Windows XP SP3 senare i år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Så alla som kör med Windows 2000 kan äntligen våga uppgradera nu till XP?

Undrar när XP anses som klart?

Är ngt OS eller övrig programvara någonsin klart?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Förutom detta konstiga pressmeddelande från microsoft om något helt annat är det fortfarande 1H 2008 som gäller, men man kan väl hoppas.
SP3 skulle verkligen underlätta på jobbet när man ska installera om datorer, antalet patchar är ju löjligt många.

Sedan hoppas jag att den inkluderar IE7, WMP11, windows defender, massor med drivrutiner, nyaste eller ganska ny version av messenger (om dom vill ha med den).
Fast då menar jag på skivan, inte paketet man tankar ner. Den blir säkert också på en DVD, jag har själv inte lyckats få med detta på en CD.

DX10 ska enligt microsoft inte vara möjlig i XP pga hur den är skriven. Dx10 var inte ens möjlig att implementera utan vista.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
DX10 ska enligt microsoft inte vara möjlig i XP pga hur den är skriven. Dx10 var inte ens möjlig att implementera utan vista.

Inte möjligt är väl en förklaring som Microsoft ger för att de inte vill och att det skulle krävas massa utvecklingstid då det är rätt inveklat och skiljer sig en hel del från DX9. Men omöjligt är det inte

Dessutom skulle anlednings till Vista vara mycket mindre och skulle ta bra mycket längre tid.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hellre vista än xp sp3, tre lagningspaket eller något som funkar från början?

Alla nt baserade Windows från och med nt 4.0 har servicepacks, inte på grund av att det är "trasigt" från början utan att det kommer nya virus som man måste skydda mot, nån kanske kommer på en förbättring till nån funktion och nån annan kanske hittar ett säkerhetshål. Till exempel var ju dom dos baserade Windows inte perfekta för att det inte kom några servicepacks, varför just dom dos baserade inte fick service packs vet inte jag men jag vet att dom har fått massa säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Undrar om dom slänger in några sata drivare i SP3. Skulle vara trevligt.
Så man slipper sitta med en diskett eller baka in dom med nLite.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Alla nt baserade Windows från och med nt 4.0 har servicepacks, inte på grund av att det är "trasigt" från början utan att det kommer nya virus som man måste skydda mot, nån kanske kommer på en förbättring till nån funktion och nån annan kanske hittar ett säkerhetshål. Till exempel var ju dom dos baserade Windows inte perfekta för att det inte kom några servicepacks, varför just dom dos baserade inte fick service packs vet inte jag men jag vet att dom har fått massa säkerhetsuppdateringar.

Jasså inte??
Microsoft Windows 95 Service Pack 1, på microsofts egen sida.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men vad innebär tex TNc i praktiken för oss användare? Kommer vi bli begränsade på nått sätt likt DRM i Vista eller är det något annat det handlar om?

Jag är dåligt insatt i den här tekniken, men är det inte så att vi här talar om något som egentligen i grund och botten är en teknik integrerat i ett chip, TPM? Se specifikationen på det här moderkortet t ex: http://www.asus.com.tw/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=307&model...

Och det är väl inte MS som ligger bakom detta? Om jag förstått det rätt finns redan chipen på vissa bärbara datorer, men utan mjukvarustöd fyller dessa inte någon funktion. Både MS och t ex RedHat Linux utvecklar mjukvarustöd för chipet.

Den mindre trevliga sidan - om jag nu förstått det rätt - är att ifall en organisation känner till chipets kryptering eller "styr" vilka chip som används så skulle det kunna innebära en direkt kontroll över till vad en viss dator kan anslutas. Kanske är det bara rykten, men det har funnits information om att Kina ska ha utnyttjat den här möjligheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Alla nt baserade Windows från och med nt 4.0 har servicepacks, inte på grund av att det är "trasigt" från början utan att det kommer nya virus som man måste skydda mot, nån kanske kommer på en förbättring till nån funktion och nån annan kanske hittar ett säkerhetshål. Till exempel var ju dom dos baserade Windows inte perfekta för att det inte kom några servicepacks, varför just dom dos baserade inte fick service packs vet inte jag men jag vet att dom har fått massa säkerhetsuppdateringar.

Hör visst att vissa förträngt

95 SP1 eller Windows 95A som det hette samt 95B och 98SE

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

Jasså, Igår dementerade dom ryktena om att det skulle släppas Q4 2007. O att det fortfarande var 1H 2008 som gällde. Har SweC fått det om bakfoten eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är ngt OS eller övrig programvara någonsin klart?

Det beror ju helt på vad man menar. Men XP har ju haft buggar under många år. Få system i den åldern har haft så många buggar kvar efter så många år.
Har en gammal kollega som kör W-2000 för han inte litar på XP ännu. Han är jobbar trotts allt med IT-säkerhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hellre vista än xp sp3, tre lagningspaket eller något som funkar från början?

Vet inte vad du menar, men menar du att vista funkar från början, isåfall, har du prövat det?

Permalänk
Medlem

Mycket bra med XP SP3, men Microsoft borde som sagt komma med Vista SP1 också.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hoppas att du inte väntar dig något sånt bara
Först (men inte främst) så bygger det på en hel del funktioner som bara finns i Vista. Det, samt (främst) så vill MS locka kunder till Vista för att det ser sååå ballt ut

What? Vilka funktioner då? Aero Glass är bara ett skal, ungefär som X till Unix. Det skulle inte alls vara svårt för MS att få XP att se ut som Vista.

Men annars.. ffs.. orka Windows.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download.

that's the sh*t.

Permalänk
Medlem

Varför gör man en ny likadan produkt innan man har gjort det bästa man kan åt sin förra produkt? Speciellt när dessa två produkter är i samma kategori. Operativsytem.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

För att det är rätt många datorer som har XP installerat just nu och Microsoft måste hålla det operativsystemet uppdaterat för att täppa till säkerhetshål och stödja allt det som ett modernt användar-OS ska göra. Om de inte gör det förlorar de förtroendet hos sin användarbas och då kommer ingen lita på Microsoft vilket leder till att de aldrig får sina nyare produkter sålda. Ett operativsystem är en rejäl investering hos företag, speciellt med tanke på att hela mjukvaruplatformen runt om till stor del byggs på det.

De måste släppa nya operativsystem för att, tja, tjäna pengar. Dessutom är det rätt bra att de släpper nya plattformar så man inte bygger nya lösningar ovanpå gårdagens problem. Det blir som en "clean slate" så att säga. Speciellt om man tänker på den nya drivrutinsplattformen för grafikkort, det var något som inte var möjligt att utföra genom en uppdatering men som förmodligen kommer ge förbättrad prestanda.

Permalänk

Tycker mig minnas att jag har läst att DX 10 ska släppas till XP men under ett annat namn, som jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer att finnas inbyggt AHCI-stöd med SP3?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Vista SP1

Enligt Microsoft på deras IT Forum i Barcelona så skall Vista SP1 släppas samtidigt som Windows "Longhorn" Server i höst, för att de skall matcha varandra.

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk
Medlem

Vet någon om SP1 kommer innehålla det nya filsystemet?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Vet inte vad du menar, men menar du att vista funkar från början, isåfall, har du prövat det?

japps, inga problem alls sedan jag köpte det vid release, det enda som strulade var nvidias drivisar men det fixades ganska snabbt ändå

det jag menar är att vista funkar så mycket bättre från början (alltså vid release, ingen beta eller RC) än vad WinXP gjorde vid sin release

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det beror ju helt på vad man menar. Men XP har ju haft buggar under många år. Få system i den åldern har haft så många buggar kvar efter så många år.
Har en gammal kollega som kör W-2000 för han inte litar på XP ännu. Han är jobbar trotts allt med IT-säkerhet!

Inte direkt så att OS X, Unix eller Linux är immuna mot det heller. Kommer hela tiden fixar till alla system - Vissa är äldre än XP är gammalt
Precis som att XP innehåller buggar som ligger kvar sen tidigare Windows.

Din kollega ger jag tyvärr inte mycket för. Att han föredrar W2k visst - men att han väljer det före XP pga. säkerhet. Njae, där sjunker förtroendet...

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Vet inte vad du menar, men menar du att vista funkar från början, isåfall, har du prövat det?

japps, inga problem alls sedan jag köpte det vid release, det enda som strulade var nvidias drivisar men det fixades ganska snabbt ändå

det jag menar är att vista funkar så mycket bättre från början (alltså vid release, ingen beta eller RC) än vad WinXP gjorde vid sin release
__________________________________________________________

Mitt intryck av vista då jag först fick in det vid releasdatumet var en ren enkel känsla, den man känner då man får hem en tlx MacBook, då (bortsett ifrån några få lätta tweeks) allt funkar ifrån början.
SJälv har jag alltid haft stora problem med att fåtag på drivrutiner till diverse moderkort, saker som totalt spelat ut och crashat någon gång per år ( i xp dvs).
Mycket nöjd med microsofts insats i detta op ^^ Mycket användarvänligt.

Sen var det ju himla synd att dom släppte "open beta" versioner av vista vilket gjorde (om jag tror rätt) att de flesta fick sin relativt skeptiska syn på vista ^^
Ni som är låsta i dåtiden bör ju testa operativsystemet, helt klart Åtminstånde i någon månad :P... Det är nästan pinsamt att läsa inlägg som "nä vista suger jag håller mig till xp" efter ens gett det en changs shoot, påstå att det finns extrema buggar utan lösning osv. Xp är en av de operativsysmet efter 95 som iaf jag haft de flesta system crashar på.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Någon skulle gärna kunna förklara för mig det här.
När jag gick runt och desperat ville få tag på Windows XP (skivor + licens), en laglig version då, så fick jag veta att Microsoft slutat tillverka dessa skivor och licencser.
Det känns ju helt idiotiskt, eftersom Vista idag är för krävande för de flesta dagens datorer och har mängder av "barnsjukdomar". Det känns ju dessutom ännu mer idiotiskt om dom fortsätter uppdatera XP?
Låter lite som "Nej men du, det här med XP.. Nu har vi ju släppt Vista, då kan vi ju skita i XP, det drar ju trots allt bara in extrema mängder pengar varje år."

Visa signatur

| C2D E6420 2.13GHz | Asus P5B iP965 | Point of View 8600GTS | Corsair XMS2 1024MB | Samsung SATA2 |

Permalänk
Avstängd

Säljer Vista så dåligt då? Tycker var och varannan här verkar ha det, inklusive mig själv. MS är väl ganska realistiska också och har nog insett att majoriteten inte byter första året - oavsett anledningar, så et SP3 var väl ganska väntat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte direkt så att OS X, Unix eller Linux är immuna mot det heller. Kommer hela tiden fixar till alla system - Vissa är äldre än XP är gammalt
Precis som att XP innehåller buggar som ligger kvar sen tidigare Windows.

Din kollega ger jag tyvärr inte mycket för. Att han föredrar W2k visst - men att han väljer det före XP pga. säkerhet. Njae, där sjunker förtroendet...

Sun Solaris, Mac OS X och OS400 är ju tre där det inte har kommit virus till på ett bra tag. Till Mac OS X finns det ju fem år efter introduktionen ännu inget riktigt virus. Det tycker jag är strongt.

Jag har svårt att se man jobbar med säkerhet och nämner windows i samma mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Sun Solaris, Mac OS X och OS400 är ju tre där det inte har kommit virus till på ett bra tag. Till Mac OS X finns det ju fem år efter introduktionen ännu inget riktigt virus. Det tycker jag är strongt.

Det är ju inte direkt virus som man patchar för (normalt), utan buggar (att virus ofta utnyttjar buggar är en helt annan sak). Att OS X, *nix m.fl. inte får så många virus beror inte på avsaknaden av buggar utan hur systemen är uppbyggda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Jag har svårt att se man jobbar med säkerhet och nämner windows i samma mening.

Säger en del om hur insatt du är i ämnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju inte direkt virus som man patchar för (normalt), utan buggar (att virus ofta utnyttjar buggar är en helt annan sak). Att OS X, *nix m.fl. inte får så många virus beror inte på avsaknaden av buggar utan hur systemen är uppbyggda.

Säger en del om hur insatt du är i ämnet.

Så klart, de har en bättre arkitektur i *nix.

Jag var med då vi fick loveletter på ett företag. 5500 som inte kunde jobba på fyra dagar. Sen fick vi där jag jobbade på ett annat ställe att annat skräp som slog ut 700 datorer. För min del anser jag windows inte är säkert. När bara att klicka på en bifogad fil kan sänka ett nätverk, då är det i mina ögon något fel.

Permalänk
Medlem

hmm alltid varit emot sp:s , men så använder jag nu iaf sp2, buggar är fixade, o nya funktioner tillagda, dock undrar jag om sp3 är nåt för mig att ha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Så klart, de har en bättre arkitektur i *nix.

Jag var med då vi fick loveletter på ett företag. 5500 som inte kunde jobba på fyra dagar. Sen fick vi där jag jobbade på ett annat ställe att annat skräp som slog ut 700 datorer. För min del anser jag windows inte är säkert. När bara att klicka på en bifogad fil kan sänka ett nätverk, då är det i mina ögon något fel.

Fasst nu var det ju inte det vi diskuterade...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst nu var det ju inte det vi diskuterade...

Vi talade ju om när ett OS blir klart och om SP3 till Windows XP.