Orange Box tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Jag tror man kommer få höra gordon prata i slutet på episode 3, och kanske uppleva Xen igen.

Om Gordon pratar ska det i så fall vara i slutet i sista spelet där man spelar som honom.

Permalänk
Medlem

!!!SPOILER WARNING!!!

Så nu har man spelat igenom Portal två gånger (sjukt roligt med all satir och ironi av AI:n) och HL2:ep2 en gång och har lite funderingar över storyn. I slutet av HL2:ep2 pratar de om "Aperture Science", företaget som utför testen på en i Portal. Är dessa på något sätt relaterade till varandra? och allt slutar ju med att man tillsammans med Alyx ska till något ställe (kommer inte ihåg vad de sa) för att leta rätt på Mossman. Innan detta dör dock Eli och jag blev otroligt irriterad på detta då han hade saker att berätta för en så man kan få ett grepp runt hela storyn istället för att alla karaktärer verkar tro att man vet vad som hänt hela tiden. Antar att detta är en del av spelet så klart men endå.

Så mina frågor lyder:
1: Hur är "Aperture Science" och "Black Mesa" relaterade till varandra?
2: Vem är det Eli pratar om när han säger att han fick orden "be prepared for unforeseen consequences" viskade i örat innan testet i Black Mesa tog vid? Med tanke på att G-man säger det till Alyx snackar Eli då om G-man eller är det Dr. Breen?
3. Vem är den nya karraktären Dr. Magnusson? Varför har vi inte sett honom tidigare? pratade de ens om honom i något av de gammla spelen eller var detta ett mindre misslyckat försök att lägga till en till karaktär av Valve?
4. Varför har alla människor och Vortigaunts fått helt nya röster? påminner inget om de gammla och tamt nog har de slängt in några gammla ljudklipp från de förregående spelen som "It's Freeman, and about time to" som vi redan hörde i HL2. Människorna har däremot fått in lite mera brytning i sitt talande som om de inte kom från var nu spelet utspelar sig.
5. Och med tanke på det, på flertal ställen kan man faktiskt se texter skrivna på väggar och skyltar som påmminer något åt det ryska hållet (är dålig på utländska alfabet) så vart utspelar sig allt det här igentligen? Och om det inte är England eller USA varför kan då alla karaktärer flytande engelska?

I övrigt var de två helt underbara spel och det skulle vara kul om de lyckas lägga till Portal-gun i HL2:ep3 om nu det ens är möjligt med hänsyn till storyn.

Finns otroligt mycket mera funderingar om det här men då jag känner att jag redan tråkat ut er med de frågor jag ställt får det räcka för tillfället. Jag räknar inte med att få några direkta svar utan istället få igång en liten disskussion om vad Half-Lifestoryn faktiskt går ut på.

Tack för mig.

!!!SPOILER WARNING!!!

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Relik 📜

Måste vara den bästa låten någonsin..
OBS! Ladda bara om du klarat portal!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag håller på att tanka TF2 från steam i detta nu. Snittar ungefär 60kb/s på min BBB 24mbit lina. Är det fler som tankar slött från steam, eller är det bara min lina som strular..? har svårt att tro det eftersom jag tankar i normalhastighet från andra källor.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Om Gordon pratar ska det i så fall vara i slutet i sista spelet där man spelar som honom.

Episode 3 är väl sista?

Permalänk

Dom kunde gjort det lite snyggare än HL2 /EP1 tycker jag. Det är snyggare men inte mycket. Men som vanligt så är det optimerat till max och man spelar med allt på max i max upplösning, aldrig under 70fps.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Måste vara den bästa låten någonsin..
OBS! Ladda bara om du klarat portal!

haha den var klockren faktiskt så var hela portal klockrent, lite kort bara

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Har ni markt att vissa texturer som granaterna fran maskingevaret va rosa/svarta?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Episode 3 är väl sista?

Jag har läst att Ep 3 ska vara avslutningen på nuvarande huvudstoryn i HL2 serien, men att någon ny story skulle ta vid sedan och att de på Valve redan satt och filade på den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Måste spela igenom de två sista kapitlerna igen. Det är alltså inte meningen att de ska vara tysta.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag har läst att Ep 3 ska vara avslutningen på nuvarande huvudstoryn i HL2 serien, men att någon ny story skulle ta vid sedan och att de på Valve redan satt och filade på den.

Så har jag också fattat det, Hur ska det sluta tro?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Har ni markt att vissa texturer som granaterna fran maskingevaret va rosa/svarta?

var 3-4 texturer som var så åt mig under spelets gång.
fixas nog med drivers.

Permalänk

Så, klarade även Ep2 nu. (Nej jag sträckkörde det inte )
Underbart bra spel, kanske det bästa i hl serien.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att storyn inte rört sig framåt i EP1 och EP2? Bara en massa trams ju, värre än den sämsta B-rulle.

Permalänk
Medlem

klarade av det nu jag, jävligt välgjort

de har verkligen lyckats med att göra han Dr M till en riktig drygputte som alla hatar.. kul att det var hans micro-mat som man pajade i HL1 också

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Både EP2 och Portal var helt underbart bra
EP2 var den bästa delen hittils i HL men det var lite för kort tycker jag. Och vilket vilket jävla slut! Ge mig EP3 nu!!!

Dr Magnusson var ju helskön. Helt underbart osympatisk människa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Dom kunde gjort det lite snyggare än HL2 /EP1 tycker jag. Det är snyggare men inte mycket. Men som vanligt så är det optimerat till max och man spelar med allt på max i max upplösning, aldrig under 70fps.

Håller med, jag maxade på min laptop s sig, och de enda gångerna det laggad evar när man satte på ficklampan

Men för att göra spelet mer krävande tycker jag följande: Höj texturupplösningen! Använd riktigt fysik istället för prerenderad, gör så att det blir lika mycket HDR som i lost coast/EP1, för nu är effekten inte ens märkbar och sedan ska dom göra så att _alla_ ljuskällor kastar skuggor som ficklampan nu gör, detta skulle göra spelet rejält mycket snyggare och up to date med de senaste spelen.

Permalänk
Medlem

Jag ger fan upp, EP2 laggar S*T*N för mig, kör med Q6600 3.6ghz. 2gb 1125mhz minne och 8800gts 320mb klockat.

Kommer fan ingenstans såvida jag inte tittar upp i himlen, då skuttar Fps till över 200, men tittar jag ner mot marken så blir det 1-2fps.

Kör jag allt på lägsta så funkar det, ställer jag upp något, som te.x Shader eller texture så laggar det som fan och ibland dör hela spelet..

Spelar ingen roll om jag kör standard settings eller allt på max!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Jag ger fan upp, EP2 laggar S*T*N för mig, kör med Q6600 3.6ghz. 2gb 1125mhz minne och 8800gts 320mb klockat.

Oavsett vad jag ställer in så hackar det och ljudet också, kommer fan ingenstans såvida jag inte tittar upp i himlen, då skuttar Fps till över 200, men tittar jag ner mot marken så blir det 1-2fps.

Spelar ingen roll om jag kör standard settings eller allt på max!

Måste vara drivrutinsproblem. Det flyter fint på min burk med allt på max och den är betydligt sämre än din.

Testat att installera om drivarna till moderkortet och grafikkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Jag ger fan upp, EP2 laggar S*T*N för mig, kör med Q6600 3.6ghz. 2gb 1125mhz minne och 8800gts 320mb klockat.

Kommer fan ingenstans såvida jag inte tittar upp i himlen, då skuttar Fps till över 200, men tittar jag ner mot marken så blir det 1-2fps.

Kör jag allt på lägsta så funkar det, ställer jag upp något, som te.x Shader eller texture så laggar det som fan och ibland dör hela spelet..

Spelar ingen roll om jag kör standard settings eller allt på max!

Har nästsan samma komponenter som du och lirade med 1920x1200 och 4xAA, 8xAF utan några som helst fps problem så det är nog nåt med mjukvaran som spökar hos dig.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Måste vara drivrutinsproblem. Det flyter fint på min burk med allt på max och den är betydligt sämre än din.

