Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser din sarkasm.
Men jag har ett abonnemang som jag tänker säga upp. I vilket fall kostar det mig bara tid att se vad som finns där nu.

Hehe! Ville bara dryga mig lite med dig. Inget illa menat.

Permalänk

Jag o två polare var på bio i Onsdags o såg The Banshees of Inisherin.
Vi tyckte alla 3 att filmen var riktigt bra.

Igår såg jag o en av vännerna som var med på ovanstående film Triangle of Sadness o det enda jag kan säga är vilket jävla skit.
Hur faan kan en så usel film vinna några priser överhuvudtaget är fan otroligt är det någon form av Kejsarens Nya Kläder?
Av filmerna som var med på årets Guldpalm gala har jag oxå sett Decision to Leave som vi verkligen inte tyckte var bra. Men den slår ju Triangle of Sadness med hästlängder.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Spiderman 2 & 3 med Tobey Maguire. Glömt bort hur bra dom var faktiskt. 1:an är helt ok, men det är 2:an som är magnifik enligt mig,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sunshine - Äldre sci-fi där man ska spränga solen, för den ska jävlar inte komma och mopsa upp sig eller nåt. Givetvis klantar man sig och det blir pannkaka av hela skiten, som vanligt. Men otroligt snyggt och ganska spännande är det med. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

RRR

Fantastisk film!
Pissar på alla trötta amerikanska rullar som jag sett den närmaste tiden.
Explosiv, berörande, hysteriskt underhållande med otrolig musik och regi. En rejäl överraskning. Nu blir det att kolla på tidigare filmer som regissören har vart med och gjort.

Permalänk
Medlem

The Fabelmans
Handlar om sonen i en judisk familj som genomgår lite familjedrama. Den är snyggt gjord (Spielberg, vad hade man väntat sig?) men rätt ointressant imo.

5/10

Skrivet av Mr Dirkschneider:

Igår såg jag o en av vännerna som var med på ovanstående film Triangle of Sadness o det enda jag kan säga är vilket jävla skit.
Hur faan kan en så usel film vinna några priser överhuvudtaget är fan otroligt är det någon form av Kejsarens Nya Kläder?
Av filmerna som var med på årets Guldpalm gala har jag oxå sett Decision to Leave som vi verkligen inte tyckte var bra. Men den slår ju Triangle of Sadness med hästlängder.

Haha smaken är som baken. Hela filmen bygger på meta-narrativ. Om ni missade dem så förstår jag att ni inte gillade den. Eller så märkte ni dem men gillade den inte ändå 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Come and See / Idi i Smotri / Gå och se / 1985

Tyckte du den senaste adoptionen av "All Quiet on the Western Front" var realistisk och jobbig att se på?
Håll i dig, det här är tio resor värre, minst!

Belarus 1943. Vi får stifta bekantskap med 16-åriga Flyora. Tillsammans med en kamrat letar de efter vapen i övergivna skyttevärn för att kunna gå med i den lokala partisan-motståndsrörelsen mot Nazisterna.

Vi får genom Flyoras ögon följa med och bevittna kriget, dess hemskheter och meningslöshet.
Det här kan sannolikt vara den absolut hemskaste "Coming of age"-filmen som någonsin gjorts.

Aleksey Kravchenko
som Flyora är magnifik och hans ansiktsutryck och förändring filmen igenom är helt otrolig!

"Come and see" är ingen film för någon med svagt sinnelag för det tar på krafterna! Filmens sista 45 minuter sticker ut lite extra.

Jag såg filmen på en utmärkt Criteron Blu-Ray, ljud och bild på topp!
https://www.blu-ray.com/movies/Come-and-See-Blu-ray/188975/

Om du själv mot förmodan vill må piss så finns filmen att hyra på SF Anytime. Den finns också att hyra gratis hos Cineasterna om du har ett bibliotekskort.

https://www.sfanytime.com/sv/movie/come-and-see
https://www.cineasterna.com/sv/

Hela filmen verkar också finns på Youtube men där upplevde jag ljudkvaliten som undermålig så rekommenderar andra källor!

