ATI Radeon HD 2900 XT prestandatestat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Måste hålla med om att jag tror drivisarna kommer förbättra prestandan en del.

Någon sa förut att man borde testa i högre upplösning, en annan svarade något korkat om att det inte spelade någon roll.

Jo för att i så "låga" upplösningar får alla high end kort ungefär samma prestanda. Dvs skillnaden blir liten. Sedan att de flesta kör i 1280x1024 är en annan grej.

Och för att inte tala om att slänga på AA och AF där Ati alltid tagit en mindre prestandaträff pga. deras interna 512 bit ringbus, som de nu även kör med.

Ge oss ett benchmark för DX10 så vi får se vad vi köper egentligen. Det borde ju MS kunna knåpa ihop lite snabbt tycker jag. Ngt litet med snurrande bollar eller ngt *asg*

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att det är väldigt cripplat jämfört med XTX, så presterar det bra.
Tar man sen hänsyn till att dom kör på låg upplösning utan lullull så gör ju det att skillnader ser mycket mindre ut. Kör man höga upplösningar med AA/AF och massa gojs så blir nog skillnaden mycket större.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att det är väldigt cripplat jämfört med XTX, så presterar det bra.
Tar man sen hänsyn till att dom kör på låg upplösning utan lullull så gör ju det att skillnader ser mycket mindre ut. Kör man höga upplösningar med AA/AF och massa gojs så blir nog skillnaden mycket större.

Blir det verkligen det med 512Mb när GTS i detta fallet har mer?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

för mig spelar inte prestandan någon roll, jag köper inte ett ATi grafikkort någon mer gång, gjorde tabben med 9800pro kortet när det ansågs vara bäst..
ägde dock det max 3 månader , för så kom 6800GT kortet...

jag hade inget annat än strul med ati kortet, så vågar aldrig äga ett igen.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

hahahaha, samma klass som gts, lmao

stackars alla som väntat på Ati´s "värstingkort", jaja, en liten prissänkning skadar ju itne iallfall.........

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att det är väldigt cripplat jämfört med XTX, så presterar det bra.
Tar man sen hänsyn till att dom kör på låg upplösning utan lullull så gör ju det att skillnader ser mycket mindre ut. Kör man höga upplösningar med AA/AF och massa gojs så blir nog skillnaden mycket större.

De har ju kört med 4xFSAA/16xAF, läs kommentarerna.

Jag tror att jag behåller mitt (vid det här laget) urgamla GTS. Min 19"-skärm begränsar mig lite ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att det är väldigt cripplat jämfört med XTX, så presterar det bra.
Tar man sen hänsyn till att dom kör på låg upplösning utan lullull så gör ju det att skillnader ser mycket mindre ut. Kör man höga upplösningar med AA/AF och massa gojs så blir nog skillnaden mycket större.

Cripplat? Inte mer än vad GTS är cripplat jämte mot GTX väl?

Sen brukar väl just minnesmängden göra på sig extra mycket vid högre upplösningar, och då lär ju snarare GTS få en fördel med sina 640Mb jämfört med 512Mb som XT-kortet har. Men det innebär iofs att XTX får en pinne extra mot GTX också.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Tycker fortfarande det är rätt ointressanta test då jag vill se DX10 resultat, när kan man förvänta sig att något sådant test kommer?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Alltså XT är inte deras toppkort, men samtidigt jämfördes det med ett GT och inte GTX så skillnaderna mellan XTX och GTX borde vara ungefär de samma, alltså till ATI:s fördel, dock var det ju inga resultat som fick en att ramla baklänges av förundran. Saken är ju den att 8800 serien funnits ett litet tag nu och det redan snackas om 8900serien som med stor sannorlikhet kommer att återta tronen från ATI. Vilket företag som vinner prestandakriget struntar jag iof i men med tanke på allt snack om ATIs kort vart man ju lite besviken. Fast låter det för bra för att vara sant är det ju oftast det..

Samtidigt skall man inte säga för mycket innan hela serien finns ute, pris/prestanda och eller prestanda/effektförbrukning kan ju fortfarande visa sig vara riktigt bra, sen kan det ju dyka upp intressanta mittsegmentskort. För egen del känns det dock viktigare med en ny moderkaka och en processor innan det blir dax att hugga in på dessa DX10 godbitar

*EDIT: GTS var det tom, ja denna grafikkortsdjungel ...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
De har ju kört med 4xFSAA/16xAF, läs kommentarerna.

Jag tror att jag behåller mitt (vid det här laget) urgamla GTS. Min 19"-skärm begränsar mig lite ändå.

Jag läste inte deras kommentarer. Jag läste testet sen var det någon här som sa att dom inte körde med det tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Cripplat? Inte mer än vad GTS är cripplat jämte mot GTX väl?

Sen brukar väl just minnesmängden göra på sig extra mycket vid högre upplösningar, och då lär ju snarare GTS få en fördel med sina 640Mb jämfört med 512Mb som XT-kortet har. Men det innebär iofs att XTX får en pinne extra mot GTX också.

Det enda vi kan se är ju bandbredden. Och den är mycket mer cripplad på ATI sidan. Sen minnesmängden. XTX kommer nog prestera duktigt.
Och som sagt. När dom testar under omstänigheter där inte övriga systemet begränsar så mycket så ger det nog större skillnad till ATIs favör. Kolla bara icke-spel testen längst ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Måste hålla med om att jag tror drivisarna kommer förbättra prestandan en del.

Någon sa förut att man borde testa i högre upplösning, en annan svarade något korkat om att det inte spelade någon roll.

Jo för att i så "låga" upplösningar får alla high end kort ungefär samma prestanda. Dvs skillnaden blir liten. Sedan att de flesta kör i 1280x1024 är en annan grej.

You name it man!!!
Det är som en test ferrari vs porsche i stockholms rusningstrafik kl. 5 på eftermiddagen
Själva kör jag med 1280 X 1024. men testen borde dom göra med mycket högre upplösningar så man vet vad man får för pengarna.
tror dock att ATI kortet äger.
man ser ganska stora skillnader redan under denna låga upplösning.
hur ser det ut under 1600 gånger blablabla eller ännu högre?? blir säkert stora skillnader redan nu med en inte särskilt beprövat drivis från ATI's sida.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag läste inte deras kommentarer. Jag läste testet sen var det någon här som sa att dom inte körde med det tror jag.

Så här skriver han:

Citat:

The quality settings for the games were as follows:

Call of Duty 2 - Anisotropic filtering, 4xAA (in game), V-Sync off, Shadows enabled, a high number of dynamic lights, soften all smoke edges and an insane amount of corpses.

Company of Heroes - High shader quality, High model quality, Anti-aliasing enabled (in game), Ultra texture quality, high quality shadows, high quality reflections, Post processing On, High building detail, High physics, high tree quality, High terrain detail, Ultra effects fidelity, Ultra effects density, Object scarring enabled and the model detail slider all the way to the right.

F.E.A.R. - 4x FSAA (in game), maximum light details, shadows enabled, maximum shadow details, soft shadows enabled, 16x anisotropic filtering, maximum texture resolution, maximum videos, maximum shader quality.

Half Life 2: Episode 1 - High model detail, high texture detail, high shader detail, reflect all water details, high shadow detail, 4x multi-sample AA (in-game), 16x anisotropic filtering, v-sync disabled, full high-dynamic range.

Pretty much as high as you can crank it.

Inget om Oblivion dock.

Jaja, det blir säkert bra det här. Kul att det äntligen är på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det enda vi kan se är ju bandbredden. Och den är mycket mer cripplad på ATI sidan. Sen minnesmängden. XTX kommer nog prestera duktigt.
Och som sagt. När dom testar under omstänigheter där inte övriga systemet begränsar så mycket så ger det nog större skillnad till ATIs favör. Kolla bara icke-spel testen längst ner.

Minnesbandbredden är ju lägre på båda korten. Även minnesmängden på båda korten. Allt jag läst om 2900-serien, så skall det ha sin fulla 512-bitars buss på både XT och XTX. Antalet pipes också samma på XT och XTX. Skillnaden mellan GTS och GTX är ju betydligt större. Såväl shader pipelines, minnesbuss och klock är lägre på GTS än GTX.
För övrigt är det knappast något mirakel att R600 bör prestera bättre än G80. Det skiljer ju faktiskt 6 månader mellan dem, och då är 8900-serien ju också runt knuten. Jag vill inte säga att R600 är ett misslyckande, men jag är inte direkt imponerad om de här siffrorna stämmer.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
You name it man!!!
Det är som en test ferrari vs porsche i stockholms rusningstrafik kl. 5 på eftermiddagen
Själva kör jag med 1280 X 1024. men testen borde dom göra med mycket högre upplösningar så man vet vad man får för pengarna.
tror dock att ATI kortet äger.
man ser ganska stora skillnader redan under denna låga upplösning.
hur ser det ut under 1600 gånger blablabla eller ännu högre?? blir säkert stora skillnader redan nu med en inte särskilt beprövat drivis från ATI's sida.

om du tittar på fps:en som presterades hade inte högre upp lösningar hjälpt då allt var under 100 fps dom körde max aa och af det räcker för att se skillnad

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Minnesbandbredden är ju lägre på båda korten. Även minnesmängden på båda korten. Allt jag läst om 2900-serien, så skall det ha sin fulla 512-bitars buss på både XT och XTX. Antalet pipes också samma på XT och XTX. Skillnaden mellan GTS och GTX är ju betydligt större. Såväl shader pipelines, minnesbuss och klock är lägre på GTS än GTX.
För övrigt är det knappast något mirakel att R600 bör prestera bättre än G80. Det skiljer ju faktiskt 6 månader mellan dem, och då är 8900-serien ju också runt knuten. Jag vill inte säga att R600 är ett misslyckande, men jag är inte direkt imponerad om de här siffrorna stämmer.

Det finns inget 8900, 8800Ultra är bara en lite högre klockad G80 kärna som sägs kosta 1000$, uppskattningsvis runt 9000:- i svenska butiker. G90 (antagligen GeForce 9900) kommer först mot slutet av året och får dras med R650.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv

nån som har en susning när detta kortet kommer släppas i sverige för inköp..?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
för mig spelar inte prestandan någon roll, jag köper inte ett ATi grafikkort någon mer gång, gjorde tabben med 9800pro kortet när det ansågs vara bäst..
ägde dock det max 3 månader , för så kom 6800GT kortet...

jag hade inget annat än strul med ati kortet, så vågar aldrig äga ett igen.

Haha hände nästan samma med mig fast jag hade nog mitt i 6 månader , fast mitt 6800Gt var inte mycket bättre. Har nyss köpt ett 8800gts och är helnöjd än så länge...dx 10? Ja när det kommer spel till det så är det väl dags att uppgradera igen...tyvärr. Men kul med lite konkurrens, det ger ju bara oss konsumenter fördelar...

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Medlem

http://xtreview.com/
According to our associate Erik Larsson we got the final specs for the 8800 Ultra..The specs are as follows : 675MHz Core, Mem/2.35GHz Shader 1.60GHz . the card still has 128 Stream processors based on 90nmprocess and has 384-bit bus connected to a 768MB memory GDDR3 type (1.0ns) bandwidth at 112.8 GB/s .This card has a new cooling device and will provide 15-25% performance increase in games and apps..

According to the HD 2900 xt benchmark , this card will be a killer for R600 Gpu even the HD 2900 XTX @ 750 MHZ will not be able to keep up.

According to Erik Larsson the 8800 Ultra will get a high price (expect over 859$) .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Men GeForce 8 finns att köpa i dagsläget.
2900 XT finns inte att köpa.

ATI har dåliga drivrutiner för både Windows och Linux.

