Starcraft 2-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Att det finns ett kortkommando på tangetbordet är lyx nog.
Om du inte vill att musen ska avgöra spelet, spela turn based RTS

Om jag vill att musen ska avgöra spelet spelar jag ett FPS.

RTS handlar om att spela ut sin motståndare, att komma på bra strategier som kontrar den andres. Det handlar om att ta snabba beslut (därav RT) men det ska inte vara svårt att genomföra besluten. Svårigheten ska ligga i att fatta rätt beslut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
T.ex sorceress som har autocast på slow. För att ta ett exempel. hur jävla lamt är inte det att ha autocast i ett spel där en armé kan bestå av så lite som 15 units typ?... Lite micro ska man väl för fan kunna ha och kasta slow själv och ta bort autocast från spelet..

Snackar såklart om WC3 nu

Ja, man kan lägga slow själv, men vad är poängen? Det är ju ett strategispel och man vill ju att ens trupper ska ha lite bakom pannbenet. Jag håller med Breadcrab angående det här, mycket micro kommer från att utvecklarna inte tänkte på det när de designade spelet. Just SC är relativt fritt från sådana designproblem på grund av hur de flesta spells fungerar, men en del finns. Som Templars storm när man har flera markerade.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Just SC är relativt fritt från sådana designproblem på grund av hur de flesta spells fungerar, men en del finns. Som Templars storm när man har flera markerade.

menar du att om man har flera high templars markerade och trycker på psionic storm så slänger dom flera stycken samtidigt, och att du tycker att det inte ska vara så?

om så är fallet så tycker jag helt tvärt om, dears storms "stackas" ju på varandra och gör därmed mer skada(väldigt snabbt), vilket kan vara trevligt

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fridurik
menar du att om man har flera high templars markerade och trycker på psionic storm så slänger dom flera stycken samtidigt, och att du tycker att det inte ska vara så?

om så är fallet så tycker jag helt tvärt om, dears storms "stackas" ju på varandra och gör därmed mer skada(väldigt snabbt), vilket kan vara trevligt

Det gör dom ju iofs inte alls. Du kan kasta 1 miljon psi storms på varandra samtidigt och det skadar lika mkt som en enda. Detta finns bevisat i ett flertal replays där man undersöker just detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det gör dom ju iofs inte alls. Du kan kasta 1 miljon psi storms på varandra samtidigt och det skadar lika mkt som en enda. Detta finns bevisat i ett flertal replays där man undersöker just detta.

det var som fan, iofs så baserar jag det jag sa på _ett_ gammalt minne från en match med en polare.
han kom med en massa räkor som var ganska ihoptryckta, då tog jag min tolva high templars och slängde stormen på räkorna och dom dog oerhört snabbt...

det kan inte vara så att blizzard "fixade" detta i en senare patch?

i vilket fall som helst så blir det till att undersöka detta imorgon!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Just StarCraft är relativt fritt från saker som behöver autocast (utom medic, men den har det redan). Men reavers och carriers skulle kunna ha autocast på att bygga ammo/interceptors. Men vad jag menar är att vi ska inte se T.EX. autocast som nått negativt, som många här försöker få det till, bara för att det gör saker automatiskt åt spelare, Dessutom menar jag att vissa andra saker kunde ha gjorts smidigare och bör inte undvikas i tvåan av rädslan att förlora micro. T.ex. vill man aldrig lägga två psi-storm på varandra (eftersom skadan inte läggs på varandra) men det gör man ändå om man har flera templars markerade när man lägger storm. Att en i taget lägger istället vore mycket smidigare, för det är det man är ute efter. Det blir alltså lättare att få enheterna att göra som man vill. Samma sak med allt som bara ger EN effekt, oavsett hur många som lägger det.

Detta var bara EN sak som skulle underlätta kontrollen. Imo ska vi välkomna allt som gör det lättare att kontrollera enheterna och få dem att göra som vi vill. Som att sätta rally-point på mineralerna för arbetarna, olika rally-points för olika enheter ur samma byggnad, gubbar som följer efter en av ens egna ska kunna försvara sig, enheter som är påväg till sin rally-point ska försvara sig om man har ställt in så osv osv.

Kan ju vara störigt med flera stormar på varandra, men betänk hur extremt lite betydelse skicklighet skulle få om du fick din vilja igenom. En sån enkel sak som shift-queue på spells vore helt onödigt. Starcraft handlar inte enbart om taktiskt tänkande, då hade det aldrig aldrig blivit populärt. Det handlar om skicklighet i handhavande av enheter och snabbhet. Att kunna göra flera saker samtidigt. Försökt genomföra en storm-raid mot en minerel line bland ett gäng siege tanks och turrets? En skicklig spelare klarar av att vilseleda genom att släppa ner lite zealots först, sen storma eller släppa en reaver, ladda om och börja igen. Hur roligt hade det varit om man bara behövde tänka "näe jag ska nog storm-raida han nu" och sen trycka på en knapp.

Du kan genom att köa kommandon få en hel kontrollgrupp templars lägga en fin matta med spridda storms över en zerg-armé samtidigt. För att undvika att stormar dubblas, ska man omöjliggöra shift-queue helt eller ska kommanon plötsligt avbrytas om två stormar överlappar? Om dom bara överlappar lite då?

Om enheter kan försvara sig när de springer efter egna enheter tex, ska de kunna skjuta i farten eller ska de stanna och skjuta? Hur ska du kunna fly på ett ordnat sätt med din armé? Det vore ju samma sak som att ta bort move-kommandot och bara ha attack.

Alla förslag på förenkling av kommandon osv jag har läst om här skulle definitivt leda till att Starcraft 2 blir dels lättare att spela och dels fullständigt ointressant för alla tävlingsinriktade och därmed en flopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
massiv textklump

indeed

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
text

Tack, nu slapp jag skriva det där.
Helt rätt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Håller med silvr fullständigt även om rallypoints på resurser vore ganska bra.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Kan ju vara störigt med flera stormar på varandra, men betänk hur extremt lite betydelse skicklighet skulle få om du fick din vilja igenom. En sån enkel sak som shift-queue på spells vore helt onödigt. Starcraft handlar inte enbart om taktiskt tänkande, då hade det aldrig aldrig blivit populärt. Det handlar om skicklighet i handhavande av enheter och snabbhet. Att kunna göra flera saker samtidigt. Försökt genomföra en storm-raid mot en minerel line bland ett gäng siege tanks och turrets? En skicklig spelare klarar av att vilseleda genom att släppa ner lite zealots först, sen storma eller släppa en reaver, ladda om och börja igen. Hur roligt hade det varit om man bara behövde tänka "näe jag ska nog storm-raida han nu" och sen trycka på en knapp.

Ja, för så enkelt blir det nog? Tro mig, det kommer fortfarande handla mycket om skicklighet vad gäller handhavande av enheter. Skillnaden blir att striderna blir mycket mer avancerade då båda har möjlighet att utföra mer avancerade planer och operationer. För att ta ett känt citat av (slog upp det i wikipedia) Helmuth von Moltke:

No battle plan survives contact with the enemy.

Du kan planera hur mycket du vill och köa upp hur många kommandon som helst i din utmärkta plan och det hela kommer ändå behöva anpassas när fienden ser dig och reagerar på vad du gör. Skillnaden med underlättande interface är att man slipper ha Mozarts pianofingerfärdighet för att kunna BÖRJA utföra sin plan. Sen måste man ändå vara snabb i tankarna och fingrarna för att kunna anpassa sin plan till fiendens reaktioner.

Visst, man är skicklig om man plockar upp sin tank i dropshipet innan dragoonens skott hinner träffa, men det ser jag mer som att utnyttja en brist i spelmotorn snarade än att vara bra på StarCraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Du kan genom att köa kommandon få en hel kontrollgrupp templars lägga en fin matta med spridda storms över en zerg-armé samtidigt. För att undvika att stormar dubblas, ska man omöjliggöra shift-queue helt eller ska kommanon plötsligt avbrytas om två stormar överlappar? Om dom bara överlappar lite då?

Om du har en grupp så ska varje kommando att lägga storm ge en storm. Enkelt, smidigt, logiskt. Att som boxer gjorde, behöva använda 6 (!) kontrollgrupper med en medic i varje för att lägga blind på 6 observers (nån video på youtube) känns som en brist i gränssnittet.

Tänk dig nu att "spells" fungerar som jag vill. Då skulle du kunna ha en grupp medics, en grupp ghosts och en grupp battlecruisers och sedan lägga blind på alla observers (med medics), lockdown på alla carriers (med ghost) och sedan yamato på carriers med battlecruisers, och med endast 3 (!) grupper. I vilket scenario måste man vara snabbast att reagera, snabbast att anpassa sig om man är protossen tror du? Vilket scenario ger mest avancerade och krävande strider? Jag försöker inte fördumma och förenkla spelet, jag försöker göra det mer krävande för spelarna på ett sätt som inte innefattar hjärndött klickande som det svåra i spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Om enheter kan försvara sig när de springer efter egna enheter tex, ska de kunna skjuta i farten eller ska de stanna och skjuta? Hur ska du kunna fly på ett ordnat sätt med din armé? Det vore ju samma sak som att ta bort move-kommandot och bara ha attack.

Du missuppfattar mig. Nu när man högerklickar på sin egen enhet så följer de bara efter. Jag vill ha ett guard-mode där de är ämnade att försvara enheten de följer efter. Som det är nu står de bara där och gör ingenting när de blir beskjutna ÄVEN om de inte flyttar på sig. Att de försvarar sig när de inte gör annat är väl det MINSTA man kan begära.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Alla förslag på förenkling av kommandon osv jag har läst om här skulle definitivt leda till att Starcraft 2 blir dels lättare att spela och dels fullständigt ointressant för alla tävlingsinriktade och därmed en flopp.

Isf har du missuppfattat vad jag är ute efter, men jag hoppas att detta inlägg förklarar lite bättre hur jag ser på saken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Som jag redan påpekat håller jag på samma punkt som silvr.

Att förenkla spelet för mycket gör att man dödar charmen med spelet. För mig känns micro och macro som RTS motsvarighet till aim. Att vara tvungen att lära sig att klicka mycket blir ett fysiskt moment, ett komplement till tänkandet. För er som känner till Grubby så har han sagt om wc3 jämfört med bw 'att han föredrar wc3 eftersom där finns möjligheten att micra perfekt under en match'. Själv tycker jag det är det fina med bw. Eftersom allt går att optimera bättre, ända ned till drone nivå så kan du förbättra paths och tjäna millisekunder.

Bara om man ser vår diskussion här så tror jag att Blizzard kommer få det svårt att tillfredställa fansen. Koreanerna blev knappast särskilt roade av Warcraft 3, jag skulle inte bli förvånad om de gör likadant när Sc2 kommer. (även fast Kina verkar vara mer intresserade av att ta till sig wc3)

Permalänk
Medlem

Höhö, det här kan nog möjlightvis vara en av de absolut nördigaste diskussionerna på länge

Är det någon större idé att diskutera huruvida man man sitta och sitta på små knappar jättemycket eller om man vill klicka lite mindre på dem? Själv är jag mer intresserad av storyn, ljudet och känslan i det här spelet. I couldn't care less om det inte ens gick att tävla online i det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Höhö, det här kan nog möjlightvis vara en av de absolut nördigaste diskussionerna på länge

Är det någon större idé att diskutera huruvida man man sitta och sitta på små knappar jättemycket eller om man vill klicka lite mindre på dem? Själv är jag mer intresserad av storyn, ljudet och känslan i det här spelet. I couldn't care less om det inte ens gick att tävla online i det

Nej, men det är ju för att vi har olika förväntningar på spelet. Tävla online tycker jag ska bli den mest intressanta delen av spelet då det är det som har roat mig hundratals timmar med originalet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Höhö, det här kan nog möjlightvis vara en av de absolut nördigaste diskussionerna på länge

Är det någon större idé att diskutera huruvida man man sitta och sitta på små knappar jättemycket eller om man vill klicka lite mindre på dem? Själv är jag mer intresserad av storyn, ljudet och känslan i det här spelet. I couldn't care less om det inte ens gick att tävla online i det

Det är ju precis där som diskussionen börjar. Ett spel med bara story, ljud och känsla kommer aldrig få något tävlingsmomen, vilket är precis det som diskuteras. Det finns faktiskt folk som hoppas på spel man kan tävla i, och om du vill kalla oss nördar så visst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, men det är ju för att vi har olika förväntningar på spelet. Tävla online tycker jag ska bli den mest intressanta delen av spelet då det är det som har roat mig hundratals timmar med originalet.