Betyg? Om man försöker höja blicken ett slag och inse vad man verkligen bevittnat så blir det svårt att inte ge ett väldigt högt betyg. Regi, scenografi, skådespelare samt alla statister, allt klaffar! Inte en specialeffekt så långt ögat når, har också läst mig till att skarp ammunition användes under inspelningen 😲

En helt horribel film i ordets allra renaste bemärkelse, 9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Candyland. Helt orimlig handling där folk börjar mördas och det knappt upptäcks. En del naket. Tummen ner.
The Sadness. Skräck från asien där virus slår till och ändrar människor på lite annan sätt. Hade det inte varit för vissa b-films effekter så hade filmen kunnat få två tummar upp istället för en
Plane. En tumme upp till OK typisk Hollywood popcorn.
Prospect. För seg med Mandalorian/The last of us skådisen. Tumme ner.
Hatching Finsk skräckis om tjej med för höga prestationskrav som kommer från bloggande mamma. Tumme ner

Haha jag satte på Candyland för att se med sambon för att se lite mysig skräck.
Ca 10 minuter in i filmen avvek hon. "Jag vill inte se massa fittor!" Jag stängde av efter ca 15 minuter.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Haha jag satte på Candyland för att se med sambon för att se lite mysig skräck.
Ca 10 minuter in i filmen avvek hon. "Jag vill inte se massa fittor!" Jag stängde av efter ca 15 minuter.

Det är mest i början... Det blir istället blodspill senare. Löjligt mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

9/11 (2002) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0312318/

Jag såg 9/11 för första gången - ganska nära inpå tiden - då 9/11 släpptes under året 2002. Och mentalt, rådde det då en helt annan stämning för allt det som pågick i världen, vid den här tidpunkten. Jag bevittna en hel del av alla händelserna under det här eventet, den 11:e september 2001. Visserligen via direktsänt TV, men det förskönar inte all fakta.

De som känner till händelserna vad som skedde efteråt, och känner sig befläckade av de upplevelserna, har nog det svårare att förstå sinnesstämningen bland människa vid tidpunkten för 9/11. Jag minns den lilla världens oro och hur tonen rent generellt, skruvades upp för uppbackning av USA:s befolkning och sak att få tag på förövarna.

Innehållet i filmen 9/11 var väldigt magstarkt, för så där 20 år sedan. Då allt kändes färskt och verkade ha hänt som igår. Idag känns det lika hemskt för alla de drabbade individerna, allra mest för personerna som bistod i att utsätta sig för det okända dammets fulla karaktär - i försök att hitta överlevande, i bråteshögarna vid Ground Zero.

Vid en sekvens i 9/11 vill jag minnas att en person delaktigt i insatsen vid Ground Zero. Kommenterade på ett ungefär: "Hur kan man förvänta sig att hitta överlevande här bland massorna? Då all materia som tvillingtornen innehöll - pulvriserats.". Många syskon, föräldrar och relaterade förlorade sina liv den här dagen. Genom ett monstruöst dåd, vilket ruckade på hela världsbilden mot en väldigt olik nyans på vardagen - i kontrast till tiden före 9/11.

9/11 är en film på cirka 2 timmar som är värd att se, enligt mitt tycke, om man försöker vara neutral och tyder innehållet för hur världen såg ut och verkade, just den här dagen.

Filmens handling beskrivs bäst genom ett citat från IMDB:

"On September 11, 2001, filmmaker James Hanlon and Jules and Gedeon Naudet were filming a documentary on a rookie New York City firefighter when they noticed a plane overhead. That plane would hit the World Trade Center. They rushed immediately to the scene. James Hanlon and the Naudets filmed throughout Sept. 11 and the days afterward from the firemen's perspective, as it became clear to them that this was the only known footage from inside the Twin Towers that day. —Brian Henke"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://youtu.be/seOwa0trNEQ

9/11 (2002) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0312318/

Jag såg 9/11 för första gången - ganska nära inpå tiden - då 9/11 släpptes under året 2002. Och mentalt, rådde det då en helt annan stämning för allt det som pågick i världen, vid den här tidpunkten. Jag bevittna en hel del av alla händelserna under det här eventet, den 11:e september 2001. Visserligen via direktsänt TV, men det förskönar inte all fakta.

De som känner till händelserna vad som skedde efteråt, och känner sig befläckade av de upplevelserna, har nog det svårare att förstå sinnesstämningen bland människa vid tidpunkten för 9/11. Jag minns den lilla världens oro och hur tonen rent generellt, skruvades upp för uppbackning av USA:s befolkning och sak att få tag på förövarna.

