Permalänk

Zepto Znote 6625WD

Hejsan, jag beställer en bärbar dator idag, men jag vill gärna kunna reda ut lite grejer först. Först och främst, stämmer det att man kan ha 7.1-ljud i den här lilla rackaren? På bilderna ser jag nämligen bara ett mikrofon- och hörlursuttag, så jag blir lite skeptisk.

Just det ja, jag valde 2 gb minne till, men det kanske är meningslöst. Hur stor är prestandaförlusten om jag bara kör på 1 gb istället? Det jag gör är att lyssna på musik, sitta i Photoshop, tanka en hel del och kanske spela något halvgammalt spel ibland.

Även detta funderar jag på; 80 gb hybrid-disk eller 160 gb standard för samma pris? Jag kör nog på hybriden, men vad hade ni gjort? Hybrid är väl rätt mycket bättre?

Dessutom tänkte jag att ni kan få kika på min konfiguration och säga om det är något att ha:

Konfiguration
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx5W Grått SE
Miljöavgift
Rabatt 1057,- ex. moms
Uppg. utan extra kostnad T7300 till T7500
80GB 5400rpm Hybrid Harddisk

Tillbehör
Zepto Sleeve XL

Hela skiten går på drygt 13 000 kronor, och det är ju extremt prisvärt för den datorn.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

7.1 ljudet sitter i den befintliga hörlursutgången 3.5mm ..

man behöver en sån här för att använda den

Den nedre..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Åfan, vart hittar man en sådan MasteraCe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Åfan, vart hittar man en sådan MasteraCe?

Dom flesta har dom men här har du en länk iaf

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=79689&sid=1002516&SpaceCo...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Oj nu blev det komplicerat. Mitt nuvarande ljudsystem (Logitech Z-5500) är ju inte kopplat med optiska kablar. Går det inte att lösa på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Oj nu blev det komplicerat. Mitt nuvarande ljudsystem (Logitech Z-5500) är ju inte kopplat med optiska kablar. Går det inte att lösa på något annat sätt?

Jaha nyttjar systemet Flera vanliga kablar?

Men när jag kollar på datorbutiken står det ju att ditt system stöder Optisk

1 x SPDIF-ingång ( TOS Link )

ska finnas.. bara att plugga in där.

Edit: om detta är samma dvs https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LOGZ55...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jaha, då var det inga problem längre. Tack för hjälpen!

Nu återstår bara dessa frågor:

Hybrid 80gb eller vanlig 160gb för samma pris?

1gb ram eller 2gb?

Är konfigurationen bra?

Permalänk
Medlem

Tjena! det var länge sedan jag köpten en ny data men nu e det dags. Jag funderar på följande :

Zepto Znote 6625 med

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Tangentbord Znote 6xx5W Grått SE
120GB 7200rpm SATA Harddisk
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM

Men det som är den stora frågan är om det är värt att ta med DDR2 800/PC6400 SODIMM istället för DDR2 667/PC5300 SODIMM, prisskillnaden där är ganska stor. Jag undrar också om Intel® Turbo Memory 1GB är värt att köpa det är inte så dyrt men jag fattar inte riktigt om det blir någon skillnad. Hade tänkt att köra på vista sen. Skulle va jätte kul om ni kunde hjälpa mig eller se om det är något annat som skulle kunna förbättras. tack på förhand

Permalänk

Plopp, det beror på vad du ska använda din dator till så klart. Jag själv ska inte spela speciellt mycket eller använda kraftapplikationer, så det "långsamma" minnet duger finemang för mig. Ska du däremot spela det senaste på din dator så kan det vara bra att investera i de dyrare minnena.

Turbomemory kan vara en bra investering tror jag, om du vill ha snabbare boot-tid, och lite snabbare program osv. Annars är ju ett billigare alternativ Windows XP, som jag själv väljer.

Beställer min dator nu för övrigt, orkar inte vänta på svar!

Permalänk
Medlem

Tack :)... jo det var precis det jag tänkte avända den till. Jag reser så mycket att det är lönlöst med en stationär så jag har försökt att hitta en som är allt i ett utan att kosta 25 000

Permalänk

Hur mycket kommer den kosta, den du har konfat?

Permalänk
Medlem

den kommer gå på 12.367,79 kr men jag för köpa den via ett företag så jag slipper skatten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plopp135
den kommer gå på 12.367,79 kr men jag för köpa den via ett företag så jag slipper skatten.

Jaha, men då är det bara att köra på de bra grejorna.

Permalänk
Medlem

Hybriddisken är ju ganska mycket snabbare än en vanlig 5400 rpm (antar att det var en sån du menade) men om du tankar mycket kanske du vill ha lite lagringsytrymme med? Själv skulle jag välja en 120/160gb 7200 rpm disk.

Edit: Angående minnet skulle jag välja 2gb då det nästan är minimum för att kunna köra vista smärtfritt och det hjälper även till vid program som t.ex photoshop (som du tänker använda).

