Permalänk
Medlem

Håller med om att ögat definitivt kan uppfatta mer än 24fps.
Däremot att stänga av Vsync för att få ut 100fps i ett spel på en monitor som kan rita upp 60 bilder / sekund är ganska korkat.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Gosh, då det du egentligen är emot är att man inte kan se skillnad på FPS över skärmens hz? t.ex. att se skillnad på 75fps och 150fps på en skärm med 75hz?

Jag tror fortfarande att man kan se skillnad, men är där inte lika säker. Anledningen till att jag tror man kan se skillnad är väl främst att skärmen får "nyare" signaler att visa. Får den 75 bilder i sekunden så visas dessa, men får den 150 så kommer den visa antingen bild 2, 4, 6... istället för den mellan 1 och 2 som skulle visas om man hade 75hz.

I quake 3 märker man enorm skillnad på 125fps och 100, eller ännu värre 125 och 75. Men det är nog mest pga en bugg i spelmotorn. Spelar inget annat spel nog seriöst för att kunna uttala mig om man märker skillnad där, men om inte du helelr gör det så borde du antingen lita på alla här som är emot dig eller skaffa fakta.
Finns mängder med fakta mot dig i denna tråd, och hur bra argument du än har så räcker det inte utan minsta fakta när du har både personer åsikter OCH fakta mot dig.

Vad jag förstått är dina argument + dina bevis följande:
1. Det borde rimligen inte synas skillnad på 75 och 150fps på en 75hz monitor, just pga att den bara uppdateras 75 ggr per sekund.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Finns mängder med fakta mot dig i denna tråd, och hur bra argument du än har så räcker det inte utan minsta fakta när du har både personer åsikter OCH fakta mot dig.

Det räcker med ett enda inlägg som förklarar exakt och förståeligt varför någon skulle se skillnad på tresiffriga frekvenser så köper jag det.
Det vimlar av folk som påstår både det ena och det andra men allt kan utgå från något rykte. Vet man så kan man förklara varför så andra förstår, annars vet man inte utan gissar.

Eftersom jag kan en hel del när det gäller programmering så vet jag att det handlar om mer saker än frekvens i hur någon uppfattar ett spel. Det verkar som en del likställer spel med verklighet, men om ett spel har dålig känsla så handlar det garanterat mer om att spelutvecklarna inte klarat av och programmera spelet på ett sådant sätt så det stämmer med hjärnas sätt och bearbeta informationen. Det är iofs inget konstigt då det är grymt svårt. Dessutom så när man programmerar en människa exempelvis och skall ta med alla musklers rörelse så som vi är vana, man kommer ju närmare och närmare men än har de en bra bit för att det inte skall gå och se skillnader.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det räcker med ett enda inlägg som förklarar exakt och förståeligt varför någon skulle se skillnad på tresiffriga frekvenser så köper jag det.
Det vimlar av folk som påstår både det ena och det andra men allt kan utgå från något rykte. Vet man så kan man förklara varför så andra förstår, annars vet man inte utan gissar.

Eftersom jag kan en hel del när det gäller programmering så vet jag att det handlar om mer saker än frekvens i hur någon uppfattar ett spel. Det verkar som en del likställer spel med verklighet, men om ett spel har dålig känsla så handlar det garanterat mer om att spelutvecklarna inte klarat av och programmera spelet på ett sådant sätt så det stämmer med hjärnas sätt och bearbeta informationen. Det är iofs inget konstigt då det är grymt svårt. Dessutom så när man programmerar en människa exempelvis och skall ta med alla musklers rörelse så som vi är vana, man kommer ju närmare och närmare men än har de en bra bit för att det inte skall gå och se skillnader.

Bra, du börjar skriva mer på mogen nivå men får jag fråga dig vad det du just skrev har med 30 vs 60fps att göra?

Jag är ingen programmerare så jag vet inte. Du kan läsa Knashatt's inlägg som jag tidigare har skrivit så får du ganska snabbt reda på svaren om varför det är X och Y.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det räcker med ett enda inlägg som förklarar exakt och förståeligt varför någon skulle se skillnad på tresiffriga frekvenser så köper jag det.
Det vimlar av folk som påstår både det ena och det andra men allt kan utgå från något rykte. Vet man så kan man förklara varför så andra förstår, annars vet man inte utan gissar.

Eftersom jag kan en hel del när det gäller programmering så vet jag att det handlar om mer saker än frekvens i hur någon uppfattar ett spel. Det verkar som en del likställer spel med verklighet, men om ett spel har dålig känsla så handlar det garanterat mer om att spelutvecklarna inte klarat av och programmera spelet på ett sådant sätt så det stämmer med hjärnas sätt och bearbeta informationen. Det är iofs inget konstigt då det är grymt svårt. Dessutom så när man programmerar en människa exempelvis och skall ta med alla musklers rörelse så som vi är vana, man kommer ju närmare och närmare men än har de en bra bit för att det inte skall gå och se skillnader.