Innehållet i filmen 9/11 var väldigt magstarkt, för så där 20 år sedan. Då allt kändes färskt och verkade ha hänt som igår. Idag känns det lika hemskt för alla de drabbade individerna, allra mest för personerna som bistod i att utsätta sig för det okända dammets fulla karaktär - i försök att hitta överlevande, i bråteshögarna vid Ground Zero.

Vid en sekvens i 9/11 vill jag minnas att en person delaktigt i insatsen vid Ground Zero. Kommenterade på ett ungefär: "Hur kan man förvänta sig att hitta överlevande här bland massorna? Då all materia som tvillingtornen innehöll - pulvriserats.". Många syskon, föräldrar och relaterade förlorade sina liv den här dagen. Genom ett monstruöst dåd, vilket ruckade på hela världsbilden mot en väldigt olik nyans på vardagen - i kontrast till tiden före 9/11.

9/11 är en film på cirka 2 timmar som är värd att se, enligt mitt tycke, om man försöker vara neutral och tyder innehållet för hur världen såg ut och verkade, just den här dagen.

Filmens handling beskrivs bäst genom ett citat från IMDB:

"On September 11, 2001, filmmaker James Hanlon and Jules and Gedeon Naudet were filming a documentary on a rookie New York City firefighter when they noticed a plane overhead. That plane would hit the World Trade Center. They rushed immediately to the scene. James Hanlon and the Naudets filmed throughout Sept. 11 and the days afterward from the firemen's perspective, as it became clear to them that this was the only known footage from inside the Twin Towers that day. —Brian Henke"

Har den fysiska utgåvan.
Och det är en otrolig film, rekommenderar den starkt. Den kan vara svår att hitta har jag märkt...
Streamade du den eller hur?
Edit. Nvm

😅

Dold text
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Black Panther: Wakanda Forever
Disney+
5/10

Till att börja med kändes den alldeles för lång, uppåt en hel timme för lång. Och jag vet inte, vill jag se en film med "superhjältar/mutanter" förväntar jag mig att merparten av filmen faktiskt innehåller det och inte lyser med sin frånvaro genom större delen av filmen.

Visst är den snyggt gjord, men det här med att försöka ge "djup" åt något som bygger på serietidningar förstår jag bara inte, det var väl likadant med Shang-Chi. Att de dessutom "återanvänder" samma typer av en viss scen känns enbart: "utfyllnad!".

Ett plus skall jag dock ge till dem som designade den nya Black Panther dräkten, den såg "bra fräck" ut, så tummen upp för det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

The Locksmith 2023. Filmen har bara 4.5 på Imdb, så dålig är den inte. Förutsägbar men godkänd.

Permalänk
Medlem

I Origins 2014

Bra film, lite tragisk och intressant på samma gång. Lätt värd sina 7.3 på imdb tycker jag.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Kikade lite på Fight Club när den gick häromdagen.

Jag har sett den en gång, men det var sent i livet och jag hade hört talas om den men inte begripit varför den var sevärd.
Twisten påminner ju en del om t ex Mr Robot måste jag säga.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Freeway - Detta är en äldre film med Reese Witherspoon & Kiefer Sutherland. När jag såg den för många år sen tyckte jag att den var cool typ lite som Natural born killers. Men nu när jag är vuxen och ser den så undrar jag lite vad själva poängen med filmen är. För i början så visar dom på ett ganska bra men deprimerande sätt problemen som många fattiga ungar går igenom men i slutet på filmen känns det som att budskapet är "skit i allt, döda alla" och det går lite emot vad man liksom började med. Hur som helst så handlar den om en ung väldigt problemfylld tjej som träffar på en mördare som tror att han fått ett lätt offer men där hade han väldigt fel. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Blade (1998) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0120611/

Klassik film med Wesley Snipes. Alla de tre filmerna finns hos HBO Max*. Förr i tiden, så kändes Wesley Snipes som en prominent skådespelare inom Hollywood, som tyvärr försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Jag o två polare var på bio i Onsdags o såg The Banshees of Inisherin.
Vi tyckte alla 3 att filmen var riktigt bra.

Hmm ok? Tyckte den var så seg..tröttnade efter han klippte i fingret..
Men var fin miljö annars.

Permalänk
Avstängd

Raven's Hollow (2022), se hellre The Pale Blue Eye som är mer intressant om Poe, en smartare film. Tumme ner.

The fabelmans. Spielbergs självbiografi. En tumme upp.

Watcher. Lite seg men snyggt filmat. Tummen upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ett tips: Kolla på IMDB vad filmerna har för betyg innan du tittar. Det är betyg från vanligt folk, inte recensenter. Där har den 3.7/10 så jag hade ratat den direkt pga det.

Skrivet av Necrophor:

Jo, men ibland gillar/letar jag efter b-filmer då jag hyser en förkärlek till sådana... och där blir inte imbd en bra måttstock Så det har blivit att jag sällan kikar där innan jag ser en film Sedan var det en period med många "falska betyg", vet inte hur det ser ut nu dock... då det var ett tag sedan sist som sagt

Samt att... ja... även om en majoritet ratar en film... en majoritet har även en vana att rata udda eller väldigt speciella filmer

Är ju även nyttigt att kolla på lite B-Filmer också. Då uppskattar man ju en riktigt bra film mkt mer. Min filmbetygslista går ju typ mellan -100 till +100. Har sett jäkligt mkt skit men också väldigt mkt bra. Är ju svårare för en som bara ser IMDB 8+ filmer för då kollar ju den personen bara på väldigt snävt intervall (typ +80 - +100) och en film som ligger som +75 på min lista kan ju vara en 3/10 på den personens lista då den bara ser på "bra" filmer. Jag har väldigt många guldkorn som legat som typ 5.7 och 6.3 typ.

Blood Red Sky:
Utspelar sig på ett flygplan. Sett den 1ggr innan. Rätt bra 5/10.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Do The Right Thing - 1989
Ska tydligen var Spike Lees debut-film, som han dessutom har huvudrollen i. Utspelar sig i nåt svart kvartder i New York där större delen av filmen går ut på ungefär ingenting, eller möjligtvis att den visar upp hur livet var i såna kvarter på 80-talet. Vi får iofs också se huvudrollskaraktären som missköter sig jobb på en pizzeria som ägs av några italienare, vilket frammåt slutet visar sig vara det filmen egentligen handlar om, typ.
Det ballar alltså ur till slut, o det på grund av några väldigt märkliga o korkade val av några dom svarta i kvarteret o som ballar ur ännu mer pga huvudrollskaraktären som gör ännu ett märkligt beslut. Filmen försöker få en att sympatisera med dessa svarta men dom misslyckas totalt då dom alla är ganska otrevliga, spelar skithög musik, missköter sitt jobb o bara är allmänt korkade. Väldigt märkligt att det dessutom känns som att filmens motsäger sig själv i vad den vill få ha sagt, den tillomed slutar med två citat av Martin Luther King o Malcom X för att visa dom svartas kamp på nåt höger, bara det att i den här filmen så var det dom själva som satte sig där.
Så ja nä, trots fast första halvan var ganska diffus i vad den ville ha sagt så var den lite intressant o jag var nyfiken på vad som skulle utvecklas, men sen när den utvecklades till det där slutet sen blev jag bara irriterad.
5,5 pizzaslices av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

You People
Netflix
5/10

Aldrig varit ett fan av Jonah Hill och denna film ändrade inte direkt på den uppfattningen. Känns överlag som skådisarna går på halvfart och inte direkt har någon passion för projektet. Att projektet i sig är... rätt dålig tappning på en story som gjorts 1 miljard gånger... fast i ett slöare tempo och väldigt daterad.

Två människor från skilda världar möts (Judar och afro-american) och ingen av deras familjer kan hantera det.. doh doh doh duum. Gör även dessa två världar till "stereotyper"... low-key romcom.
Hur den ens fick "green light" är ett mysterie, läser ingen på Netflix manusen innan de öser pengar över dem?