Testat att installera om drivarna till moderkortet och grafikkortet?

Dock precis slängt in Vista64..

Men lirade COD4 och Timeshift demot utan några problem!

Har dock lite disk utrymme kvar då jag bara sitter på 74gb raptor just nu tills nya disken kommit..

Det känns bara som att det är i just Ep2 det jävlas!

Nyaste drivarna till mobo + grafik..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med vista 64 och steam-spelen. (eller några andra spel heller för den delen)

Jag slet dock ut mitt audigy2 zs pro ur burken, då creatives drivrutiner är... ja creatives drivrutiner...

I mitt tycke är HL2:Ep2 det klart bästa halflife-spelet to date. Riktigt läckert med de nya film-effekterna och slutet på spelet är ju helt underbart. Sitter och spelar igenom spelet med kommentarerna nu.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta har diskuterats redan, isf ber jag om ursäkt.

Iaf så har jag problem med att köra Episode Two och Portal, eftersom de i start verkar ställa om till någon upplösning/grafikinställning som inte min skärm stödjer, och jag tar mig därmed inte in options för att kunna ändra detta.
Har sökt runt lite och folk som har samma problem har löst det genom att uppdatera sina grafikdrivisar, men jag har redan de senaste (ForceWare), afaik.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haunted-
Jag vet inte om detta har diskuterats redan, isf ber jag om ursäkt.

Iaf så har jag problem med att köra Episode Two och Portal, eftersom de i start verkar ställa om till någon upplösning/grafikinställning som inte min skärm stödjer, och jag tar mig därmed inte in options för att kunna ändra detta.
Har sökt runt lite och folk som har samma problem har löst det genom att uppdatera sina grafikdrivisar, men jag har redan de senaste (ForceWare), afaik.

Några förslag?

Ställ in upplösningen under properties>Launch opt.

Fungerade iaf för mig.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tja på er:p.. funderar på att tjacka orange box eller snarare enbart hl2: ep2, men hur funkar det mer exakt? ja fyller i kortnummer å korttyp, sen vill fanskapen ha min adress, postnummer etc ?? e det för att dom skickar det till mig eller laddas det hem till mitt account ??

tack för kommande svar:)..

Permalänk
Medlem

Problemen fortsätter, nu får jag allt ifrån dxbuffer8 och cldlcache: out of memory..

Kul...inte ens tagit mig ur vagnen i början än..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tja på er:p.. funderar på att tjacka orange box eller snarare enbart hl2: ep2, men hur funkar det mer exakt? ja fyller i kortnummer å korttyp, sen vill fanskapen ha min adress, postnummer etc ?? e det för att dom skickar det till mig eller laddas det hem till mitt account ??

tack för kommande svar:)..

du betalar me visa eller? dom behöver adressen bara för att antagligen verifiera nåt.. ^^ alltså fyll i o ladda hem från steam.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tja på er:p.. funderar på att tjacka orange box eller snarare enbart hl2: ep2, men hur funkar det mer exakt? ja fyller i kortnummer å korttyp, sen vill fanskapen ha min adress, postnummer etc ?? e det för att dom skickar det till mig eller laddas det hem till mitt account ??

tack för kommande svar:)..

Vissa länder har lagar när det handlar om kortköp. T.ex. USA så måste adressen stämma in med Visa kortet för att det ska gå att köpa i huvud taget.

Sverige har vi mycket mindre säkerhet då adress inte behövs alls men antar att de fortfarande vill ha din adress.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Vissa länder har lagar när det handlar om kortköp. T.ex. USA så måste adressen stämma in med Visa kortet för att det ska gå att köpa i huvud taget.

Sverige har vi mycket mindre säkerhet då adress inte behövs alls men antar att de fortfarande vill ha din adress.

aha tack för det:p.. fint det finns lärda på sweclockers^^..
så ja får inget hemskickat och det dras direkt från kortet ?

Permalänk
Medlem

Strax dags för Spoilervarning!!

Men först undrar jag hur tusan jag markerar all text så ingen kan läsa den av misstag...

/johnnyr