Apple lanserar nya Ipod-modeller

Permalänk
Medlem

touch var ok med den konstruktionen, men nanon var allt bättre innan. gillar inte denna sandwichmodell riktigt då den känns bräckligare.. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

???
http://feber.se/article_images/28074_450.jpg

Blåtand.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det undrar jag också! Touchskärmar är en styggelse utan någon som helst taktil återkoppling. Därtill kladdar man ner skärmen!

Det är bara whoo-hoo-teknik, det ska vara "ballt" och "coolt". Ergonomiskt är det inte, ekonomiskt är det inte, speciellt smidigt är det inte. Det är bara ett exempel på teknik som kommer ur "eftersom det går, så måste det vara modernt". Touchskärmar/knappar har funnits i 30 år och är inte det minsta moderna. De är sämre vad beträffar återkoppling, ergonomi och funktion än vanliga knappar.

Hela grejen med touchscreen till småelektronik är ju naturligtvis att man utnyttja utrymmet som en knappsats tar till en större display. Det är mer eller mindre ett måste då displayen + knappsatsen nuförtiden begränsar de flesta småelektroniks storlek (så länge man inte vill använda sig av baksidan)

En knappsats må ha sina fördelar i dagsläget jämtemot touchscreen, men vill man ha större display utan att bli av med fysisk input möjlighet så tycker jag touchscreen är en positiv avvägning.

Men självklart så kan tekniken förbättras. En yta behöver tex. inte tvunget dra åt sig fettfläckar, och precisionen kan förbättras.

Permalänk
Inaktiv

Tycker Nanon är grymt snygg (nyaste). Funderar på att sälja Min video och skaffa mig en sån söt liten sak, helst vit. Det är väl samma skärm som på videon (G5) som på nya Nanon? Har för mig att Nanons pixlar sitter lite tätare dock ej säker.

Permalänk
Medlem

nya nanon har 2" display, G5 har 2,5", dock har nya nanons display samma upplösning, så det ä bättre ja.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Märkligt, det diskuteraras om en mp3 spelare och alla snackar om utessendet.
Nyheten i sig tycks utelämna alla spår av specificationer gällande ljud kvalitén.

Sedan att ha en stor färg skärm på en mp3 spelare tycker jag är idiotiskt. Drar bara massa batterier och gör mp3 spelaren stor och otymplig.
Och om man nu skall göra en "stor" skärm man skall titta på.
Så är väll touchscreen inte en vettig lösning då det blir kladd över hela skärmen.

Vill jag titta på TV så gör jag det hemma, på en skäm där man kan urskilja vad man ser på.
Utvecklarna är fan mästare på att skapa saker vi inte behöver.
Och alla tycks svälja det med ull och hår.

Den dagen det fnns en iPod med vettigt ljud skall jag köpa en..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Märkligt, det diskuteraras om en mp3 spelare och alla snackar om utessendet.
Nyheten i sig tycks utelämna alla spår av specificationer gällande ljud kvalitén.

Sedan att ha en stor färg skärm på en mp3 spelare tycker jag är idiotiskt. Drar bara massa batterier och gör mp3 spelaren stor och otymplig.
Och om man nu skall göra en "stor" skärm man skall titta på.
Så är väll touchscreen inte en vettig lösning då det blir kladd över hela skärmen.

Vill jag titta på TV så gör jag det hemma, på en skäm där man kan urskilja vad man ser på.
Utvecklarna är fan mästare på att skapa saker vi inte behöver.
Och alla tycks svälja det med ull och hår.

Den dagen det fnns en iPod med vettigt ljud skall jag köpa en..

Word! bara fjortisar som köper ipod. tomma männiksor som inte vet att ipodens ljud suger.
men en ipod touch är jag ändå sugen på. jag använder aldrig min mobil som också är en gammal tjockis. men vill höra om ljudet är ok först innan jag köper den. skulle vara kul om man kunde klämma in en digitalkamera i nån sån här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Märkligt, det diskuteraras om en mp3 spelare och alla snackar om utessendet.
Nyheten i sig tycks utelämna alla spår av specificationer gällande ljud kvalitén.

Sedan att ha en stor färg skärm på en mp3 spelare tycker jag är idiotiskt. Drar bara massa batterier och gör mp3 spelaren stor och otymplig.
Och om man nu skall göra en "stor" skärm man skall titta på.
Så är väll touchscreen inte en vettig lösning då det blir kladd över hela skärmen.

Vill jag titta på TV så gör jag det hemma, på en skäm där man kan urskilja vad man ser på.
Utvecklarna är fan mästare på att skapa saker vi inte behöver.
Och alla tycks svälja det med ull och hår.

Den dagen det fnns en iPod med vettigt ljud skall jag köpa en..

Utseendet är ganska viktigt för de flesta, näst efter om spelaren är bra kommer ju utseendet

Stor skärm är härligt och Touch ska ju klara 22 timmar musik och 5 timmar video så det räcker långt för de flesta. Det finns nog en hel del som vill se ett och annat videoklipp då och då särskilt om man reser hyffsat långt. Du måste nog inse att alla produkter inte görs för att tillfredsställla dina behov

Det där med dåligt ljud i iPod har du säkert rätt i.. finns ju en viss iPod hysteri oxå men det som är mest skrämmande är när journalister använder iPod som ord istället för mp3.

tex.. ta med dig iPoden och gå ut en sväng. Förutsätter de att alla har en iPod eller?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny
Kan en Ipod Touch och en SE P1 i fickan spöa en Iphone? ALDRIG!

Appleprodukter är en livsstil! Bra koncept rakt igenom!

Lol, nej, det räcker med en P1a och 4GB minne. Mer är rätt onödigt om man nu inte MÅSTE ha hela sin enorma musiksamling med sig var man än går.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag ser iPod som en mode fluga, som till en början var mer "exklusiv" men har nu blivit mera volvo över den.
Varför vill så många ha den? Designen så klart, plus att "alla andra har ju den". Vilket säger en del om hur långt folk tänker.. eller inte.
Visst är det viktigt med ustidan oxå, men ingen skulle väll köpa en sportbil med 50 hästkrafter?

Utan att överdriva tycker jag det är den mest överskattade tekniska pryl som nu finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Va e de för snack om att Ipod bara är en livsstil eller bara en sak man måste ha bara för att den är apple och ball?

Säg vad ni vill men Ipod är prisvärd
t.ex., ta nanon, 8 GB, kolla på prisjakt och se de spelare som är billigare med 8GB, där snackar vi risiga spelare (i relation till ipod nano)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9048131&o=produkt_pris...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag ser iPod som en mode fluga, som till en början var mer "exklusiv" men har nu blivit mera volvo över den.
Varför vill så många ha den? Designen så klart, plus att "alla andra har ju den". Vilket säger en del om hur långt folk tänker.. eller inte.
Visst är det viktigt med ustidan oxå, men ingen skulle väll köpa en sportbil med 50 hästkrafter?

Utan att överdriva tycker jag det är den mest överskattade tekniska pryl som nu finns på marknaden.

lite naivt äre allt att tro att alla köper den pga. det du säger. det är ju knappast sant. visst finns det de som köper den pga. utseénde, men alla gör det inte.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
lite naivt äre allt att tro att alla köper den pga. det du säger. det är ju knappast sant. visst finns det de som köper den pga. utseénde, men alla gör det inte.

Tycker snarare det är naiva otekniska människor som köper ipoden. Men självklart inte alla.

Permalänk

Det är så roligt med människor som tycker att de som köper iPod är fjortisar, otekniska, tomma, naiva, strömföljande, utan egen vilja, yada-yada. Har det någonsin slagit er att man faktiskt tycker att iPod är bra oavsett vad andra tycker?

Någonstans känns det som det gamla vanliga. Trasha Apple är inne, och det finns en falang som slaviskt följer det, riktigt ohäftigt, men det är väl tonåren som spökar.

Permalänk
Avstängd

Har du frågat dem vad de tycker är så bra med dem då? Har du frågat om de har jämfört med andra liknande produkter från andra företag? Jag har, och svaret har i regel varit nej. Min följdfråga har då varit "hur kan du då tycka den är bra?" och då är det tyst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är så roligt med människor som tycker att de som köper iPod är fjortisar, otekniska, tomma, naiva, strömföljande, utan egen vilja, yada-yada. Har det någonsin slagit er att man faktiskt tycker att iPod är bra oavsett vad andra tycker?

Någonstans känns det som det gamla vanliga. Trasha Apple är inne, och det finns en falang som slaviskt följer det, riktigt ohäftigt, men det är väl tonåren som spökar.

Tycker du det är roligt? Tycker snarare det är tragiskt med paranoida mac fanboys som tror att det finns en apple-hatar falang. (Falang från vad btw?)
Om jag hade efterstävat efter att vara inne, som du kallar mig. Hade jag köpt en ipod och flamsat omkring med de andra ipod ägande tonåringarna..

Och ja, det har slagit mig att vissa tycker att iPod är bra, oavsett vad andra tycker. Annars hade de fattat bättre och inte köpt skiten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Va e de för snack om att Ipod bara är en livsstil eller bara en sak man måste ha bara för att den är apple och ball?