Hade det inte varit för att Eddie Murphy och David Duchovny medverkat hade den fått ännu lägre betyg. Inte för att någon av dem gör någon spektakulär insats direkt... slim pickings.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Handmaiden extended version - Koreanskt dram om en ung tjej som tar jobb som hembiträde åt en rik excentrisk dam. De finner varandra snabbt och låt säga som så att om man inte gillar naket och en massa snusk så ska man nog inte se denna. Det hela har dock en ganska intressant twist som överraskar en del. Väldigt välgjord i allt. Fina miljöer, bra story, supert skådespeleri och alla kläder och allt är väldigt välgjort. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Elysium - Äldre Sci-fi som ritar upp ett samhälle som ser mer och mer troligt ut för varje dag som går. Världen är en dystopisk eländesvärld med mängder med människor som lever i fattigdom medans de rika lever på en paradisvärld på en rymdstation som orbitar jorden. De har all lyx och kan hela alla sjukdomar men ingen nere på jorden får ta del av detta. Den tech som visas upp är trovärdig, actionscenerna är bra och Sharlton Colpey är fan bäst som elak Merc. Slutet är dock inte så trovärdigt och förstör lite men filmen är mycket bättre än den score den har på IMDB. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The mission (1986)

En kristen subgrupp till den katolska kyrkan kämpar för att deras missionssamhällen, belägna i den sydamerikanska djungeln, ska exkluderas från de europeiska kolonialmakternas spel om mark, inflytande och inte minst slavhandel.

En ganska långsam men vacker film. Flera gånger ställde jag mig frågan vad den egentligen handlade om och varför jag skulle bry mig om vad som hände. Var nära på att somna ett par gånger, men den jobbiga ljudmixen - där dånande vattenfall och andra bakgrundsljud hörs mer än dialogerna - fick mig att vakna till flera gånger.

Den är inte dålig, bara tråkig. Fann mig också googlandes om varför videor på nakna, minderåriga infödingar inte räknas som barnporr medan det skulle göra det om det var västerlänningar. Hittade inga svar dock. 🤔

Får en svag 5/10 för den vackra filmningen och det ikoniska soundtracket.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Såg min favoritfilm of all time häromdagen igen då det var ett tag sen senast.
The Wizard Of Oz
Finns ingen, I-N-G-E-N film som får mig på bättre humör när jag är lite nere än denna. Musiken, Judy Garlands charm, stämningen och hela filmen i sig är omöjlig att inte le till. Och då är jag inte en musikalfanatiker, verkligen inte. Skulle säga att jag har svårt för dom flesta andra, finns kanske nåt undantag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gorian:

Fann mig också googlandes om varför videor på nakna, minderåriga infödingar inte räknas som barnporr medan det skulle göra det om det var västerlänningar. Hittade inga svar dock. 🤔

Det är väl som alltid en fråga om kontext. Ursprungsbefolkningar som är så gott som nakna kan ju speglas som så för en rättvis representation utan att det behöver bli explicit. Finns västerländska exemplen också såsom Madicken. Idag tror jag dock att producenter och regissörer är väldigt försiktiga med det oavsett.

Själv gillar jag The Mission väldigt mycket. Det jag personligen ändå tycker är mest intressant är att den auktoritära dragen hos De Niro aldrig försvinner efter att han gått över till Irons pacifistiska mission. Trosuppfattningen blir aldrig särskilt viktig för honom utan snarare gemenskapen. Men jag kan också förstå att den uppfattas som långrandig.

Permalänk
Medlem

Bullet train.
Stenkul popcorns-rulle med bra fart, bra humor, våldsamt och fyndigt. Vem gillar inte filmer med referenser till "Thomas"-tåget eller att få följa en vattenflaskas livsresa. Jag gillar såna här typer av filmer, som inte tar sig själva på allvar utan bara är kul.
7/10 japanska tåg!

Everything, everywhere, all at once.
Det här var bra, riktigt bra. Fyndig, visuellt underbar och välspelad. Kul med tanken på hur parallella universum skulle påverka en. Fanns många bra poänger och filosofiska frågeställningar.
9/10 korvfingrar!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Saturday Night Fever - 1977
John Travolta spelar nån kid som gillar att gå ut o dansa till Bee Gees på lördagarna. Trodde den skulle ha lite mer fokus på schyssta dansmoves, men det verkade komma o gå lite i storyn, som i övrigt är lite märklig till o från med saker som sker som egentligen inte har nån vidare betydelse, plus att det är en del lite märkliga beslut ifrån grabben. Dessutom var han rätt douchig med det enda man kan gilla med honom är att han möjligtvis är snygg o att han kan dansa, annars så brydde jag mig inte så mycket.

5.5 guldiga danspjuck av 10 möjliga.