighet jag väljer. Var tvungen att byta min gammla nec mot samsugen efter att den gett upp.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |