Starcraft 2-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Neej. Tvärtom ska det vara.
Micro ska man ju tjäna på, det är ju därför spelet slagit så stort. Boxer (alla borde veta vem det är) vinner ju matcher med 2 marines och en medic bara för att han har sån micro. Det som gjort det till en pubilksport jue!

Precis...

Ju mer micro desto bättre!

Permalänk

Man ska aldrig behöva tänka "Oj denna Spawn Broodling saken är jus å bra men vem orkar sitta och mikra med 12 zerg-drottningar?" Det ska va "Nu beordrar jag dom att flyga hit och kasta Spwan Broodling på allt dom stöter på." Att balanser något genom att göra det jobbigt att använda är ju bara helt fel. Det är inte den som orkar göra dom jobbigaste sakerna som ska vinna utan den som kan tänka bäst. Jag är generalen som för kriget inte sereganten som pekar ut en liten plats åt varje soldat var han ska pissa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Man ska aldrig behöva tänka "Oj denna Spawn Broodling saken är jus å bra men vem orkar sitta och mikra med 12 zerg-drottningar?" Det ska va "Nu beordrar jag dom att flyga hit och kasta Spwan Broodling på allt dom stöter på." Att balanser något genom att göra det jobbigt att använda är ju bara helt fel. Det är inte den som orkar göra dom jobbigaste sakerna som ska vinna utan den som kan tänka bäst. Jag är generalen som för kriget inte sereganten som pekar ut en liten plats åt varje soldat var han ska pissa.

Ja då kan du ju dra och spela Sup Commander, eller RISK eller nått...

Starcraft har alltid handlat om micro. Dom ska inte behöva "dumma ner" skiten så folk som du ska orka spela.

Dock om man kan välja mellan att ha auto lr inte så funkar det. Då skulle micro endå alltid slå auto, så ingen som lirar det i MP skulle använda auto.

Permalänk

Hm syftet var inte att attackera dig. Men men.

Jaja SupCom ska jag spelar när min dator är som den ska igen. :/ Ska nog pröva att göra egna eheter t.o.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Blä man ska inte behöva ha det jobbit a styra sina soldater och dom ska inte vara korkade utan kunna tänka själva. Vem vet iframtiden kanske vi kan ge röstkommandon och soldaterna har dunder AI?

Jag tror du missförstått Starcraft som multiplayerspel. No offense, men tror du skulle dra nytta av att sätta dig in lite i Starcrafts 1mot1 spelande för att förstå varför det blivit så stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Jag tror du missförstått Starcraft som multiplayerspel. No offense, men tror du skulle dra nytta av att sätta dig in lite i Starcrafts 1mot1 spelande för att förstå varför det blivit så stort.

Det finns ju redan autocast i starcraft (medic) så varför inte utöka det till fler enheter? Eller göra så att inte hela gruppen templars lägger storm när man har flera markerade. Det är inte att fördumma spelet, det är att göra det smartare, så de med bäst taktik/strategi vinner istället för den som är snabbast med musen. Tro nu inte att all micro kommer försvinna iom detta. WC3 har massa autocast, men det är mycket micro ändå. Bara inte de jobbiga sakerna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag tycker blizzard borde lägga in en knapp på user interface:n i starcraft 2 , så om man trycker där så vinner man direkt. För att göra det så lätt som möjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorfisk
Jag tycker blizzard borde lägga in en knapp på user interface:n i starcraft 2 , så om man trycker där så vinner man direkt. För att göra det så lätt som möjligt

Ja, eller hur?

Det svåra ska inte vara att få enheterna att göra som man vill, det svåra ska vara att överlista motståndaren.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

När jag installerade brood war försvann "load replay" optionet från singleplayer menyn (där man väljer vilken kampanj man ska köra), nu finns bara load saved och custom game. Skitskumt ju innan jag installerade brood war fanns load replay som 3e val det är jag helt säker på! Nån som vet wtf som hänt? Vill kolla på boxer replay ju

EDIT: Problemet är löst, när jag uppdaterat battle net sofware för broodwar fick jag load replay igen

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, eller hur?

Det svåra ska inte vara att få enheterna att göra som man vill, det svåra ska vara att överlista motståndaren.

Extrakt. Det ska vara lätt att styra sina enheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Extrakt. Det ska vara lätt att styra sina enheter.

Absolut, men vissa specialare måste det ju ändå vara man själv som styr över. Vissa enkla buffs etc, som medic, kan är ju helt OK med autocast. Andra tycker jag det är självklart att man ska micra sig fram till. Det är ju sånt som ger känsla, när man lyckas utmanuvrera en motståndare på ett sånt sätt. ^^

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Varför tror folk att lägga in Autocast är att dumma ner? Även i Wc3 där det finns det, använder jag det bara om det är riktigt stora strider, och då bara på hälften av mina trupper. Resten sparar jag till då jag kan kasta mina spells på egna utvalda targets.

Autocast ökar snarare micro än drar ifrån.

