Åtta grafikkortskylare

Permalänk
Medlem

Undra hur Thermaltake har mätt upp sina TMG AT1 till 16dB när den är väldigt högljudd enligt testet.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå hur man kan tycka Thermalrights kylare är krånglig att montera. Sällan har jag monterat en grafikkortskylare som har så självklar montering.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Trevligt test. Vilka fläktar användes till de passiva när de testades med fläkt? Någon indikation om hastighet, ljudnivå eller dylikt skulle vara bra.

Permalänk
Hedersmedlem

En varning som inte togs upp med Zalman VF900-cu är att en del kort har ingen separat kylfläns på voltregulatorerna occh ett flertal användare har bränt sina grafikkort när dom bytt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag har svårt att förstå hur man kan tycka Thermalrights kylare är krånglig att montera. Sällan har jag monterat en grafikkortskylare som har så självklar montering.

Det beror på vad man har för referenser, är man urmakare så... I vilket fall som helst är den "krångligare" att montera än de andra i testet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
Trevligt test. Vilka fläktar användes till de passiva när de testades med fläkt? Någon indikation om hastighet, ljudnivå eller dylikt skulle vara bra.

I testmetoden står det att fläktar från Zalman användes.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det beror på vad man har för referenser, är man urmakare så... I vilket fall som helst är den "krångligare" att montera än de andra i testet.

Jag monterade både en 03:a och en VF900 samma dag för ett par veckor sedan. Jag tyckte VF900 tog längre tid, och var mindre självklar än 03:an. Men det kanske bara är jag som tycker att det är krångligare med saker där man har en massa olika hål som inte direkt är självklart att det inte ska sitta grejer i, eller att flänskransen går ner så långt mot komponenterna att man för böja på kylflänsar för att den ska passa......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
Jag installerade en Thermaltake ND1 (nVidiaversionen av AT1) häromdagen och visst så lät den en del i början. Men det berodde på att hålen på undersidan av fläkten gav upphov till turbulensljud. Så jag tejpade helt enkelt över hålen och nu är den knäpptyst och mitt 6800 Ultra ligger nu 10°C lägre än tidigare idle.

hur är det med ljudvolymen om du jämför med orginal kylningen? för jag har en nvsilencer 5 på och vill helst att den skall vara lika tyst

mvh

albizona

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag monterade både en 03:a och en VF900 samma dag för ett par veckor sedan. Jag tyckte VF900 tog längre tid, och var mindre självklar än 03:an. Men det kanske bara är jag som tycker att det är krångligare med saker där man har en massa olika hål som inte direkt är självklart att det inte ska sitta grejer i, eller att flänskransen går ner så långt mot komponenterna att man för böja på kylflänsar för att den ska passa......

Hm skumt, tog mig ungefär 50-60 sekunder att sätta på VF900, tycker den är busenkel att sätta på. Sköna skruvar som gör att det är enkelt att vrida dem med mera. Fast jag har i och för sig aldrig satt på en 03a men enligt recensioner ska den vara krånlig jämfört med diverse andra kylare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
I testmetoden står det att fläktar från Zalman användes.

Doh!

Jag som tyckte jag kollade allt så noga... duktigt att missa just den sidan.
De saknas dock så vitt jag kan se från ljudnivåsidan.

Det hade nog varit lämpligare att lägga testmetodsidan alldeles innan
testresultaten (dvs ljudnivåsidan) i stället, alternativt att kommentera
specialfallen igen på deras respektive sidor eller vid testresultaten
(som det är nu med Acceleron).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En varning som inte togs upp med Zalman VF900-cu är att en del kort har ingen separat kylfläns på voltregulatorerna occh ett flertal användare har bränt sina grafikkort när dom bytt.

Har någon bränt ett X1900XT eller har den en bra kylare på voltregulatorerna????

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Har någon bränt ett X1900XT eller har den en bra kylare på voltregulatorerna????