Självklart tycker jag det skulle vara grymt om det blir bra online också, då håller ju spelet ännu längre, men det är inte det viktigaste för mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Det är ju precis där som diskussionen börjar. Ett spel med bara story, ljud och känsla kommer aldrig få något tävlingsmomen, vilket är precis det som diskuteras. Det finns faktiskt folk som hoppas på spel man kan tävla i, och om du vill kalla oss nördar så visst.

Jag kallar er inte nördar för att ni vill spela online, jag skulle dra mig från att kalla någon en nörd, däremot kan en diskussion om huruvida ett spel kanske eller kanske inte är helt fokuserat på micro eller macro eller tjosanhejsan vara rätt nördig.

Och det är absolut inget fel i att ha en nördig diskussion, jag kan vara precis lika nördig när det gäller andra ämnen.

Vad jag menar är att ankagelserna verkar ligga i luften bara för att någon inte råkar uppskatta att "micra" huruvida en protoss ska gå på toa eller inte, medan andra vill ha full kontroll, och det är ingen som har en aning om hur spelet kommer fungera.

Skit i mig, jag står långt utanför den där diskussionen eftersom jag inte spelar för att tävla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag försöker inte fördumma och förenkla spelet, jag försöker göra det mer krävande för spelarna på ett sätt som inte innefattar hjärndött klickande som det svåra i spelet.

Det du uppfattar som hjärndött klickande är precis det som gjort Starcraft omåttligt populärt. Kan hålla med om att det är hjärndött ibland men det är satans så krävande och tävlingsinriktat. Användarvänliga är många spel men inte lika populära...

Permalänk
Medlem

Har WoW gjort Starcraft populärt?

Permalänk
Medlem

Starcraft skapade sin egen populäritet.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Var inne på Game häromdagen för att kolla priset på Mario strikers charge, då en kille bredvid mig frågar en i personalen om han har fått in Starcraft 2 än

Permalänk
Medlem

Starcraft BW är troligtvis världens mest balanserade RTS (iaf bland de lite större) och det går stundvis väldigt snabbt, vilket gör att jag föredrar det framför WC3 TFT. Personligen gillar jag inte hero conceptet heller så ett nytt SC lär dra mig tillbaka till RTS igen, även om SC2 inte kommer vara lika väl balanserat på många år.

Av gameplay movies'en att dömma så verkar det vara nära eller lika snabbt som BW, trots att det är 3D. Det ska bli kul och se hur de balanserar mapsen med det nya systemet där vissa enheter kan gå över cliffs ~ med battle.net och SC/WC3 i ryggen lär SC2 bli väldigt competitive och skoj. Har stora förhoppningar <3.

- Förhoppningsvis så kmr det att belöna avancerat spel som SC BW gör, average skill levelen där ligger långt över den du hittar i CS eller i något annat spel med "skills". I korea har man fortfarande folk som är betalade att spela och man har förfinat spelet över många, många år (tyvärr så kan inte västerlänningar riktigt mäta sig med koreanerna längre just pga att de inte kan spela lika mkt utan sponsring).

EDIT: Och vem som nu sa att ett tävlingsintriktat spel aldrig kan ha ett bra single player värde kan juh ta en titt på WC3, om man nu gillar att uggla ensam med ett RTS...

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Vad jag menar är att ankagelserna verkar ligga i luften bara för att någon inte råkar uppskatta att "micra" huruvida en protoss ska gå på toa eller inte, medan andra vill ha full kontroll, och det är ingen som har en aning om hur spelet kommer att fungera.

Mängden AI påverkar ju inte hur mycket kontroll spelaren. Alla automatikfunktioner ska ju gå att avaktivera mer eller mindre på nått sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
I korea har man fortfarande folk som är betalade att spela och man har förfinat spelet över många, många år (tyvärr så kan inte västerlänningar riktigt mäta sig med koreanerna längre just pga att de inte kan spela lika mkt utan sponsring).

