Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Klocka med olika raminnen?

Jag har 2 st corsair ram minnen och två av annat märke och då till frågan hur fungerar det när man ska klocka processorn med 2 olika ramminen?

Corsair minnerna är PC 5400 667 mhz
dom andra är PC 5300 667 mhz

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det fungerar ungefär lika bra/dåligt som oklockat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad menar du ? Att även om jag klockar så får jag ingen prestanda vinst eller att det fungerar lika som om jag hade 4 st likadana minnen?

Permalänk
Medlem

Du vill klocka processorn, och fungerar det med oklockad processor kommer det fungera med klockad processor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okay, men min fråga är blir det svårare ? Kan jag bli tvungen att ställa in något speciellt ?

Permalänk

Nej, borde inte bli någon större skillnad, minnet kommer att anpassa sin hastighet till den långsammaste modulen. Eventuellt kan du sätta latencies till samma värden för alla moduler för att vara på den säkra sidan. Däremot kan du få lägre klock då du kör på 4 minnen, minneskontrollern får ju jobba hårdare (och det är större risk statistiskt sett att ett av fyra minnen klockar dåligt än ett av två eller ett av ett).

Detta gäller om du skall överklocka minnet. Om du har kvar minnet på originalhastighet, men överklockar processorn, så gäller Hardware Guy's tes. Funkar det med oklockad processor, så funkar det med klockad.

Visa signatur

~Pelle~