Köpa Core2Quad nu, eller vänta på Phenom?

Permalänk
Medlem

Köpa Core2Quad nu, eller vänta på Phenom?

Eftersom jag ska köpa ny dator så är det väl dags att börja sätta sig in i världen av cpu osv. Jag har pengar till ny dator men vägrar slänga bort pengarna på skit som jag får byta 1 år senare.

Har sett att Q6600 ska kosta så lite som 2500kr och det verkar väldigt frestande, då får jag en quad för en liten slant och datorn kan beställas inom väldigt snar framtid.

Men så kommer ju då AMD med sin Phenom och som visar sig vara en riktig quad. Dock har jag ingen aning om när denna släpps, om den verkligen är mycket bättre än Q6600 osv.

Så hur står det till, kommer Q6600 fungera som en riktig quad i spel och program? Kommer den vara en långvarig investering?

Angående Phenom, när släpps den? Kommer den vara mycket snabbare/dyrare? Vet man något om den ?

Jag har en känsla av att jag borde vänta till Phenom, men sen är det alltid såhär med datorer, väntar man så kommer det i slutändan bara något nytt att vänta till.

Permalänk
Medlem

I dagsläget så _tror_ jag inte att man behöver quad, vare sig till spel eller liknande, därför:
- quaden drar mer ström
- quaden avger mycket mer värme än duo
- program etc använder inte det, än.
- även om program använder multikärnigt system så är det inte säkert OS'et hanterar det på bästa sätt, än.
- quad är inte utvecklat, än, för att, enligt mig så presterar de bra duo'rna bättre överlagt då det inte handlar om rendering.

There you got my 2 cents.

PS. Jag ska köpa e6750/e6850... väntar på tester m.m. för att sedan bestämma mig.

(Jag kan ha fel angående punkterna, men det är så jag uppfattat recensioner m.m. Har jag fel, säg till)

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"