Permalänk

Nån som har nån bra sida med replays från lite proffs? Hittade den här men den var fan inget att hänga i julgran: http://sc.gosugamers.net/replays.php?i=r&id=496&b=

Antingen var det inte riktiga slayers eller så spelade dom totalt oseriöst, dom gjorde ju typ ingenting, bara samlade på sig 5k+ resources.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Jojo. Själv ser jag det som eee fult knep. Att vinna över motståndaren för att trupperna är dumma och att han inte var snabb nog i fingrarna men i tankarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har småläst lite nu på forumet och många verkar hoppas på att det kommer se bättre ut när spelet väl kommer, hoppas inte för mycket säger jag bara det här är inget 2d spel där det är bara att byta ut texturerna.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att Yamato gun kommer vara autocast dock eftersom den antagligen kommer kräva mycket energi att kasta. Plus att Nukes har väl sällan, eller aldrig, varit på autocast i Blizzards fall?

Ni som är emot Autocast, ska man då ta bort den från Medicsens heal?

Permalänk

Atombomber är allt för farliga och värdefulla för att användas automatiskt.

Visa signatur
Permalänk

Nu när ni snackar om micro, kolla den här replayen. Hela matchen är dropship micro: http://sc.replays.net/htm_data/14/0509/335.html. Rätt tufft faktiskt, vid ca 25 min elapsed är båda utan production capability, det ända de gör är att micra med de dropships och tanks/goliats de har. Slutet är rätt kul

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Nån som har nån bra sida med replays från lite proffs? Hittade den här men den var fan inget att hänga i julgran: http://sc.gosugamers.net/replays.php?i=r&id=496&b=

Finns en jäkla massa på youtube, kvalitén är ju inte den bästa.. men många bra matcher.

Sök bara på stracraft+finals eller liknande, eller på några av dom kända spelarna... NaDa, YellOw, XellOs, SlayerS `BoxeR` eller liknande. Finns MYCKET underhålling ^^

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Finns en jäkla massa på youtube, kvalitén är ju inte den bästa.. men många bra matcher.

Sök bara på stracraft+finals eller liknande, eller på några av dom kända spelarna... NaDa, YellOw, XellOs, SlayerS `BoxeR` eller liknande. Finns MYCKET underhålling ^^

Jo jag hittade en rolig som jag postade ovan med slayers, där han kör mot en terran. Där var de lite skill kan man väl säga

EDIT: Sökte lite och hittade http://www.youtube.com/p.swf?video_id=oJSMmyrxiIw&eurl=http%3...

Koreaner är bra lustiga alltså, vilket jäkla jippo! Och kommentatorerna är ju underbara, dom kommentarar som fan även i början när dom bara bygger drones/scvs

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det finns ju redan autocast i starcraft (medic) så varför inte utöka det till fler enheter? Eller göra så att inte hela gruppen templars lägger storm när man har flera markerade. Det är inte att fördumma spelet, det är att göra det smartare, så de med bäst taktik/strategi vinner istället för den som är snabbast med musen. Tro nu inte att all micro kommer försvinna iom detta. WC3 har massa autocast, men det är mycket micro ändå. Bara inte de jobbiga sakerna.

Ja klart de kan göra saker bättre. Spelkontrollen har ju evolverat en aning under dem senaste 10 åren. Visst autocast har sina ljusa stunder men när man ger allt fler automatiserade och datorstyrda lösningar gör man spelarna en björntjänst. Autocast verkar ha hakat upp sig på dem flesta spelare här, men ta istället saker som att markera fler enheter än vanligt i Blizzardspel. Tanken är att man ska få en översikt vilka enheter som är skadade och kunna flytta bort dem. Eller att ge enheterna egen AI, som i DoW, känns för mig helt fel. Gillar inte alls att enheterna går dit AI'n vill istället för där jag vill.

När man väl talar om autocast så tror jag inte det kommer vara allt för vanligt. Warcraft med sin fantasyinspirerade värld och herobaserade spelstil har väldigt mycket enheter med spells som nästan kräver autocast. Spells som slow, heal, poisonbaserade eller dispell (abolish magic) fungerar med autocast, men Starcraft's cloak, nuke, dark swarm, psionic storm m.fl. tror jag inte skulle göra sig bra på samma sätt.

Det finns en tracker med bara videos ifrån Korea, fast vet inte hur lagligt det anses vara här på swec? Får man länka piratebay t.ex.?

Permalänk

Håller med om autocast, det kan vara bra att ha med vissa enheter som tex healing. Men yamotogun skulle jag inte vilja ha. Tänk om ett mothership kommer insvepandes och battlecruisern lägger sin yamoto på en zealot. Då skulle iaf jag flippa.

Sedan är det som folk säger att micro är så jävla snyggt när man väl får inte det bra. Det är ju det man ska tjäna på, inte trycka på all attack och se allt bara lösa sig självt.

Men lite mer auto eller om man får välja, visst det är jag för.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

All autocast ska ju givetvis ha på/av -knapp och dom största och mest kostsamma förmågorna är nog inte nödvändiga att ha autocast på. Hehe skulle jag forstsätta så skulle ni hata mig. XD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jo jag hittade en rolig som jag postade ovan med slayers, där han kör mot en terran. Där var de lite skill kan man väl säga

EDIT: Sökte lite och hittade http://www.youtube.com/p.swf?video_id=oJSMmyrxiIw&eurl=http%3...

