90% skatt pga annan inkomst, rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Låter knepigt, men hon har alltså gått med vinst med 46k på företaget och skall skatta 42k på företaget? Hur stor omsättning har hon haft då?

Det är relativt hög omsättning, som jag har förstått det. Det är trots allt kapell det handlar om, och det är inga billiga grejer, om vi ska tala om hantverkarmaterial. Så omsättningen är mer eller mindre automatiskt hög. Ska fråga om siffror när hon ringer nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward

För att återgå till trådskaparens fråga: 90% är långt ifrån en konstig siffra för en egenföretagare - fråga vem du vill. Det är företagarna som har bäst koll på hur mycket skatt vi faktiskt betalar i det här landet. När din mor tjänade 46000 till sitt företag så måste hon först betala en egenavgift på ca 32% för att betala ut pengarna till sig själv i lön (precis samma sak som arbetsgivaravgift). Sedan måste hon naturligtvis betala den vanliga inkomstskatten på 32% eller vad det nu är. Efter dessa 2 skatter är 54% av pengarna borta. Resterande minskningar förklaras antagligen av att hon har en annan inkomst som gjort att hon kommit upp i nästa "skattenivå" som jag snackade om ovan, att det funnits någon skatteskuld eller att din mor glömt att kompensera för sin extra inkomst då hon rapporterade sin skattesats till arbetsgivaren på det fasta jobbet.

Det spelar heller ingen roll hur hårt man har jobbat för att få ihop pengar - din skattesats räknas ut av hur mycket man tjänat sammanlagt under året. Aktieförsäljningar, extrajobb, eget företag - allt summeras.

Nästa skattenivå ja, det är ju precis det som är så konstigt. Inte kan strax under 300 000 kr över ett år mer eller mindre automatiskt betyda 90% skatt?
Aktier, extrajobb, skattskuld (eller avsaknad av), rapportering, allt detta har tydligen redan checkats. Inget friskt i denna världen förklarar detta missöde. Tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
-Mona Sahlin

Trösta din mor med att pengarna går till andra som är sjuka, svaga eller helt enkelt valt att inte arbeta.

Det är tröstande, faktiskt. Mor håller med om att det är ju skönt att det går till staten, och en del till folket, istället för att det bara försvinner alltihopa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Glöm inte AMS samt diverse föreningar... typ "Tenhults kattälskare".
Men AMS tar nog priset. Det är så kul att kolla upp dom som arbetar och få reda på att de är alla någons fru, son, dotter, kusin, familjevän etc etc etc.

Var har du kollat upp detta? Inte för att jag är något fan av AMS, tvärtom. Men det där låter som rena rama uppfattningarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Allvarligt talat dock. Självklart är vi inga ekonomer och skatteexperter (eller, har vi en bland oss?) men faktum är att detta har hänt andra förut och då fanns det inget fel.
Självklart: om din mor kan anlita någon billigt (skatteavdrag någon?) så bör hon göra det för att få reglerna klara för sig. Men jag skulle ändå inte hoppas på för mycket.

Lycka till!

Tack för tipset, jag skall framföra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Men till saken, jag tror inte det kan stämma med 90% skatt. Om jag vore er skulle jag anlitat någon ekonomnisse (genom företaget såklart, inte som om det kostar något när allt i nuläget ändå försvinner i skatt) som faktiskt vet saker. istället för swecare som bara är fördomsfulla utan koll

Tack för tipset, jag skall framföra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad är problemet? Det är såhär det fungerar. Det höga skattetrycket i Sverige gör att så länge du inte har ett stort kapital har du svårt att starta och expandera ett eget företag.

Har väll inte 100% koll men jag och några vänner hade förut ett Handelsbolag som projektarbete i gymnasiet förut, vi insåg snabbt att om vi skulle faktiskt ha en omsättning och lansera våra produkter så skulle vi tjäna så lite på det att det inte var värt besväret.

Nu vet jag ju inget om erat projekt eller hur långt ni kom, men regel är att nystartade företag går med antingen förlust eller på marginalen, om det går bra. Det tar ett eller två år, sedan vet man hur pass man faktiskt kan tjäna på det utan att slita ut sig eller ej. Mor visste detta, exempelvis, så hon lånade alltså mycket mer av banken än vad som behövdes för uppstart, vilket gjorde att hon klarade första året galant. Nu är verksamheten stabil (med ett halvt undantag för denna incident).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
"The hardest thing to understand in the world is the income tax." - Albert Einstein

True.. True..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Verkligen synd om Alakais mamma!

Jag är ingen expert men på dessa 52000 skall det först dras moms, kanske tillkommer det någon vinstskatt på firman.
Innan hon får ut bruttolönen skall det dras arbetsgivaravgift (som inte är något annat än en löneskatt som vi inte ser.
Sen skall det till socialla avgifter.
Bruttolönen skattas sen med marginalskatten.
Men enligt exemplet ovan borde hon få ut 10 000 i alla fall.

Ett tips är att se till att verkligen dra av alla utgifter hon haft, symaskin, material, försäkringar, lokal, dator, telefon, annonsering osv.

Svartjobb verkar ganska rimligt fortsättningsvis, om det går.

Tack för tipset, det skall framföras.

Det är märkligt detta med denna skatt. Extra märkligt med tanke på att verksamheten har hållt på ett tag, så.. öhm.. vad heter det?.. ambivalens (rätt ord?) i ekonomin blir det ju inte bara sådär. Materiell och lokal och allt sådant är checkat, betalt och skattat.

Helt ärligt, det är helt otroligt detta, ingen hemma kan komma på vad som är fel.
Som jag tidigare nämnt och som jag fortfarande misstänker är både orsaken och felet, för att inte tala om min största undran och frågetecken;
Hur i hela kan man räkna högre skatt enkom på inkomsten från företaget och sonika låta bli att räkna ut extra-bonus-överasknings-skatten från ordinarie arbete?

Alltså, det är detta min matematiksmarta-ekonomihandikappade hjärna inte får ihop:

* Inkomsterna räknas ihop, skatten beräknas.
* Inkomsten från företaget får en skattesats på 90%.
* Inkomsten från ordinarie jobb får normala skattesatsen på 34%.

Varför inte bara runt 50% på båda inkomsterna? Och hur i hela kan en sammanlagd årsinkomst på under 300 kkr resultera i så mycket skatt, visserligen bara på en av inkomsterna?
när jag räknar ihop det så får jag en inkomst på runt 260 kkr, det är inte i närheten av vad som skall behövas, eller?

Och snälla, håll oss ifrån vänster-höger-pajkastningen. Låt oss hålla oss till problemet för småföretag och skatter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Sosse sverige .... så går det när pöbeln röstar rött! Kkommer ta mååånga år att återställa detta.

Men det verkar som den stora massan kommer rösta rött igen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Nu vet jag ju inget om erat projekt eller hur långt ni kom, men regel är att nystartade företag går med antingen förlust eller på marginalen, om det går bra. Det tar ett eller två år, sedan vet man hur pass man faktiskt kan tjäna på det utan att slita ut sig eller ej. Mor visste detta, exempelvis, så hon lånade alltså mycket mer av banken än vad som behövdes för uppstart, vilket gjorde att hon klarade första året galant. Nu är verksamheten stabil (med ett halvt undantag för denna incident).

Vi satte upp det som att vi skulle gå med vinst direkt, vi köpte in billiga material och hade ett antal ordrar redan klara. Varje såld produkt skulle betala för materialet för 10 st produkter. Så det var hyffsat säkert att vi skulle gå med vinst då materialet tog 2 dagar att få, tillverkning kunde ske med en hastighet av 100 per dag osv. Så vi beställde materialet när vi fick en beställning. Men nog om det här, vi kollade däremot upp skattereglerna hyffsat ordentligt då vårat betyg i skolan skulle utgå från den teoretiska biten, inte själva vinsten/försäljningen. Utan mer på vilka skatteregler, lagar och bestämmelser som gäller. Vi insåg snabbt att så länge du faktiskt plockar ut pengar i lön skattar du otroligt mycket. Vi tyckte inte det var värt det då vi skulle behövt jobba otroligt mycket med det för att plocka ut några riktiga pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

orka inte läsa hela, men ett tips är att inte ta ut pengar från företaget, typ som bönder gör, köpa traktorer istället för att inte behöva skatta och sånt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Alakai din morsa får börja köpa saker inom företaget. Leasing och så vidare då kommer hon inte får någon etra lön men dhennes arbete skulle kunna betala annat som hon ändå skulle betala pengar för:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Helt ärligt, det är helt otroligt detta, ingen hemma kan komma på vad som är fel.
Som jag tidigare nämnt och som jag fortfarande misstänker är både orsaken och felet, för att inte tala om min största undran och frågetecken;
Hur i hela kan man räkna högre skatt enkom på inkomsten från företaget och sonika låta bli att räkna ut extra-bonus-överasknings-skatten från ordinarie arbete?

Alltså, det är detta min matematiksmarta-ekonomihandikappade hjärna inte får ihop:

* Inkomsterna räknas ihop, skatten beräknas.
* Inkomsten från företaget får en skattesats på 90%.
* Inkomsten från ordinarie jobb får normala skattesatsen på 34%.

Varför inte bara runt 50% på båda inkomsterna? Och hur i hela kan en sammanlagd årsinkomst på under 300 kkr resultera i så mycket skatt, visserligen bara på en av inkomsterna?
när jag räknar ihop det så får jag en inkomst på runt 260 kkr, det är inte i närheten av vad som skall behövas, eller?

Och snälla, håll oss ifrån vänster-höger-pajkastningen. Låt oss hålla oss till problemet för småföretag och skatter.

För att få samma skattesats på båda inkomsterna måste din mor jämka, dvs på förhand räkna ut sin förmodade inkomst under året och baserat på detta räkna ut sin skatt. Annars kommer arbetsgivaren dra för lite skatt varje månad och det kan vara vad som hänt i detta fall.

För att komma upp i 55% marginalskatt måste man tjäna ca 315 000:-/år (eller ca 26500:-/mån).

Det kan inte vara så att ni glömt räkna med momsen? Dvs att ni sålt till privatpersoner som betalat 25% moms på produkterna de köpt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
För att få samma skattesats på båda inkomsterna måste din mor jämka, dvs på förhand räkna ut sin förmodade inkomst under året och baserat på detta räkna ut sin skatt. Annars kommer arbetsgivaren dra för lite skatt varje månad och det kan vara vad som hänt i detta fall.

Här är problemet tror jag. Den extra inkomsten har gjort att hon skattat för lite på sitt ordinarie jobb (hon ska ju betala för den totala årsinkomsten på all sin lön, ordinarie jobb och lön från eget företag), vilket gör att hon får restskatt.

"Alltså, det är detta min matematiksmarta-ekonomihandikappade hjärna inte får ihop:

* Inkomsterna räknas ihop, skatten beräknas.
* Inkomsten från företaget får en skattesats på 90%.
* Inkomsten från ordinarie jobb får normala skattesatsen på 34%.

Varför inte bara runt 50% på båda inkomsterna? Och hur i hela kan en sammanlagd årsinkomst på under 300 kkr resultera i så mycket skatt, visserligen bara på en av inkomsterna?
när jag räknar ihop det så får jag en inkomst på runt 260 kkr, det är inte i närheten av vad som skall behövas, eller?"

Nej, HON får en skatt på XX%. Har hon betalat för lite på den ena lönen måste detta kompenseras på den andra. Skatten på den ena lönen betalas automatiskt av företaget hon är anställd hos och har hon inte anmält att hon tjänar extra så kommer de dra av för lite som skatt på hennes lön. De är ju inte medvetna om att hon ska betala mer än vad hennes lön DÄR visar.

Sen funderar jag på vad du menar med "vinst"? Är det innan eller efter hon har betalat ut sin egen lön? Hur tänker du? Eller menar du bara alla överskjutande inkomster bortsett från kostnader som inte inkluderar hennes egen lön?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vi satte upp det som att vi skulle gå med vinst direkt, vi köpte in billiga material och hade ett antal ordrar redan klara. Varje såld produkt skulle betala för materialet för 10 st produkter. Så det var hyffsat säkert att vi skulle gå med vinst då materialet tog 2 dagar att få, tillverkning kunde ske med en hastighet av 100 per dag osv. Så vi beställde materialet när vi fick en beställning. Men nog om det här, vi kollade däremot upp skattereglerna hyffsat ordentligt då vårat betyg i skolan skulle utgå från den teoretiska biten, inte själva vinsten/försäljningen. Utan mer på vilka skatteregler, lagar och bestämmelser som gäller. Vi insåg snabbt att så länge du faktiskt plockar ut pengar i lön skattar du otroligt mycket. Vi tyckte inte det var värt det då vi skulle behövt jobba otroligt mycket med det för att plocka ut några riktiga pengar.

Det är alltså så att vi vill ha starkt växande företag istället för starkt växande privatekonomier, verkar det som. Lite fel sätt att tackla det kanske.. Pengar är ork, när man inga pengar har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
orka inte läsa hela, men ett tips är att inte ta ut pengar från företaget, typ som bönder gör, köpa traktorer istället för att inte behöva skatta och sånt

Nja.. nu är det ju som så att företaget är beroende på hantverket. Det är svårt hitta ställen investera i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Alakai din morsa får börja köpa saker inom företaget. Leasing och så vidare då kommer hon inte får någon etra lön men dhennes arbete skulle kunna betala annat som hon ändå skulle betala pengar för:)

Intressant idé, fattar bara inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
För att få samma skattesats på båda inkomsterna måste din mor jämka, dvs på förhand räkna ut sin förmodade inkomst under året och baserat på detta räkna ut sin skatt. Annars kommer arbetsgivaren dra för lite skatt varje månad och det kan vara vad som hänt i detta fall.

För att komma upp i 55% marginalskatt måste man tjäna ca 315 000:-/år (eller ca 26500:-/mån).

Det kan inte vara så att ni glömt räkna med momsen? Dvs att ni sålt till privatpersoner som betalat 25% moms på produkterna de köpt.

Det säljs till nästan enkom privatpersoner, så momsen är inräknad.
Men har jag fattat det rätt? För nästa nivå så behövs alltså en inkomst om 315 kkr / år? Det är ju just det.. det är inte i närheten, det fattas ca 50 kkr för att nå den nivån!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Här är problemet tror jag. Den extra inkomsten har gjort att hon skattat för lite på sitt ordinarie jobb (hon ska ju betala för den totala årsinkomsten på all sin lön, ordinarie jobb och lön från eget företag), vilket gör att hon får restskatt.

"Alltså, det är detta min matematiksmarta-ekonomihandikappade hjärna inte får ihop:

* Inkomsterna räknas ihop, skatten beräknas.
* Inkomsten från företaget får en skattesats på 90%.
* Inkomsten från ordinarie jobb får normala skattesatsen på 34%.

Varför inte bara runt 50% på båda inkomsterna? Och hur i hela kan en sammanlagd årsinkomst på under 300 kkr resultera i så mycket skatt, visserligen bara på en av inkomsterna?
när jag räknar ihop det så får jag en inkomst på runt 260 kkr, det är inte i närheten av vad som skall behövas, eller?"

Nej, HON får en skatt på XX%. Har hon betalat för lite på den ena lönen måste detta kompenseras på den andra. Skatten på den ena lönen betalas automatiskt av företaget hon är anställd hos och har hon inte anmält att hon tjänar extra så kommer de dra av för lite som skatt på hennes lön. De är ju inte medvetna om att hon ska betala mer än vad hennes lön DÄR visar.

Sen funderar jag på vad du menar med "vinst"? Är det innan eller efter hon har betalat ut sin egen lön? Hur tänker du? Eller menar du bara alla överskjutande inkomster bortsett från kostnader som inte inkluderar hennes egen lön?

Vinst ser jag som inkomsterna mot utgifterna innan hon betalat ut sin lön. Är det fel?
Och det där med extra skatt.. jag vet inte jag, jag tycker som sagt att det fattas en del, men du kanske tänker på något annat?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Vinst ser jag som inkomsterna mot utgifterna innan hon betalat ut sin lön. Är det fel?
Och det där med extra skatt.. jag vet inte jag, jag tycker som sagt att det fattas en del, men du kanske tänker på något annat?

Det jag sa var bara en gissning. Det är lite svårt att göra en bra bedömning om det är rimligt med så knapphändiga uppgifter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Messerschmidtvarning: Det går inte att ta ut lön från en enskild firma, allt överskott som inte fonderas skall beskattas med arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Håll också isär självdeklaration (med företagets skattedeklaration) och momsdeklarationen. Momspengarna är statens och kan aldrig bli företagets.

Det Jonazz menar med sitt inlägg är att istf att du köper en ny dator för dyra, skattade pengar så köper din mor den på företaget och får då dra av den eftersom hon behöver en quadcore-pc med 4gb ram och 24" skärm för sin bokföring. Självklart finns det gränser men en dator och en digitalkamera får alla ha i sitt företag, det räknas som nödvändigheter. Fördelen med detta är att hon kan dra av momsen (vips så blev datorn 20% "billigare"), ni slipper betala med skattade pengar (ytterligare 40-50% billigare) och dels sprida ut (skriva av) kostnaden över tre år istf ett. Hur ni sedan gör upp det er sinsemellan vet ju inte skattemyndigheten, ni kanske kommer överrens om att sänka din månadspeng med 100kr eller liknande (nej, jag vet inte om du har det men du fattar nog vad jag menar). Ungefär såhär fungerar de flesta hem-pc-avtal, arbetsgivaren drar kostnaden från lönen _innan_ skatterna betalas och vips verkar datorn bara hälften så dyr i mottagarens plånbok.