Det är väl X1950Pro som har det problemet, har inte hört nåt om X1900XT (?)

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Ja på X1900XT korten finns en lös kylfläns men man kan få problem med dom också då man inte får samma luftström genom flänsen med VF900-cu. Så en bra ventelerad låda är ett måste för den kylaren.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Då är det ju faktiskt ingen bra kylare.

Är det inte märkligt att det inte säljs kylare som verkligen kyler minnena?
Ett stort block med bra kontakt borde det vara, inte limma på små fjåniga legobitar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Läste testet igen, jag har aldrig vetat att min Accelero x2 har värmerör!!

Då vet jag det

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

mycket nöjd med min accelero x2... kör den på 30% i windows och 100% i spel. LÅter inte speccielt mycket i något av fallen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Då är det ju faktiskt ingen bra kylare.

Är det inte märkligt att det inte säljs kylare som verkligen kyler minnena?
Ett stort block med bra kontakt borde det vara, inte limma på små fjåniga legobitar.

Mer behövs faktiskt inte. Du ska veta att på tex. mitt 8800GTS hade inte ens vissa minnen kontakt med kylblocket och de som hade kontakt hade ingen bra. För att fylla ut mellanrummen så sätter tillverkarna dit tjocka kylkuddar som ska leda värmen bra men det är bara skit. Så summan av det hela är att minnena kyls bättre med de till synes fjuttiga "legobitarna" som man sätter dit när man inte har ett heltäckande block.

Att blocken är heltäckande betyder däför inte alls att komponenterna blir kylda bättre än med ett som har "bara" minneskylare på minnena och en fri kylare till bara gpun. Orginalkylarna är inte bra alltså, tredjepartskylarna vet jag inte.

Hur som helst, heltäckande block är inte lika med bra block. Sen är ju frågan hur mycket minnena verkligen behöver kylas om de verkar funka bra med en medioker kylning. Jag kunde inte klocka minnena mycket mer med bättre kylnig så ja...kanske inte så nödvändigt tydligen...vem vet

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag ger oxå tummen upp för accelero x2.
Lätt den bästa graf-kylaren jag har ägt,
förstår inte varför den INTE blev rekommenderad?
Den är billig, effektiv och framför allt tyst.
Det där med att luften skulle blåsa ut på moderkortet och "hetta"
upp det låter ju aningen överdrivet, man har ju fortfarande andra
fläktar som skapar ett sug genom chassit och blåser ur all luft.
Tror inte tempen på den utblåsningsluften är mkt högre än det som
redan är i chassit.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har man en fläkt i toppen av lådan och åvanför grafikkortet är det inget problem men i äldre lådor med begränsade fläktplatser kan det få hela datorn att vandra när alla fläktar går på max.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Ny Zalman:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=6

Thermalright för 2900xt:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=4

Missa inte Scythes kylning längst ner:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=2

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Ny Zalman:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=6

Thermalright för 2900xt:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=4

Missa inte Scythes kylning längst ner:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=2

Löjligt stora kylarna börjar bli! Hur ser det ut om 3-4 år tro?! :/

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett VF900 igår o får likförbaskat ingen bra kylning på kortet, när man spelat 10min så är tempen på 90 grader+.
Kortet är förövrig ett Asus X1900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r___
Jag köpte ett VF900 igår o får likförbaskat ingen bra kylning på kortet, när man spelat 10min så är tempen på 90 grader+.
Kortet är förövrig ett Asus X1900XT

Då är det nog något som inte är som det ska känns det som. Dålig cirkulation i chassit eller dåligt monterad kylare. För mycket pasta? Snett monterad? För det första, vad är det som är 90 grader? Är det GPUn eller är det mofsetsen som är uppe i 90 grader?

Kan du skicka bild så man får se hur det ser ut?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
När det gäller kylning till grafikkort iallafall, cpu bör dom hålla sig undan för!

