Problem med att styra hastigheten på min chipset fläkt - den snurrar för långsamt!!!

Permalänk
Medlem

Problem med att styra hastigheten på min chipset fläkt - den snurrar för långsamt!!!

Fläkten snurrar bara 4500rpm och temperaturen pendlar därför runt ca 53 grader så här i sommartider. Innan jag installerade Vista, styrdes fläkten automatiskt av programet Smart Guardian (har dfi lanparty nf4). Jag hade ställt in den så att temperaturen hela tiden höll sig runt ca 49 - 50 grader och på så vis ha en rimlig ljudnivå. Men nu när jag installerat Vista så kan jag inte längre styra fläkten med Smart Guardian. HAstigheten ligger som sagt bara på ca 4500rpm och det är allt för långsamt.

Dessutom så visar Smart Guardian helt fel temperaturer, den visar t.ex Cpu:s temperatur som nordbryggas temp, och har även bytt så att cpu fläktens varvtal är cipset fläktens. Just detta får också till följd att jag inte heller längre kan styra Cpu:s fläkthastighet längre, den hade jag nämligen ställt in på liknande sätt som chipset fläkten.

Hur har det blivit så tro?

Några tips hur jag kan lösa detta problem vore enormt uppskattade!!!!:rolleyes: