grafikkort köpes men vilken model :s pipelines :s

Permalänk
Medlem

grafikkort köpes men vilken model :s pipelines :s

Hej alla ....

jag är lite osäker på grafik kort

jag har förståt väldigt mycket av det ...

jag har tänk att köpa ett BFG GeForce 7600GT OC

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=BFG76G...

det är ganska hyfsat grafikkort ändå ....

stats:
PCI Express x16
Central klockhastighet 580 MHz
RAMDAC klockfrekvens 400 MHz
Installerat videominne 256 MB
Minne för klockfrekvens 1.45 GHz
GDDR3 SDRAM

pipelines
Pixel Pipeline (12 st)
Vertex Pipeline (5 st)

är ganska låga jag har förståt vad dom betyder
men vilket ska man egentligen välja

ett grafikkort med höga stats eller med höga pipelines
för mera pipelines man har destu dyrar blir kortet....

för det måste vella slå ut sig själva mellan stats å pipelines eller har jag fel ... eller någon som kan förklara mer ingående vad man ska ha för ett grafikkort ... mvh från mig

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk

Tänk så här. Man får oftast det man betalar för. Sedan måste du fråga dig själv vilken upplösning du spelar i. Vad klarar din skärm?

Ett 7600GT är inget kort jag skulle ha köpt för att spela med. Jag skulle ha använt kortet till en server eller dylikt, men det är jag och jag är kräsen.

Vad är det för spel du tänker spela? Talar vi mer gamla spel eller mer nya spel? Ska du spela nya spel så får du förmodligen spela i väldigt låga upplösningar (1024*768 eller neråt ) om du spelar spel som Oblivion, Rainbow six - Vegas, Call Of Juarez, Stalker mfl. Spel är krävande idag om man ska spela i 1024*780 och uppåt.

Sen detta med pipelines. Det spelar inte så stor roll om den har 128 pipe lines eller 16. Det handlar om hur effektiv arkitekturen är i en krets samt mycket mer. Pipe lines är inget du ska hänga dig upp på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

okej ... mycket intresant...

dom spelen som jag ska spela kräver jag skälv att det ska kalara av 1024 upplösningen....

för det är det minsta jag skälv kräver....

lan spel ... alla spel som man kan spela lan med. ... massor

för min gamla dator som jag ska använda som server "som är det nu"

den har bara GF 5200 FX (agp 8x) http://www.nvidia.com/page/fx_5200.html

å det klarade jag mig ganska länge på
även om jag kör på 1024 men med dom andra lägre instälningarna... (typ antialais eller vad det heter)

jag är inte så kräsen alls som må¨nga andra är som vill bara köra höga instälningar ...

det ända är att jag inte skall kunna behöva bytta på ett tag även om grafikkortet är ett budget ...

om jag har fattat det rätt så är det alltså pipeline man ska gå efter ...(det är dom som tillverkar hur fort pixlarna kommer fram om jag inte mins fel..)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_pipeline
http://en.wikipedia.org/wiki/Vertex_pipeline

då ska jag altså gå på
Central klockhastighet 580 MHz
Minne för klockfrekvens 1.45 GHz

destu snabbare destu bättre ....

ps skapa gärna diskution här inne så alla noob kan ochså förstå dom som inte förtår sig på grafikkort...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk

Jag är ledsen min vän men du skriver som en kråka och jag förstår inte det du skriver. Kom tillbaka när du skriver bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du skriver, exzzez. Det vore bra om du kunde berätta vad din dator består av, så att man kan matcha grafikkortet med komponenterna som sitter i datorn. Kolla också upp om du ska ha ett AGP ("brun kontakt") eller PCI-e grafikkort
Skippa klockfrekvenser, pipelines och de andra begreppen när det gäller jämförelser. Det finns så många faktorer som spelar in så det bästa vore att enbart kolla på priset. Högre pris innebär allt som oftast ett bättre grafikkort.

Angående 7600gt så fixar det de flesta nyare spel i medium/high inställningar i 1280*1024.

An doja: Anledningen till att köpa ett 7600gt till en server förstår jag inte alls.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
okej ... mycket intresant...

dom spelen som jag ska spela kräver jag skälv att det ska kalara av 1024 upplösningen....

för det är det minsta jag skälv kräver....

lan spel ... alla spel som man kan spela lan med. ... massor

för min gamla dator som jag ska använda som server "som är det nu"

den har bara GF 5200 FX (agp 8x) http://www.nvidia.com/page/fx_5200.html

å det klarade jag mig ganska länge på
även om jag kör på 1024 men med dom andra lägre instälningarna... (typ antialais eller vad det heter)

jag är inte så kräsen alls som må¨nga andra är som vill bara köra höga instälningar ...

det ända är att jag inte skall kunna behöva bytta på ett tag även om grafikkortet är ett budget ...

om jag har fattat det rätt så är det alltså pipeline man ska gå efter ...(det är dom som tillverkar hur fort pixlarna kommer fram om jag inte mins fel..)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_pipeline
http://en.wikipedia.org/wiki/Vertex_pipeline

då ska jag altså gå på
Central klockhastighet 580 MHz
Minne för klockfrekvens 1.45 GHz

destu snabbare destu bättre ....

ps skapa gärna diskution här inne så alla noob kan ochså förstå dom som inte förtår sig på grafikkort...

Ska vi starta en "Lär-dig-skriva"-kurs här på SweC?
Skärpning:P

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA nu ska man inte tracka ned på dyslektiker som kan inte kan skriva riktigt

jag har 2 datorer

den äldre som har agp på moderkortet det är ett GF FX5200 kort
å det har jag klarat mig ganska lång på kan även köra BF2 på ^^

i den nya som jag håller på att fixa i ordning just nu har pci-e enbart...

kör just nu med internal grafikkort men märker det att det är ganksa slöt med interna grafikkort ... just detta har inte någon
Video HW Transform & Lighting eller Vertex Shader
resultatet som jag fick :

Video RAM: Required - 128 MB , You have - 256.0 MB
Video Card 3D Acceleration: Required - Yes , You have - Yes
Video HW Transform & Lighting: Required - Yes , You have - No
Vertex Shader Ver.: Required - 2.0 , You have - 0.0
Pixel Shader Ver.: Required - 2.0 , You have - 2.0,

så jag kan inte spela Battlefield 2142: Northern Strike

du kan även testa dig själv här : www.srtest.com

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
HAHAHAHAHA nu ska man inte tracka ned på dyslektiker som kan inte kan skriva riktigt

Nej det var inget illa menat. Jag har bott med en dyslektiker och han skrev inte så illa. Det är inte stavningen som snurrar för mig utan meningsuppbyggnaden. Men det är okej. Du får säkert svaren du letar efter min vän.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hehehe tar inte illa upp tyckte det var bara kul

inte lätt alla gånger ... får göra det bästa av situationen

men då vet jag att pipelines är inte relevant till grafik kort ...

utan resteranden (mhz för)

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
hehehe tar inte illa upp tyckte det var bara kul

inte lätt alla gånger ... får göra det bästa av situationen

men då vet jag att pipelines är inte relevant till grafik kort ...

utan resteranden (mhz för)

Nu skriver du bättre.

Mhz är heller inte speciellt relevant. Något du kan utgå lite från i alla fall är Tomshardwares interaktiva grafikkortsjämförelse. Den är absolut inte korrekt alla gånger och _exakt_ men det är ett finger i spelet om hur det ser ut i alla fall.

Här väljer du grafikkort och spel och trycker på välj så uppdateras sidan med resultat. Och dom markerade grafikkorten visas med blå färg på bilden:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kan du gå upp några hundralappar är detta ett givet köp.
1950XT för 1412kr!!!
http://www.multitronic.se/index.php?prod=RX1950XT-VT2D256E-HD

Permalänk

Håller med ovan. X1950XT är absolut det bästa grafikkortet för pengarna.

EDIT: Du länkade visst till ett X1950PRO men det är också ett bra kort och bäst för pengarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

NEJ! kolla varken på mhz eller pipelines, då tillverkarna har många sätt handikappa kort på. Kolla på priset, dyrare är bättre. Väldigt sällan som något billigare är bättre. Just när man jämför ATI vs. Nvidia så finns det några undantag. Men eftersom du tänkte köpa ett kort i dryga tusen-klassen, så bör du köpa det här istället: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAP195...
Ger dig mycket mer prestanda för pengarna än det som du själv föreslog.

edit: Kortet som slim länkar till ger ännu mer värde för pengarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Som DeluxXxe skriver så piskar ett X1950PRO ett 7600GT på alla sätt och vis.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

tycker verkligen inte om ATI

tycker bättre om nvidia / geforce kort ...

XFX GeForce 7600GT Fatal1ty RoHS 256MB <----- nice kort .... bara 1300:-

http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1365130;c...

kanske kan vara något ..
Memory Clock 1.6 GHz
Clock rate 650 MHz
GeForce 7600 GT
Memory 256 MB

X1950PRO har ju bara
Memory Clock ca 1.4 GHz
Clock rate ca 581 MHz
Radeon X1950 Pro
Memory 256 MB
men den ochså 2 mer i Vertex Pipeline

ska inte göra så stor skilnad ...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
tycker verkligen inte om ATI

tycker bättre om nvidia / geforce kort ...

XFX GeForce 7600GT Fatal1ty RoHS 256MB <----- nice kort .... bara 1300:-

http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1365130;c...

kanske kan vara något ..
Memory Clock 1.6 GHz
Clock rate 650 MHz
GeForce 7600 GT
Memory 256 MB

X1950PRO har ju bara
Memory Clock ca 1.4 GHz
Clock rate ca 581 MHz
Radeon X1950 Pro
Memory 256 MB
men den ochså 2 mer i Vertex Pipeline

ska inte göra så stor skilnad ...

Du köper så klart det kortet du vill men det skiljer väldigt mycket mellan korten.

Som jag skrev tidigare så ska du fullkomligt strunta i frekvenser/pipelines/bandbredd etc. Det är inte dom faktorerna som bevisar hur bra ett grafikkort presterar i praktiken och det är även andra på Sweclockers som behöver lära sig detta.

Här har du en fingervisning och titta på dom blåa staplarna och korten till vänster:

Oblivion @ 1024*768:

Oblivion @ 1280*1024:

Oblivion @ 1600*1200:

Oblivion @ 1920*1200:

Det är väldigt mycket "köpa grisen i säcken" när du får dubbelt så bra presterande kort för samma pengar eller hur? Vad med ATi är det du inte gillar?

Här kan du leka själv hur som helst:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

X1950Pro gör potatismoss av 7600GT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Netonnet har bra pris på på 1950PRO, 1090kr.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=120886&zanpid=3903001C19...

Men köp du ett 7600GT om du bara är intresserad av märke och inte prestanda/kr.

Edit: hann posta ovan innan jag såg ditt senaste inlägg där du verkar tänkt till lite mer

Permalänk
Medlem

http://www.hardware.info/nl-NL/products/ZGNnlmZkyZxl/bGNkZJiV...

prestanda/kr är inte så intresant ....

det ända jag är ute efter är att slippa köpa ett nytt grafikkort om tex 3 månader ....

så billigt men så bra som möjligt då får pengarna bestämma ... 1000:- runt där ... har ont om ekonomi

men kortet verkar vara värt att testa. ....

kan skicka till backa det eller sälja det om man inte är nöjd men det verar vara bra ...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
prestanda/kr är inte så intresant .... så billigt men så bra som möjligt då får pengarna bestämma ... 1000:- runt där ... har ont om ekonomi

Förstår du ens hur paradoxal du är?

- "Jag vill inte ha en svensk bil, men jag vill ha en Volvo"

Så billigt och bra som möjligt är definitionen på prestanda per krona... jisses.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
http://www.hardware.info/nl-NL/products/ZGNnlmZkyZxl/bGNkZJiV...

prestanda/kr är inte så intresant ....

det ända jag är ute efter är att slippa köpa ett nytt grafikkort om tex 3 månader ....

så billigt men så bra som möjligt då får pengarna bestämma ... 1000:- runt där ... har ont om ekonomi

men kortet verkar vara värt att testa. ....

kan skicka till backa det eller sälja det om man inte är nöjd men det verar vara bra ...

Bäst prestanda för pengarna får du med X1950Pro. Om du vill ha Nvidia, så ta då 7900GS istället för 7600GT. Med överklockning så kan du åtminstone komma upp i X1950Pro-prestanda med det kortet, vilket inte går med 7600GT.