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Hybriddisken är ju ganska mycket snabbare än en vanlig 5400 rpm (antar att det var en sån du menade) men om du tankar mycket kanske du vill ha lite lagringsytrymme med? Själv skulle jag välja en 120/160gb 7200 rpm disk.

Edit: Angående minnet skulle jag välja 2gb då det nästan är minimum för att kunna köra vista smärtfritt och det hjälper även till vid program som t.ex photoshop (som du tänker använda).

Tackar för kommentaren. Jag köpte hybriden och 2gb minne, lagringsutrymme fixar sig med en extern 500gb! Ska bli intressant att se boot-tiden på WinXP med hybriden faktiskt.

Permalänk
Medlem

Medan du väntar kan du ta en titt på den här länken, där dom jämför en SSD, 7200rpm och en hybrid-disk.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3067&p=1

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Medan du väntar kan du ta en titt på den här länken, där dom jämför en SSD, 7200rpm och en hybrid-disk.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3067&p=1

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Tackar för kommentaren. Jag köpte hybriden och 2gb minne, lagringsutrymme fixar sig med en extern 500gb! Ska bli intressant att se boot-tiden på WinXP med hybriden faktiskt.

hybriden funkar inte i winxp.. den fungerar som vanligt i xp.. dvs en vanligt 5400rpm hdd..
Endast vista som utnyttjar flashminnet i hybridhårddiskar

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Det stämmer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Den review jag har sett på hybriddiskar var inte lyrisk, så kör på en 160GB vanlig, helst då 7200 rpm.

Permalänk

Gah, nu får jag ringa till Zepto på måndag och ändra om i min beställning. Tack för att ni sade det där med Windows Vista och hybriddiskar.

Edit: Hur snabba är hybriddiskar? 5400rpm?

Permalänk

Är det inte så att en 7200rpm drar betydligt mer ström än en 5400rpm? Om så, ja då kanske det är att tänka på om man ofta använder den bärbara utan tillgång till nätutag.

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte så att en 7200rpm drar betydligt mer ström än en 5400rpm? Om så, ja då kanske det är att tänka på om man ofta använder den bärbara utan tillgång till nätutag.

Ja, det låter klokt att överväga hur bärbar man kommer att vara, eller om det är desktop-prestanda man behöver närma sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Den drar mer ström ja, men har för mig att skillnaden (i load) bara var 2,5w mot 3,5w för 7200rpm, och i idle är skillnaden nånstans runt 0,3w, nu kanske dessa siffror inte säger så mycket men det är iaf ingen stor skillnad i batteritid.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Finns det något negativt med SSD-diskar? Såg i någon mätning någonstans att den inte var bäst i allt, så att säga. Kom inte ihåg vad som vad mindre bra dock. Ett plus är ju accesstid och mindre strömförbrukning (mindre värmeutveckling).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Gah, nu får jag ringa till Zepto på måndag och ändra om i min beställning. Tack för att ni sade det där med Windows Vista och hybriddiskar.

Edit: Hur snabba är hybriddiskar? 5400rpm?

Äh.. själv skulle jag inte bytt.. du lägger väl in vista någon gång i framtiden ? eller hur länge till ska du sitta med xp..
sen är samsungs hybrid diskar ganska snabba även utan "flash-minnet".. ja, de snurrar i 5400
Ska du ändå byta så välj då en 7200rpm hårddisk.. men tänk på att den dra mkt mera ström som de andra har påpekat här...

lycka till

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

aaaah köp inte de "snabba" ram minnen för ni får inte ut 800 iaf

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
aaaah köp inte de "snabba" ram minnen för ni får inte ut 800 iaf

Varför skulle man inte få det? De nya processorerna som zepto säljer just nu har ju 800 MHz buss. Du kanske tänker på förra generationen Core2Duo som bara använde 667 MHz buss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Varför skulle man inte få det? De nya processorerna som zepto säljer just nu har ju 800 MHz buss. Du kanske tänker på förra generationen Core2Duo som bara använde 667 MHz buss?

De stöder inte 800MHz minnen, så är det bara..;) Eller de klockas ner automatiskt till 667 MHz..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Äh.. själv skulle jag inte bytt.. du lägger väl in vista någon gång i framtiden ? eller hur länge till ska du sitta med xp..
sen är samsungs hybrid diskar ganska snabba även utan "flash-minnet".. ja, de snurrar i 5400
Ska du ändå byta så välj då en 7200rpm hårddisk.. men tänk på att den dra mkt mera ström som de andra har påpekat här...

lycka till

Fan, nu orkar jag inte ändra min beställning bara för det. Det är ju mycket möjligt att jag lägger in vista inom en snar framtid, så fort kompatibiliteten blivit bättre.

Dessutom ska jag inte använda den interna disken för lagring, så det kvittar. Fixar extern för semesterbilderna. :>

Edit: Någon som är intresserad av bilder och en recension sen?