Permalänk
Medlem

Minnes Problem

Hejsan jag har nu världens skummaste problem som jag har aldrig stött på tidigare. Det är så att nu när jag har installerat in Windows XP eller rättare sagt Windows XP Media Center och ja allting fungerar som de ska som de alltid har gjort. Men nu sista gången så blev det så att utan att jag gör nåt så ökar minnes användning. När jag kollar på aktivitetshanterare så ser jag att minnen ökar i användning utan att jag gör nånting.

När jag då har igång datorn ett bra tag så går minne över 3gb trotts att jag bara har 2gb. Så jag bestämde mig för att formatera om datorn. Men det hjälpte icke. Nu har jag inte startat om datorn på ett par dagar så ligger minnes användning på 5gb. Hur är det möjligt?
Och nu klagar Windows att jag har för lite minne. Jag har ju inte gjort nåt. Öppnar jag och kollar vad som är igång så är det några få program som är igång.

Minnen är OCZ Gold Edition PC-6400
Och spec ser ni här nedan på min signatur.

Tänkte fråga här om någon vet ett sätt att fixa det här.
Tackar i förhand.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Har du nån bild på hur det ser ut? Så man kan få se vilken minnesanvänding du menar exakt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har problem med minnes-läckage i någon programvara.
Jag skulle rekommendera dig att installera Process Explorer och kolla upp vad som äter upp allt minne.

Ladda ner denna programvara
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/Utilities/Proce...

Packa upp och starta programmet. Högerklicka på listen längst upp alldeles under knapparna och graferna, välj "Select Columns...", gå in under fliken process memory och kryssa i rutan "Working Set Size".

Klicka på "Virtual Size" för att sortera efter detta. Nu bör du se vilket program eller vilken process som äter upp allt minnet. "Virtual Size" visar hur mycket minne en process har tilldelats och working set visar hur mycket som allokeras (dvs hur mycket som egentligen används) utav programmet/processen.

Starta om datorn och håll koll på processerna via Process Explorer och se vilken det är som växer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ha blivit skumt. Körde in MemTurbo och det säger att jag har ca 1500mb ledig men kollar jag på aktivetshantering så har jag använt 2.6gb. Hur tusan går de ihop -*-
Men det står:
Physical Memory (K)
Available 1610000 nåt sånt antar att det är 1.6gb
Men på den här mätan som man har står det 2.44GB
Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

Ska testa programet som du beskrev.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taft
Nu verkar det ha blivit skumt. Körde in MemTurbo och det säger att jag har ca 1500mb ledig men kollar jag på aktivetshantering så har jag använt 2.6gb. Hur tusan går de ihop -*-

Ska testa programet som du beskrev.

MemTurbo... ajaj. Du bör helst undvika sådan programvara och låta Windows få sköta hand om minneshanteringen ostört. Sen vad gäller att mängden använt minne har dragit över din totala fysiska minnesmängd på 2Gb är helt möjligt genom att använda så kallat växlingsminne på hårddisken även om detta är ofantligt mycket långsammare än att använda sig utav riktigt ram-minne. Har du fått fram vilken/vilka processer som är de största minnesbovarna?

Citat:

Available 1610000 nåt sånt antar att det är 1.6gb

Ja men dåså, då har du ju faktiskt 1.6Gb fysiskt minne ledigt. Det gäller att skilja på fysiskt minne och växlingsminne.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Aktivitetshantering står det

Physical Memory (K)
Available 1610000 nåt sånt antar att det är 1.6gb
Men på den här mätan som man har står det 2.44GB
Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

För då kan jag ju inte använda mer än ca 400 - 500mb
Största minnesbovar är ju dem här program som jag kör som tex
Webcammax, Msn, Camfrog, IceOP men stänger jag av allt dem där så får jag inte tillbaka minnen för de.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5