Håller med dig.

Ipod är BÄST!, säg vad du vill jonathan82 men att anklaga alla som gillar iPod för att vara fanboys är dålig stil. Börjar se tecken på viss avundsjuka.

Permalänk
Inaktiv

finns många fjortisar som har ipod. människor med lite vett i huvudet brukar generellt köra kvalitetsspelare ala iriver/iaudio.

men touch... hur bra skärm har den, på min gamla handator så hade jag 65k färger (16 bit) och stod inte ut med det, och på mp3:er brukar det vara 18 bit (262k) så jag hoppas att denna har 24 bit-display eller? fast det ser ut att vara en TN-panel i den så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Håller med dig.

Ipod är BÄST!, säg vad du vill jonathan82 men att anklaga alla som gillar iPod för att vara fanboys är dålig stil. Börjar se tecken på viss avundsjuka.

Motivera varför Ipod är BÄST! och med fakta tack som visar varför den är bättre än konkurrenterna tack!

Permalänk
Medlem

Alla spelare har ju fördelar och nackdelar! iriver erbjuder ju ingen spelare med stor disk, men tar igen det när det kommer till ljudet. Creative har knappast de tunnaste spelarna, men tar igen det när det kommer till funktion.

iPod har andra andra bra egenskaper (design, mycket utrymme för en relativt billig peng, lätt att använda, sen iTunes som rätt många tycker om faktist ), men har självklart även nackdelar. Ljudet tycker en del inte om till exempel.

Vad vill jag komma fram till? Jo, alla produkter har fördelar och nackdelar, men bara för det ska man inte dumförklara olika användare. Jag går till exempel inte omkring och kallar folk som köper en iriver för "tekniknörd" eller liknande.

Så tycker iaf jag.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Motivera varför Ipod är BÄST! och med fakta tack som visar varför den är bättre än konkurrenterna tack!

Min motivering är helt enkelt att jag inte ser några nackdelar med den. Vissa tycker att ljudet är kasst men det problemet upplever inte jag. Tondöv efter allt musiklyssnande :D.

Permalänk
Medlem

En till sak; sluta att skriv saker som "Va fan, då kan man ju köpa en iPhone istället, varför släpper de denna skit". Så upplever jag det absolut inte! Jag väljer hellre en iPod utan telefondelen plus internet istället för en iPhone (som inte är lika snygg, och som kommer kosta multum när man tillslut har betalt hela kostnaden).

Sen så släppte Apple touch med bara 16GB på grund av dessa anledningar:

-De vill kunna sälja iPod classic till de som vill ha en "vanlig" iPod. Om touch hade haft mer utrymme, ja då hade det ätit upp all försäljning av classic.

-Det skulle ha blivit för dyrt med 32GB flash. Hårddisk är inte ett allternativ, då det tar för mycket ström och gör spelaren tjockare.

Permalänk
Medlem

OK! Sitter och lyssnar på Rammstein albumet Herzeleid på GANSKA HÖG VOLYM men så har jag redan en hörselskada även om den är mild på ena örat men ähh lever bara en gång :p.

Lyssnar annars på mp3:or via min Nokia N93:a när jag har den med mig för den är ju inte liten direkt även om den är milslångt ifrån det format mobilerna hade då NMT var rådande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
finns många fjortisar som har ipod. människor med lite vett i huvudet brukar generellt köra kvalitetsspelare ala iriver/iaudio.

men touch... hur bra skärm har den, på min gamla handator så hade jag 65k färger (16 bit) och stod inte ut med det, och på mp3:er brukar det vara 18 bit (262k) så jag hoppas att denna har 24 bit-display eller? fast det ser ut att vara en TN-panel i den så

iPhonen och då antar jag även iPod Touch har otroligt bra skärm, den har så bra färgdjup och konstrast samt ljusstark att man tror att den är fejk när man håller den i handen.

Framförallt när man sitter i menyn. Ikonerna är så krispa i färgerna.

Otrolig surfkapacitet, dock saknas stöd för javascript och endel annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag ser iPod som en mode fluga, som till en början var mer "exklusiv" men har nu blivit mera volvo över den.
Varför vill så många ha den? Designen så klart, plus att "alla andra har ju den". Vilket säger en del om hur långt folk tänker.. eller inte.
Visst är det viktigt med ustidan oxå, men ingen skulle väll köpa en sportbil med 50 hästkrafter?

Utan att överdriva tycker jag det är den mest överskattade tekniska pryl som nu finns på marknaden.

tja.. det skulle iof förklara varför Apples musikspelare byter design oftare än andra företags ledare byter kalsonger.

i rättvisans namn är dock iPods bland de spelare med bäst funktion handhavandemässigt (att vissa gör en politik av att vägra iTunes hör inte hit) och att de har dåligt ljud är rent trollande, de har bara långt från det bästa, men också långt från de sämsta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
iPhonen och då antar jag även iPod Touch har otroligt bra skärm, den har så bra färgdjup och konstrast samt ljusstark att man tror att den är fejk när man håller den i handen.

Framförallt när man sitter i menyn. Ikonerna är så krispa i färgerna.

Otrolig surfkapacitet, dock saknas stöd för javascript och endel annat.

Kanske skulle kolla in den då det blir till att nyttja SJ i höst och då är det ju trevligt att ta med sig en film man inte sett men allt beror på priset och att man är lite allergisk mot Mac.

Såg iofs att Elgiganten Kungsgatan har rätt mycket Macprylar så vem vet kanske blir en Mactalliban vad tiden lider :p.

Nja tror inte det men iaf något mindre rabiat mot Mac kanske?

Permalänk
Medlem

Mirakel sker ju då och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Mirakel sker ju då och då.

Halleluja!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
iPhonen och då antar jag även iPod Touch har otroligt bra skärm, den har så bra färgdjup och konstrast samt ljusstark att man tror att den är fejk när man håller den i handen.

Framförallt när man sitter i menyn. Ikonerna är så krispa i färgerna.

Otrolig surfkapacitet, dock saknas stöd för javascript och endel annat.

låter bra det! men hur många färger har den? om skärmen har 65k/262k ser man främst genom att nyanser/gradients blir bandiga, då dessa inte kan visa hela färgspektrat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Tycker du det är roligt? Tycker snarare det är tragiskt med paranoida mac fanboys som tror att det finns en apple-hatar falang. (Falang från vad btw?)
Om jag hade efterstävat efter att vara inne, som du kallar mig. Hade jag köpt en ipod och flamsat omkring med de andra ipod ägande tonåringarna..

det roliga är ju att du levererar ännu ett bevis å¨ denna "falang" och hur omedvetna denna "falang" är om det. har du nån gång skrivit nått annat än negativt om apple t.ex. och har du nån gång kritiserat en apple produkt, utan att väga in personliga åsikter om vad som är bra och vad som inte är bra?

du tycker kanske att ljudet i en ipod suger, jag tycker inte att ljudet suger utan är bra.
du tycker kanske att itunes suger, jag tycker inte att itunes suger.

så som du ser det då, så är jag en idiot o en fjortis, eftersom jag äger en ipod och använder itunes. måste säga att jag inte förstår hur man kan vara så trångsynt o inte förstå att vi alla har olika smak. bara för att DU inte gillar ipod, så behöver det inte betyda att alla andra oxå bör ogilla ipod, annar är de idioter.

notera att jag inte är emot att du inte gillar ipod. du får mycket väl ogilla ipod, det jag motsätter mig är att du, tillsammans me några till, kallar alla som gillar ipod eller apple produkter för mer eller mindre idioter, eller att de inte vet sitt eget bästa.

att snacka om sitt eget bästa är en sak, men att börja ge sig in o bestämma vad som är det bästa för andra, då är man ute på djupt vatten.

för övrigt alltid samma personer som tycker sig veta vad som är bäst för allt o alla.

Citat:

Och ja, det har slagit mig att vissa tycker att iPod är bra, oavsett vad andra tycker. Annars hade de fattat bättre och inte köpt skiten.

du kan alltså inte acceptera att andra tycker den är bra? du menar alvarligt talat att du tycker att bara för att du tycker den är skit, så måste den vara skit för alla andra?

som jag ser det, så har du bestämt dig för att ipod är skit, och därmed är den skit för alla.

Damodred: det har inte slagit dig att de flesta inte hör SÅ stor skillnad mellan olika spelare eller bryr sig så mycket om ljuder är bra, eller riktigt bra. har själv ägt iaudio, itiver, creative o nu apple spelare, tycker personligen inte att ljudet skiljer SÅ mycket att det talar för nån av spelarna, därmot så tycker jag att ipoden är snyggast och har överlägset bäst navigations system, därför föredrar ja ipod. och ipod har inte dåligt ljud, inte enligt mina kriterier och jag kan ju garantera att ja inte ä ensam om att tycka så.

har för övrigt en kompis som tycker att ALL mp3 låter skit och han tycker ljudet ska komma från en SACD och genom en rörförstärkare, samtidigt som ja inte hör sådan stor skillnad. så smaken ä verkligen som baken, delad. och vi har alla en egen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Let the war...begin!