Kolla mitt förra inlägg. Där skrev jag varför det borde vara skillnad på olika höga FPS.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag är ingen programmerare så jag vet inte. Du kan läsa Knashatt's inlägg som jag tidigare har skrivit så får du ganska snabbt reda på svaren om varför det är X och Y.

Jag har läst en del av hans inlägg och enligt mig så beskriver han saker och blandar ihop utan att gå på kärnfrågan. uppfattar att han läst en del, fattat en del men även bildat sig en egen uppfattning som är något osäker.

exempel ur hans argumentation

Citat:

Samma gäller förmodligen att urskilja olika FPS över 24, dom som säger att dom inte märker skillnad vet helt enkelt inte vad dom ska titta efter, dom ser ju att spelet går relativt mjukt fram så vad är dom som är skillnad? Dom tittar alltså inte på hur själva grafiken flyter på bättre, eller att det är mindre mellanrum mellan varje ruta.
Tror att det handlar om okuskap, inte negativt utan att om intresse.

Varför säger han inte vad man skall titta efter då? Eller som han här nämner "mindre mellanrum mellan varje ruta". Om någon säger att den inte ser rutornas skillnader så får man väl ändå lyssna på det.
Om det är löjligt och påstå att en person inte märker skillnader på över 30 fps så borde det vara lätt och förklara eftersom det är löjligt och påstå att man inte kan det. Att någon påstår att den inte kan se skillnad och förklara att den personen bara är löjlig är också ett tecken på att man inte själv vet.
Sedan hela köret med CRT är en helt annan debatt.

Vet man så är det mesta lätt och förklara, vet man inte så blir det vanligen en massa text för att få det och låta bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Kolla mitt förra inlägg. Där skrev jag varför det borde vara skillnad på olika höga FPS.

Ja du presenterade en teori där, förstår jag rätt så menar du att hjärnan klarar av och bearbeta information som presenteras en sextiondels sekund försent? och försent relativt vadå, det enda man styr är ögonen (med musen) och skotten.

Om du ser en bil med ekrar i fälgen, hur snabbt skall bilen köra för att du skall du inte skall kunna räkna hur många ekrar bilen har. Du vet tjocka ekrar.
Hjärnan är fantastiskt, en sak som ingår i dess fantastiska egenskaper är att den klarar av och sila information, alltså plocka ut de relevanta bitarna. Det är också en nödvändighet för att det inte skall bli overload. Jag tror en hel del verkar ha lite väl höga tankar om vad vi uppfattar.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja du presenterade en teori där, förstår jag rätt så menar du att hjärnan klarar av och bearbeta information som presenteras en sextiondels sekund försent? och försent relativt vadå, det enda man styr är ögonen (med musen) och skotten.

Om du ser en bil med ekrar i fälgen, hur snabbt skall bilen köra för att du skall du inte skall kunna räkna hur många ekrar bilen har. Du vet tjocka ekrar.
Hjärnan är fantastiskt, en sak som ingår i dess fantastiska egenskaper är att den klarar av och sila information, alltså plocka ut de relevanta bitarna. Det är också en nödvändighet för att det inte skall bli overload. Jag tror en hel del verkar ha lite väl höga tankar om vad vi uppfattar.

En sextiondels sekund är gott och väl tillräckligt i snabba FPS spel på elitnivå. Och eftersom vi pratar om att det är möjligt att upptäcka, och inte att alla ska göra det tycker jag det är tillräckligt. Blir väldigt likt att spela med ping/delay. Spelar du ett FPS spel med 1/60s ping (17ms) så är det skillnad. Märks ännu tydligare vid så höga tal som 60ms eller mer. Jag blir grymt mycket sämre vid ping över 60ms iaf, och tror att jag skulle märka 17ms. Är säker på att spelare på elitnivå skulle märka detta.

Vad har ekrarna med saken att göra?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Spelar du ett FPS spel med 1/60s ping (17ms) så är det skillnad. Märks ännu tydligare vid så höga tal som 60ms eller mer. Jag blir grymt mycket sämre vid ping över 60ms iaf, och tror att jag skulle märka 17ms. Är säker på att spelare på elitnivå skulle märka detta.

men hallå, nu jämför du hej vilt med olika saker. vi diskuterar vad man uppfattar synmässigt. kan inte exakt hur spel pratar med varandra över nätet men kan en del om internet och protokoll där så där kan en tid öka ganska markant eftersom det är många paket, internet i sig är inte blixtsnabbt heller när det gäller att information skall synkroniseras på skärmen vid ett actionspel.

ekrarna var ett exempel på hur man i annan situation kan testa lite hur bra man ser.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
men hallå, nu jämför du hej vilt med olika saker. vi diskuterar vad man uppfattar synmässigt. kan inte exakt hur spel pratar med varandra över nätet men kan en del om internet och protokoll där så där kan en tid öka ganska markant eftersom det är många paket, internet i sig är inte blixtsnabbt heller när det gäller att information skall synkroniseras på skärmen vid ett actionspel.

ekrarna var ett exempel på hur man i annan situation kan testa lite hur bra man ser.

Ja, i FPS spel uppfattar man synässigt bilden på skärmen. Uppfattar man det som verkligen händer i spelet 1/60s snabbare än sina motspelare (pga 120FPS @ 60hz istället för 60fps @ 60hz) så får man då en fördel, eftersom man kan agera snabbare. Även om man inte ser skillnad i en film 120fps/60fps så kan man märka skillnad i spel.
Man märker inte så pass små skillnader i vanligt windows användande, elelr programerande. Men i vissa fall (t.ex. FPS spel på hög nivå) kan man märka dessa små skillnader.

Vad säger du om detta då?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Vad säger du om detta då?

Du får gärna visa lite vad som ligger bakom dina iaktagelser, alltså vad grundar du det på?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du får gärna visa lite vad som ligger bakom dina iaktagelser, alltså vad grundar du det på?

Tänkte att det inte behövde sägas mera om. Ser man bilder före sina motståndare (1/60s i detta fallet) så är det en given fördel. Behövs det sägas mera om det? Detta är då ett användningsområde för mer FPS än hz på skärmen. Sen kanske man inte "ser" detta, men man kan iaf känna det i spelet. Nu diskuterar vi iofs att se fenomenet, men om man kan märka det så räcker det för mig. Då finns det någon mening med det.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag har läst en del av hans inlägg och enligt mig så beskriver han saker och blandar ihop utan att gå på kärnfrågan. uppfattar att han läst en del, fattat en del men även bildat sig en egen uppfattning som är något osäker.

exempel ur hans argumentation

Varför säger han inte vad man skall titta efter då? Eller som han här nämner "mindre mellanrum mellan varje ruta". Om någon säger att den inte ser rutornas skillnader så får man väl ändå lyssna på det.
Om det är löjligt och påstå att en person inte märker skillnader på över 30 fps så borde det vara lätt och förklara eftersom det är löjligt och påstå att man inte kan det. Att någon påstår att den inte kan se skillnad och förklara att den personen bara är löjlig är också ett tecken på att man inte själv vet.
Sedan hela köret med CRT är en helt annan debatt.

Du är lite ute och cyklar nu, även om du har helt rätt i att man inte kan få någon fördel synmässigt i att ha högre FPS än uppdateringsfrekvensen på ett spel.

Det jag syftar på att en person inte vet vad man ska titta efter när man jämför tex 25 och 60 FPS är för att personen i fråga skiter i skillnaden.
Han ser ju allt går framåt, vad spelar det då för roll om det skulle gå mjukare...
Han förstår alltså inte vad man syftar på när man jämför mellan 25 och 60 FPS, för han så ser det likadant ut. Om man förklarar väldigt tydligt så kommer personen förmodligen förstå.

Jämför men många som inte förstår fördelarna med en DVD-film mot en dålig VHS-kopia. Dom ser ju filmen, dom förstår inte vad skillnaden är. Att det är suddigt mm är helt orelevant för dom.

Du får gärna förklara för mig vad skillnaden är mellan en LCD/TFT och en CRT i det du diskuterar just nu...

Sedan till er alla andra:
Om du har 60 Hz uppdateringsfrekvens och en FPS på 120 kommer ni ändå bara se 60 FPS på skärmen. Oavsett om ni kör med LCD/TFT eller CRT.
Om spelet däremot beter sig annorlunda i 120 FPS är en helt annan historia som vi inte på något sätt behöver diskutera här.

Att stänga av V-Synk för att få 120 FPS spelar ingen roll, ni kommer ändå bara se 60 FPS hur ni än vänder och vrider på det. Det ni däremot kommer se är att bilden kommer delas upp mitt i, så kallad "tearing".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om du ser en bil med ekrar i fälgen, hur snabbt skall bilen köra för att du skall du inte skall kunna räkna hur många ekrar bilen har. Du vet tjocka ekrar.
Hjärnan är fantastiskt, en sak som ingår i dess fantastiska egenskaper är att den klarar av och sila information, alltså plocka ut de relevanta bitarna. Det är också en nödvändighet för att det inte skall bli overload. Jag tror en hel del verkar ha lite väl höga tankar om vad vi uppfattar.