Att motivera en leasingbil i ett företag med så liten omsättning blir nog väldigt svårt, möjligen en beggad varubil eller liknande för att göra leveranser med. Reglerna för företagsbilar i enskild firma är stenhårda just för att folk inte skall kunna köpa en bil på firman och köra den privat 95% av tiden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det jag sa var bara en gissning. Det är lite svårt att göra en bra bedömning om det är rimligt med så knapphändiga uppgifter.

Jag vet, jag postar bara såhär tidigt för att jag är upprörd. Ska uppge mer detaljerade uppgifter när jag får tag på min hårt arbetande mor igen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag vet, jag postar bara såhär tidigt för att jag är upprörd. Ska uppge mer detaljerade uppgifter när jag får tag på min hårt arbetande mor igen.

Exakt, de flesta angriper skatten man betalar som anställd men på dig låter det som att hon driver ett företag som nu extraskattas? Så ange vilken firmatyp osv då olika regler gäller för olika firmatyper... Men i vilket fall känns 90% orimligt så om det nu stämmer så finns det något i ekvationen som ni räknar in för att få det att stämma... Och jag måste angripa alla jävla politiska kommentarer, eller ja främst "Välkommen till Sverige". Va fan ge er, visst stå o hävda att sossarna straffar hårt arbetande men menar ni att det är normalt med 90%? Sköter man företaget rätt (fortfarande lagligt) så brukar man slippa baksmällar. För det är en sjuk djungel som man ska navigera genom så jag förstår att många företag går under pga dålig bokföring...

Edit: Då jag är rätt säker på att hon driver enskildfirma stämmer det iofs att den vinst hon går med i företaget räknas in i hennes årsinkomst. Men om det bara är 46000 över ett drygt år och hon inte ligger i närheten av höginkomsttagarna på sitt riktiga jobb lär hon inte hamna som höginkomsttagare iaf. Om det är så att hon inte deklarerat sin inkomst från det egna företaget och skattemyndigheten nu upptäckt detta gör de så att de extraskattar henne med 40% av orginalskatten. Men även det ihopslaget (ca 15000+6000) hamnar inte i närheten av 42000kr. Så det måste finnas något mer alltså för att detta ska gå ihop, som någon sagt tidigare moms t.ex.

Permalänk
Medlem

Tragiskt, verkligen. Det är svårt att bli ärligt rik i det här landet tyvär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
-Mona Sahlin

Trösta din mor med att pengarna går till andra som är sjuka, svaga eller helt enkelt valt att inte arbeta.

Tyvär med går ytterst lite till vård, faktiskt undervisning. Den största andelen pengar går till överlönade gammla chefer, dåliga avtal/upphandlingar, kass organisation som läcker pengar överallt, enorma IT-kostnader osv..

Permalänk
Medlem

alltså vad är det för skatt hon ska betala? är det företaget som ska betala skatt och arbetsgivaravgigt på 42 000 när hon vill ta ut 46 000? Isåfall är det bara göra precis som alla andra småföretagare och ge fan i att ta ut pengarna och istället köpa saker för företagets räkning. Har hon redan tagit ut 46000 från företaget i lön så är det klart att firman hamnar en jävla massa minus om den inte kan betala arbetsgivaravgift och skatt och då finns det inget att göra mer än att betala.

har du 46 000 kr till övers på företaget du vill ta ut så kan du inte räkna med att alla dom pengarna ska bli dina privata. Ca hälften av dom kan man ta ut bara.

Permalänk
Medlem

Vad är det för restskatteskuld det är frågan om?

Jag utgår från att problemet är att hon inte dragit korrekt preliminärskatt, men det är ju bara jag.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Alakai får gärna hitta hit igen och berätta vad som hänt att kanske ge oss lite mer detaljer. Om det stämmer som jag tror att hon driver enskild firma måste hon bortsett från skatten även betala den s.k egen avgiften, vilket är arbetsgivaravgiften för enkilda firmor. Kommer inte ihåf procentsatsen men den ligger mellan 30 och 40%. Så o normala fall när man plockar ut pengar ur sin firma kommer ca hälften försvinna i skatter och avgifter, alltid. Men det förklarar fortfarande inte den 90% baksmällan din mor fått. Men det kan ju vara en kombination av olika faktorer.

Permalänk

Håll politiken utanför, passar det inte kan ni ta er resväska och söka lyckan i andra länder.

Om din mor _INTE_ är anställd hos företaget kan hon deklarera de första 30.000 SEK (Utöver avdrag) som hobbyverksamhet. Resten skall dock skattas för.

