Permalänk
Medlem

Speldator 12.000:-

Jag har grävt upp en hög komponenter på Komplett.se så att jag har någonting att jämföra med i min jakt på billiga delar, men jag vill gärna ha förslag på delar som kan vara undermåliga och/eller onödigt dyra.

Alla delar utom grafikkort:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=465174...

Grafikkort:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=AXPCX8...

Vad jag gjort är att försöka hitta den bästa prestandan för ett pris på 12.000:-, men kan förstås överstiga det med några hundralappar.
Och Geforce 8800GTX är mer eller mindre ett krav, jag nöjer mig inte med mindre

Så, några förslag på hur man kan förbättra den uppsättningen?
Speciellt chassi och moderkort vet jag inte så hemskt mycket om, så jag kan behöva hjälp med att välja det.

Jag tänker inte köpa datorn direkt utan tänker vänta i förhoppningen att priset går ner en smula på grafikkortet, men jag har radat upp alla komponenterna så att jag har ordning på det när jag väl ska köpa alltihop.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om du tänker klocka? Jag tycker i alla fall att du ska göra det. Har du inte gjort det förut så, nån gång ska ju vara den första.

Från datorbutiken.com

AXLe 3D Graphics xTreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI
4 770:-

Samma som du valde.

Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg.
1 049:-

Bra chassi med grym ventilation och fräckt utseende.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
995:-

Stabilt, kraftigt och tyst nätagg.

LiteOn DVD8900 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X
339:-

Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048-5400C4 4-4-4-12 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400
609:-

Billiga och bra minnen som klarar att klockas.

Asus P5B-E iP965 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire
1 030:-

Relativt enkelt moderkort med lite finesser så som FireWire och eSATA. Stabilt och klockar bra.

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!)
1 980:-

Processor som mer matchar grafikkortet. Tål ordentligt med klockning som dom andra C2D-processorerna.

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
990:-

Slängde med lite extra lagringsutrymme för att det fick plats i budgeten, det kan du ändra om du inte behöver det.

Totalpris 11 762:-

En bättre processorkylning är att rekommendera, t ex Scythe Ninja, Tuniq Tower eller Thermalright Ultra 120.

Om du absolut inte tänker klocka så får jag ändra om lite.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite problem, för jag har ändrat om lite i listan från hur det var när jag skrev inlägget

Grejen är den att jag måste lyckas få in alltihop under 12.000:-
Dvs skärm, mus, tangentbord, plus allt det andra, och jag tänker inte överklocka något av det, jag är nöjd med den prestandan man kan få som standard.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Owkej.. Men då måste jag faktiskt protestera mot valet av ett 8800GTX Det kommer bara hindras av att processorn inte är tillräckligt snabb. Kör i så fall på ett 8800GTS 320MB, speciellt om du kör en flatsctreen med upplösning under 1600x1200.
Sängdags för mig nu, men återkommer kanske imorrn. Någon annan kanske ersätter mig.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Owkej.. Men då måste jag faktiskt protestera mot valet av ett 8800GTX Det kommer bara hindras av att processorn inte är tillräckligt snabb. Kör i så fall på ett 8800GTS 320MB, speciellt om du kör en flatsctreen med upplösning under 1600x1200.
Sängdags för mig nu, men återkommer kanske imorrn. Någon annan kanske ersätter mig.

Saken är den att det är skitdyrt att byta upp sig till ett bättre grafikkort, men det kostar nästintill ingenting att byta upp sig till en bättre processor.

Men, om jag ska skaffa en 6600-processor, hur står den sig i förhållande till GTX-kortet? Måste den klockas för att mäta sig?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du klarar dig fint med en E6600 och ett GTX, utan att flskahalsa nämnvärt. Men samtidigt känns det lite tråkigt att köra det på en lågupplöst skärm. Men det är ditt val

Har inte full koll på vilka skärmar som är bäst, men här kör jag på en stor skärm, lite mer värdig ett GTX. Jag tror inte du kan förvänta dig någon nämnvärd prissänkning på GTX då det ännu inte möter motstånd från ATI/AMD än. Överstiger 12.000 med 17 hundralappar, men det känns inte värt att ta sämre delar. Du kan ju kolla på prisjakt om du hittar det billigare någon annan stans. Chassit är rymligt och jag har för mig att det rymmer ett GTX, vilken ett flertal andra chassin inte klarar utan att modifieras.

