Åtta grafikkortskylare

Permalänk
Melding Plague

Åtta grafikkortskylare

Det är ingen tillfällighet att det dyker upp fler och fler grafikkortskylare på marknaden. Grafikkorten har med tiden kommit att utveckla enorma mängder värme och tillverkarna slarvar ofta med kylningen. Vi tittar närmare på åtta grafikkortskylare från företag såsom Arctic Cooling, Thermalright och Zalman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kom och tänka på Cooler Master Coolviva Z1 "Nackdelar Enkel montering"

Hehe inte anser jag det som en nackdel skrivfel?

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Kom och tänka på Cooler Master Coolviva Z1 "Nackdelar Enkel montering"

Hehe inte anser jag det som en nackdel skrivfel?

Tack! Fixat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bra, enkelt, konstruktivt test. Gj!

Som jag har skrivit tidigare. Zalman VF900 är den bästa kylaren för GPU. Nackdelen kan eventuellt vara minnena som inte kyls ner lika bra som andra kylare kanske.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att thermaltake kylaren har en stor fördel, och det är att den fläktar ut luften ur chassit, istället för att värma upp luften i chassit.

Håller med om att det var ett mycket bra test!

Permalänk

Saknade lite att man inte försökte styra Accelero via Rivatuner eller liknande, så att man kunde se hur den presterade om man låser fläkten på maxvarv. Fördelen med Accelero är ju att den då kyler bra, men ljudnivån är fortfarande förhållandevis låg.
Annars ett bra test med många kylare, vilket inte är så vanligt (de flesta nöjer sig med att testa en kylare mot originalkylaren eller max en eller två andra kylare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Saknade lite att man inte försökte styra Accelero via Rivatuner eller liknande, så att man kunde se hur den presterade om man låser fläkten på maxvarv. Fördelen med Accelero är ju att den då kyler bra, men ljudnivån är fortfarande förhållandevis låg.
Annars ett bra test med många kylare, vilket inte är så vanligt (de flesta nöjer sig med att testa en kylare mot originalkylaren eller max en eller två andra kylare).

Jag ville inte mixtra för mycket utan få det så nära "out-of-the-box"-prestanda som möjligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Saknade lite att man inte försökte styra Accelero via Rivatuner eller liknande, så att man kunde se hur den presterade om man låser fläkten på maxvarv. Fördelen med Accelero är ju att den då kyler bra, men ljudnivån är fortfarande förhållandevis låg.
Annars ett bra test med många kylare, vilket inte är så vanligt (de flesta nöjer sig med att testa en kylare mot originalkylaren eller max en eller två andra kylare).

Precis!

Nu vet jag inte hur ni mätte, men min GPU går aldrig över 55°C när jag lirar t.ex Stalker i flera timmar i streck

(Har accelero x2)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

bra test - kul att Zalman ligger bra till - jag har föregångaren och den går inte heller av för hackers....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hehe Zalman kan sin sak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Hehe Zalman kan sin sak.

När det gäller kylning till grafikkort iallafall, cpu bör dom hålla sig undan för!

Permalänk
Medlem

Oron för att anliggningsytan på Thermalright skulle försämra prestandan visade sig vara obefogad.

"Trots den vackra finishen är ytan inte särskilt välpolerad. Grova spår syns från tillverkningen och dessutom är ytan inte helt plan. Detta kan påverka värmeöverföringen negativt eftersom kontakten mot gpu blir lidande."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nice test, har faktiskt längtat efter ett sådant här test.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Oron för att anliggningsytan på Thermalright skulle försämra prestandan visade sig vara obefogad.

Tja, det är ju svårt att veta om tempsen blivit ännu bättre efter en tillsnyggad polering...

... och jag tycker faktiskt det är svagt att det slarvas så med poleringen av en så relativt high-end tillverkare! Köpte en northbridgekylare av dem (HR05 SLI) och den funkar förvisso bra, men finishen kändes mer typ industriprodukt än finlir. Basen såg ut som någon bara kapat av blocket och låtit det vara i princip.

...

Bra test annars, med lagom spridning.

VF900 är en trevlig design och är välgjord (har en själv) men blev lite besviken på ljudnivån - speciellt på high. Känns som Zalman slösar bort en del av sin design och konstruktionstalang på sina ofta rätt medelmåttiga fläktar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Kan säga att rätt fläkt vann Min zalman Vf-900 (utan lampor som tur nu) är både tyst och gör ett fint jobb med kylning. Fattade dock inte, var tempen under strain eller idle?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kan säga att rätt fläkt vann Min zalman Vf-900 (utan lampor som tur nu) är både tyst och gör ett fint jobb med kylning. Fattade dock inte, var tempen under strain eller idle?

Läs testet igen, noggrannare denna gång. Det står klart och tydligt i "Testmetod" att temperaturerna uppmättes direkt efter tio rundor i 3DMark 06-testet Firefly Forest.

Permalänk
Avstängd

ah, då vet jag får läsa noggrannare nästa gång då

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv

Återigen, en otroligt välskriven och utförligt gjord recension.

Tusen tack!

Permalänk

Jag installerade en Thermaltake ND1 (nVidiaversionen av AT1) häromdagen och visst så lät den en del i början. Men det berodde på att hålen på undersidan av fläkten gav upphov till turbulensljud. Så jag tejpade helt enkelt över hålen och nu är den knäpptyst och mitt 6800 Ultra ligger nu 10°C lägre än tidigare idle.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Medlem

Intressant test, men slutsatsen att VF900 skulle vara bättre än GX815 känns litet halvunderlig...?

Det är ju överlägset om kylaren kan tempkontrolleras av grafikkortet, så slipper man ner under skrivbordet och öppna chassit för att pilla på en mekanisk switch.

I skenet av det känns kvaliteten på medföljande kylpasta som en bisak. Alla här lär väl ändå byta det mot sin egen favvopasta.

Sen vore det intressant att få nån sorts ranking på relativa ljudnivåer med stängt chassi, även om det är subjektiva bedömningar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Evercool VC-RHC Turbo 2 går utmärkt att få tag på i sverige, men då från den tyska tillverkaren Revoltec med namnet Graphic Freezer Pro.

Revoltecs hemsida är under konstruktion så jag länkar till gtek som har den i sitt sortiment

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2542&session=7da54a...

Edit, måste bara tillägga att det medföljer minneskylare med revoltecs version, en 3- till 4-pin omvandlare samt att den är mycket snyggare

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Jag har också testat Zalman VF900-CU och det är en kanon kylare. Dock trodde jag inte att den kunde matcha de nyare som kommit nu. Intressant test i alla fall

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Pallar en Thermalright HR-03 av att kyla ett 7800GTX 256MB passivt?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

VF900 är en trevlig design och är välgjord (har en själv) men blev lite besviken på ljudnivån - speciellt på high. Känns som Zalman slösar bort en del av sin design och konstruktionstalang på sina ofta rätt medelmåttiga fläktar.

Så sant, väldigt bra design och prestanda, fläkten är dock en annan femma. T.om. på lägsta tycker jag den låter för mycket. Har vf900cu inkopplad till en Zalman 6 kanals fläktkontroller. Sen tyckte jag även att monteringen va lite bök med fjädrarna (på baksidan).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

lappa hr-03an o dra på 2 st 92mm fläktar på den kan vi snacka kylning

zalman är bra orginal men ska man ha det bästa så köper man nog hr03.

Permalänk
Medlem

Tackar för ett jättefint test.

Lite förvånande tycker jag nog att ThermalRight HR-03 inte gör bättre ifrån sig i detta test ?

Kollar man runt lite så..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kul att se att man valt rätt kylare (VF900) till sin HTPCs E4300.
OK om större kylare hade slagit den, för dom skulle ändå inte fått plats i chassit. Men att VF900 vann känns tryggt

Vad var det för fläkt som användes tillsammans med HR-03, och vart skulle ni placerat den i ljudnivå-listan?

Och förstod jag det rätt att HR-03 kan vändas åt båda hållen, dvs plattan som fästs mot GPUn har två blanka sidor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tackar för ett jättefint test.

Lite förvånande tycker jag nog att ThermalRight HR-03 inte gör bättre ifrån sig i detta test ?

Kollar man runt lite så..

Är beredd att hålla med där.
Har haft en Acclero X2 och har nu en HR-03 som jag är otrligt nöjd med.
På denna är en Cooltek-fläkt monterad som är mycket tyst, minst lika tyst som Accelero X2.

Skillnaden mellan dessa stavas prestanda. Med Acclero X2:an gick tempen a ldrig under 70 grader i load, nu går den aldrig över 63 under load.

Grafikkortet är ett HIS X1950XTX.

Det skall erkännas att jag va bra nöjd med Acclero X2:an också, det enda jag inte gillade med den var att den skicka all varmluft mot moderkortet och i mitt fall direkt mot chipset vilket inte var så bra.

Det finns dock en mycket stor nackdel med Accelero X2:an som inte tagits upp i detta test.
Inte bara att kuddarna enbart räcker för 1 montering, om du någon gång vill ta lös kylaren eller som i mitt fall byta uit den, var extremt försiktig. Kuddarna sitter nämligen som berget på minneskretsarna, jag trodde länge att det var ehlt omöjligt att få bort den.
Har varit med om att gamla cpu-kylare till socket-A har satt sig hårt men det går inte att jämföra med detta.

För att över huvudtaget få loss kylaren var jag tvungen att "dela" kuddarna med ett rakblad, dvs de kuddar du kommer åt, 2st sitter mitt under kylaren. Därefter fick jag vrida kylaren fram och tillbaka i minst 20 minuter innan kylaren lossnade.

Resterna på minnekretsera var även de mycket svra att får bort trots anändande av elektronik-sprit. Kuddarna var som det värsta segast tuggumi du kan tänka dig.

Om man gör lite sökningar via google kan man läs om många som tyvärr har haft sönder sina grafikkort när det försökt ta loss Acceleron.
Det har till och med varit så¨illa att hela minneskretsar följt med på kudden när kylaren avlägsnats.

Detta kan vara värt att betänka om man funderat på att köpa en Accelero X2. Betänk om ditt kort går sönder och du skall skicka det på rma, du skall då montera på orginalkylaren innan kortet skickas in. Om du då fysiskt skadar kortet när du försöker få loss kylaren, ja då blir det nog svårt att få ett nytt kort.

Av just denna anledning kan jag inte rekommendera X2:an till någon. Har du plats för HR-03:an köp den och så krånglig är den inte att montera.
Tycker man att denna är för svår kanske man inte skall skruva i datorn alls?

Har du inte plats för HR-03:an men vill ändå ha en tystare kylare än orginal som dessutom presterar bra, kör på Zalman VF900.

Dock finns det inte många som slår Thermalright vad gäller den låga ljudnivån, när du kompletterat HR-03:an med en 92 eller 120 fläkt.

Permalänk
Medlem

Bra test, blir nog att införskaffa sig en VF900 au till nästa GPU köp.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Accelero X2 är egentligen bättre än VF900 om man bara ändrar fläkthastigheten. Då är den både tystare och kyler bättre.