N'doja<= Nu har du ju extremt högt ställda krav på grafiken när du spelar, så du kanske inte är rätt person att uttala dig om vilka kort som funkar och inte funkar. Ett 7600GT som server-kort, ja jisses. Du kan ju utan problem lira CS:Source, BF2, WoW m.fl. något äldre spel i 1280x1024 med rätt hög bildkvalitet.
Det går utmärkat att lira Oblivion med det kortet i 1280x1024 också, om man sänker grafikkvaliteten.
Jag vet att du inte håller med, men du verkar ju inte kunna spela spelet om du inte har 60+ FPS i 1600x1200 i högsta kvalitet med max AA/AF. De flesta som ber om hjälp med ett kort i 1000-1500kr klassen har inte riktigt så högt ställda krav.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Bäst prestanda för pengarna får du med X1950Pro. Om du vill ha Nvidia, så ta då 7900GS istället för 7600GT. Med överklockning så kan du åtminstone komma upp i X1950Pro-prestanda med det kortet, vilket inte går med 7600GT.

N'doja<= Nu har du ju extremt högt ställda krav på grafiken när du spelar, så du kanske inte är rätt person att uttala dig om vilka kort som funkar och inte funkar. Ett 7600GT som server-kort, ja jisses. Du kan ju utan problem lira CS:Source, BF2, WoW m.fl. något äldre spel i 1280x1024 med rätt hög bildkvalitet.
Det går utmärkat att lira Oblivion med det kortet i 1280x1024 också, om man sänker grafikkvaliteten.
Jag vet att du inte håller med, men du verkar ju inte kunna spela spelet om du inte har 60+ FPS i 1600x1200 i högsta kvalitet med max AA/AF. De flesta som ber om hjälp med ett kort i 1000-1500kr klassen har inte riktigt så högt ställda krav.

Yes, jag vet. Jag är extremt kräsen när det gäller grafik och jag håller med dig samt att det kan vara ett problem ibland. Men den som får hjälp blir sällan besviken när dom frågar mig om hjälp för jag är realist (enligt min värld) och är väldigt kräsen så även om personen som frågar om hjälp inte är kräsen så blir han eller hon inte besviken för fem öre i alla fall. Eller så tänker dom "aha" det kanske är sant. Jag vill ju spela "det där" spelet också som kommer om 2 månader.

Du måste väl hålla med mig om att spela Stalker, Call Of Juares och speciellt R6 - Vegas 1024*768 / 1280*1024 med medel inställningar inte fungerar något vidare med ett 7600GT. Oblivion kan man trixa med för att det ska gå "okej" på ett 7600GT men det handlar mycket om det övriga systemet. Men det är möjligt jag har fel, jag är en väldigt, riktigt kräsen gamer. Jag själv är nere på 25-35fps som lägst med mitt G80GTX när jag spelar Oblivion så super kräsen är jag la inte.

Har du spelat stalker på ett 7800GTX? Det fungerar inge vidare och 7800GTX och 7600GT är väl jämlika i prestanda vad jag vet, kanske 7800GTX är lite bättre, möjligt jag har fel. Jag ägde ett 7800GTX för länge sedan men har aldrig suttit vid en dator med ett 7600GT vad jag minns.

Jag har provat Call of juarez med mitt äldre 7900GTX och det hackade ganska mycket då och då och fick spela i 1024*768 med medium detaljer ingame.

7600GT som server Gkort var väl lite överdrivet, jag håller med dig.

Jag vet om att man kan spela väldigt många spel med ett 7600GT kort med okej inställningar. Men jag vill ifrågasätta personer som topic för att jag vet själv att man kanske inte tänker på allt när man ska handla ett grafikkort och sedan blir man kanske besviken. Spel blir mer krävande och 7600GT är inget vidare spelkort och det måste du hålla med mig om. Kortet är en gammal historia och därför som några andra hänvisade till ett X1950PRO som klarar spel mycket bättre än vad ett 7600GT.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

7600gt kan närmast jämföras med x850xt/6800ultra. 7800gtx är en bra bit bättre och 7900gtx rätt mycket bättre än 7800gtx 256. Detta var OT, men kunskap är aldrig fel.

OT: Finns det ingen del som täcker ämnet "bredband"? Har letat men inte hittat något...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
7600gt kan närmast jämföras med x850xt/6800ultra. 7800gtx är en bra bit bättre och 7900gtx rätt mycket bättre än 7800gtx 256. Detta var OT, men kunskap är aldrig fel.

OT: Finns det ingen del som täcker ämnet "bredband"? Har letat men inte hittat något...

Vad är det för skillnad på OT (On-topic) och OT (Off-Topic)? Jag bara undrar, väldigt många som skriver så men menar dom olika ovan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nä, jag menade off-topic vid bägge tillfällena, orkade bara inte omformulera mig. Jag håller med om att det ser lite knas ut.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

jo WrongTarget

Bäst prestanda för pengarna får du med X1950Pro. Om du vill ha Nvidia, så ta då 7900GS istället för 7600GT. Med överklockning så kan du åtminstone komma upp i X1950Pro-prestanda med det kortet, vilket inte går med 7600GT.

då förstår jag dig mycket simpelt .... enklare än så kan det inte bli ....

resten:

ska beställa ett sådant msi grafik kort som en rekommendera.... kan tyvärr inget om atis tillverkare men vilken är rekommenderat kanske inte har någon betydelse ....

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=120886&zanpid=3903001C19...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem

tillverkarna har inte så stor betydelse, kanske 0.01fps på sin höjd så det är inget att oroa dig om. det som skiljer dom åt är att med vissa får man med något spel och kanske en demo skiva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzzez
ska beställa ett sådant msi grafik kort som en rekommendera.... kan tyvärr inget om atis tillverkare men vilken är rekommenderat kanske inte har någon betydelse ....

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=120886&zanpid=3903001C19...

Grafik processorn GPU - Graphic Processing Unit) kommer alltid ifrån antingen AMD(Ati) eller Nvidia. Minnena brukar oftast komma från Samsung men så klart förekommer andra minnestillverkare också.

PCB'n (Printed circuit board) -själva kortet där allt sitter fastlödat på kommer från Asus.

Kylarna vet jag faktiskt inte riktigt vilka som gör men förmodligen de olika märkena som till exempel Sapphire, MSI, Gainward, XFX och så vidare som oftast följer referensdesign, det vill säga Nvidias/AMD's upplägg på hur en orginaldesign på en kylare ska se ut.

Men följer märkena inte referens så sätter de olika märkena på egna designade kylare som dom gör då och då.

Däremot så sätter alla märkena sina egna klisterlappar på kylarna. Dom ändrar frekvenserna själva på kortet från fabrik om dom inte följer referensklock. De olika märkena skiljer när du köper ett kort om vad du får i lådan, om du får ett spel och vilket spel eller inget spel samt tillbehör.

Så med andra ord. Köp du det som du tycker är billigast sedan strunta om det är MSI, Sapphire eller vad det nu kan vara så vida du inte är ute efter något spel i paketet eller dylikt. Dom dyrare märkena på samma kort brukar oftast ha klockat 25-50 Mhz högre än orginalklock vilket vem som helst kan göra själv.

Men är man rädd att förlora garantin om något skulle hända så kan det då vara bra för den ovane personen att köpa kanske ett märke där kortet är färdigklockat från fabrik men brukar oftast få betala 200-1000 kr extra för det.

Själv har jag ett noname, AXle kort som är det billigaste hittils vad jag har sett från min grafikkortsserie. Kortet fungerar precis lika bra som BFG som är den dyraste varianten.

Anledningen till uppdelning av stycke som inte alls följer korrekt Svenska så beror det på att det finns folk i denna tråd med lässvårigheter och försöker bara göra det bekvämt för dom personerna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

okej så egentligen har det inte någon alls betydelse vem som tillverkat kortet
det är egentligen samma innehåll (om det gäller samma chip serie)

man har hört så mycket om olika tillverkare så dom flästa som köper delar
går ju efter det man känner tryggast som mig som ett exempel tycker om nvidia
efter som jag har bara kört det å vet att det funkar ... å det är ju en vane sak...

http://www.hardware.info/en-US/ = en väldig extrem bra sida att jämföra med om man vet vad man söker efter ^^

mysko här är ialla fall skilnaden mellan grafikkortena

ATI X1950 Pro http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGNkapiZmJnK/viewpro...
3DMark06 - Overall [1280x1024] 5205

VS

nVidia 7600 GT
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGNkZpibmJTK/viewpro...
3DMark06 - Overall [1280x1024] 4682

men klarar X1950 Pro av lägre upplösningar ??? typ ned till 340*260 eller vad den ligger på ???

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|