Läste på wikipedia att det fortfarande finns dom som drar in flera hundratusen dollar per år som starcraft-spelare i Korea. Det är så sjukt ballt att det inte finns. Det är bättre än de flesta allsvenska fotbollsspelare här hemma i sverige.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Det du uppfattar som hjärndött klickande är precis det som gjort Starcraft omåttligt populärt. Kan hålla med om att det är hjärndött ibland men det är satans så krävande och tävlingsinriktat. Användarvänliga är många spel men inte lika populära...

Det är ju själva kärnfrågan. Är det själva klickandet som gjort SC populärt, är det resultatet av klickandet eller är det en kombination av resultatet och vetskapen att det krävs mycket klickande för att uppnå resultatet? Det kan tyckas vara hårklyveri att skilja på dessa men skillnaden är större än den först verkar vara.

1. Själva klickandet är det väsentliga.

Nja, det kan väl ingen egentligen påstå att de tror. Finns många spel där det krävs klickande och få är så populära som SC.

2. Resultatet av klickandet.

Resultatet av klickandet är ett snabbt händelseförlopp med stora och små konsekvenser för spelaren. Att spelet är snabbt och kräver snabba reaktioner och beslut (detta är relativt klickningsoberoende beroende på interface, så det hamnar här) där reaktionerna och besluten påverkar spelet i stor grad (till skillnad från många andra RTS) anser jag har en stor påverkan på SC:s populäritet. Det faktum att en skicklig spelare som tar snabba och bra beslut och kan utföra dem har stor fördel mot den som inte sköter striden är en av de saker som skiljer SC från många andra RTS.

3. Kombinationen.

Kombinationen har, imo, positiva och negativa egenskaper.

Positiva: När man tittar på replays och ser nån übersnubbe micra sönder en annan spelare blir man helt förundrad över hur han lyckades med det där och över hur snabb han är på att styra.

Fingerfärdighet belönas.

Negativa: Krav på mycket klickande för att utföra beslut gör händelseförloppet långsamare och försvårar för spelaren att utföra sina beslut. Långsamare händelseförlopp gör det lättare att reagera på motståndarens aktioner, gör att färre och mindre komplicerade drag görs och kräver mindre tankeverksamhet (mer spela på rutin).

Så, kombinationen anser jag, har delvis bidragit till SC:s populäritet.

Så vad jag tror mina förslag kommer göra är:

Lättare att utföra kommandon => Färre klick krävs för samma sak => Större och mer komplicerade drag kan utföras + lättare att reagera på motståndaren => snabbare händelseförlopp där spelaren påverkar resultatet av matchen i striden (och inte i basen) ännu mer än tidigare => klickintensiviteten kommer vara samma för att hinna med de större och snabbare händelseförloppen => Större krav på att spelaren kan hantera sina trupper i strid

Dessutom, eftersom varje klick numer är "värt" mer (det utför ju i snitt mer nyttiga saker) så kommer skillnaden mellan bra och dåliga microare att bli större => Belönar skickliga spelare mer än tidigare.

Dessutom (2) så kommer det finnas två sorters bra spelare. De som kan hantera trupper i strid snabbt och de som är bra på strategiskt tänkade. Eftersom det är snabbare större strategiska förlopp kommer strateger få en fördel. Eftersom vaje klick är värt mer kommer microare få en fördel. En microare mot en strateg kommer bli en väldigt intressant match då de har olika spelsätt och båda fungerar. En spelare som har både och kommer givetvis vara livsfarlig!

Darkmoon: Visst, det är lite nördigt, men det är kul!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Av gameplay movies'en att dömma så verkar det vara nära eller lika snabbt som BW, trots att det är 3D. Det ska bli kul och se hur de balanserar mapsen med det nya systemet där vissa enheter kan gå över cliffs ~ med battle.net och SC/WC3 i ryggen lär SC2 bli väldigt competitive och skoj. Har stora förhoppningar

Det lär bli mycket lättare att balansera maps i SC2 med tanke på att Siegetanks inte längre kommer vara den enda unit som gynnas av svårframkomlig terräng.

När jag ser gameplay-filmerna känns det ibland som om balansen mellan enheterna blivigt mer statisk och stel. Ta The immortal t.ex, vi såg hur dom enkelt krossade ett gäng siegetanks medans dom inte kunde göra mycket (någonting) mot jet-pack nissarna och antagligen också marines, samma sak med Colossus, dom dödar stora mängder Zerglings och andra små units medans dom inte är något att ha mot flying och ev. större units, samma sak fast tvärt om med Warp rays - extremt effektiva mot t.ex BC's eller byggnader med helt oanvändbara mot Marines. Jag skulle kunna säga samma sak om resterande enheter också. Känns som om Blizzard försöker skapa balans genom ett väldigt stelt sten-sax-påse-system.

Å andra sidan löser det ett väldigt stort problem med SC1: Siegetanks, varenda match jag sett (P vs. Z exkluderat ) kretsar till 100% runt just dessa, varesig motståndaren är P, Z, eller T så går allting ut på att hitta ett sätt att förstöra motståndarens tanks...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Woot woot!

Tychus Findlay Limited Edition Statue redan uppbokad både EU och USA, det tog bara 5 dagar, tur att man var snabb. Kan inte vara många gjorda fast man vet ju aldrig.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
[B]Det lär bli mycket lättare att balansera maps i SC2 med tanke på att Siegetanks inte längre kommer vara den enda unit som gynnas av svårframkomlig terräng.

När jag ser gameplay-filmerna känns det ibland som om balansen mellan enheterna blivigt mer statisk och stel. Ta The immortal t.ex, vi såg hur dom enkelt krossade ett gäng siegetanks medans dom inte kunde göra mycket (någonting) mot jet-pack nissarna och antagligen också marines, samma sak med Colossus, dom dödar stora mängder Zerglings och andra små units medans dom inte är något att ha mot flying och ev. större units, samma sak fast tvärt om med Warp rays - extremt effektiva mot t.ex BC's eller byggnader med helt oanvändbara mot Marines. Jag skulle kunna säga samma sak om resterande enheter också. Känns som om Blizzard försöker skapa balans genom ett väldigt stelt sten-sax-påse-system.

Var inte bara siegetanks utan alla flyers också, men yea det verkar kanske lite statiskt atm. Sedan kan introduktionen kanske ha förenklat det hela lite, vi vet inte hur mycket resources de olika enheterna kräver, när man får dom eller hur väl man kan abusa range med de olika enheterna (in/ut). Till exempel de battecruiser'sen hade kanske haft en bra chans mot warprays'en om de movat in och ut ur range (strålarna gjorde ökande skada) då skeppen inte verkade kunna skjuta sin beam och röra sig.

Exakt hur djupt systemet är återstår att se, vilka upgrades som kommer (thrusters på battlecruisers kanske?) och vilka abilities som unitsen kommer ha. Exakt hur protoss teleporten funkar kan make-a och breaka vissa units, exempelvis är det helt useless att overloada om det går att porta bort units i combat.

Så tidigt att jag inte ens kan säga om jag kommer sticka med rines eller ej, gillar inte designen på vissa enheter (siege-tanks ex.), protoss känns klyddigt (night elves i wc3) och vi vet inget om zerg.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

StenSaxPåse är ju ett ultimat sätt att göra alla enheter effektiva men det gör också att spelet känns stelt och väldigt tillgjort och oralistiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
När jag ser gameplay-filmerna känns det ibland som om balansen mellan enheterna blivigt mer statisk och stel. Ta The immortal t.ex, vi såg hur dom enkelt krossade ett gäng siegetanks medans dom inte kunde göra mycket (någonting) mot jet-pack nissarna och antagligen också marines

Chansen finns ju att gameplay filmerna är gjorda för att demonstrera, och att det inte är så enkelt i slutliga spelet som det ser ut.

Bland annat var ju hastigheten tweakad för demosyfte t.ex.

Permalänk
Avstängd

Siegie tanksen är helt j**la misslyckade.
I vanliga starcraft ser dom ut som tanks, nu ser dom ut som färglada krabbor.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Siegie tanksen är helt j**la misslyckade.
I vanliga starcraft ser dom ut som tanks, nu ser dom ut som färglada krabbor.

Så (g)ulligt då! Själv tycker jag dom ser ut som leksaksbilar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

fy fan va b.net kommer å lagga nu