PHP-GTK - ett "proof of concept" eller nåt att räkna med?

Permalänk

PHP-GTK - ett "proof of concept" eller nåt att räkna med?

PHP känner nog de flesta på det här forumet till som ett server-side scripting språk. Men det finns en fork som gör PHP till grafiska applikationer med Linux GTK. Vad tror ni om detta? Jag har själv testat "Hello World"-varianten på både Linux och Windows, funkar fint och smälter in med resten av temat utan att man måste ändra nån kod. Tror ni detta blir ett språk att räkna med bland klientmjukvara?

Permalänk
Medlem

Varje gång jag hör php nämnas som något annat än ett server-side "webspråk" så känner jag nästan kväljningar.
php är fruktansvärt dåligt designat och har tbh inga som hellst fördelar jämfört med t.ex. python och ruby när det kommer till scriptspråk.

Dock förstår jag att det används så mycket för web-utveckling iom att det finns så pass bra stöd och det är enkelt att deploya... men för något annat?
Nä fan. Bleh

Permalänk
Medlem

Nej tack, som Buffi säger är PHP gjort för webben och där ska det stanna. Helst hade jag ju undvikit att skriva riktiga applikationer i något sådant språk öht, men Ruby och Python kan ju vara "okej", med tanke på att de är bättre designade och (i alla fall lite) snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att varje språk har sin egen "huvuduppgift" och att man borde använda språket till just den biten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle iof kunna bli hyfsat använt, det finns nog en hel del folk som bara kan php men ändå vill programmera gui-applikationer utan att behöva lära sig något nytt språk.

Permalänk
Medlem

Lära sig ett nytt språk är inte en sån big deal ändå, speciellt inte när dom är som snarlika som php är med många språk. När man ändå ska lära sig gtk ovan på det så är det väl lika bra att göra det i ett "bättre" språk.