Här måste jag förklara hur det fungerar så du förstår.
Om du tittar på ett hjul med ekrar som snurrar runt väldigt snabbt kommer du inte se ekrarna, du kommer bara se ett "suddigt" fält där ekrarna är.
Detta gäller när du håller ögat still på en viss punkt vid hjulet.
Om du då snabbt flyttar ögat och tittar på en annan punkt på hjulet kommer du plötsligt se en liten "stillbild" av ekrarna.
Detta fungerar till en viss gräns på hastigheten, går det för snabbt kommer du inte se detta fenomen.

Testa gärna själv, ta en fläkt och dra igång den. Titta på en fast punkt och du ser inte fläktbladen.
Börjar snabbt flytta ögat fram och tillbaka och varje gång du rört ögat kommer du se en "stillbild" av ekrarna. Observera att du måste sätta blicken på en fast punkt varje gång du rör ögat.

Du kan även se hur ögat och hjärnan påverkas av att du rör ögat. Ladda ner den här Powerpointfilen: http://www.jazzil.se/forum/ogat.pps

Test 1 till 4 visar hur du får något som inte alls stämmer överens med verkligheten.
På test 7 där kommer du se hur ögat beter sig p.g.a. att det är en biologisk ”kamera”. Eftersom tapparna och stavarna är beroende av ny information hela tiden (därav att ögat alltid rör slit lite lite lite) så kommer dom små cirklarna i periferiseendet försvinna när du fokuserar på cirkeln i mitten.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Knashatt: innan jag går i svaromål mot dig, finns det något enkelt (så man förstår) vetenskapligt test du kan hänvisa till som bekräftar dina teorier?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Du klagade inte på mitt förra inlägg. Betyder det att du godtar att man kan uppfatta fler fps än hz på skärmen (kanske inte se, men uppfatta)?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Knashatt: innan jag går i svaromål mot dig, finns det något enkelt (så man förstår) vetenskapligt test du kan hänvisa till som bekräftar dina teorier?

Vilka teorier menar du?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Du klagade inte på mitt förra inlägg. Betyder det att du godtar att man kan uppfatta fler fps än hz på skärmen (kanske inte se, men uppfatta)?

Jag tolkade ditt inlägg som att du baserar det på personliga erfarenheter, alltså din känsla eller den känsla du påstår att du fått.
det räcker inte för mig eftersom jag själv har en känsla som jag utgår ifrån och den skiljer sig en del från din, även efter att ha läst lite om synen så behövs det mer faktabaserad information innan jag sväljer vad du säger.

Du får alltså komma upp med betydligt bättre hänvisning än "det är så här för att jag säger så".

EDIT (var och åt):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
(kanske inte se, men uppfatta)?

Hur uppfattar man något man inte ser vid datorspelande?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska svårt att bevisa en massa när man märker skillnaderna som natt och dag, det är inge vidare att sitta på google i 7 timmar för att hitta nån jädrans källa. Eftersom det finns en hel del personer i tråden som påstår sig se skillnader på mer eller mindre fps så kan det faktiskt vara så, man måste ju inte tro på det om man inte vill. Vad är vetenskapen/källorna baserad på? testpersoner? ser dom skillnad/ ljuger dom?

Sen det här med TV och motionblur, för vissa kanske det fungerar men inte för mig, och säkert många andra kräsna, jag kör TV-kort till datorn och på alla filmer/tv/klipp jag tittar på så aktiverar jag frame doubler.

Jag håller med albin till större del, enligt programtestet verkar också han och jag hamna på ungefär samma fps (mätt med CRT), så känns skönt att det är någon som vet vad man menar, och man vet till 100% att man inte ser i syne.

Även om man vet mycket om fps/motionblur och tekniker så betyder inte det att det är lättare att berätta för nån som inte förstår! Sorry, har ingen källa på detta

/*Kommer gosh att citera detta med? :D*/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Sen det här med TV och motionblur, för vissa kanske det fungerar men inte för mig, och säkert många andra kräsna, jag kör TV-kort till datorn och på alla filmer/tv/klipp jag tittar på så aktiverar jag frame doubler.

Vad har "frame doubler" med motinonblur att göra????

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vad har "frame doubler" med motinonblur att göra????

Jag menar bara att motionblur inte gör sitt, försämrar bilden genom att göra den blurrig och kör ändå med samma fps och hackar, tex crysis, olika deinterlace metoder som tex blend ger ungefär samma resultat på tv/film. Tex en frame doubler i många fall behåller skärpan och dubblar frameraten och flytet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Du får gärna förklara för mig vad skillnaden är mellan en LCD/TFT och en CRT i det du diskuterar just nu...

Enligt det jag läst på tidigare på kvällen så är det skillnad på ljus och ljus. CRT har ett flimmerproblem som inte finns på TFT, en CRT skärm blinkar egentligen (det är ingen fast lampa som lyser hela tiden). Så är det inte med TFT eftersom den lyser hela tiden. För att detta flimmer inte skall uppfattas utan man mer uppfattar bilden som ett fast sken så behövs det en viss frekvens.

När det gäller film, alltså att film skall uppfattas som den flyter så enligt det jag läst så behöver det inte alls vara lika hög frekvens på varje bild som det behövs på blinkningarna för att de skall uppfattas som ett fast sken. Det borde även vara som rent logiskt för gissningsvis har ögat lättare och upptäcka stora kontraster jämfört med hack i förflyttningar. Även om man ser till filmer som spelas in, för skulle det vara lika märkbart (märka hacken i en film) som flimmret i en CRT så hade filmer garanterat spelats in i mer än 24 fps. Att titta på en CRT i 24 Hz går ju inte.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Enligt det jag läst på tidigare på kvällen så är det skillnad på ljus och ljus. CRT har ett flimmerproblem som inte finns på TFT, en CRT skärm blinkar egentligen (det är ingen fast lampa som lyser hela tiden). Så är det inte med TFT eftersom den lyser hela tiden. För att detta flimmer inte skall uppfattas utan man mer uppfattar bilden som ett fast sken så behövs det en viss frekvens.

När det gäller film, alltså att film skall uppfattas som den flyter så enligt det jag läst så behöver det inte alls vara lika hög frekvens på varje bild som det behövs på blinkningarna för att de skall uppfattas som ett fast sken. Det borde även vara som rent logiskt för gissningsvis har ögat lättare och upptäcka stora kontraster jämfört med hack i förflyttningar. Även om man ser till filmer som spelas in, för skulle det vara lika märkbart (märka hacken i en film) som flimmret i en CRT så hade filmer garanterat spelats in i mer än 24 fps. Att titta på en CRT i 24 Hz går ju inte.

Mycket med det där med blinkningar på crt är lite olika, på vissa skärmar är det längre afterglow så föregående bild lyser nästan till nästa ska ritas.

Sen film, du kan köra 120Hz med v_sync när du visar en film med 24fps, då syns blinktningarna nästan inte alls och man ser endast förflyttningarna mycket likt en tft, personligen tycker inte jag att flytet på något sätt verkar sämre på en crt jämfört med tft, även om crt kan ha en förmåga att blinka på tex 60Hz. Så detta är troligen också väldigt inviduellt om man ser förflyttnigarna eller inte, när jag tänker på framerate tänker jag på hoppet mellan bilderna, om man istället skulle tänka mer på blinket och tycka det blir sämre flyt på något sätt så skulle jag säga att man inte tittar efter rätt sak. Sen kan säkert responstiden på en tft få vissa att tycka att bilden flyter bättre, den fungerar ju som motionblur/blend som jämnar ut hacken.

Permalänk

Alltså jag vet inte om jag är trött just nu men jag hade för mig att pixlarna på en LCD tänds och släcks fristående från varandra och finns därför ingen svepfrekvens att tala om. Sedan att det finns en frekvens i form av Hertz är ju helt rätt.

Sedan detta med TV, är det inte så att en TV ritar upp samma bild två gånger? Man skulle väl kunna säga att en vanlig tjock tv har enhertz om 50 då eller "äkta" 25hz men eftersom den ritar upp samma bild två gånger så blir det 50 eller?

Tittar man på min plasma har den, den nya dual core processorn med 150hz teknology. Plasman kan vid vanligt tv/film som är i 50hz visa varje bildruta tre gånger på samma tid. Den kan även visa 24p @ 120hz, med andra ord varje bildruta upp till fem gånger på samma tid.
-------------------------

Tv/Film etc använder sig av motion blur också och det är ju känt sedan länge. Att spela Cs i 30fps är ingenting roligt men att spela Crysis o 30fps är inte alls likafarlig och dett är bland annat på grund av motion blur.

Angående FPS och se skillnad mellan så finns det mät program. Ta med någon polare så får han justera och du tittar när han säger till och mäter. Jag tror tjejen gjorde närmare 5-7 olika bild tagningar och vi kan alltid fram till ungefär 90fps för att jag skulle tycka det flöt. Tittar man i början av tråden här finns det några som anser att 20fps är flytande, ner till 15 till och med vilket enligt mig är galet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Jag menar bara att motionblur inte gör sitt, försämrar bilden genom att göra den blurrig och kör ändå med samma fps och hackar, tex crysis, olika deinterlace metoder som tex blend ger ungefär samma resultat på tv/film. Tex en frame doubler i många fall behåller skärpan och dubblar frameraten och flytet.

Nu jämför du äpplen och päron.

I film så spelas rörelseoskärpan (motion blur) in på själva filmen...
Det är alltså inget som man lägger in i efterhand. Suddigheten i rörelsena kommer enbart p.g.a. vad för slutartid det är på kameran.

Därför kan du inte på något sätt få någon skillnad på att dubbla bildantalet per sekund på en film... I så fall skulle du ändrat det som är inspellat!

I spel däremot läggs "motion blur" på via grafik. Det är alltså ingen äkta rörelseoskärpa som man får via en kamera. Du kan inte på något sätt jämföra "motion blur" på en film och på ett spel.
Jag har testat en del spel med "motion blur" och håller helt och hållet med dig, det är bara jobbigt då det inte till 100% stämmer, detta då suddigheten ska räknas ut och därför blir det ett litet eftersläp i spelet. Inte stort men kännbart.

Så, det jag reagerade på när jag läste ditt inlägg är att du tror du får bort den inspelade rörelseoskärpan från TV eller film via dubberat antal bilder per sekund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Enligt det jag läst på tidigare på kvällen så är det skillnad på ljus och ljus. CRT har ett flimmerproblem som inte finns på TFT, en CRT skärm blinkar egentligen (det är ingen fast lampa som lyser hela tiden). Så är det inte med TFT eftersom den lyser hela tiden. För att detta flimmer inte skall uppfattas utan man mer uppfattar bilden som ett fast sken så behövs det en viss frekvens.

När det gäller film, alltså att film skall uppfattas som den flyter så enligt det jag läst så behöver det inte alls vara lika hög frekvens på varje bild som det behövs på blinkningarna för att de skall uppfattas som ett fast sken. Det borde även vara som rent logiskt för gissningsvis har ögat lättare och upptäcka stora kontraster jämfört med hack i förflyttningar. Även om man ser till filmer som spelas in, för skulle det vara lika märkbart (märka hacken i en film) som flimmret i en CRT så hade filmer garanterat spelats in i mer än 24 fps. Att titta på en CRT i 24 Hz går ju inte.

En film spelas in med 25 bilder per sekund. Anledningen till att man just har 25 bilder per sekund beror inte på att det är det enda som behövs utan att det är åtminstone det man behöver för det ska kännas naturligt.
På en CRT-skärm eller en TV (som fungerar exakt samma som en CRT-skärm) så ritas bilden upp av tre strålkanoner, det är en röd, en grön och en blå stråle som ligger väldigt nära varandra. Dessa tre strålar sveper från vänster till höger och när den kommer längst ut i högerkanten så hoppar den ner en linje och sveper åter från vänster till höger.
Så här ritar den upp bilden.
Hade strålen ritat upp bilden på detta sätt så hade vi haft en uppdateringsfrekvens på 25 Hz, detta hade vi ej uppfattat som en fast bild utan via hade sett själva strålens uppritande. Därför måste man dubbla uppdateringsfrekvensen till 50 Hz, detta gör man genom att man ritar upp varannan linje en gång, den andra gången ritar man upp dom andra linjerna. På detta sätt kommer vi få en ”simulerad” uppdateringsfrekvens på 50 Hz, det är alltså samma bild som ritar upp två gånger fast vid bild 1 är det linje 1, 3, 5, 7 osv och vid bild 2 är det linje 2, 4, 6, 8 osv.

Det kallas interlace att rita upp bilden på detta sätt. Här är en bild som visar hur det ser ut:

Interlace kör man på vanliga TV-apparater.
På en CRT-monitor så ritar man upp varje rad i raken. Alltså ritas bara bilden en enda gång med linjerna 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 osv i rak ordningsföljd.
Och detta sker med minst 60 Hz uppdateringsfrekvens för att man inte ska få allt för mycket flimmer.
Dom flesta ser flimmer i 60 Hz och kan få ont i huvudet av detta. Det krävs minst 85 Hz för man ska få en helt fast sken.

I en TFT/CRT så ändras hela bilden samtidigt, detta då bilden visas genom fasta pixlar på en glasskärm. Då bilden är konstant hela tiden så skulle vi kunna haft en uppdateringsfrekvens på 5 Hz utan att vi känt av något flimmer som man gör med en CRT vi låg uppdateringsfrekvens.
Dom flesta TFT/CRT-monitorer har en uppdateringsfrekvens på 60 Hz. Och denna uppdateringsfrekvens är fast, det är helt enkelt så snabbt pixlarna klarar av att ändra sig. Så man är alltså då fast med max FPS på 60.

Hoppas du hängde med, är relativt trött nu och tycker själv jag skriver rätt osammanhängande.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Alltså jag vet inte om jag är trött just nu men jag hade för mig att pixlarna på en LCD tänds och släcks fristående från varandra och finns därför ingen svepfrekvens att tala om. Sedan att det finns en frekvens i form av Hertz är ju helt rätt.

Sedan detta med TV, är det inte så att en TV ritar upp samma bild två gånger? Man skulle väl kunna säga att en vanlig tjock tv har enhertz om 50 då eller "äkta" 25hz men eftersom den ritar upp samma bild två gånger så blir det 50 eller?

Tittar man på min plasma har den, den nya dual core processorn med 150hz teknology. Plasman kan vid vanligt tv/film som är i 50hz visa varje bildruta tre gånger på samma tid. Den kan även visa 24p @ 120hz, med andra ord varje bildruta upp till fem gånger på samma tid.
-------------------------

Tv/Film etc använder sig av motion blur också och det är ju känt sedan länge. Att spela Cs i 30fps är ingenting roligt men att spela Crysis o 30fps är inte alls likafarlig och dett är bland annat på grund av motion blur.

Angående FPS och se skillnad mellan så finns det mät program. Ta med någon polare så får han justera och du tittar när han säger till och mäter. Jag tror tjejen gjorde närmare 5-7 olika bild tagningar och vi kan alltid fram till ungefär 90fps för att jag skulle tycka det flöt. Tittar man i början av tråden här finns det några som anser att 20fps är flytande, ner till 15 till och med vilket enligt mig är galet.

Har för mig att en vanlig tv visar två frames samtidigt, dock på olika rader, därför bilden vibrerar + att det fungerar lite som motionblur. På en platt på typ 100Hz brukar interpolera bilder, genom blend eller algoritmer som beräknar rörelser och av det nya bilder, tex 1 bild original och 2 fake.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Har för mig att en vanlig tv visar två frames samtidigt, dock på olika rader, därför bilden vibrerar + att det fungerar lite som motionblur. På en platt på typ 100Hz brukar interpolera bilder, genom blend eller algoritmer som beräknar rörelser och av det nya bilder, tex 1 bild original och 2 fake.

Verkar som många inte vet vad motion blur är på film/TV...

Motion blur är rörelseoskärpa. Denna rörelseoskärpa skapas helt enkelt p.g.a. att kameran har en viss slutartid. Man skulle kunna spela in en film med extrem kort slutartid och på det sättet inte få någon rörelseoskärpa på filmen.
Och vet ni vad som då hade hänt? Jo, ni hade tyckt filmen hade hackat lite grand vid snabbare rörelser...

Så åter kommer vi fram till att människan inte på något sätt har problem att se högre FPS än 25.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En film spelas in med 25 bilder per sekund. Anledningen till att man just har 25 bilder per sekund beror inte på att det är det enda som behövs utan att det är åtminstone det man behöver för det ska kännas naturligt.

Ja men det jag försökte nämna var att om du skulle ha en CRT skärm på 25 bilder ("blinkningarna") så hade du inte stått ut länge och du hade märkt det omedelbart.
En film ser alldeles utmärkt ut med den frekvensen, alltså finns en skillnad i vad man tittar på när det gäller krav på uppdatering.
Att dataspel kan behöva mer än 24 fps håller jag med om, men över 40 tror i vart fall jag att man får koncentrera sig noga för att märka skillnader.

Läste på någon sajt att om en person verkligen har supersyn så är det ändå omöjligt och uppfatta något över 72 fps, men där uppe blev det mer ett teoretiskt resonemang.

Tips: Håll dig till sakfrågan, du behöver inte förklara hela tv-fenomenet ;). jag vet en hel del om bildskärmar och så med och så slipper du skriva så mycket. Även om det är mycket trevligt och läsa

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja men det jag försökte nämna var att om du skulle ha en CRT skärm på 25 bilder så hade du inte stått ut länge och du hade märkt det omedelbart.
En film ser alldeles utmärkt ut med den frekvensen, alltså finns en skillnad i vad man tittar på när det gäller krav på uppdatering.
Att dataspel kan behöva mer än 24 fps håller jag med om, men över 40 tror i vart fall jag att man får koncentrera sig noga för att märka skillnader.

Läste på någon sajt att om en person verkligen har supersyn så är det ändå omöjligt och uppfatta något över 72 fps, men där uppe blev det mer ett teoretiskt resonemang.

Tips: Håll dig till sakfrågan, du behöver inte förklara hela tv-fenomenet ;). jag vet en hel del om bildskärmar och så med och så slipper du skriva så mycket. Även om det är mycket trevligt och läsa

Jag tror väldigt få personer tycker 25fps film på en 25hz signal skulle vara något mjukt. I filmer använder man motion blur återigen samt att tjock TV med strålkanon ritar samma bild två gånger just för att det skall se behagligt ut.

Angående 40fps eller mer är det som jag skrev tidigare olika. Jag behöver enligt blind test cirka 90fps för att jag skall tycka det är flytande. Varför vet jag inte men du kan själv göra blind test och se vad du behöver innan du tycker det är smooth för dig.

Jag behöver inte koncentrera mig någonting alls för att se/känna skillnaden på 40 och 70fps, eller 70 och 100. Det värsta är från 100 ner till 70 till exempel, fruktansvärt med FPS drops oavsett om det är över 40 eller 10 fps.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja men det jag försökte nämna var att om du skulle ha en CRT skärm på 25 bilder ("blinkningarna") så hade du inte stått ut länge och du hade märkt det omedelbart.
En film ser alldeles utmärkt ut med den frekvensen, alltså finns en skillnad i vad man tittar på när det gäller krav på uppdatering.
Att dataspel kan behöva mer än 24 fps håller jag med om, men över 40 tror i vart fall jag att man får koncentrera sig noga för att märka skillnader.

I film så ser det inte hackigt ut p.g.a rörelseoskärpan.
I spel så finns normalt inte rörelseoskärpan, därför kommer du se det hackigt.

Jag klistrar in fån en hemsida:

"Graden av rörelseoskärpa i den enskilda bildrutan har också betydelse för upplevelsen av rörelse. Vid 25 b/s exponeras varje bildruta ungefär 1/40 sekund, och på den tiden hinner ett rörligt föremål förflytta sig en bit. Det kommer därför inte att avbildas riktigt skarpt på filmen, men det är ingen nackdel, utan bidrar faktiskt till ett mjukare rörelseintryck

På vissa avancerade kameror kan man förkorta exponeringstiden, och därigenom kommer förstås rörliga föremål att återges skarpare på de enskilda bildrutorna. Det kan ligga nära till hands att tycka att detta skulle ge en mera distinkt rörelseåtergivning, men så är inte fallet - i stället upplever man rörelsen som kantig eller ryckig. Däremot är rörelseoskärpa över hela bilden, om man t.ex. panorerar för fort, mycket irriterande."

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
I film så ser det inte hackigt ut p.g.a rörelseoskärpan.
I spel så finns normalt inte rörelseoskärpan, därför kommer du se det hackigt.

Det innebär alltså att hackigheten beror på vad som visas inför ögat. Jag delar även åsikten att man behöver högre fps än vad en film ger.
Kan man säga att maximal hackighet (skärpa) borde vara växlingar mellan svart och vitt?

När jag sett en del skickligare spela så brukar de ha en jävla sula på rörelserna, att de skulle tänka på flytet i själva bilden tror jag inte finns i tanken. Allt verkar handla om exakthet, speciellt exaktheten med musen kopplat till bilden.
Sitter man och detaljgranskar bilden för att upptäcka hack i rörelser? tror inte det och skall det märkas så får man verkligen granska ordentligt eller hitta någon specifik sekvens där det kan synas för jag tror även att skulle man hitta en liknande situation som skärmens blinkningar (tänker på CRT) så borde det märkas.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det innebär alltså att hackigheten beror på vad som visas inför ögat. Jag delar även åsikten att man behöver högre fps än vad en film ger.
Kan man säga att maximal hackighet (skärpa) borde vara växlingar mellan svart och vitt?

När jag sett en del skickligare spela så brukar de ha en jävla sula på rörelserna, att de skulle tänka på flytet i själva bilden tror jag inte finns i tanken. Allt verkar handla om exakthet, speciellt exaktheten med musen kopplat till bilden.
Sitter man och detaljgranskar bilden för att upptäcka hack i rörelser? tror inte det och skall det märkas så får man verkligen granska ordentligt eller hitta någon specifik sekvens där det kan synas för jag tror även att skulle man hitta en liknande situation som skärmens blinkningar (tänker på CRT) så borde det märkas.

Vi tävlade Cs på hög nivå inom top 10 SM mellan 2001-2003 tillsammans med ett dussin andra runt om i landet. Vi satt alla på varsina 17" CRT skärmar och med 100hz @ 640*480 oftast och hade det mysigt.

Hur som helst. Hackighet får _inte_ existera i sådana petiga spel. Framförallt inte i spel som Q3 som är väldigt snabbt. Cs är inte snabbt på det sättet men där talar vi om exaktheten med musen precis som du själv skrev och det får inte under några omständigheter uppstå hack, lagg, choke eller liknande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.