AXLe 3D Graphics xTreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
4 770:-

BenQ FP222WA 22" Wide TFT Silver/Svart Analog 5ms Widescreen
2 440:-

Aplus Twin Engine Miditower SILVER without PSU/utan nätagg
1 149:-

Hiper HPU-4M580 Type-M Black 580W ATX
749:-

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
349:-

Labtec Media Keyboard, svenskt
129:-

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
589:-

Gigabyte GA-945P-S3 i945P 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN
700:-

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!)
1 980:-

Samsung SP2504C 250GB 7200rpm 8MB SATA2
542:-

Liteon DVD8801 DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X
319:-

Totalpris 13 716:-

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipsen, det där verkar vara en bra uppsättning.
Är det något annat jag måste tänka på? Extra kylning, extra kablar, något åt det hållet?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Chassit blåser nog mer än tillräckligt. Eftersom du inte ska överklocka behöver du ingen bättre cpu-kylning. Kablar ska följa med till allt. Du kan ju kolla lite recensioner på skärmar innan du bestämmer dig, för som sagt är jag inte alltför het på det området. Mus och tangentbord är ju en smaksak. Tog en gamermus och ett billigt tangentbord. Sen kan du om du orkar kolla upp priser på andra ställen också via prisjakt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Ja, jag ska leta runt lite, och hoppas att det inte göra någonting att jag går utöver min budget en bit, men det bör inte vara några problem.

Är det någon idé att köpa ett sånt där armband mot statisk elektricitet, förresten? Jag har alltid kört med en vanlig ståltråd kopplad till jordningen i ett vägg uttag.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop typ 4-5 datorer till mig själv och polare och har aldrig använt något armband mot statisk elektricitet. Bomullskläder, ta i element då och då, vara försiktig och inte ta någon annan stans än på kanterna av korten. Ståltråd direkt till ett jordat uttag har jag hört är livsfarligt. Kommer du åt något ledande kan du nog få en ordentlig stöt. Men är ingen elektriker så vad vet jag

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Har byggt ihop typ 4-5 datorer till mig själv och polare och har aldrig använt något armband mot statisk elektricitet. Bomullskläder, ta i element då och då, vara försiktig och inte ta någon annan stans än på kanterna av korten. Ståltråd direkt till ett jordat uttag har jag hört är livsfarligt. Kommer du åt något ledande kan du nog få en ordentlig stöt. Men är ingen elektriker så vad vet jag

Nja, inte riktigt så
Jordade uttag har ju två små pinnar som är jordade, om man drar en ståltråd till en sådan så finns det ingen risk att man kommer åt strömkablarna som sitter inuti uttaget. Det är ett billigt sätt att slippa statisk elektricitet.

För själva montering tar jag nog hjälp av ett par polare som byggt ihop datorer tidigare, förhoppningsvis blir det inga problem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Va ju inte riktigt så jag menade häller. Om du är kopplad direkt till jorden och kommer emot något elektrisk så kan du få en riktig stöt. Alltså från saken du rör, genom dig, via sladden ner i jorden.
Ett ESD-armband kanske är värt att köpa dock. Vet inte.. Skulle ju vara tråkigt om nått pajade Men grejen med ett sånt är att det innehåller ett motstånd som gör att urladdningen sker långsamt och på så sätt inte skadar något.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Va ju inte riktigt så jag menade häller. Om du är kopplad direkt till jorden och kommer emot något elektrisk så kan du få en riktig stöt. Alltså från saken du rör, genom dig, via sladden ner i jorden.
Ett ESD-armband kanske är värt att köpa dock. Vet inte.. Skulle ju vara tråkigt om nått pajade Men grejen med ett sånt är att det innehåller ett motstånd som gör att urladdningen sker långsamt och på så sätt inte skadar något.

Ja, det är väl möjligt att det kan hända...ouch

Det är iallafall inte särskilt dyrt med ett ESD-armband, kostar väl bara runt 50:- och det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra antar jag.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Mm.. Får väl införskaffa ett jag med tills nästa bygge.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Har för mig att det räcker med att man tar i chassit så man får samma potential som som datorn i övrigt och riskerar därmed ingen elektrisk urladdning. Har man problem att ha kontakt med chassit hela tiden med hand, underarm, knä osv när man monterar, så kan det vara ide att införskaffa esd armband.

Vet inte hur det blir om man jordar sig i uttag med olika potentialer urladdningar osv.

Mvh

Permalänk
Medlem

Funderar nu på om jag skulle skaffa ett GTS istället av ekonomiska skäl.
Hur stor är skillnaden egentligen mot GTX?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Som Zion el hombre säger så hjälper de inget att jorda sig, är chassit du måste ha samma laddning som. Isf skulle du jorda både chassit och dig själv så att båda är nollade men blir bara större risker så ska du binda ståltråd eller armband i något så ska de vara mellan dig och chassit

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Funderar nu på om jag skulle skaffa ett GTS istället av ekonomiska skäl.
Hur stor är skillnaden egentligen mot GTX?

Nej nej! Läs det jag skrivit i denna tråd längst ner http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Tro mig. Snåla hellre på CPUn! En prolle för 1000kr ihop med ett 8800GTX är MYCKET snabbare än tex ett Core2 E6600 för 2000kr ihop med ett 8800GTS 640mb. E6600 kan du klocka hur mkt du vill, den hjälper inte ett skit i Crysis och liknande spel jämfört med en singel-core Athlon 64.

GTS skillnad mot GTX är rejäl, mellan 35-50% i snitt. GTX-en är värd sitt pris numera, för den går att få för mindre än 5 lakan nu va?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Nej nej! Läs det jag skrivit i denna tråd längst ner http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Tro mig. Snåla hellre på CPUn! En prolle för 1000kr ihop med ett 8800GTX är MYCKET snabbare än tex ett Core2 E6600 för 2000kr ihop med ett 8800GTS 640mb. E6600 kan du klocka hur mkt du vill, den hjälper inte ett skit i Crysis och liknande spel jämfört med en singel-core Athlon 64.

GTS skillnad mot GTX är rejäl, mellan 35-50% i snitt. GTX-en är värd sitt pris numera, för den går att få för mindre än 5 lakan nu va?

Okej, så man måste inte ha en E6600 för att ett GTX ska fungera ordentligt i nya spel?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

En E6420 räcker gott. Och du kan klocka upp den till E6600-prestanda utan några större åthävor. Däremot tycker jag att det är svårt att få systemet till något vettigt, eftersom bildskärmen heller inte kommer att göra grafikkortet rättvisa. Gå ner på 8800GTS 320 Mb och ta en bättre bildskärm.

Mitt förslag på en balanserad burk blir således:

Bildskärm: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAM970...

Hårddisk: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMSP2...

Minne: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBDDR...

Moderkort: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGGA9...

Processor: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE6420...

Chassi: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKR...

Nätagg: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HIPPSU...

Grafikkort: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGPCX...

Mus: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=RAZDAD...

Tgtbord: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LOGKBG...

Mer spelinriktad (mus/tgtbord) och mer jämnt fördelat än att lägga 40% av budgeten på grafikkortet och snåla på allt det andra.

Totalt 12418 kr + frakt.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

En skärm för 3600 är ju inte alls smart om det är prestandan man är ute efter, inte hög upplösning. Dagens modefluga att skärmar ska vara superstora med enorm upplösning imponerar inte mig det allra minsta.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Han menar ju att det är som att köpa en bil som går i 300km/h när du bara ska köra på 70-vägar..eller nått sånt High-end-grafikkort är ju gjorda för att spela spelen i hög upplösning så att det ändå flyter. Ska man köra i 1024x768 duger ett mellansegmentskort för det mesta. Spelupplevelsen blir väl också förbättrad med en större skärm. Fluga vet jag inte om det är. Tendensen verkar ju vara att datorskärm och TV alltmer smälter ihop, och därför blir dom större. Valet är ju självfallet ditt, men jag håller med xJom i denna fråga. Kör dock CRT själv och kommer fortsätta med det. Överlägset

Men låt oss säga att hastighetsgränsen ökade varje månad, så att den till sist låg på 300km/h, då sitter man där med sin 70km/h bil och blir omkörd av alla
Hur krävande spelen är ökar ju hela tiden, ett GTS kanske duger på vanlig upplösning just nu, men om ett år är det mycket möjligt att det helt enkelt inte pallar kraven.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

OK, skärmen jag länkade till för 3600 är vare sig stor, eller har särskilt hög upplösning, men väldigt bra bild. Det kommer att dröja väldigt länge innan spelen laggar med 8800GTS på 1280 x 1024-upplösning, även om du slår på alla effekter (inkl. AA och AF).

Kanske satsa på ett 8800GTS med 320 Mb minne och ett MSI M6N SLI Platinum-mobo, så kan du köpa till ett grafikkort, när effekterna inte hänger med pga minnesbrist?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Och det kommer dröja ännu längre innan de laggar på den upplösningen med ett GTX

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för min kommentar då jag inte hann kolla länken :P:P Tog därför bort den. Läste bara Lcars kommentar och antog därför att den var stor och högupplöst.
My mistake, sorry

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Och det kommer dröja ännu längre innan de laggar på den upplösningen med ett GTX

Jomenvisst. Dock brukar jag gissa så här:

Lägg undan 100 kr i månaden tills dess att ditt nyutgivna "måste-ha"-spel är ospelbart med ett 8800GTS, och du kommer att ha råd att köpa ett grafikkort som är bra mycket bättre än 8800GTX när den dagen kommer.

Jag kan ju förståss gissa helt galet...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jomenvisst. Dock brukar jag gissa så här:

Lägg undan 100 kr i månaden tills dess att ditt nyutgivna "måste-ha"-spel är ospelbart med ett 8800GTS, och du kommer att ha råd att köpa ett grafikkort som är bra mycket bättre än 8800GTX när den dagen kommer.

Jag kan ju förståss gissa helt galet...

Det är ju iochförsig sant, frågan är bara vad man ska satsa på.
GTS borde ju klara alla nuvarande spel på den upplösningen galant, men man vet ju aldrig vad framtiden har i beredskap.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Framtiden har Crysis och UT3 i beredskap... Båda är kända för att vara väldigt krävande spel.

Jag skulle köpa en billigare skärm och GTX hellre än dyrare skärm och GTS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxie
Framtiden har Crysis och UT3 i beredskap... Båda är kända för att vara väldigt krävande spel.

Jag skulle köpa en billigare skärm och GTX hellre än dyrare skärm och GTS.

Äntligen någon som håller med mig

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Letar faktist själv efter en ny dator, runt samma prisgrupp faktist.
Jag slog ihop denna, men det är utan skärm.