NVIDIA suger, men ATI suger mer.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Hoho $859 sweet Tänk att gå ut på stan och köpa ett sånt kort och sen gå och flasha med lådan. Alla tjejer skulle fråga om dom fick titta på det men jag skulle säga åt dom att "det får ni inte".

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
håller med!

Jag tycker inte kortet presterade så dåligt, om ati är smarta så sätter dom prislappen på ~2500:-, då blir förmodligen kortet riktigt populärt.

Dröm sött

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det finns inget 8900, 8800Ultra är bara en lite högre klockad G80 kärna som sägs kosta 1000$, uppskattningsvis runt 9000:- i svenska butiker. G90 (antagligen GeForce 9900) kommer först mot slutet av året och får dras med R650.

Nä, och det finns inget 2900XTX heller, men det hindrar ju inte folk från att dra slutsatsen att det skall sopa mattan med Nvidias eventuella toppkort.
8800Ultra lär väl antagligen komma nu i maj, och då antagligen bara som en uppboostad GTX, precis som att 7800GTX 512 var en uppboostad variant av 7800GTX 256 . Vem vet om det blr en 8900 eller inte? Inte jag, och antagligen inte du heller, men säkert är nog i alla fall att Nvidia inte lär sitta stillasittande fram tills att de har blivit mulade av ATi.

Obs, jag är ingen Nvidia fanboy. Jag har nog haft samtliga highendkort från ATi förutom 1900-serien. Men det här ÄR inte imponerande förhandsresultat. På ett halvår skall man kunna sparka skiten ur sin konkurrent, inte minst om man har hypat sitt kort så mycket som ATi har gjort. Att lite halvhjärtat slå dem på fingrarna räcker inte.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tror på siffrorna riktigt, men man kan ju räkna med att när korten är officiellt lanserade kommer dom prestera bättre. Räkna med att det finns ungefär 50% mer kraft att hämta genom bara dess drivers.

Sen kommer korten göra sylt av GF8 vid nyare spel och vid användning av AA/AF.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Vilket gnäll!

vad förväntar sig de som gnäller? ett kort som är snabbare än 8800 GTS och kostar 900 kronor?

Läs på lite om företagande, ett företag måste tjäna pengar och agerar i första hand utifrån det.
Det hade varit riktigt hål i huvudet om de släppt ett kort som kanske var 50% snabbare för samma pris.

Det är ju en jävla tur för oss konsumenter att det finns två aktörer som krigar om prestandatronen. ATI får ta över stafettpinnen ett tag nu tills det är nVidias tur igen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallebunka
Tycker fortfarande det är rätt ointressanta test då jag vill se DX10 resultat, när kan man förvänta sig att något sådant test kommer?

Håller totalt med!!
Tror nog bara det är vi två här som inser att det är ett DX10 kort som testas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vilket gnäll!

vad förväntar sig de som gnäller? ett kort som är snabbare än 8800 GTS och kostar 900 kronor?

Läs på lite om företagande, ett företag måste tjäna pengar och agerar i första hand utifrån det.
Det hade varit riktigt hål i huvudet om de släppt ett kort som kanske var 50% snabbare för samma pris.

Det är ju en jävla tur för oss konsumenter att det finns två aktörer som krigar om prestandatronen. ATI får ta över stafettpinnen ett tag nu tills det är nVidias tur igen.

'nuff said...!!

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Producer
Håller totalt med!!
Tror nog bara det är vi två här som inser att det är ett DX10 kort som testas.

Det är ju knappast direkt ointressant hur det presterar i DX9 och OpenGL, då det trots allt inte finns någonting som kräver DX10 idag.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

R600 klockar fint.

http://www.dailytech.com/Overclocking+the+R600/article7044.ht...

845/995. (745/800 default).

Det ska bli kul att se klockfrekvenserna på XTX. 850/2200 kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
kasst att det jämnförs med ett kort som har funnit nåt år i marknaden.

Vad tycker du man ska jämföra mot då?

Permalänk
Avstängd

Sorgligt med priser på 9000-10000 kr för ett grafikkort.
Ännu sorgligare med de som faktiskt betalar så mycket.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!