Koreaner är bra lustiga alltså, vilket jäkla jippo! Och kommentatorerna är ju underbara, dom kommentarar som fan även i början när dom bara bygger drones/scvs

Kommentatorerna är ju underbara; helt sjukt vilken kultur dom har kring spelet. Och publiken som sitter och skriker. Jag verkligen älskar det

http://www.youtube.com/watch?v=R_5FsB8zCBY
http://www.youtube.com/watch?v=PPKlT5ZiZbM

Dom där två är förresten bland det grymmaste jag sett.. Zealot-bombning.

För att anknyta lite till 2:an också, hoppas verkligen samma kultur växer fram kring det, StarCraft-TV och allt sånt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

När vi väl snackar snygga moves..

http://sclegacy.com/features/pimpestplays_2002.php
http://sclegacy.com/features/pimpestplays_2003.php
http://sclegacy.com/features/pimpestplays_2004.php
http://sclegacy.com/features/pimpestplays_2005.php

Tyvärr är många mirrors döda, men där finns nog dem snyggaste och mest originella movesen någonsin i Starcraft's historia. Kolla dem tidigare då dem är lite mer storslagna. Känner själv att jag har svårt för att förstå dem sista två åren, är nog mycket svårare att spela "outside the box" när spelet funnits så länge och spelats på så hög nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Ja klart de kan göra saker bättre. Spelkontrollen har ju evolverat en aning under dem senaste 10 åren. Visst autocast har sina ljusa stunder men när man ger allt fler automatiserade och datorstyrda lösningar gör man spelarna en björntjänst. Autocast verkar ha hakat upp sig på dem flesta spelare här, men ta istället saker som att markera fler enheter än vanligt i Blizzardspel. Tanken är att man ska få en översikt vilka enheter som är skadade och kunna flytta bort dem. Eller att ge enheterna egen AI, som i DoW, känns för mig helt fel. Gillar inte alls att enheterna går dit AI'n vill istället för där jag vill.

När man väl talar om autocast så tror jag inte det kommer vara allt för vanligt. Warcraft med sin fantasyinspirerade värld och herobaserade spelstil har väldigt mycket enheter med spells som nästan kräver autocast. Spells som slow, heal, poisonbaserade eller dispell (abolish magic) fungerar med autocast, men Starcraft's cloak, nuke, dark swarm, psionic storm m.fl. tror jag inte skulle göra sig bra på samma sätt.

Det finns en tracker med bara videos ifrån Korea, fast vet inte hur lagligt det anses vara här på swec? Får man länka piratebay t.ex.?

Givetvis måste det vara balanserat. Vad man hela tiden ska ha i åtanke när man skapar gränssnittet och kontrollerna är att det ska vara lätt att få enheterna att göra som man vill. Sen om det är med autocast, att alla inte lägger samtidigt om man har flera markerade eller vad det nu är spelar ingen roll.

Dvs, kan man få enheterna att göra samma sak (det man vill) med mindre micromanagement är det ett bättre system.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Nån som har nån bra sida med replays från lite proffs? Hittade den här men den var fan inget att hänga i julgran: http://sc.gosugamers.net/replays.php?i=r&id=496&b=

Antingen var det inte riktiga slayers eller så spelade dom totalt oseriöst, dom gjorde ju typ ingenting, bara samlade på sig 5k+ resources.

Vissa replays där är buggade av nån anledning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Varför tror folk att lägga in Autocast är att dumma ner? Även i Wc3 där det finns det, använder jag det bara om det är riktigt stora strider, och då bara på hälften av mina trupper. Resten sparar jag till då jag kan kasta mina spells på egna utvalda targets.

Autocast ökar snarare micro än drar ifrån.

[/QUOTE

Dumaste jag hört. Bara för du är långsam och inte hinner med betyder inte det att alla andra är det?

Stora strider i WC3 är ju inget jämfört med stora strider i BW och endå tycker du de går för fort... SC2 ska inte bli WC3 i rymden vettu.

Medics är den enda enheten i spelet som har auto-cast och de funkar bra, pga av att dom healar lite hela tiden. Marines/Bats har så lite HP att man aldrig skulle hinna med att heala hela tiden. Det skulle inte vara värt att investera i medics om dem funkade annorlunda. I WC3 tål alla gubbar mycket mer stryk, man hinner lättare med att heala sina trupper där. Går lixom inte att jämföra.

Autocast är att dumma ner så enkelt är de. Men visst, låt det det finnas emn on/off funktion. Valmöjliheter är alltid det bästa.

Ingen kommer dock att använda det på lite högre nivå endå. T ex att låta en BC använda Yamato på random fiender är ju idiotiskt i en lång match. Kul om det kommer en Scourge så börjar BC:n ladda yamato *fniss*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
http://www.youtube.com/watch?v=FsE5Ud0JMgY&mode=related&searc...

Hehe....

Klassiker ^^ GOOOOOOOOSU!

Broodlings på Ultras är så GG