Hjälp! Får ingen bild!

Permalänk

Hjälp! Får ingen bild!

Jag håller på att bygga ihop en dator och fick sista pusselbiten igår, nämligen mitt grafikkort! Det är ett radeon x1950xt som jag hittade på blocket eftersom det är halvt omöjligt att hitta ett i butik. Jag stack ner det i pcx-platsen och kopplade 4-pinskontakten till nätagget. Men jag får ingen mottagning till skärmen! Ja, den är påslage och kontakterna sitter ordentligt! Är det något som jag missat eller? Kortet är inte helt dött utan fläkten börjar gå när jag startar den (fruktansvärt högljutt för övrigt, borde den varva max redan vid start och även sedan i "idle"?). Fläkten går ju för övrigt utan anslutning till PSU, så det får alltså ström från kortplatsen, vilket ju borde betyda att den inte heller har något fel, eller?

Snälla! Jag vill ha igång den i helgen helst! Någon som har något tips?!

Permalänk
Medlem

På mitt x1950xt måste man ha en strömkabel mellan grafikkort och nätagg utan det räcker inte med strömmen från pcie porten har du gjort detta?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin00
På mitt x1950xt måste man ha en strömkabel mellan grafikkort och nätagg utan det räcker inte med strömmen från pcie porten har du gjort detta?

Jo, jag skrev att jag har kopplat in 4-pinskontakten i grafikkortet men fick ändå ingen bild... Man ska väl inte koppla in någon annan kabel i kortet? Låter ditt kort mycket robin00?

Permalänk
Medlem

Nej då är det ingen mer kabel. Min kort är tyst men jag har bytt standardfläkten till vf900. Provat med annat grafikkort om datorn går igång då?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Jo, ska låna ett graffe av en kompis idag o provköra med det. Finns det något annat som kan vara anledningen till att jag inte får någon bild? Det verkar då som om datorn går igång i övrigt. Men man vet ju aldrig... Men visst är det konstigt att grafikkortsfläkten går igång men inte resten av kortet?

Permalänk
Medlem

Inget annat glömt då ?

4/8 pins kabel till CPU.
24 pins kabel till huvudströmen.
Rätt antal distanser emellan chassi och moderkort.
Minnen som kanske inte är intryckta ordentligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

De finns tillfällen då grafikkort som moderkort slås ut p.g.a okompabilitet.. de förekommer men inte alls ofta. För bara några veckor sen läste ja att x1900xt/xtx ihop med gigabyte DQ6 p965 "KAN" slå ut varandra av nån märklig anledning. Kan vara specifika revisions de beror på.
Men försök som andra påpekar att testa ett annat grafikkort.
Har grafikkortet fungerat tidigare och du använder ingen speciellt märklig hårdvara mer än att moderkortet skulle vara av billig typ så kan de ju vara nåt problem.

I vilket fall så räcker de ju med spänning mot grafikkortet samt processorn och börja med max 1st minnes-sticka och arbeta sig framåt. För att vara säker på att inte chassiet är dåligt jordat på nån vänster så är de en klar fördel att bara hooka upp allting på nåt rent bord/ovanpå antistat-plasten om man så vill och sen börja. Ska man felsöka bild-relaterade problem så ska man alltid börja från grunden. Hur mycket man än ser något som olämpligt så kan man gå miste om nåt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Jo, ska låna ett graffe av en kompis idag o provköra med det. Finns det något annat som kan vara anledningen till att jag inte får någon bild? Det verkar då som om datorn går igång i övrigt. Men man vet ju aldrig... Men visst är det konstigt att grafikkortsfläkten går igång men inte resten av kortet?

Om moderkortet eller minnen är defekta eller icke korrekt isatta kan man också få problemet att ingen bild visas så det bästa är att korstesta så man exakt vet vilken komponent det är som strular.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Ska snart testa med en kompis grafikkort, om jag inte får bild då så ska jag väl ta och plocka ut allt o köra "bare" på en träskärbräda för att kolla.. Ska man förresten koppla in både 28-pinskontakten och 4-pinskontakten från moderkortet till psu:n? Har ett Gigabyte DS3r. Vad är 4-pinskontakten till egentligen? Jag testade att koppla in den en gång, men fick då errorpip samt att den stängde av sig direkt. Kanske är något där då.. Får prova att montera om prollekylaren också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Ska snart testa med en kompis grafikkort, om jag inte får bild då så ska jag väl ta och plocka ut allt o köra "bare" på en träskärbräda för att kolla.. Ska man förresten koppla in både 28-pinskontakten och 4-pinskontakten från moderkortet till psu:n? Har ett Gigabyte DS3r. Vad är 4-pinskontakten till egentligen? Jag testade att koppla in den en gång, men fick då errorpip samt att den stängde av sig direkt. Kanske är något där då.. Får prova att montera om prollekylaren också.

Ja både 28 och 4pin ska vara inkopplade mellan moderkort och nätagg.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Ja skulle väl mer säga att de heter 20+4pins alternativt 24pin ATX12V samt 4pins ATX12VDC. De finns ingen ATX-kontakt som är 28pins.. 4pins VDC kontakten är bara för att stabilisera throughput genom brädan och självklart nödvändig för att systemet ska kunna boota. Numera ska samtliga vara inkopplade men de förekom bara på AMD s462 som VDC-kontakten inte var ett krav.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ett kort tips.. Har du provat båda utgångarna vga/dvi på grafikkortet???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite. Sitter o mekar med polarens dator, en en Intel rigg med en P4 2.8ghz o ett ati 9200. Ska sätta i ett ati 1550 istället men datorn e helt död. Får ingen bild varken sig med gamla elelr det nya 1550 kortet ? Nån som har nån susing ?

Permalänk

Tja! Jag har löst det! Det var så barnsligt enkelt att jag nästan skäms! Eller, det göra jag. Ordentligt! Anledningen till att jag inte fick nhågon bild var helt enkelt den att jag inte hade switchat från analog till digital ingång på bildskärmen! Riktigt pinsamt men samtidigt så sköna att det inte var något värre fel!

Tack för hjälpen i alla fall allihop!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Tja! Jag har löst det! Det var så barnsligt enkelt att jag nästan skäms! Eller, det göra jag. Ordentligt! Anledningen till att jag inte fick nhågon bild var helt enkelt den att jag inte hade switchat från analog till digital ingång på bildskärmen! Riktigt pinsamt men samtidigt så sköna att det inte var något värre fel!

Tack för hjälpen i alla fall allihop!

Hehe! Känner igen de där. Man tror direkt att moderkort, cpu, minne eller grafikkort är defekta men i själva verket var de bara en signal-spärr eller inkoppling av vad de nu kan vara. De beror ju på erfarenhet mycket och vad man varit med om och allt skit som samlats i skallen i samband med läsning och felsökande under åren.
I såna här fall är de viktigt att man även testar olika skärmar också för att säkerställa att själva datorn i sig inte är felet utan att de måste ha att göra med signal-respons på ens main/primary skärm som man använder.

Men man ser hur lätt ett fel kan lösas ibland.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare