DRAM-tillverkare kontrar fallande priser

Permalänk
Melding Plague

DRAM-tillverkare kontrar fallande priser

De senaste månaderna har DDR2-priserna varit kusligt låga. Vad sägs om 700 kronor för 2 gigabyte PC5300? Priserna är faktiskt så låga att DRAM-tillverkarna hellre skulle stoppa tillverkningen helt än att sänka priserna ännu mer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo, man har ju märkt på t.ex komplett att det är extremt billigt just nu!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hmm bäst att snart skaffa några Gb PC8500 minne

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Intressant att det alltid är svängningar i pris på just dram. Kommer ihåg för några år sedan jag köpte ett par pc5000 minnen(2x512) för runt 5000(4 - 5 år sedan), kan ju säga att jag det måste varit mitt dummaste köp någonsin. Verkar iaf som om det är läge att uppgradera datorn snart

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Hedersmedlem

Lösningen är som vanligt att gå över till att tillverka större moduler men här sätter det onda Microsoft stopp med sina 32bitars Vista.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så skulle DDR3 vara mycket billigare att tillverka än DDR2. Så i fram tiden kommer DDR3 med 2GB alltså kunna hittas under 700kr som DDR2 idag ligger på.

Permalänk
Medlem

De finns ju t.om. från 560 bagis
Själv ska jag strax bygga en dator med 4 GB minne, mumms med 4GB för 1100

Permalänk
Medlem

För 24,91€ (=228,6kr) får man 1GB 667MHz på nettori.org i finland. 26€ för 800MHz.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, att de ska höja priserna.

Jag gillar ju när priserna är låga.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Blir nog 2gb till nu i sommar innan priserna går upp som det ser ut nu..

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

hmm kanske man ska köpa minnen för sommarjobbs lönen då

Permalänk
Medlem

Saknar en länk i nyheten + att det ska vara "sjunkit/sjunkt" inte sjunkigt.

OnT så hade det varit bra att byta upp sig nu, men samtidigt ska ju processorpriserna mer eller mindre halveras i slutet av juli av Intel. :/

Permalänk
Medlem

2 GB till laptopen, PC5300: 600 jämnt från GNT.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

aj då, kan det bli så illa att ddr2 priserna hinner stiga till hösten igen? Jag köper ett nytt system i slutet på aug.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallebunka
aj då, kan det bli så illa att ddr2 priserna hinner stiga till hösten igen? Jag köper ett nytt system i slutet på aug.

Kör minnena idag.

Permalänk
Avstängd

efter flera årtionden av medveten ond kalkylerad kartell som inte bröts förrens de blev dömda att betala stora böter så tycker man inte direkt synd om dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kör minnena idag.

Har inget ddr2 moderkort ens så det blir väldigt svårt att prova om minnena funkar. Sen får jag inte cash förens efter sommarjobbet.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att DDR-minnen (tex PC3200) är så mycket dyrare än DDR2 (tex PC5300). Det är ju dubbla priset för de äldre!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

tillverkad volym / efterfrågan är nog större för DDR2

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Funderar på att dels stoppa i mer minne i huvudburken samt kanske bygga en ny serverburk. 600kr låter ju hur bra som helst för 2GB, kommer ihåg då en kompis köpte våldsamma 2x32MB för 4500kr tror jag det var, det var tider det...;o)

Permalänk
Medlem

Hmm, jobbigt, hade inget direkt nyköp av stationära inplanerat innom den närmaste tiden, men med de här priserna känns det ju nästan som man måste passa på medan det är billigt!
måste dock fixa både moderkort processor och minnen isf, och då blir det ju lite dyrare!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Kolla på kompletts fyndsida för moderkort, den äger. Jag köper i princip bara grejor från komplett nuförtiden, bra priser, fyndsidan, snabba leveranser, bra support, returer är inga problem och går snabbt. Synd bara att man inte bor i någon av städerna som har utlämningsställe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Lösningen är som vanligt att gå över till att tillverka större moduler men här sätter det onda Microsoft stopp med sina 32bitars Vista.

Om du inte visste det så finns det 64bitars versioner av Windows, både XP och Vista. Man ska inte skylla på MS. Skyll på alla utvecklare runt omkring som inte klarar av att hänga med nya standarder. MS försöker så gott de kan. Vista blir MS sista OS där man kan välja en 32bitars version. Den dagen ett renodlat 64bits OS från MS kommer så kommer alla att säga: "Men jävla M$ som ska komma med nya saker och ingenting fungerar. Mitt 7 år gammla spel fungerar inte och nVidia suger på att släppa drivrutiner whine whine whine". Lätt att vara konsument och kasta skit överallt. Jag säger bara en sak: STFU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Hur kommer det sig att DDR-minnen (tex PC3200) är så mycket dyrare än DDR2 (tex PC5300). Det är ju dubbla priset för de äldre!

Det är lungt, du har 6 månaders garanti enligt lag. Men de flesta minnestillverkare har upp till 5 år! Annars finns ju allmänareklmationsrättslagen på 3 år.
Så köp dina minne nu, innan de kostar 1000 kr igen

Permalänk
Medlem

Priserna är trevligt låga just nu. Synd bara att min burk använder sig av DDR och inte DDR2. Annars så hade jag lätt uppgraderat.

Även om priserna går upp i höst (vilket de troligtvis gör), så tror jag inte att skillnaden kommer vara så himla gigantisk. Man får 2GB RAM nu för 700kr, och skulle gissa på att det kanske blir 800kr.

Och nästa år så kommer 2GB stickor bli "standard" och börja massproduceras (de är relativt få idag) och då sjunker priserna igen.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så brukar tillverkare av datordelar säga ungefär så här men de påannonserande prishöjningarna brukar sällan komma utan är ett sätt för tillverkarna att skrämma upp kunderna att köpa mer av deras produkter just nu. Jag tvivlar på att prishöjningarna, om de kommer, kommer att vara speciellt stora.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jo, man har ju märkt på t.ex komplett att det är extremt billigt just nu!

Minnena jag kollat på hade höjts.. =/

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Minnena jag kollat på hade höjts.. =/

Och till hösten kommer det vara 5gr så mycket pengar för samma sak...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Enligt min erfarenhet så brukar tillverkare av datordelar säga ungefär så här men de påannonserande prishöjningarna brukar sällan komma utan är ett sätt för tillverkarna att skrämma upp kunderna att köpa mer av deras produkter just nu. Jag tvivlar på att prishöjningarna, om de kommer, kommer att vara speciellt stora.

Stämmer mycket bra min vän!

För inte så länge sedan på sweclockers nyheter kunde vi läsa om display-maffians försök att få kunderna att köpa deras skärmar innan priserna skulle höjas *shrug*

Men den blåsningen gick jag inte på då jag tidigare hade läst i deras branchorgan's internrapport , att lagerlokalerna stod fulla med osålda paneler och att det rådde en överetablering av displayfabriker som spottade ut paneler på löpande band.

Men idet här fallet så är man ju någorlunda ärliga och erkänner en överproduktion och att man överväger att strypa tillverkningen tillfälligt för att få en balans.

Vilket då måste ses som en förmedling av informationen på ett "något" ärligare sätt när man uttrycker oro för breakeven kostnader m m - än om vi jämför med den Asiatiska displaymaffian som blåljög oss upp i ansiktet och tog oss alla för fullkomliga idioter.

Alla som någon gång har varit i en kontakt med en fabrikör i Kina eller större Asien vet vilken mentalitet jag menar och pratar om.

Ofta är den Asiatiska affärsmannen är en arrogant och smårasistisk skitstövel som kan sälja vad fan som helst till en Europé för en bunt Dollar.

Dagen efter du har lämnat kontoret berättar tolken vad de har kokat ihop bakom din rygg (i det här fallet ville de att tolken skulle vara med på spelet mot bra ersättning) men tolken berättar det i stället det för oss och får en bättre belöning - bra tolk!

När du är där på deras kontor i fabriken så lismar de med falska flinande fejs och säger: visst kan du få köpa den här produkten som är exakt samma som det kända företaget i ditt land Sverige/Spanien har "ensamrätt" på , men så skrattar de lite falskt och säger att det är inga problem alls för mig att sälja den exakt samma produkten i Sverige & Europa med ett annat namn och ett obetydligt tweakat utseende ( va'då affärsetik? Que?).

Vi kan här ta fläktar som ett bra exempel - man tar ett stycke Yate Loon som kan tillverkas i vilken färg som du vill - sedan sätter man in ett motstånd på fläktkretsen och så trycker de en häftig etikett som det står Nexus på - vips! så har vi en produkt som är den samma som orginalet men som kostar skjortan.

Ett stycke fläkt direkt från fabriken i en serie om hundra fläktar kostar dig cirkus: 1.5$ om du vill ha den i Nexusutförande eller i egen design - pris i butik i Sverige runt 100sek , alltså en bruttomarginal på över 90% - fan vad vi konsumenter blir blåsta!

Jag skulle kunna fortsätta hela dagen med liknande historier om de fabrikörer som vi mötte på våran senaste Asientripp.

Mässfolken och fabrikernas marknadsföringsfolk i Kina är ju fan ett snäpp värre än fabrikörerna själva. Men den "historian" får jag återge en annan gång!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence

Ofta är den Asiatiska affärsmannen är en arrogant och smårasistisk skitstövel som kan sälja vad fan som helst till en Europé för en bunt Dollar.

Mvh

Och du är ju tydligen fullkomligt orasistisk