Visa signatur

Ursprunglig användare: FotoBullen (Fan att man skulle tappa bort sina gamla inloggningsuppgifter)

Permalänk
Medlem

Nu så.. nu fick jag äntligen prata med mams. Men mest togs över mail. Såhär svarar hon, ganska kort och detaljlöst;

Oj, så många som reagerar! Och kommer med bra tips och inlägg. Det är mycket som stämmer. Det där om moms och att jag kanske kommit straxt över en skattegräns, att inkomsterna räknas ihop m.m. Att, som egen företagare, handla varor i.s.f. ta ut lön har jag hört förut och det är ett bra tips, det man köper in måste bara ha med typen av företag att göra. Eftersom vår dammsugare gick till Gud så tänkte jag köpa in en på kapellmakeriet. Jag menar, jag måste ha en sådan för att suga upp alla trådar och tygbitar... Jag har funderat och funderat på detta och till slut tog jag kontakt med min revisor Kerstin (hon är bra) och hon räknade in ev. avdrag som hon ändå gör i bokslutet. Hon fick fram en liten mindre siffra och den plitade jag ner på en ny prel. dekl. blankett och gick till skattehuset med den. Kvinnan som tog emot mig var samma kvinna som gjort uträkningen och som jag pratat med i telefonen, då jag blev så upprörd. Jag sade att jag kommer aldrig för mitt liv begripa dessa siffror som i praktiken betyder att det är bättre att göra ingenting än att jobba. Hon höll med mig då jag sa att det var väl bara att lägga ner företaget för det gick så bra. Kul, va! Jag har fortfarande inte kommit fram till hur jag ska göra. Jag tänker. Tack för ditt engagement. Vi ses om några timmar. Mams.

Nästa mail:

Ja, det kan du, men det var ju inte så utförligt. Det kan man ju säga, att jag inte räknat med arbetsgivaravgiften. Jag vet ju om den, men ändå. Och jag vet ju också att man räknar med att få behålla något mindre än hälften. Därtill ska läggas momsen, som i mitt fall är 15.000. Återstår 5.000. Det är bara att lägga ner.
Näe, jag blir bara deppig av det här. Går nu och lägger mig och fortsätter läsa om män som hatar kvinnor. Även jag tycker att den är bra. Härligt att det finns två böcker till!
Vilken brorsa du är, som kommer så långväga ifrån bara för att se lillsyrran, en timme, i musikalen!
Godnatt!
Mamsen

Så.. det verkar ju som att det inte räknats på det ena eller det andra. Och då är det ju inte sådär jättekonstigt att det blir jobbigt..
Jag själv har inga kommentarer till detta just nu, är för övertrött så allt jag orkar med är att kopiera och klistra

Vad säger ni? Ska man straffas såhär för slarv med ekonomin, eller är det något att bara ta som det är?
Själv tycker jag att visst att man ska straffas om man slarvar i sina räkenskaper, men att det borde finnas en övre gräns för hur mycket man får sota för't. Nu överlever hon ju och lite till däröver, dessa fyra till fem tusen som hon jobbat ihop på "fritiden", så det är ju ingen sådan där jättekatastrof, ingen dör lixom..
Men hon lägger kanske ner verksamheten. Synd, för den verkade vara omtyckt. Många kunder, många återkommande, höga priser..
Och när jag träffade henne idag så såg hon så mycket äldre ut. Trött antagligen :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Äh, varför skall hon krångla med företag och allt? Hur många av hennes kunder behöver ett momskvitto öht?

Jag brukar inte försvara svartarbete men det här är ju bara löjligt; kör allt hemma i garaget och utan kvitton. Kanske hon kan få hjälp att "byta däck" eller liknande i utbyte?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Politik kommer jag inte att kommentera här. Och sannerligen inte svensk politik.. så åt helvete som den är

Personligen betalar jag en hel del skatt för min ålder/ställning. Jag är en deltidsarbetande studerande som tjänar mellan 100 euro och 600 euro per arbetsdag (900-5400kr).. jag kan inte säga nån månadslön då det hoppar så pass mycket. Min skattenivå ligger mellan 13.5% och 5x.x%. Vissa månader betalar jag upp emot 800-900 euro i skatt vilket är en rejäl summa för mig. Och jag kan bara säga en sak när jag ser löneutdraget...

Jag är stolt över att dra mitt strå till den samhälleliga stacken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
alltså vad är det för skatt hon ska betala? är det företaget som ska betala skatt och arbetsgivaravgigt på 42 000 när hon vill ta ut 46 000? Isåfall är det bara göra precis som alla andra småföretagare och ge fan i att ta ut pengarna och istället köpa saker för företagets räkning. Har hon redan tagit ut 46000 från företaget i lön så är det klart att firman hamnar en jävla massa minus om den inte kan betala arbetsgivaravgift och skatt och då finns det inget att göra mer än att betala.

har du 46 000 kr till övers på företaget du vill ta ut så kan du inte räkna med att alla dom pengarna ska bli dina privata. Ca hälften av dom kan man ta ut bara.

Förmodligen har hon en enskild firma, firman är därför ingen egen juridisk person. Ägarens ekonomi är samma som företagets.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk

Kan hon inte starta ett utländskt konto typ i luxemburg eller nåt? Eller skriva företaget i utländet och sedan verksamheten i sverige som dotterbolag eller något sånt. Tyvärr vet jag inte om det går men det var bara en idé...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Sosse sverige .... så går det när pöbeln röstar rött! Kkommer ta mååånga år att återställa detta.

Men det verkar som den stora massan kommer rösta rött igen.

Ska du hata någon så skall du hata borgarna.. deras fel att de röda satt vid makten så länge...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Om det går bra och hon har en bra orderingång skall hon givetvis fortsätta, men däremot får hon ju se till att betala in rätt mängd skatt etc från första början för att slippa otrevliga överraskningar. Skatten är ju samma för alla egna företagere, så varför skulle inte din morsa kunna fortsätta med företaget om så många andra kan det?

Hon måste ju dock se till att ta skäligt betalt, vilket verkar vara grundproblemet här. Dessutom verkar hon ha glömt bort momsen eller? Man kan inte räkna med en timpenning på 100 spänn om man skall gå igenom hela köret med arbetsgivaravgifter och inkomstskatt, utan man får ju kalkylera priset på produkten därutefter.

Säg att materialet till ett kapell kostar 1000 kr, och det tar 10h att göra (har absolut ingen aning om siffrorna här). Bara att räkna baklänges hur mycket man vill tjäna, men säg 300kr/h i lönekostnad ger ett slutpris till kund (väldigt förenklat) på 1000+(10*300)=4000 kronor och sen moms på det.

Moms är inget hon betalar, utan hon tar betalt med priset + moms, sen betalas momsdelen till farbror staten. Minus momsen för de inköp man gjort då förstås, men jag antar att hon får in mer moms än vad hon betalar i moms i detta fallet. Blev ju fruktansvärt rörig men min poäng är att momsen inte påverkar slutresultatet.

Sedan skall hon givetvis köpa så mycket det går på företaget - är det prylar som används i företaget skall det givetvis betalas av företaget (som dammsugarn). Sen får hon givetvis inte använda den privat, men här får ni dra era egna slutsatser huruvida Skattemyndigheten har koll på sånt.

Sedan blir jag lite ledsen i ögat när du frågar om man skall "straffas" för att man gör fel? Hallå, verkligheten är tyvärr inte som den svenska snuttifierade skolan. Missar man att betala skatt får man vackert betala tillbaks (med ränta och straffavgift), skitsamma om det är 4 000 eller 400 000, tillbaks skall pengarna (och om det är enskild firma så är man personligt betalningsansvarig).

Jag förstår om det känns lite tungt, men lär av misstagen istället för att ge upp så kommer det nog gå bra. Starta eget är inte helt lätt alla gånger ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag blir både arg och frustrerad när jag läser om sådant här, för i mina ögon är det en sådan skatteperversion att man häpnar inför den. Det är ett hån mot allt som rättvis fördelningspolitik heter.

Skatter ska vara till för att säkerställa att åtminstone en del av frukten av produktionen i ett land går tillbaka till folket. Det är inte mer än rättvist att bolag, som utnyttjar arbetskraften och infrastrukturen i ett land, är med och betalar för utbildning, sjukvård och allmänt underhåll. Men vad gör staten? Jo, den lismar för storbolagen. Storbolagen har nämligen som mål att tjäna pengar och tjänar man bättre någon annanstans, kan man gott flytta dit, så staten gör bäst i att inte kräva bolagen på alltför mycket pengar. Istället kan man pungslå nån stackare som försöker jobba. Enskilda individer tenderar att vara mycket mindre globala och mycket mindre rörliga än storbolag, så det går bra att trampa på dem.

Slicka uppåt och sparka neråt. Precis så jävla bakvänt som det ska vara.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag driver en egen firma vid sidan av mitt vanliga jobb och hamnar i samma läge. Man vill inte få för mycket pengar över, så är det bara.

Såhär skulle jag räkna ut det hela

På de 46.000 intjände pengarna måste man betala moms om man inte gjort det

=> Moms = 46000 - (25% moms), d.v.s. 46000 * 0.2 = 9200

Sedan är den kvarvarande delen vinst som mycket riktigt tidigare påpekats måste betalas arbetsgivaravgifter för. Jag är osäker på skattesatsen, men tror att det är 30%. Men sedan tror jag att det finns ett 5% avdrag under vissa förutsättningar => 25%

=> Egenföretagaravgift = 36800 - (25% avgift), d.v.s = 36800 * 0.25 = 9200

Kvarstår gör då 27600 = (46000 - 9200 * 2) kronor som omvandlas till inkomst när året är till ända och på detta tillkommer vanlig inkomstskatt. Om man tjänar mera än den magiska gränsen på 26000 / månad (jag tog siffran från ett inlägg ovan, är inte säker på att det stämmer) så är skattesatsen 55% annars din vanliga kommunalskatt. Kvar blir det alltså:

55% skatt = 27600 * 0.45 = 12420 eller
33% skatt = 27600 * 0.67 = 18492

Detta är vinsten. Resten måste alltså betalas in till skatteverket.
d.v.s
55% skatt => 33580
33% skatt => 27508

För att putsa till siffrorna lite så kan man göra avdrag för de utgifter man haft under året för att tjäna in dessa pengar och sådan som man behöver för att hålla rörelsen igång. Detta kan t.ex. vara dator för bokföring, resor, inköp av tyg, tråd, garn, internetuppkoppling för att hålla hemsidan igång etc.

Mitt tips också om man jobbar hemma är det generella avdrag som man kan göra om man har en yta i hemmet upprättad enbart för verksamheten. Då får man dra av den faktiska kostnaden eller ett schablonbelopp om 500 / månad. Tror att dessa 500 gäller en lägenhet och att pengarna är annorlunda om det gäller en villa.

Alltså om man med lite god vilja kan säga att man enbart jobbar i "syhörnan" kan man göra ett avdrag på 6000 kronor direkt. Om hon jobbar med mail för kundkontakt kan denna dras av direkt också. Bredband t.ex. 300 / månad x 12 = > 3600.

Mitt tips att är att prata med revisorn igen för att titta över dessa möjligheter ännu en gång.

Jag reserverar mig för räknefel och felaktigt använda skattesatser. Principerna är dock rätt. Det vet jag för jag lever med dem varje dag.

Edit: Fixat räknefel och uppdaterat med finare uppställning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Kvarstår gör då 25875 kronor som omvandlas till inkomst när året är till ända och på detta tillkommer vanlig inkomstskatt. Om man tjänar mera än den magiska gränsen på 26000 / månad (jag tog siffran från ett inlägg ovan, är inte säker på att det stämmer) så är skattesatsen 55% annars din vanliga kommunalskatt. Kvar blir det alltså:

11643 med (55% skatt) eller 17336 med (33 % skatt) och den andra delen, d.v.s. 34357 eller 28664 skall alltså betalas in till skatteverket.

Bra förklarat, men min gamla mattelärare skulle få spader om hon såg dina uppställningar, men du kommer fram till rätt slutsatser iaf.

Ex: Moms = 46000 - (25% moms) = 11500

Nej, nej.
Moms = 46000*25% = 11500
Kvar efter moms = 46000 - (46000*25%) = 34500

Men som sagt, du vet ju vad du är ute efter så du kommer fram till rätt sak ändå. Sen till det som jag citerat. Extraskatt för höginkomsttagare läggs bara på den del av inkomsten som överstiger 26000/mån, inte på hela inkomsten. Nått annat skulle vara orimligt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

...
Men som sagt, du vet ju vad du är ute efter så du kommer fram till rätt sak ändå. Sen till det som jag citerat. Extraskatt för höginkomsttagare läggs bara på den del av inkomsten som överstiger 26000/mån, inte på hela inkomsten. Nått annat skulle vara orimligt.

Givetvis är det så, men det antog jag som självklart eftersom det var så exemplet var uppställt från början, d.v.s det fanns en vanlig inkomst från början.

Om damen i exemplet tjänar över 26.000, vilket inte framgår av exemplet, så blir alltså inkomstskatten i hennes fall 55%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Givetvis är det så, men det antog jag som självklart eftersom det var så exemplet var uppställt från början, d.v.s det fanns en vanlig inkomst från början.

Om damen i exemplet tjänar över 26.000, vilket inte framgår av exemplet, så blir alltså inkomstskatten i hennes fall 55%.

Aha, nu förstår jag hur du menar. Om hon tjänar över 26000 på sitt vanliga jobb, så får hon 55% inkomstskatt på allt hon tjänar inom sitt eget företag. Eller?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ja det är precis så det fungerar.