(gällande Zalman)

haha du vet ju inget grabben.. jag har en Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet och ligger runt 28-32 grader Idle och som max har jag varit uppe i 45grader... låt mig då även säga att jag har aldrig under 20grader i rummet, men en jäkligt bra genomstömning av luft i burken.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
(gällande Zalman)

haha du vet ju inget grabben.. jag har en Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet och ligger runt 28-32 grader Idle och som max har jag varit uppe i 45grader... låt mig då även säga att jag har aldrig under 20grader i rummet, men en jäkligt bra genomstömning av luft i burken.

........och vad säger det ?
Fundera på vilka temps du skulle fått med en riktigt bra kylare istället.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Ny Zalman:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=6

Thermalright för 2900xt:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=4

Missa inte Scythes kylning längst ner:
http://www.vr-zone.com/?i=5028&s=2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kul att se att man valt rätt kylare (VF900) till sin HTPCs E4300.
OK om större kylare hade slagit den, för dom skulle ändå inte fått plats i chassit. Men att VF900 vann känns tryggt

Vad var det för fläkt som användes tillsammans med HR-03, och vart skulle ni placerat den i ljudnivå-listan?

Och förstod jag det rätt att HR-03 kan vändas åt båda hållen, dvs plattan som fästs mot GPUn har två blanka sidor?

Kör du en VF900 på CPU:n?

Permalänk
Medlem

Tror vi kan sluta prata om vilken av dessa grafikkylare som är bäst.

Hittade ett nytt test hos X-bit labs.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/vga-coolers....

Siffrorna/tempsen talar för sig själv, men en Accelero S1 / S2 med (eller utan)
en tyst 120 mm (tex Noctua eller Nexus Real Silent) är ett "hett" tips.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/vga-coolers_...

Även Cm CoolViva Z1 har utmärkta temps med ditmoddad 80 mm fläkt..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r___
Jag köpte ett VF900 igår o får likförbaskat ingen bra kylning på kortet , när man spelat 10min så är tempen på 90 grader+.
Kortet är förövrig ett Asus X1900XT

Jag monterade en VF900 på mitt x1950xtx igår, jag får också 90c+ under load med den kylaren(rätt monterad kylare). Då kör jag i och för sig med rätt låg ljudnivå på fläkten. Kanske spinner den i 50% eller nått liknande.

Idletempen sjönk å andra sidan ner hela 12grader!

Tror kylaren är för liten för grafikkortets heta kärna

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Jag monterade en VF900 på mitt x1950xtx igår, jag får också 90c+ under load med den kylaren(rätt monterad kylare). Då kör jag i och för sig med rätt låg ljudnivå på fläkten. Kanske spinner den i 50% eller nått liknande.

Idletempen sjönk å andra sidan ner hela 12grader!

Tror kylaren är för liten för grafikkortets heta kärna

Jepp, du måste nog köra på rätt höga varv för att kyla ned ett X1950XTX, det är ju ett av de varmaste korten på marknaden, så det är inte så konstigt. När VF900 konstruerades, så fanns väl inte så effektkrävande kort.

Bogey<= Det är inget fel på Zalmans processorkylare, men tyvärr så har de fläktar som väsnas alltför mycket. Dessutom skulle CNPS9500 mått bra av att ha haft en 120mm-fläkt, vilket även visat sig när folk har moddat på 120mm fläktar istället för originalfläkten. Kylarkonstruktionen är alltså bra, men fläktarna dåliga.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja, som flera redan sagt så kan man ju vara nöjd med att ha köpt rätt (VF900). Jag kör min på 25% (helt ljudlös) i windows och 75% (svagt sus) i spel. Däremot har jag nu också kompletterat med lite hemmamoddade flänsar för voltregulatorerna - ta i trä men det verkar ha löst ett problem jag hade där grafikkortet ibland bara helt sonika slutade skicka signaler till skärmen.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio